Lynkkausmieliala Aquawebissä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Lynkkausmieliala Aquawebissä

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Hei!

Ihan ystävällisesti haluan nostaa tämän asian esille. Olen saanut monilta henkilöiltä kuulla, että vastaukset tuntuvat todella epämukavilta ja ilkeiltä. Samoin jopa mielipideasioista saa usein tuntea olevansa väärässä. Samoin asiaa on puitu mm. Akvaariomaailma-lehdessä. Nyt herättäisin keskustelua tästä.

Yleisiä ongelmia ovat tällaiset:

1. Kuviteltu aloittelijatilanne:
"Hei! Minulla on 63 litran allas. Siellä on tällä hetkellä 8 neontetraa, 6 kuparimonnista, 4 platya ja 2 leväbarbia ja partamonni. Voinko ottaa vielä kiilakylkiparven? t. A"

Kuviteltu (karrikoitu tosin) vastaus:
"Kuules A, olet kyllä laittanut liikaa kaloja ja eläinsuojeluasetusten vastaisesti. Tuohan on eläinrääkkäystä. Anna pois kaikki muut paitsi neontetrat ja sitten voit ottaa kiilakylkiä pienen parven. Kalasi ovat nyt sitä paitsi aivan vääränlaisissa olosuhteissa. t. Vaula Vastaaja"

Tässä Vaulan vastauksessa on muutama vika:
- hän syyttää eläinrääkkääjäksi kirjoittajaa
- hän käskee antamaan kaloja pois sen sijaan, että suosittelisi uuden altaan hankkimista
- vääränlaiset olosuhteet ovat subjektiivisia, kun kysyjä ei ole kertonut vesiarvoja

Sitten minun vastaukseni:
"Hyvä A, sinulla on kyllä paljon kaloja ja suosittelisin sinulle toisen altaan hankintaa. Katsotaanpa tarkalleen tilannettasi:
- 8 neontetraa sopii tähän tilaan
- 6 kuparimonnista ovat siinä ja siinä, mahtuvatko.
- 4 platya mahtuu oikein hyvin, mutta saattavat vaatia erilaista vettä kuin muut asukkaat. Voisitko kysyä, mistä kalat ovat peräisin. Mikäli ne ovat kotimaisia, ne kyllä sopivat neontetrojen kanssa samaan altaaseen.
- 2 leväbarbia viihtyisivät kyllä paremmin yli 300 litran altaassa
- partamonni ei sinänsä paljon tilaa vaadi, mutta pitäisi isommasta tilasta

Joten hankipa nyt 300 litran allas. Sinne voisit siirtää kaikki muut paitsi platyt tai vaihtoehtoisesti neontetrat. Mikäli jätät platyt, voisit ottaa niille kaveriksi vaikka kuparitetroja 6 kpl, mutta neontetrojen kaveriksi sopisi 4 kirsikkabarbia ja 4 nuolimonnia. Sitten kun olet tehnyt suunnitelmia, niin kerro meille, niin autamme sinua väistämään mahdollisia karikkoja."

2. Kuviteltu kalastosekamelska
"Minulla on 150 litran allas, jossa on 6 lyhtytetraa, 8 kirsikkabarbia ja 2 kerritetraa sekä kääpiörihmakalapariskunta, partamonni ja 5 leopardimonnista ja lisäksi lippukirjoahvenpariskunta. Onko ok? t.B"

Kuviteltu ikävä vastaus:
"On törkeää pitää noin montaa lajia noin pienessä pytyssä. Anna pois kerritetrat isomman parven jatkoksi, kun kaikki tetrat ovat parvikaloja, toinen kääpiörihmoista, kun saattavat tappaa toisensa ja lippukirjoahvenet, koska ahvenet ovat aina ärhäköitä terroristeja. Sitten otat lisää yhden leopardimonnisen ja 6 lyhtytetraa, niin näyttää kivemmalta. t. Piia Palautteenantaja"

Tässä Piian vastauksessa on monta vikaa:
- kysyjän toimien vähättely
- pakottaa antamaan kerritetrat pois, eikä kysy esim. niiden ikää. Vanhoja kaloja en suosittele oikein siirtelemään.
- kääpiörihman poistaminen ilman järkevämpää perustetta, kun ei tiedetä, kuinka pariskunta sopii keskenään
- lippukirjoahventen poistattaminen vedoten yleiseen ahventen ärhäkkyyteen
- neuvojen antaminen ulkonäköperustein.

Oma vastaukseni olisi seuraava:
"Hei! On melko ok. Jos voit hankkia toisen, n. 100 - 200 litran altaan, niin sinne voisit siirtää vaikkapa tetrat ja lippukirjoahvenet. "
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Mielestäni myös kysyjät ovat niin kovin epäystävällisiä, pitäisi pitää jonkinmoinen aquawebbiläistesti ennen kuin pääsisi foorumille kirjoittamaan mitään ;)

Esimerkki: Pekka Parahin vaikka kysyy tietoja kalasta sen pelkällä suomenkielisellä nimellä, Antti Avulias sitten vastaa, kertoo tieteellisen nimen ja vaivautuu jopa antamaan jonkun linkin jota kautta tietoa löytyy, Pekka Parahin sitten hermostuu ja sanoo että tyhmäksikö luulet, kyllä minä nyt tuon tiedän. Pekka Parahinhan olisi voinut vain sanoa että kiitoksia ja kysyä että onko kellään mahdollisesti ensikäden kokemusta kalalajista.

Pointtini on se, että jos vain innokkaasti seuraa niin niitä huonoja reaktioita löytyy jos haluaa löytää ja kaikessa voi nähdä vinoilua ja ilkeilyä jos vain sopivan väärältä kantilta katsoo. Me kaikki olemme kuitenkin täällä omina itsenämme emmekä vastausautomaatteina. Joskus ei oikeasti jaksa olla ylettömän kohtelias, oli kyse mistä tahansa. Silloin olisi toki hyvä laskea muutamaan sataan ja muotoilla kirjoitus uudestaan.

Akvaristit ovat temperamenttista väkeä ja kukapa mitään jeesjeesmiestä haluaa vastailijaksi. Kyllä minä itse ainakin haluan tietää jos olen väärässä enkä saada ympäripyöreitä vastauksia.
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 17:15, 17.03.2004
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi / AHH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

Onhan se totta, että aloittelijoille vastataan usein aika tylysti, mutta asioista pitää puhua (tai no kirjoittaa 8-) ) suoraan. Ilmeisesti vastaajat pelkäävät että neuvottava valittaa myöhemmin ja kertoo kuinka paljon ongelmia on ilmennyt. Siksi pelataan "varman päälle" ja annetaan yleispäteviä neuvoja, kuten parvikaloille vähintään kuuden kalan parvet. Lisäksi harvat suosittelevat synnyttäviä hammaskarppeja "pehmeän vedenkalojen" kanssa samaan altaaseen. Altaiden koossakin nuo suositukset ovat usein hieman yläkanttiin, mitä isompi sen parempi pitää kyllä paikkansa, mutta aloittelijalle voi olla aika murheellista lukea noita viestejä, kun juuri hankittu 63 litrainen pitäisi vaihtaa yli 300 litraiseen.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Tottahan se on että ihan ensimmäisen altaan kanssa on niin innoissaan ja yleensä se hankitaan ilman mitään taustatietoja ja sitten sokeasti myyjään luottaen. Konkareitten vastaukset saattavat tuoda tipan silmään kun ne kivat kultakalat eivät olekaan elementissään pikkualtaassa.

Ihan vain esimerkkinä, minä tuossa jossain vaiheessa lähdin innostuneena aloittelijana kyselemään kameroista ja kuvauksesta ja taisin kysellä aika hölmöjä. Kyllä minut naurettiin aika taitavasti ulos kyseisestä paikasta ja käskettiin lukea niitä perusteoksia ja vaikkapa käyttöohjetta ensin. Että ei se ole akvaristien yksinoikeus ;)

Omasta asenteesta se kai on paljon kiinni. Jos jotain rupeaa tekemään tietämättä asiasta mitään niin tottahan sitä voi saada näpeilleen. En suosittele aloittelijoitten lynkkaamista, mutta kaipaisin sitä suvaitsevuutta ihan jokaiselle, eikä vain niille kumman usein täällä moitituille kokeneille harrastajille.

Ja tietenkin hyvää mieltä, uteliaisuutta ja sitkeyttä :)
jarppa82
Member
Member
Viestit: 306
Liittynyt: 13:14, 19.05.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jarppa82 »

Kuka ihme ja kumma luki ajatukseni? :mrgreen: Meinasin tuossa aiemmin illalla laatia samankaltaisen kunnon sepustuksen tämän foorumin käyttäjistä. Hyvä että se oli jo tehty.

Olen samaa mieltä siitä, että vastaukset tulee niinsanotusti "ylimielisesti", tai "minätiedänkaiken" -tyyliin. Minäkään en siitä pidä.

Ja entäs sitten kun niitä vasta-alkajia/tauolta palaavia on kuitenkin joukossa aika paljon.. Ja sitten kun haluaa kysyä onko oikein kun tai jos teen näin tai näin? Niin täältä tulee kamalat ryöpyt niskaan.

En varmaan itsekään kovin paljon rohkenisi täältä neuvoa kysymään jos kalani esim. sairastuisi. On niitä varmaan muitakin, jotka ei haukutuksi halua tulla. Ja eläimethän siinä kärsii.

Täällä on tosi kokeineita akvaristeja ja tietoa varmasti asiasta kuin asiasta, mutta se tulee kyllä ihan väärään äänensävyyn. Onneksi ei aina näin ole.

Yksi juttu on myös se, että jos kysyt jotain niin sanotaan että opetteleppa käyttämään sinäkin sitä hakua niin ei tarvitse turhaan tänne kirjoitella. Mutta eikös tämä ole keskustelupalsta!

Akvaariot ovat siis "vain" harrastus (ei kaikille tietysti) ja niinpä ei sitä pitäisi ottaa ehkä niin vakavasti. Ei me täällä keskenämme tietotaidoista kilpailla, vaan tarkoitus on jakaa tietoa sitä tarvitseville - näin ymmärtänyt olen.

Kaikenkaikkiaan hyvä foorumi on!! Ja täällä tuleekin roikuskeltua todella paljon - jatkossakin. Eiköhän tänne lopulta kaikki sovi kyselemään ja vastailemaan, tai ihan muutenvaan turisemaan. :mrgreen:
Terveisin minä.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Niin, tämähän on tosiaan keskustelupalsta, missä yllätys yllätys näppiksiä hakkaa aina ihmiset, robotit ei vielä käsittääkseni vastauksia anna.

Vastaajalla saattaa joskus olla sukat väärinpäin ja ahdistaa ja sama tilannehan voi olla myös kysyjällä ja silloin voi helposti vetää palkoja sieraimeen, jos vastaus ei miellytäkkään tai vastaa ennakko-odotuksia.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Lynkkausmieliala Aquawebissä

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

JukkaV kirjoitti:Olen saanut monilta henkilöiltä kuulla, että vastaukset tuntuvat todella epämukavilta ja ilkeiltä. Samoin jopa mielipideasioista saa usein tuntea olevansa väärässä. Samoin asiaa on puitu mm. Akvaariomaailma-lehdessä. Nyt herättäisin keskustelua tästä.
....
Tässä Vaulan vastauksessa on muutama vika:
....
Sitten minun vastaukseni:
...
Kuviteltu ikävä vastaus:
...
Oma vastaukseni olisi seuraava:
Olisiko tässä tilanne niin, että vastaaja joka sanoo, että "tässä minun vastaukseni" olisi väärässä?

Ainakin itse skitsahdan pahasti jos joku on sitä mieltä että ainoa oikea vastaus on hänen omansa ja muita vastauksia ei sallita.

Ainakin jokaiseen kohtaan on löydetty negatiivinen vastaus, missä on ne kaikki sadat tai tuhannet oikeat vastaukset joita myös tällä palstalla on huonommatkin ihmiset päästelleet kiduksistaan?

Varautukaa kaikkeen ja uskokaa vain itseenne, mutta muistakaa että voitte olla väärässä...
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Okei, tämä on noin miljoonas threadi samasta aiheesta ja joka ikinen kerta kun tätä asiaa puidaan ensimmäinen ajatukseni on, että jos ei kelpaa, niin lopetan sitten tämän vastailun kokonaan...
Itse käytän eläinrääkkäyskommenttia "herätteenä", jotta aloittelija oikeasti tajuaa miten vakava asia kalojen(kin) väärissä olosuhteissa pitäminen on. Päänsilitys ei auta ketään, mutta olen toki samaa mieltä siitä, että tahallaan ei pidä olla ilkeä. Toiset vain tulkitsevat helposti ilkeydeksi sellaisenkin mikä ei sitä todellisuudessa ole.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Lynkkausmieliala Aquawebissä

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Kaizu kirjoitti: Varautukaa kaikkeen ja uskokaa vain itseenne, mutta muistakaa että voitte olla väärässä...
Thats it [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Tuota noin, Kaizulle ja muillekin sanoisin, että en ole sanonut, että minun vastaukseni olisi juuri se ainoa oikea! Enkä minä tässä ole todellakaan halunnut päteä, sillä jos olisin, tekisin sen kyllä täysin eri tavalla. Sallin toki eri vastauksetkin ja mielestäni tämän aiemman kirjoitukseni johdosta käyty keskustelu on mennyt ihan eri urille kuin olin ajatellut. Tarkoitukseni oli pikemminkin tuoda esille niitä ihmisten tuntemuksia, joista moni vaikenee, ettei saa lisää lokaa niskaansa.

Kukaan meistä ei ole toistaan parempi ihmisenä, mutta tyylit ovat eri asia. Vastauksen voi antaa eri tavoin. Samoin muistutan, että asiat tappelevat, eivät ihmiset, ellei mennä henkilökohtaisuuksiin. Ja ihmisten välinen tappelu ei ole mitenkään toivottava asia.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

JukkaV kirjoitti:Vastauksen voi antaa eri tavoin.
Tätä yritin koko ajan miettiä, sitä oikeaa sanamuotoa. No, kannattaa miettiä kunnolla miten vastaa kysyjälle, koskaan ei ole kiire vastata kunnolla ja ajatuksen kanssa. Jos on kiire, niin jättää vastaamisen parempaan ajan kohtaan.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Taas olemme sen tosiasian äärellä, että akvaristit ovat varsin heterogeeninen sakki. Tämä näkyy erityisesti ot-keskusteluista hyvin (esim ammatti- & koulutustaustakeskustelu). Tätä taustaa vasten on helppo ymmärtää, että keskusteluissa syntyy pakostakin konflikteja. Konflikteja aiheuttaa välttämättä myös se, että aqua-web haluaa olla kaikkien akvaristien kohtaamispaikka. Tämä ei mielestäni pidemmän päälle ole terve lähtökohta.

JukkaV:n jälleen esille nostamaa ilmiötä voidaan tarkastella monesta näkökulmasta. Aloittelevan akvaristin mielenrauha on mielestäni näistä näkökulmista kuitenkin yksi vähäpätöisimmistä. Tärkeintä on, että hänet saadaan näkemään suunnitelmiensa ja tekemistensä epäkohdat ja niistä jo aiheutuneet tai potentiaalisesti aiheutuvat ongelmat. Kun pyrintönä on tämä, on provokaatio keinoista parhaimpia. Olen samaa mieltä jo aiemmin todetusta, että päänsilittely ei olisi tarpeeksi ponnekas tapa välittää tälläistä sanomaa.

Toinen mielestäni tärkeä näkökulma on aqua-web:in yhteisön "osaamistaso". Luulisin, että useimmat meistä osaavat nimetä ne harvat, ketkä joukostamme omaavat todellista tietotaitoa ja jakavat sitä auliisti meille muille. Tämän pienen porukan kirjoitukset aqua-webiin ovat tehneet tästä foorumista Suomen parhaan akvaarioaiheisen foorumin ja siksi tämän yhteisön kannalta heidän täällä oleminen ja pysyminen on moninkertaisesti merkittävämpää, kuin satunnaisen aloittelijan, joka ei pidä saamiensa vastauksien sisällöstä tai tyylistä. Vastaavasti muutaman "prboy:n" häipyessä, olisi yhteisö äkkiä tuuliajolla.

Edellä mainitsemaani asiaan liittyy olennaisesti jarppa82:n kitkerä kommentti hakutoiminnon käyttöön kehottamisesta. Aloitteleva aqua-webiläinen osoittaa mielestäni halveksuntaa em. väkeä ja heidän aiempaa aqua-web-panostaan kohtaan kysymällä sitä samaa, jota on käsitelty moneen otteeseen aiemmissa keskusteluissa. En tarkoita tällä sitä, etteikö jo aiemmin loppuun kalutusta asiasta voisi löytyä uusia, uuden threadin "arvoisia", näkökulmia. Usein on kuitenkin niin, että aloittelevat akvaristit jakavat saman ongelman. Esimerkkeinä tälläisistä mainittakoon hiekka vs. sorakeskustelut, erinäiset seura-akvaariokalastokeskustelut ja vaikkapa akvaarion kypsyttämiseen liittyvät keskustelut. Oikeastaan on myönnettävä, että olen ihmetellyt RTFM-tyylisten viestien vähyyttä.

(Olisi mielenkiintoista saada tietää täsmällisemmin, miten Akvaariomaailmassa aqua-webiä on moitittu. Näkemättä alkuperäistä tekstiä mieleen tulee, että ko. julkaisun intressissä olisi korostaa sitä, että vain heiltä saa oikeaa tietoa, ja että verkkokeskusteluihin tietolähteenä ei kannattaisi pahemmin luottaa. Haukuilla pelottelu vahvistaa mukavasti rivien välistä tätä viestiä. Olisiko jollakulla mahdollista antaa tarkempaa referenssiä johonkin tiettyyn numeroon, jossa asiaa on käsitelty?)
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Minä myönnän ärähtäneeni joskus tässä lähiaikoina parille aloittelijalle(en todellakaan ole mikään pilkunviilaaja tai tiukkis), mutta sille on melko hyvä syykin. Noista Lehtikaloista näkyy juttua useasti, ja minulla on ollut nyt omakohtaista kokemusta näistä kalasista, en tietenkään ole ammattilainen juuri millään akvaarioharrastuksen allalla, mutta jotain tietoa ja havaintoja lajista, käyttäytymisestä, sen erilaisista yksilöistä, tilantarpeesta. Nähnyt ja kuullut kauhujuttuja.. [:I] ..En todellakaan ole mikään automaattirobottivastaaja vaan tunteet ne täälläkin jyllää ja tiettynä kuukaudenaikana vielä enempi.

Usein kysytään lehtikalaa aivan liian pieneen akvaarioon ja se toistuu taukoamatta. Kysymyksiä tulee lisää, lisää ja lisää.. (esim avaimen kohdalla koin pienen hermoromahduksen asiasta :mrgreen:..joka on kyllä jo selvitetty.) ..Minua suututtaa se ettei aloittelijat viitsi/jaksa/halua ottaa yhtään itse selvää mimmoiset olot kyseinen kala tarvitsee. Tullaan webbiin ja kirjoitetaan ennenkuin mietitään(hyvä kuitenkin että uskaltavat tulla, näin voidaan asia jotenkin korjata vielä). Ja varsinkin se ettei hankita sitä tietoa ennenkuin ostetaan kalat ja akvaario. Johan sen älyn pitäisi sanoa, että pieneen akvaarioon vain pieniä kaloja. Sehän tässä on pointti että ensin opiskellaan ja sitten vasta hankitaan sopivat kalat, jos näin tehtäisiin, monet harrastajat välttyisivät päänvaivalta ja "pilkunnussijaWebbiläisiltä". Vikaa voi olla myös kalakauppiaissa, mutta tuskin harrastelija ostaisi kalaa liian pieneen altaaseen jos siitä olisi jotain tietoa. Tosin kirjatkaan ole nykyään luotettavia enää... :|

Mutta kuitenkin.. Tämä on keskustelupalsta ja ihmiset ovat omina itsenään täällä.
Plasebo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 22:39, 09.06.2004
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Plasebo »

Haluaisin nostaa esiin myös sellaisen näkökulman, että eri foorumeilla "nettietiketti" voi olla hyvinkin erilainen, eikä uusi jäsen välttämättä ole sisäistänyt vielä kaikkia kirjoitettuja ja kirjoittamattomia sääntöjä nimenomaisella keskustelupalstalla. On esimerkiksi foorumeita, joissa vanhojen "threadien" esiin nostoa katsotaan pahalla, ja suositellaan aloittamaan mieluummin uusi keskustelu asiasta kuin kommentoimaan jotain parin vuoden takaista. Jotta pitäisimme mielessä senkin, että sääntöjäkin on olemassa niin erilaisia.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1376
Liittynyt: 21:01, 20.02.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Mielestäni AW on enempi asiantuntijapohjainen keskustelufoorumi kuin "yleinen läpinäkerho". Neuvoja ja uutta tietoa saa aina pyydettäessä, mutta mielestäni on kohtuullista, että kysyjä ensin edes yrittää käyttää hakutoimintoa. Oma kokemukseni äreydestä on tyyliin "niin metsä vasta kun sinne huudetaan" eli jos olen saanut ynseän vastauksen niin syy siihen on useimmiten selvinnyt kun olen lukenut kysymykseni uudelleen ja miettinyt voiko sen ymmärtää myös eri tavoin kuin olen ehkä tarkoittanut. Jatkakoon 3-vuotias aw vaan samaan ainutlaatuiseen tyyliinsä! :)
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viestit: 620
Liittynyt: 07:52, 20.01.2004
Paikkakunta: Pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Mitä jos perustettaisiin valikko "Usein kysytyt kysymykset" johon voisi kerätä ne topicit, joita aina tasaisin väliajoin kysytään. Sinne voisi myös nämä AW:n gurut kirjoittaa omat topicit tiettyjen kalalajien sopivuudesta tiettyihin oloihin, esim. 60 litraisen altaan kalasto, 100 litraisen altaa kalasto jne. Näin olisi aloittelijoille valmiita vaihtoehtoja, mistä valita, lähtien kalat ja kasvit sekä tekniikka. Olispa AW:läisillekin helppoa, kun voisi ohjata aloittelijat suoraan sinne tutustumaan valmiisiin paketteihin.

Akvaariot kuitenkin ovat suht hinnakkaita paketteja, joten tässä lienee suurin syy miksi aloittelija päätyy pienehköihin altaisiin. Toinen on tietysti se, että suuren akvaarion sijoittaminen ei aina onnistu asuntoon (tila, auringin valo ikkunasta...). Meilläkin korvattiin kirjahylly akvaariolla :D

Minusta tämä AW on loistava tietolähde, mutta en minäkään tykkäis vastauksesta että "käytä hakua", jos ensimmäisiä kertoja tänne tulisin. Oma harrastukseni oli tauolla noin 10 vuotta ja täytyy myöntää, että ohjeistukset on muuttunut aika tavalla sinä aikana. Kalani kuitenkin voivat hyvin ja se kai on kuitenkin pääasia kaikille harrastajille.

Koitetaan siis muistaa, että kaikki eivät osaa etsiä tietoa googlella, täällä haulla, joten niinkuin mummoni sanoi:"Kertaus on opintojen äiti."

Ja minä olen loistava muotoilemaan omat lauseeni mahdollisimman epäymmärrettävästi, joten lukekaa ainakin mun kirjottamat jutut kahteen kertaan ja ajatuksella, koska joskus en oikeen ymmärrä itsekään kuinka onnistuin noin epäselvästi asiani ilmaisemaan [:I] (mieheni yhtyy edelliseen)

Terkuin itsekin täällä tyhmiä kysellyt Maximoves
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Aikamoinen perustietopaketti on jo omilla sivuillani. Sielttä puuttuvat lähinnä vain kalasto, kasvisto ja valaistukseen liittyvät esittelyt.

Biotooppiasiaan ehkä sisustuskurssin jäleen paneudun, jolloin kuhunkin biotooppiin sopivista kaloista voi tulla lyhyitä listoja. Lajiesittelyt ovat sitten fichbasessa. Mitä niitä sieltä kopioimaan. :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Se Akvaariomaailman numero, johon viittasin, oli 2 tai 3/2004. Nyt en ole em. numeroiden parissa, joten en voi tarkistaa asiaa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
herle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 23:05, 03.04.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja herle »

Joskus kyllä vastaukset ovat aika ärhäköitä, mutta ei kysymyksetkään aina niin "järkevästi kirjoitettuja" ole.
Kaiken kaikiaan palsta on oikein monipuolinen, mukava ja hyödyllinen.
P.hystrix rausku uiskentelee altaassa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä en ole havainnut minkään sortin lynkkausmielialaa :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ryukin
Member
Member
Viestit: 304
Liittynyt: 13:22, 09.02.2004
Paikkakunta: Akvaarioharrastajat Hyvinkää (AHH)

Viesti Kirjoittaja ryukin »

Minä taas sanoisin, että aggressiivinen/ylimielinen kommentointi on ihan yleistä millä tahansa nettikeskustelupalstalla. Syitä siihen voi olla vaikka mitä, ehkä vain itsellä sattuu olemaan huono päivä juuri silloin, kun vastausta kirjoittelee.
Eikähän niitä äksyjä vastauksia ole aina pakko ottaa niin tosissaan. Voihan sitä vaikka oman päätteensä ääressä tuhahtaa, että "jaahas, taas tuollainen päänsärkypotilas!" tms. Avoimilla foorumeilla pitää mielestäni kuitenkin olla oikeus esittää myös kipakoita mielipiteitä (eri asia sitten, jos ruvetaan henkilökohtaiseen mustamaalaamiseen).
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 17:15, 17.03.2004
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi / AHH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

ryukin kirjoitti:--aggressiivinen/ylimielinen kommentointi on ihan yleistä millä tahansa nettikeskustelupalstalla. Syitä siihen voi olla vaikka mitä, ehkä vain itsellä sattuu olemaan huono päivä juuri silloin, kun vastausta kirjoittelee.
Tai ettei siinä vain olisi kyse nimimerkin taakse piiloutumisesta. Osa AW:nkin käyttäjistä kertoo käyttäjätiedoissa hyvin vähän itsestään, ja silloin on helppo käyttää vaikka millaista kieltä.
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Epäilisin että nämä jotka saavat aina "ilkeät" vastaukset ovat niitä jotka saavat ne väärät vastaukset. Ts. on helppo todeta muiden olevan ilkeitä ja siten tehdä asiat kuten itselle on helpointa eikä ottaa neuvoista onkeensa.

Korostan ihmisyyttä minäkin. Toki kaikki saisivat miettiä aina että kirjoittavatko mitään sillä hetkellä kun ottaa päähän jokin asia (tämä on myös se syy minkä vuoksi kannatan muokkausaika-rajoituksen uudelleenkäyttöönottoa) -jokaisen on syytä ottaa vastuu kirjoittamisestaan mutta tämä nimenomainen aihe tässä threadissa on sellainen ikuisuuskysymys josta ei ikinä päästä mihinkään koska ihmiset ovat persoonia. Toiset ihmiset löytävät loukkauksia rivien välistä ja toiset eivät huomaa mitään. Toiset kirjoittavat tiukkaa asiatekstiä missä ei ole hymiöitä ja heidät tulkitaan vihaisiksi kirjoittajiksi jne. En myöskään jaksa tästä samaisesta syystä jauhaa enää pätkääkään tästä aiheesta. Ennenkään ei ole "aw-ilkeydestä" löydetty kuin pari hajaesimerkkiä ja tuskin nytkään mitään löytyy.

Nimim. Nimi ja muut tiedot näkyvissä profiilissa.
sahe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 01:57, 13.05.2002
Paikkakunta: Turku, TAY

Viesti Kirjoittaja sahe »

No, miten tämän sanoisi lyhyesti. Sekä kysymykset että vastaukset ovat aina sen hetken tuotteita. Siihen vaikuttavat monet seikat: ihminen itse, tilanne, jossa kirjoittaa, kokemus, mieliala jne jne.

Minä en ole nähnyt törkeyksiä, mutta minua huvittaa joidenkin keskinäinen nahistelu ja "todista tuo" sekä juupas-eipäs-mentaliteetti. Jokainen sanoo oman mielipiteensä ja/tai näkökulmansa ja silloin vain ollaan eri mieltä. Kysyminen, ihmettely ja asioiden tarkentaminen on hyvä asia, koska se yksi kehittymisen merkki lajillamme.

Olen kuullut purnausta "sisäpiiristä", "kaikkitietävästä" ja vastausten mitätöinnistä, "ei se ole edes kudettanut varmaankaan kyseistä kalaa", mutta parhaalla tahdolla ja yrityksellä tahdomme asiaan puuttua ja auttaa.

Olkaamme iloisia tiedoista, joita saamme, eikä tarvitse sanoa, että "ei se noin ole". Monet vastaavat kokemuksen mukaan tai vain luulon varassa, mutta ottakaamme rennosti! Ei tarvitse puuttua toisten vastauksiin tai kysymyksiin vaan vastata omasta puolestaan parhaan kykymme mukaan.
Ikuisuus on aina läsnä. Elämme sitä nyt. -C. Gilman
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kyllä lähes kaikki, jotka kirjoittavat jostain kalasta kertovat joko omia kokemuksiaa tai silkkaa mutua. Kalatkin ovat yksilöitä yksilöllisine käytöstapoineen.

Otetaan kadulta satunnaiset 4 ihmistä. Näytteen perusteella kuvataan ihmislaji ja miten se missäkin tilanteessa käyttäytyy erilaisten muiden eläinlajinäytteiden seassa. Saadaanko varmasti edustavaa tietoa...? :mrgreen: :roll:

Voidaan koe uusia vaikka Amazonin intiaaneilla; samoja ihmisiä; pitäisi tulla identtiset tulokset?

Miksi en siis vastaile kalastoja koskeviin kysymyksiin? :?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”