Kysymys tuttuni puolesta.

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Kysymys tuttuni puolesta.

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Moi

Tiedätkö onko missään Suomessa saatavana mitään Crenicichla-lajeja
(sukkula-ahvenia suomeksi jos oikein muistan)? Näyttää siltä että niitä esiintyy
täällä vain satunnaisesti, mutta kyselenpä jos olisit joskus törmännyt näihin.



Eli kysymys minulle yllä ja itse en tiedä ko kaloista mitään. Kaveri on kuopion yliopistossa tutkiana. Vastaukset mielellään hänelle suoraan sähköpostiin

epeltoma@messi.uku.fi

Vastaukset voi myös laittaa tänne jolloin minä voin välittää ne hänelle jos itse ei uskalla/viitsi.

Eli jos joku tietää näistä kaloista suomessa ja niiden saatavuudesta niin kiitos paljon vastauksista.

Trv. Timppa




-------------------------
I know you don't have any idea what I'm talking about. It's okay. You will.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Crenicichla notophthalmus

- Kotipaikka: Amazon; Manaus, Santarem

- Löydetty: ???

- Lämpötila: 24-27 celciusta

- Pituus: 16cm

Territoriaalisia kaloja, mutta eivät vahingoita keskikokoisia kaloja. Eivät syö kasveja ja pitävät tankista jossa on paljon piilopaikkoja. Sopiva ph noin 7 pinnassa ja kovuus aina 20GH saakka. On oletettavaa, että kudun tapahduttua naaras huolehtii jälkikasvusta ja uros vartioi aluetta. Ravinto pää-asiassa elävää ravintoa, pienet kalat ja härän sydän.
Evissä oleva väritys on samanlainen kuin Microgeophagus ramirezi:lla. Peräevä on pitkän omainen.
Tämä laji on läheistä sukua C. wallacii:lle ja C.nanus:elle. Täydellinen eroavaisuus on tällä hetkellä epäselvää.

P.S. Voin huomenna kirjoitella tuon toisenkin Crenicichla:n

----------------------

Noh kirjoitan tämän toisenkin tähän, kun unohdin tuossa mainita lähteen. Kukaan ei varmaan uskonut, että muistan ulkoa
Eli tiedot on otettu Merguksen Aquarium Atlaksesta.
Näitten kahden lisäksi siellä on vielä mainittu 8 eri Crenicichla lajia.

Crenicichla strigata

- Kotipaikka: Amazon, Guyana, pohjoinen Brasilia.

- Löydetty: ???

- Lämpötila: 23-27 celciusta

- Pituus: yli 40cm

Sukupuolet pystytään erottamaan, kunhan kalat ovat saavuttaneet sukukypsyyden. Erot näkyvät värityksessä. Sukukypsä kala on noin 30 senttimetrin pituinen. Naaraalla on violetin värinen vatsa. Reviirikala joka vaatii tilavan akvaarion piilopaikkoineen. Ovat säyseitä muita kaloja kohtaan ja muodostavat parven. On yleistä, että harrastaja kasvataa poikaset aikuisikään samassa akvaariossa.
Kestävä kasvillisuus ja hämärä valaistus ovat toivottavia. PH 7 pinnassa ja kovuus aina 20GH saakka. Kalaa ei ole vielä kudetettu akvaario oloissa, mutta kalat kutevat luoliin ja piilottavat mätimunat ulkopuolisilta uhilta. Molemmat vanhemmat osallistuvat jälkikasvun vartioimiseen.
Koska kala on saalistaja sille tulisi tarjota isoa elävää ruokaa silloin tällöin, kuten kaloja ja matoja. Hyväksyy myös paloitellut kalan palaset, härän sydämen sekä erilaiset valmiit tabletit.
Tämä laji on myös kuvattu nimillä C. lenticulata ja
C. johanna

email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Kiitos Vanha Silmänkääntäjä..

Laita vaan tietoa jos mielenkiinto riittää. Mutta asiaan lisäyksenä tahtoisin sanoa että alkuperäisen kysymyksen tarkoitus oli kysyä onko Crenicichla suvun ahvenia suomessa saatavana tällähetkellä

Akvaristit ympäri suomen ilmoitelkaa jos Crenicichla suvun ahvenia akvaarioliikkeissänne näette.

Eli liitin minulle lähetetyn postin tänne tuomata asiaa selkeästi esille.

Eerik Peltomaa olisi kiinnostunut Crenicichla suvun kaloja ostamaan.

Trv. Timppa.





-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Lähtisin etsimään Crenichichloja mailaamalla ensimmäiseksi Ciklidistien Jampille, jarmo.lehtonen@mbnet.fi . Hänellä on tuoreimman Ciklidisti-lehden mukaan muutamia lajeja, tuskin kuitenkaan myynnissä, mutta luullakseni apu etsijälle löytyisi helpoimmin sitä kautta. Lehdessä on mainittu kaksi muutakin henkilöä joilla näitä kaloja Suomessa on mutten lähde kirjoittamaan heidän tietojaan tähän.


-maisu-
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Thanks Maisu..)



-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”