Ketä kuunnellä. Minulle ei onneksi ole epäselvää, mutta halu

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

minelan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 23:03, 08.05.2004
Paikkakunta: Loviisan Valko
Viesti:

Ketä kuunnellä. Minulle ei onneksi ole epäselvää, mutta halu

Viesti Kirjoittaja minelan »

Olen lukenut nyt paljon kirjalisuutta akvaariosta, selannut kaiken osaamani hakemistot eri akvaarioon liittyvine aiheineen.

Koiran kasvattajana tiedän. että pennun omistajat saavat neuvoja sieltä sun täältä ja kehotan heitä aina uskomaan minuun, joka kuitenkin eniten toivon, että pennuilla menee hyvin.

Samoin on akvaristien kanssa, jos uskot vain yhden ihmisen käsityksiin ja heitä on paljon, niin kalasi kärsivät aivan varmasti. Olen päättänyt. että luotan ihmiseen, jolta kalani ja akvaarioni ostin. Tähän saakka. n.20 vuotta, en ole joutunut pettymään hänen ohjeisiinsa. Olisi todella suotavaa, että te ammattilaiset, olisitte yhteydessä enemmän toisiinne ja löytäisitte veden pitävän faktan neuvoillenne.

Jokainen on ollut joskus aloittelija:)
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Ammattilaisia täällä ei juurikaan ole, mutta luulisin ymmärtäväni mitä tarkoitat. [;)]

Joitain faktoja on tietenkin olemassa maailmassa, mutta niiden soveltaminen ohjeiksi on jo monimutkaisempi juttu. Yhtä ainoaa oikeaa on hyvin harvoin olemassa. On perusteita ja haluja tehdä jotenkin, kalojen tarpeita, akvaristin tarpeita.

Vesibiologian ja -kemian tuntemus auttaa valitsemaan oikeat hoitotavat. Niihin akvaarion hoito paljolti pitäisi perustua. Lisäksi ainakin kasvien ja eläimien elämän perusteet sekä lajituntemus. Kannattaa tutustua lajeihin mahdollisimman pitkälle etukäteen ennen hankintaa.

Edit:
Näin tiedät sitten ketä kuunnella. Tai oikeammin mitä uskoa: sellaista, mikä loksahtaa jo omaksumasi kanssa yhteen. Sisäistäminen on vaikeaa! Pitää myös osata kyseenalaistaa perustellen kohdatessaan ristiriitaisia tietoja.

Kuitenkin varsin toimivia ohjeita saa ihan yleisestä mielipiteestä täällä AW:ssa, siis sellaisista neuvoista , mitkä eivät saa aikaan suuremmin vastalauseita oltuaan näkyvillä jonkin aikaa. Sopiva kalasto, ei liikaa kaloja, vedenvaihdot... ei tarvitse tietenkään opiskella hirmuisesti biologiaa tms. jos ei halua.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minelan, kävin kaikki kirjoituksesi läpi. Sinulta on pienen ajan sisällä kuollut kolme kalaa ja yksi on käynyt tuonelan porteilla mutta toipunut. Puhut säännöllisesti "ilmastoinnista" tarkoittaen ilmeisesti ilmastusta eli kirjallisuus on joko luettu niin kauan sitten että termistö on jo unohtunut tai sitä ei ole luettu ollenkaan. Kerrot puhdistavasi suodattimen jopa kahdesti viikossa. Et kuitenkaan ole "nähnyt" kotiloita akvaariossasi ennen kuin niitä on ollut omien sanojesi mukaan 500 kpl, josta voidaan päätellä ettet ole sitä akvaariota juurikaan edes vilkaissut, ja annostelet Flubenolin ensin ja kysyt vasta jälkikäteen mikä olisi ollut annostusohje. Sinulla on samassa akvaariossa malaweja, tanganjikoja, kultapleko ja ripsimonneja. Olet hankkinut uuden akvaarion johon olet ensin ostanut kalat ja vasta jälkikäteen kysyt sopivatko ne entisten kalojesi kanssa. Et tee asialle mitään kun kuulet että eivät sovi, vaan pysyt suunnitelmassasi.

Olet järjestelmällisesti sivuuttanut sinulle annetut hyvät neuvot etkä suostu näkemään tekemisissäsi mitään virheitä. Ei tässä tarvitse puhua mitään kauppiaan ja meidän neuvojemme erilaisuudesta, sillä kyllähän kauppias myy vaikeita kaloja jos harrastaja mainostaa harrastaneensa akvaarioita 20 vuotta vaikka tietotaito olisikin jäänyt oman itsepäisyyden vuoksi fiksun aloittelijan ensimmäisen kuukauden tasolle. Lisäksi emme voi tietää mitä kauppias sinulle todellisuudessa on sanonut ja millaisen Minelan-suodattimen läpi hänen neuvonsa ovat muuttuneet sinua miellyttävään muotoon. Minusta olisi hyvin erikoista jos tämä kyseinen kauppias antaisi sellaisia neuvoja joiden pohjalta olet toiminut.

Kilttejä neuvoja olet saanut jo runsaasti. Lopputulos näyttää aika lohduttomalta koska et ole valmis myöntämään omia virheitäsi.
Inkku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 15:16, 29.06.2004
Paikkakunta: Meri-Lappi

Viesti Kirjoittaja Inkku »

Itse uutena akvaarioharrastajana olen miettinyt mistä sitä "oikeaa" tietoa saa. Ennen kuin laitoimma akvaarion muutama kuukausi sitten luimme aiheesta paljon kirjallisuutta sekä kyselimme akvaarioliikkeen myyjiltä. Vasta viime viikolla löysin tieni tänne palstalle ja nyt tuntuu että kaikki tiedot ovat ristiriidassa aiemmin oppineeni kanssa. Kuvittelisi että myyjä sentään osaa antaa tarpeellista tietoa mutta kyse taitaakin olla enemmän halusta. Myyjille on kuitenkin aina kerrottu akvaarion koko ja muut asukkaat ja silti sinne aina kyllä mahtuisi vaikka mitä. Onneksi on ollut sen verran omaa harkintaa mukana ettei ihan kaikkea suositeltua ole ostettu. Nyt kuiten on löytynyt palsta mistä löytyy paljon harrastajia ja näin ollen mielipiteitä vaihtaen todennäköisesti löytyy ainakin sen paras mahdollinen ratkaisu.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Minun mielestäni maisun antama vastaus tässä on törkeä. Suosittelisinkin, että vastaavanlaiset kommentit annettaisiin yksityisviestein, eikä julkisesti käytäisi noin rumasti tilannetta puimaan.

Tietenkin tilanteesta on hyvä käydä aina keskustelua ja tällöin maisu olisi voinut vaikka linkittää tuon ensimmäisen kappaleensa asiat ja sanoa sitten jokaisessa keskustelussa oman mielipiteensä. Itse olisin mielelläni nähnyt maisulta vaikkapa tällaisen vastauksen:

"Hyvä minelan, kävin kirjoituksiasi läpi. (linkki 1, linkki 2, linkki 3 jne.). Käydäänpä niissä ne keskustelut loppuun.

Mitä kauppiaiden ja muiden harrastajien faktatietoihin tulee, niin olen sitä mieltä, että..."

Tässä kohdassa voin itse sanoa, ettei yhtenäistä faktatietoa ole olemassakaan akvaarioharrastuksen kohdalla. Samoin kauppiaiden suhteen minun on todettava, että valitettavasti useat kauppiaat myyvät yhä mielellään vaikka 100 kultakalaa pallomaljaan, jotta saisivat rahaa. Hyvin harvalla meistä vastaajista on kemian tai biologian opintoja takanaan, joskaan sekään ei ole täysin kokematon alue harrastajien keskuudessa. Yksittäiseen myyjään on vaikea ottaa mitään kantaa, jos ei tunne tapausta. Enkä minä ainakaan kovin montaa tunne.

Mielestäni keskustelu kuuluisi Yleiseen akvaariokeskusteluun, eikä niinkään alkeisiin.

Positiivista katsetta yhteiseloomme! :D
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ketä kuunnellä. Minulle ei onneksi ole epäselvää, mutta

Viesti Kirjoittaja mysli »

minelan kirjoitti:
Koiran kasvattajana tiedän. että pennun omistajat saavat neuvoja sieltä sun täältä ja kehotan heitä aina uskomaan minuun, joka kuitenkin eniten toivon, että pennuilla menee hyvin.
Ja oi kunpa jonain päivänä kalojen kanssa olisi samoin. Eli niiden myyjät todella välittäisivät kauppaamistaan eväkkäistä. Kalojen kasvattajat varmasti näin tekevätkin, mutta ne myyjät todellakin vain myyvät. Neuvot voivat olla hyviä tai sitten huonoja, varsin usein käy ilmi, että ne ovat nimenomaan noita jälkimmäisiä. Koiran kasvattajana toimiminen lienee jonkinlainen elämäntapa, kalojen myynti on elinkeino. Tuota taustaa vasten ajatellen nimenomaan niillä toisilla harrastajilla on akvaariopiireissä suurin motivaatio antaa neuvoja kalojen parhaaksi.
minelan kirjoitti:Jokainen on ollut joskus aloittelija:)
Kyllä vain, nimenomaan näin on. Ja jokaisella on sitten käynyt hieman eritasoinen tuuri siinä, kuinka hyviä neuvoja on eteensä saanut harrastuksensa kehittämiseksi. Siinä taas, osaako ja tahtooko saamiaan neuvoja soveltaa kalojensa parhaaksi, on vain yksilöllisiä päätöseroja.
Dixi et animam levavi.
marko.markkanen
Member
Member
Viestit: 490
Liittynyt: 20:49, 16.04.2004

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Eli niiden myyjät todella välittäisivät kauppaamistaan eväkkäistä. Kalojen kasvattajat varmasti näin tekevätkin, mutta ne myyjät todellakin vain myyvät. Neuvot voivat olla hyviä tai sitten huonoja, varsin usein käy ilmi, että ne ovat nimenomaan noita jälkimmäisiä.
Miksi käytte kaupoissa joiden ohjeet ovat sieltä minne aurinko ei paista. Itse kierrän ainakin sellaiset liikkeet kaukaa. Käytän tasan kahta akvaarioliikettä ja kummastakin olen saanut hyviä neuvoja. Hyvän liikkeen myyjä mielestäni kehtaa sanoa ettei tiedä kysymykseen vastausta. Ei ole häpeä jos ei tiedä, mutta se on jos sitä ei pysty myöntämään.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

marko.markkanen kirjoitti:Miksi käytte kaupoissa joiden ohjeet ovat sieltä minne aurinko ei paista.
Jaa-a, ehkäpä kaikki eivät asu paikkakunnalla, jossa on varaa valita kymmenen liikkeen välillä? On harrastajia sielläkin, missä liikkeitä on vain yksi tai sitten se ainoakin on useiden kymmenien kilometrien päässä. Kummallista kyllä, mutta tämä harrastus on levinnyt koko maahan, ei vain etäläiseen Suomeen. [;)]

Lisäksi huomioisin, että aloittelijan mahdollisuus arvioida saamiensa neuvojen laatua ei välttämättä ole kovinkaan hyvä. Vielä kun tähän lisätään se uskomus, että kyllähän ammattilaisen täytyy tietää mitä sanoo, niin oletuksenakaan ei ole arvioida kauppiaan osaamista.

Ja toki, tietenkin, on olemassa niitä hyviäkin liikkeitä, itselläni on onni voida valita kahdesta kaupasta nimenomaan se kunnollinen, eikä sitä jonka ohjeet ovat ns. syvältä. Vielä onnekaamaksi oloni koen, koska minun ei tarvitse nojata pelkästään tämän hyvänkään liikkeen neuvoihin, vaan voin täältä saamani tiedon avulla ne vielä varmistaa.
Dixi et animam levavi.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

JukkaV kirjoitti:Minun mielestäni maisun antama vastaus tässä on törkeä. Suosittelisinkin, että vastaavanlaiset kommentit annettaisiin yksityisviestein, eikä julkisesti käytäisi noin rumasti tilannetta puimaan.
Törkeän välinpitämätön on tämän harrastajan asennekin. Kilttejä neuvoja hän on saanut vaikka miten paljon mutta tietoisesti päättänyt olla noudattamatta niitä. Ei todellakaan tarvitse sanoa hyväksyvänsä jos joku ilmoittaa erillisellä viestillä päättäneensä tehdä päinvastoin kuin täällä on kaikella ystävyydellä, asiaan paneutuen, aikaa säästämättä ja kalojen parasta ajatellen neuvottu. Ei myöskään ole mitään syytä uskoa että näin omapäinen opastettava ottaisi kauppiaankaan neuvoja, varoituksia ja kommentteja todesta.

Mielenkiintoista olisi tietää mihin yksittäiseen asiaan tämä päätös olla uskomatta täällä annettuja neuvoja liittyy. Kypsyttämiseen kenties tai kalastokysymyksiin, mutten kuitenkaan aio kysyä sillä vastauksen tietämisestä tulisi vain paha mieli kaikille hyviä neuvoja antaneille.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Niin monta kertaa kuin olen maisulan kanssa eri linjoilla ollutkin ja yhteen on otettu otsalohkot kolisten [;)] , niin tällä kertaa en hyvällä tahdollanikaan löytänyt hänen kirjoituksestaan mitään törkeää tai asiatonta. Enemmänkin Jukka V: n suhtautuminen alkaa tuntua siltä, että kaikki negatiivinen palaute muille kirjoittajille on törkeää ja lisäksi jonkin verran nettikeskusteluja lueskelleena aistisin tässä kenties jonkin aiemman konfliktin näiden kahden kirjoittajan väliltä (ircissäkö?) minkä vuoksi Jukka V pyrkii nyt hakemalla hakemaan maisun viesteistä jotakin negatiivista kommentoitavaa tasoitusta toisesta keskustelusta saamiinsa haavoihin saadakseen.
Tämä ei ole paikka tällaiselle, jospa puhuttaisiin asioista ja jätettäisiin omanegon kohotukset muualle.

Mari - ei moderaattori, muuten vaan tiukkapipo :twisted:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Voin yhtyä maisun kommentteihin täysin (ainut mistä en ole tietoinen on nuo minelanin kalakuolemat, joista en löytänyt kirjoituksia Edit: löytyihän se maininta niistäkin).

On totta että minelan on saanut paljon neuvoja täällä foorumilla ja myös IRCissä. Mutta ristiriitoja näissä neuvoissa en ole nähnyt. Ainoat ristiriidat ovat syntyneet siitä mikä käsitys minelanilla on itsellään ollut asiasta ja mikä hänen akvaariokauppiaallaan suhteessa siihen mitä asiantuntevilla harrastajilla on ollut.

Tässä tapauksessa virheelliset neuvot ovat jo "20 vuoden ajan" muokanneet harrastajan mielipiteitä, jolloin lienee melko toivotonta niihin enää vaikuttaa. En tosin tajua miksi niitä neuvoja sitten edes kyselee jos niitä ei aio uskoa. Itse aion heittää pyyhkeen kehään ja luovuttaa tämän taistelun akvaariokauppiaan ja minelanin yhteiselle rintamalle.

Ainut mitä toivon on se, ettei tänne foorumiin kohta ilmesty minelanin toimesta kysymyksiä siitä miksi hänen kalansa eivät voi hyvin tai pysy elossa.

PS. Inkku, kiitos luottamuksesta. Juuri sinunkaltaisiasi neuvoja ja perusteluja uskovia ihmisiä varten täällä ihmiset uhraavat aikaansa eläinten hyvinvoinnin eteen. :)
marko.markkanen kirjoitti:Käytän tasan kahta akvaarioliikettä ja kummastakin olen saanut hyviä neuvoja. Hyvän liikkeen myyjä mielestäni kehtaa sanoa ettei tiedä kysymykseen vastausta. Ei ole häpeä jos ei tiedä, mutta se on jos sitä ei pysty myöntämään.
Nyt tahtoisinkin tietää mitkä nämä kaksi liikettä ovat missä myyjä kehtaa tunnustaa ettei jotain asiaa tiedä? Itse olen törmännyt tällaisiin myyjiin, mutta aina liikkeestä on löytynyt näissä tapauksissa se toinen myyjä joka tietääkin sitten "kaiken", omasta mielestään.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Marille tiedoksi, että tässä ei ole oman egon kohotuksesta kyse, sillä sellaiselle ainakaan minulla ei ole tarvetta. Sen sijaan tiedän, että sellainen ilmiönä on olemassa. Negatiivista palautetta saa ja pitääkin antaa, mutta sen voi antaa positiivisesti, eikö vain? [;)]
Ainut mitä toivon on se, ettei tänne foorumiin kohta ilmesty minelanin toimesta kysymyksiä siitä miksi hänen kalansa eivät voi hyvin tai pysy elossa.
Samaa minäkin toivon tosissani. :)
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1074
Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

JukkaV kirjoitti:Minun mielestäni maisun antama vastaus tässä on törkeä.
...
Itse olisin mielelläni nähnyt maisulta vaikkapa tällaisen vastauksen:
Henkilökohtaisesta minua alkaa jo kyllästyttämään tapasi, jolla ilmoitat miten meidän muiden tulisi kirjoitella tänne palstalle. Me kirjoittelemme tänne palstan sääntöjen mukaisesti, kirjoita sinä itse lisäksi näiden omien sääntöjesi mukaan, jos niin haluat. Millä kumman oikeudella sinä olet se, joka saa suositella muille kirjoittajille jotain toista kirjoitustapaa? Jos kirjoitustyylisi on mielestäsi parempi kuin muiden, niin pysyttele ihmeessä siinä, mutta älä oleta, että kaikkien muiden on oltava kanssasi samaa mieltä. Lisäksi tapasi antaa esimerkkejä näistä "oikeista tavoista" on mielestäni lähinnä naurettavaa ja loukkaavaa. Kyllä oman mielipiteensä pitää saada sanoa ilman turhia koukeroita, ja tätä oikeuttani minäkin käytän tässä viestissä.

Minusta oli vaan hyvä, että Maisu jaksoi referoida minelanin edelliset kirjoitukset, eli sen missä tässä viestiketjussa oli oikeastaan kysymys. Ne olivat tärkeita taustatietoja tästä kirjoittajasta ja niitä vasten tarkasteltuna minelanin koko alkuperäinen kirjoitus saa hieman eri sävyn.

PS. Mitenköhän mielestäsi edellinen viestini olisi pitänyt kirjoittaa? Analysoikaamme itse ongelmia, ei toisten kirjoittajien tyyliä ilmaista mielipidettään, varsinkin, kun kaikki on todellisuudessa tapahtunut hyvän maun mukaisesti.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

AW: n uuden suuntauksen mukaisesti kommentoin oitis tikkuhirviön tapaa kommentoida:
Enpä olisi sitä itsekään paremmin osannut sanoa, vaikka olenkin sitä mieltä että oma tapani kommentoida asioita on ainoa oikea ja paras! 8-)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä puolestani kirjoitan jatkossakin tavalla, jolla jo olen kirjoittanut jo yli 6806 viestiä. Elleivät kelpaa niin ei ole pakko lukea. :mrgreen:
Ei ole nimittäin minun vahinkoni!8-)
Ei ole isommin editoitu moderaattorienkaan toimesta. :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Osallistun myös ;)

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Aika show... Saanen hieman kehaista että rohkea veto MAISU! Itsekkin olen sitä mieltä että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä... Valitettavasti suomi24:ssa suora puhe sensuroidaan surutta. Ei tietty aina, mutta...

Heitämpä tähän yhden varoittavan keskustelunpätkän.
Oilisiko kivaa lukea TÄLLAISTA A-W:ssä?

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0003809648

Kiva asenne. Siellä näkyy kun meikä-ankkakin on häynyt härräämässä ampiaispesää... :mrgreen:

PS! Tämä viesti ei siis parjaa suomi24-palstoja, mukavaa ajanvietettä aloittelijoille (kuten minä). Tämä viesti vastustaa ihmisten puupäisyyttä ja itseriittoisuutta :?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 620
Liittynyt: 22:03, 31.08.2003
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Voi kun joku olisi muutama vuosi takaperin sanonut minullekin noin suoraan kuin maisu tässä minelanille!

Ehkä olisin silloin tajunnut nopeammin että tosiaan hoidin kalojani väärin. Esimerkkinä voin sanoa että silloin vielä vaihdoin vedet kerran pari kuukaudessa ja jos joku kiltisti ehdotti että ehkäpä sitä tarvitsisi tehdä useammin, minä sanoin siihen jotain tyyliin että "olen minä näin tehnyt melkein kymmenen vuoden ajan ja hyvinhän ne kalat on viihtyneet, lisääntyneet jopa!" Voi huhhuh. Eivätpä viihtyneet nykytilanteeseen verrattuna ja nykyään kyllä hävettää oma silloinen käyttäytyminen.

"Tietoni" olin saanut kirjoista sekä kauppiailta, joita luulin luotettaviksi. Eipä tullut mieleen että kirjatieto vanhenee, nopeastikin, ja että eivät kaikki kauppiaat tiedä tarpeeksi. Sen jälkeen kun aloin kuunnella toisia neuvoja (kun eräs ihminen tarpeeksi kauan jaksoi huomauttaa) ja aloin päivittää tietojani sekä muuttaa hoitotapoja, kalat ovat alkaneet kutemaan säännöllisesti sen sijaan että silloin tällöin. Muussakin käyttäytymisessäkin on selviä eroja: esim. lehtikalat ovat paljon vilkkaampia ja toisilleen "ystävällisempiä" sen jälkeen kun pääsivät melkein tuplasti isompaan, yli puolen metrin korkuiseen altaaseen.

Sain kyllä nopeasti nöyrtyä uudemman tiedon edessä, kymmenen vuoden ns. kokemuksesta huolimatta. Ehkäpä siksi minua niin ärsyttää jos joku yrittää perustella vääriä tapoja "10 vuoden kokemuksella" tjs. Ei vuosien määrä välttämättä mitään kerro. Joten hyvä vain jos sanotaan suoraan! Toivottavasti ei jonkinlainen turha ylpeys ole kalojen hyvinvoinnin tiellä.
tuplakupla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 13:06, 06.04.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Maisulta kova mutta asiallinen vastaus, minusta ihan ok.

JukkaV:n yritystä positiivisemmista vastaustyyleistä arvostan sinällään, sehän olisi ideaalitilanne että kaikki täällä olisimme ystävällisiä ja positiivisia, mutta tuo tapasi jonka tikkuhirviö mainitsi on kieltämättä tavattoman ärsyttävä, lapsellinen ja holhoava. Ettäkö antaa oikein esimerkit siitä miten kunkin meistä pitäisi vastata! Höh sulle.

Ensinnäkin kun täälläkin pörrää ihmisiä laidasta laitaan on mahdotonta saada aikaan mitään yhtenäistä tyyliä, sillä jokainen on oma persoonansa ja ääritapauksia lukuunottamatta se on vain ihan hyvä juttu. Toisekseen, jos joku kyselee neuvoja ja lisäksi samaan aikaan ilmoittaa kylläkin omaavansa laajan tietotaidon jo vuosisatojen ajalta [;)] eikä sitten kuitenkaan ota niitä neuvoja lainkaan vastaan, on siinä tapauksessa ymmärrettävää että seuraavat kommentit ovat negatiivissävytteisiä, ja ihan aiheesta. [}:)]
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Minua ärsyttäisi tietofoorumilla liiallinen maireus mihin nuo JukkaV:n esimerkit menevät. [:I] Tietotekstin pitää olla tiukkaa (huom. ei ilkeätä) jotta viesti tulee selväksi eikä sitä lueta kuin iltasatua.
NannaJ
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 15:30, 26.04.2004

Viesti Kirjoittaja NannaJ »

Kukin tallaa tyylillään. Minusta ei haittaa lainkaan, vaikka kaikki vastaukset samaan kysymykseen olisivat eri tyylisiä. Aloittelijan kysymykseen sekakalasoppa-sadassa-litrassa-onko-ok voivat vastata Antti Avulias, Mira Mairea ja Roope Raivokas kaikki omilla tyyleillään. Eikös viesti mene sitä paremmin perille mitä useammalla eri tavalla se sanotaan :)

Jos jonkun toisen vastaus vaikuttaa liian tylyltä, ainahan voi itse vastata ystävällisesti perään ja pehmittää iskua. Tai päinvastoin.
tuplakupla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 13:06, 06.04.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Niin joo, en minäkään pidä liian imelästä lässytystyylistä, se on ihan eri asia kuin ystävällinen ja asiallinen vastaus. Negatiivisuuttakin tulee kestää, sekään ei tietenkään ole samaa kuin veetuilu tai ilkeys.
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
minelan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 133
Liittynyt: 23:03, 08.05.2004
Paikkakunta: Loviisan Valko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

maisu kirjoitti:annostelet Flubenolin ensin ja kysyt vasta jälkikäteen mikä olisi ollut annostusohje.
Kysyin akvaariokauppiaaltani hyvin tarkkaan Flubenolin annostusohjeen.

maisu kirjoitti:Sinulla on samassa akvaariossa malaweja, tanganjikoja, kultapleko ja ripsimonneja. Olet hankkinut uuden akvaarion johon olet ensin ostanut kalat ja vasta jälkikäteen kysyt sopivatko ne entisten kalojesi kanssa. Et tee asialle mitään kun kuulet että eivät sovi, vaan pysyt suunnitelmassasi.
Maisu hyvä, tulevat kalat laitetaan eri akvaarioon, jopa aivan toiseen huoneeseen, kuin missä nykyiset kalani ovat, paitsi plekon siirrän uuteen akvaani. Puhun ja raportoin lähes päivittäin akvaarioliikkeen omistajan kanssa ja en pidä mitään kiirettä tuoda kaloja kotiin ennen, kuin vesiarvot ovat sopivia juuri noille kaloille.

Kuten olen kertonut, olen omistanut akvaarioita n. 20 vuotta ja kalani ovat menestyneet hyvin. Kuten nykyisessä akvassanikin. Ja olen todella tyytyväinen liikkeeseen, missä asioin. Siellä ei tyrkytetä kaloja, vaan päin vastoin, toppuutellaan. Kauppias pitää todella ammatistaan ja hänelle raha ei selvästikään ole tärkein syy. Eli miksi en uskoisi häntä, kun vuosikymmenten kokemus on osoittanut, että hän osaa asiansa.

Maisu vielä, mielestäni tapasi kirjoittaa ei oikeastaan edes liity kaloihin ja niiden hyvinvointiin, vaan riitelynhaluusi,

Pistät ajatuksiani omaan päähäsi, vaikka niillä ei ole mitään tekemisistä niiden tapojen kanssa, joita noudatan.

Pidän kuitenkin akvaarioharrastusta niin mielenkiintoisena, että keskustelisin niistä asiallisesti mielelläni muiden akvaristien kanssa.

Edit: Lainaukset kuntoon. -Tiinanen
avain
Senior Member
Senior Member
Viestit: 589
Liittynyt: 18:36, 31.05.2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

juu

Viesti Kirjoittaja avain »

hämmennämpä minäkin tätä soppaa...ensin kun luin tätä ketjua olin kauhuissani..hui miten rumasti kirjoitettu...sitten aloinkin jo kääntyä alkuperäistä kirjoittajaa vastaan...mutta mutta

Oikeesti jos asioita miettii, niin elämässä muutoin kuin akvaarioharrastuksen tiimoilta, niin kaikki varmaan tekee virheitä ja kaikki varmaan myös onnistuu jossain. Eri asia on sitten se kun tännekkin kirjoittaa niin miten perusteellisesti sitä osaa selvittää oman tilanteeensa. Jos jokin asia jää selittäessä tavallaan puolitiehen jokainen täysjärkinen vetää siitä omat johtopäätöksensä. Sillehän ei kukaan voi mitään.

Ei kukaan voi kuitenkaan täysin oppia tuntemaan toista ihmistä ja tämän käyttäytymistä tai hoitorutiineja akvansa kanssavain tämän palstan perusteella. Kaikki eivät opi tuntemaan perheensäkkään jäseniä täysin vaikka asuvat heidän kanssaan vuosikaudet.

Eiköhän tässä ole jo suivaannuttu tämän asian tiimoilta puolin jos toisin ja olisi hyvä nyt lopettaa veitsen haavassa kääntely kun se ei johda mihinkään.

Mielestäni tämä on hieno palsta juuri sen takia, että täällä on asiallisempia ihmisiä (kaikista en tiedä kun en ole kaikkien kanssa jutellut) kuin monella muulla palstalla.

Joten ei kun kättä päälle ja jatketaan elämää :mrgreen:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

minelan kirjoitti:Pistät ajatuksiani omaan päähäsi
Tästä ei ole mitään pelkoa...
-Antti-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 932
Liittynyt: 15:03, 18.07.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Taas ollaan ihan viihteen puolella aw:ssa, mutta mikäs siinä kun on kesä kukkeimmillaan ja vettä sataa.

Antti
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”