Vakuutukset kuntoon akvaarion kanssa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

nuuskamuikkunen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 22:38, 12.07.2004
Paikkakunta: Haukipudas/OAS

Viesti Kirjoittaja nuuskamuikkunen »

Itselläni on vakuutus Turvassa ja lupasivat että kaikki korvataan, jopa kalat jos vahinko sattuu.
Vakuutus on Tietenkin kaikista laajimmalla.
Vakuutus oli vuodeksi 86 euroa ja risat, edustaja kävi paikan päällä vakuutuksen tekemässä ja yhdessä mietittiin maksimikorvausmäärä.

Altaita on tällä hetkellä 1125, 300, 140, 60 litraiset
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

nuuskamuikkunen kirjoitti:Itselläni on vakuutus Turvassa ja lupasivat että kaikki korvataan, jopa kalat jos vahinko sattuu.
Vakuutus on Tietenkin kaikista laajimmalla.
Vakuutus oli vuodeksi 86 euroa ja risat
Pahasti kirskahti korvaan 8O . Kannattaa kysyä vielä tarkennusta tuohon kalojen korvaamiseen, muistaakseni ainakin merivesiporukka joutuu vakuuttamaan elävän kiven erillisellä lemmikkieläinvakuutuksella, jota kaloille ei edes saa (kysytty on)...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
nuuskamuikkunen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 22:38, 12.07.2004
Paikkakunta: Haukipudas/OAS

Viesti Kirjoittaja nuuskamuikkunen »

Jos akvaario hajoaa tms. allas tyhjenee ja kalat kuolee niin sanoivat että korvaa kalatkin ja muun elävän. Sairauteen tai muuhun kuolemista ei korvata.
Tämän tiedon sain ongittua pääkonttorista ja samalla kertaa ilmoitin kalani hintoineen mm. 7 villiä kiekkoa.
Mutta merivesihän on ihan eri stratosfääreissä hintojen suhteen kuin makeavesi.

Mutta en takaa ja vanno mitään!
Jokainen kysykööt ja tingatkoon itse vastaukset yhtiöstään.
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

On pakko taas kaivaa tämä vanha keskustelu esille, koska vakuutukset pitäis saada kuntoon. Tapiolan nuorisovakuutus menee kuukauden päästä umpeen ja oli hyvä sauma tarkistaa, korvataanko akvaarion aiheuttamat vahingot. Aiemmin on ollut tutun vakuutusvirkailijan hieman epämääräinen sana siitä, että kyllä korvataan.

Kävimme sitten tänään pitkähkön keskustelun aiheesta Tapiolan virkailijan kanssa. Itse hän ei asiasta tuntunut tietävän, mutta soitteli kyllä pariinkin paikkaan asiasta kysyäkseen. Kummallinen rajatapaus tämä akvaario tuntuu olevan, sillä mielestäni akvaarion silikonisauman vuotaminen on aivan yhtä odottamaton vahinko kuin esim. sähkölaitteen syttyminen palamaan. Tämä siis olettaen, että silikonisaumat uusitaan tietyin väliajoin, mikä voidaan katsoa hyväksi ylläpidoksi vahingon estämiseksi. Siitä huolimatta akvaariosta aiheutunutta vahinkoa ei korvata, mutta sähkölaitteiden aiheuttamat kyllä.

Kuitenkin olen täältä Aqua-Webistä lukenut tapauksista, joissa kaikki on korvattu, kun akvaario on alkanut vuotaa. Ja tarkoitan nimenomaan tapauksia, joissa vahinko ei ole itse aiheutettu. Tällä hetkellä kiinnostaisi todellakin, mikä vakuutusyhtiö akvaarionomistajan kannattaisi valita. Vai pitääkö vain tyytyä ajattelemaan, että sitten jos vahinko joskus sattuu, niin akvaario pitää pokkana lyödä itse rikki jälkikäteen? Ulkosuodatinta mulla ei olekaan juuri näiden vakuutusten monimutkaisuuden vuoksi (onpahan ainakin yksi lenkki vähemmän, joka voi vahingon aiheuttaa).

Tällä hetkellä on se tilanne, että akvaario on varsin hiljattain hankittu ja siinä on kolmen vuoden valmistajan takuu. Pidän Akvaariokeskusta tässä asiassa luotettavana. Toinen pienempi akvaario on parisen vuotta vanha, mutta käytettynä ostettu Juwel ja sepä se tässä nyt enemmän mietityttääkin. Mielestäni on väärin, mikäli akvaarioille ei kerta kaikkiaan voi saada vakuutusta, kun niiden hajoamiseen rinnastettavia vahinkoja kuitenkin on. Riskien varallehan niitä vakuutuksia juuri otetaan ja minun elämässäni akvaarion hajoaminen on yksi suurimpia kustannuksia potentiaalisesti tuottava asia. Tapaturmavakuutukset on kyllä harrastusten vuoksi kunnossa.
optimistx
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 18:40, 05.08.2007
Paikkakunta: Espoo. Varoituksia:1

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Mustavaris kirjoitti:...

Vai pitääkö vain tyytyä ajattelemaan, että sitten jos vahinko joskus sattuu, niin akvaario pitää pokkana lyödä itse rikki jälkikäteen?
...
.
Selventäisitkö?
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Mustavaris kirjoitti: Kummallinen rajatapaus tämä akvaario tuntuu olevan, sillä mielestäni akvaarion silikonisauman vuotaminen on aivan yhtä odottamaton vahinko kuin esim. sähkölaitteen
Juu Itsekin soittelin samaan yhtiöön ja korvauspuolelta sanoivat, että silikonisauma on silloin mennyt vanhaksi kun se vuotaa, jolloin sitä ei korvata.
Mistä näistä tietää..
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Täällä on vakuutukset otettu enemmänkin siltä kannalta että vakuutus korvaa akvaarion aiheuttaman vesivahingon riippumatta siitä räsähtääkö se kerralla pastaksi vai vuotaako "pikku hiljaa" työpäivän aikana puoliksi tyhjäksi. Molemmista kun seuraa se parkettien vaihto jne ja alakerrassa vähintäänkin kattoremontti.

Tosin kyllä näissä molemmissa tapauksissa myös akvaario, jalusta ja rikkoutunut tekniikka (kuivina pyörineet ulkosuodattimet jne) korvataan. Ne kun eivät kuulemma enää tunnu siinä konkurssissa. Yhtiönä Fennia.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

optimistx kirjoitti:Mustavaris kirjoitti:
...

Vai pitääkö vain tyytyä ajattelemaan, että sitten jos vahinko joskus sattuu, niin akvaario pitää pokkana lyödä itse rikki jälkikäteen?
...
.



Selventäisitkö?
Tapiolan kotivakuutus (ja ilmeisesti myös aika moni muukin) korvaa akvaarion aiheuttamat vesivahingot vain, mikäli vahinko on itse aiheutettu eli käytännössä jos on vaikka itse huitaissut akvaarion rikki. Täälläkin on aiemmin joku heittänyt, että pitääkö akvaario sitten rikkoa, mikäli silikonisauma on vuotanut. Tätä tarkoitin. Tyhmää siis joka tapauksessa - ja tietenkin laitonta.
Aqualung kirjoitti:Täällä on vakuutukset otettu enemmänkin siltä kannalta että vakuutus korvaa akvaarion aiheuttaman vesivahingon riippumatta siitä räsähtääkö se kerralla pastaksi vai vuotaako "pikku hiljaa" työpäivän aikana puoliksi tyhjäksi. Molemmista kun seuraa se parkettien vaihto jne ja alakerrassa vähintäänkin kattoremontti.

Tosin kyllä näissä molemmissa tapauksissa myös akvaario, jalusta ja rikkoutunut tekniikka (kuivina pyörineet ulkosuodattimet jne) korvataan. Ne kun eivät kuulemma enää tunnu siinä konkurssissa. Yhtiönä Fennia.
Tuo kuulostaa kyllä juurikin sellaiselta vakuutukselta, jota itse olen etsimässä. Voisin käydä kysymässä kyseisestä vakuutusyhtiöstä, mikäli Tapiola ei nyt todellakaan suostu yhteistyöhön. Harmittaa, sillä kaikki muut vakuutukset on siellä eikä mun tapaturmavakuutusta kannata sieltä pois siirtääkään, koska polven takia saisin varmasti huonommat ehdot muualta.

Kyllä vaan on vaikeaa näiden akvaarioiden kanssa. Meillä ei sentään ole parkettia, mutta kyllä se vesivahinko melkoiset kustannukset siltikin aiheuttaisi. Kylppärissä moinen olikin, mutta se meni vuokrayhtiön laskuun, koska ei ollut millään muotoa meidän vika.

Akvaariot ovat hyvin yleisiä nykyään. Tajuavatkohan ihan kaikki, kuinka suuri lasku siitä voi pahimmillaan tulla, jos (ja käytännössä usein kun) vakuutusyhtiö ei ole yhteistyöhaluinen?
JKE
Senior Member
Senior Member
Viestit: 607
Liittynyt: 12:41, 26.09.2006

Viesti Kirjoittaja JKE »

Nuo virkailijoiden "lupaukset" nyt voi jättää omaan arvoonsa, sillä niillä ei enää korvaushakemusta käsiteltäessä ole mitään painoa. Vakuutussopimuksen tekstin tulkinta tässä ratkaisee, eikä se ole mitään salatiedettä vaan juridiikkaa.

Esim. Ifin kotivakuutuksen ehdoissa (Kodin omaisuusvakuutusehdot) mainitaan useita korvausta rajoittavia ehtoja. Tällaisia ovat mm. valmistusvirhe, hitaasti kehittyvät tapahtumat kuten kuluminen ja aineen väsyminen, lemmikin aiheuttama vahinko ja räjäytystyön aiheuttama vahinko. Akvaarioita ei näissä ehdoissa erikseen mainita.

Korvausharkinta tehdään tapauskohtaisesti, eikä akvaarioihin voi ehtojen perusteella nähdäkseni yleistää mitään tiettyä toimintatapaa, koska akvaarioita ei nimenomaisesti ole esim. poissuljettu korvauksen piiristä. Varmasti vakuutusyhtiöille on kuitenkin muodostunut näistä oma käytäntönsä. Erilaisia muutoksenhakukeinoja on käytettävissä, jos vakuutusyhtiön korvauspäätös ei miellytä.

Alla Ifiltä saamani viesti aiheesta, koskien omaa vakuutusturvaani. Ko. tulkinnan mukaan saisin siis korvausta vesivahingosta siltikin, vaikka vuoto johtuisi vanhentuneesta silikonista eikä akvaariota itsessään korvattaisi. Sekin tehty tietysti yleisellä tasolla, kuten heti alkuun mainitsin.
Ifin virkailija kirjoitti:Akvaario sisältyy kodin irtaimistoon ja sille aiheutuneita vahinkoja korvataan valitun vakuutusturvan ja ehtojen mukaisesti.
(Sinulla laaja vakuutusturva, äkilliset ja ennalta arvaamattomat tapahtumat)

Kun uusi akvaario menee rikki ilman ulkoapäin vaikuttavaa syytä, on kyseessä oletettavasti valmistusvika (rajoitusehto 4.1).

Vanhassa akvaariossa kehikon ja lasin välinen tiiviste menettää vähitellen kimmoisuuttaan ja kuivuu. Tällöin kyseessä on siis hitaasti tapahtuva kuivuminen tiivisteaineessa ja vahinko ei ole korvattava (rajoitusehto 4.2).

Seurausvahinkona voidaan Kotivakuutuksen AR- turvasta (ehtokohta 3.1) korvata kuitenkin vakuutetun omaisuuden esim. lattian vesivahinko.

Vastuuvakuutuksesta voidaan korvata vieraalle omaisuudelle aiheutunut vesivahinko, mikäli akvaarion omistajalla on tuottamus vahinkoon.

Kotivakuutuksissa eläimet eivät ole vakuutuksen kohteena, ellei niitä ole erikseen vakuutettu (ehtokohta 2.2. rajaukset). Näin ollen ei akvaariokalojakaan korvata.
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Tapiolan vastaus oli tosiaankin tyly: mikäli akvaario on vuotanut silikonisaumasta, mitään ei korvata. Ja siinähän se velkavankeus sitten olisikin, jos moinen juttu sattuisi (näillä opiskelijan tuloilla nimittäin). Virkailija oli kuitenkin ystävällinen ja lupasi vielä selvitellä asiaa. Kuulostaa kuitenkin siltä, että taitaa olla kotivakuutuksen kanssa edessä yhtiön vaihto - ikävä kyllä. If ja Fennia näyttävät olevan harkitsemisen arvoisia vaihtoehtoja. Ja aion todellakin vaatia mustaa valkoiselle.
nosegoblin
Member
Member
Viestit: 488
Liittynyt: 13:10, 12.12.2003
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Ihme ettei mikään vakuutusyhtiö ole vielä mitään akvaariovakuutusta erikseen kehitellyt, luulisi sille jonkin verran markkinoita kuitenkin löytyvän vaikkei tällainen hardcore-akvarismi mitään esim. koiraharrastuksen yleisyyteen verrattavaa olekaan. Kyllä ainakin itse olisin valmis 100-150 euroakin valmis maksamaan vuodessa siitä mielenrauhasta, että jos sattuu jotain käymään altaan kanssa niin ei ole heti ns. kylmää rinkiä perseen alla vakuutuspäätöstä odotellesani.
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

nosegoblin kirjoitti:Ihme ettei mikään vakuutusyhtiö ole vielä mitään akvaariovakuutusta erikseen kehitellyt, luulisi sille jonkin verran markkinoita kuitenkin löytyvän vaikkei tällainen hardcore-akvarismi mitään esim. koiraharrastuksen yleisyyteen verrattavaa olekaan. Kyllä ainakin itse olisin valmis 100-150 euroakin valmis maksamaan vuodessa siitä mielenrauhasta, että jos sattuu jotain käymään altaan kanssa niin ei ole heti ns. kylmää rinkiä perseen alla vakuutuspäätöstä odotellesani.
Samaa mäkin olen miettinyt. Kun kuitenkin ns. vaarallisille urheilulajeille (joiden lista ainakin Tapiolassa on suhteellisen tarkka) on olemassa omat vakuutuksensa, niin miksei sitten akvaarioillekin voisi olla? Luulisin, että aika moni vähänkin isompia akvaarioita omistava voisi olla hyvin mielissään moisesta vaihtoehdosta. Mulla on vain kaksi akvaariota, joista isompikin 200 litraa. Ison vesivahingon sekin aiheuttaisi, mutta on hinnaltaan sen verran edullinen, että olen jopa harkinnut vaihtavani sen joka kolmas vuosi, jolloin sillä olisi aina valmistajan takuu. Olen taipuvainen stressaamaan tällaisia asioita, joten mielenrauhan saavuttamiseksi maksaisin kyllä mielelläni vähän korkeampaa kotivakuutusta.
Phoenix
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 17:03, 29.01.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Olisikohan mahdollista tiedustella vakuutusyhtiöistä isommalla porukalla jotain akvaariovahingot korvaavaa vakuutusta? Luulisi että yhtiöilläkin olisi enemmän intressejä kuunnella vaikka viittäkymmentä potentiaalista asiakasta jos moista kyseltäisiin.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Micke »

Toi on hieno idea!
Otappa yhteyttä ylläpitoon jotta se voisi toimia promoottorina tässä asiassa.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mä tämän viestiketjun innoittamana otin yhteyttä sähköpostitse Tapiolaan, jossa on meijän kotivakuutus. Meille kanssa toimistossa vakuuteltiin, että meijän laajaturvainen kotivakuutus kattaa kaikki akvaarioista tulevat kulut, mutta siitä ei ole kuin se virkailijan sana. Joten äsken lähetin Tapiolalle kysymysryöpyn ja vastauspyynnön sähköpostitse. Toivottavasti vastaavat piakkoin, ettei tartte montaa yötä kuullostella kaikenmoista pientä lirinää(joko vuotaa, ei, joko nyt, ei...), jota noista purkeista tulee normaalistikin :mrgreen:
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Phoenix
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 17:03, 29.01.2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Useammalta vakuutusyhtiöltä on kyselty kantaa akvaarion korvaamiseen. Lisäksi on kysytty myös mahdollisia korvauksia talon rakenteille mikäli talon vakuutus ei niitä korvaa. Asuntohan on vuokrakämppä luhtitalossa. Nuo rakennukselle mahdollisesti aiheutuvat vahingot huolettavat eniten.
If kirjoitti:Akvaario sisältyy kodin irtaimistoon ja sille aiheutuneita vahinkoja korvataan valitun vakuutusturvan ja ehtojen mukaisesti.

Kun uusi akvaario menee rikki ilman ulkoapäin vaikuttavaa syytä, on kyseessä oletettavasti valmistusvika (rajoitusehto 4.1).

Vanhassa akvaariossa kehikon ja lasin välinen tiiviste menettää vähitellen kimmoisuuttaan ja kuivuu. Tällöin kyseessä on siis hitaasti tapahtuva kuivuminen tiivisteaineessa ja vahinko ei ole korvattava (rajoitusehto 4.2).

Seurausvahinkona voidaan Kotivakuutuksen AR- turvasta (ehtokohta 3.1) korvata kuitenkin vakuutetun omaisuuden esim. lattian vesivahinko.

Muista, että asunto-osakeyhtiössä asuvalla tulee olla vakuutettuna "Osakkeenomistajan kunnossapitovastuulla oleva omaisuus asunto-osakeyhtiössä/Huoneiston kiinteä sisustus" (ehtokohta 2.6), jotta mahdollisesta akvaarion vuodosta aiheutunut vahinko pinnoitteille voidaan korvata.

Vastuuvakuutuksesta voidaan korvata vieraalle omaisuudelle aiheutunut vesivahinko, mikäli akvaarion omistajalla on tuottamus vahinkoon.
Tuottamushan on melko hankala määritellä. Jos akvaario pamahtaisi omia aikojaan eikä kiinteistön vahinkoja korvattaisi mistään, voisi vaikka sanoa tarkistaneensa alustan ja huomanneensa että oli sijoittanut akvaarion alunperin kierolle alustalle. Tällöinhän kyseessä olisi tuottamus.
Pohjola kirjoitti:Suosittelen sinulle laajaa koti-irtaimistovakuutusta, joka korvaa suoranaiset esinevahingot, jotka johtuvat äkillisistä ja ennalta arvaammattomista tapahtumista.
Eli akvaarioon ei otettu erikseen kantaa nimenomaisesta kysymyksestä huolimatta. Ilmeisesti korvauksia kiinteistön mahd. vahingoista olisi mahdollista saada vastuuvakuutuksesta.
Fennia kirjoitti:Meidän laaja kotivakuutuksemme korvaa akvaarion rikkoutumisen ja
veden aiheuttamat vahingot irtaimistolle.

Kiinteistön vahinkoa ei korvata.
Tarkemmin vakuutuksesta ei kerrottu, mutta ilmeisesti kyseessä täytyy olla "äkillinen ja ennalta-arvaamaton" tapahtuma jotta korvaus voidaan maksaa.

Pohjantähdestä soitettiin, vaikka nimenomaan pyysin ottamaan yhteyttä sähköpostitse. Postissa tulleissa tarjouslapuissa ei viitata akvaarioon. Keskustelin puhelimessa vakuutusasiamiehen kanssa, ja hän sanoi että akvaariovahingot korvataan äkillisissä ja ennalta-arvaamattomissa tilanteissa, ja että akvaarioon pitää olla vaikuttanut ulkoinen tekijä. Kiinteistön vahinkoja ei korvata, mikäli oikein ymmärsin.
weemano
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1017
Liittynyt: 18:31, 27.01.2008
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja weemano »

Pakko kysäistä että mitä tapiolan laajakasko omakotitaloille mieltää akvaarioista?
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

weemano kirjoitti:Pakko kysäistä että mitä tapiolan laajakasko omakotitaloille mieltää akvaarioista?
Irtaimiston täysarvovakuutus korvaa altaan ja tekniikan, ei altaan sisältöä. Laaja kotivakuutus korvaa altaan rikkoutumisesta rakennukselle aiheutuneet vahingot.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Meillä on joku Tapiolan nuorille tarkoitettu kotivakuutus, joka muistaakseni korvaa ainakin akvaarion vuotovahingot sekä irtaimistolle että kiinteistölle. Eli akvaario ja vesivahinko kuuluvat vakuutuspakettiin, sen sisältö ei. Erikseen ei akvaariota muistaakseni papereissa mainita.
Mustavaris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 546
Liittynyt: 13:33, 02.08.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vakuutukset kuntoon akvaarion kanssa

Viesti Kirjoittaja Mustavaris »

Pitkään olin huolestunut siitä, mitä kotivakuutus korvaa ja mitä ei. Vanha Tapiolan nuorisovakuutus meni umpeen ja siksi tuli uudelleen selvitettyä asioita. Tästä vakuutuksesta oli meidän sukulainen sanonut kysyttäessä, että pitäisi korvata akvaarion aiheuttamat vahingot (joo, tosi epämääräistä). Ensin Tapiolasta sanottiin, että ei korvata, mikäli akvaario vuotaa saumasta, koska se ei ole äkillinen ja ennalta arvaamaton vahinko. Olin lukenut, että esim. vanhankin sähkölaitteen aiheuttama tulipalon vahingot korvataan, ja vertasimme näitä tapauksia toisiinsa keskustellessamme virkailijan kanssa. Vanha televisio on aivan varmasti suurempi turvallisuusriski kuin uusi akvaario (jollainen mulla siis on) ja sen mahdollisesti aiheuttama tulipalo on mielestäni ennalta arvattavampi kuin uuden akvaarion vuotaminen silikonisaumasta. Vakuutusvirkailija oli ystävällinen ja lupasi kysellä asiasta yhtiön korvauspäätöksiä tekevältä ihmiseltä.

Lopputulos oli meidän kannalta positiivinen. Tapiolasta on korvattu sellaisia tapaturmia, joissa akvaario on vuotanut silikonisaumasta. Kaloja ja itse akvaariota tosin ei korvata. Lausunto oli siltikin hieman epämääräinen, sillä vuotava sauma pitää olla sellainen, ettei sitä ole voinut silmin ennalta havaita eli siis jossain takasaumassa, hiekan alla tms. Eli pitää vaan muistaa tarkastella saumoja repsottamisen varalta. Nyt meidän vakuutuskirjassa kuitenkin on tämän lausunnon antaneen ihmisen nimi ja yhteystiedot, joten voimme kuulemma vedota häneen, mikäli jotain sattuu. Toivottavasti mitään ei kuitenkaan satu... Voimassa oleva kotivakuutuksemme on nyt siis Tapiolan laaja kotivakuutus.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Re: Vakuutukset kuntoon akvaarion kanssa

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Mustavaris kirjoitti: itse akvaariota tosin ei korvata.
Tuo allas korvataankin sitten irtaimistovakuutuksesta, näin sanoi meille Tapiolan virkailija.
Mistä näistä tietää..
Marjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 17:09, 15.07.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi, Masala

Re: Vakuutukset kuntoon akvaarion kanssa

Viesti Kirjoittaja Marjuska »

Mulla on lähivakuutuksessa se laajaturvataso. Aikoinaan sen ottaessa tiedustelin että mites akvaarion kanssa? Sanottiin että korvaa kyllä kaiken akvaariolle/akvaariosta aiheutuvat vahingot.
455l vettä talossa kahdessa altaassa
piupau
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 18:31, 11.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Vakuutukset kuntoon akvaarion kanssa

Viesti Kirjoittaja piupau »

Marjuska kirjoitti:Mulla on lähivakuutuksessa se laajaturvataso. Aikoinaan sen ottaessa tiedustelin että mites akvaarion kanssa? Sanottiin että korvaa kyllä kaiken akvaariolle/akvaariosta aiheutuvat vahingot.


Näin myös meillä!
Polttotöitä ja paljon muuta: polttopirtti.vuodatus.net
JenJen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 14:47, 13.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vakuutukset kuntoon akvaarion kanssa

Viesti Kirjoittaja JenJen »

Vakuutukset eivät ole suurin huolenaiheeni, mutta aihetta hipoen kumminkin:
olen muuttamassa asuntoon, joka on aivan junaradan vieressä. Lattialla
tuntuu aika hyvin tärinä kun junat kulkevat ohitse. Akvaarioni ikää ei
ola tarkalleen tiedossa, vanha se kumminkin on. Silikoonit uusittu, mutta
siinä ei ole mitään metallikehyksiä tms. 63-litrainen kyseessä. Uskallanko
ottaa sen asuntoon vai onko rikkoutumisen riski liian suuri?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Vakuutukset kuntoon akvaarion kanssa

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Hommasin nyt vuokra-asuntooni Pohjolasta laajan kotivakuutuksen ja tuli tentattua aika hyvin varsinkin tulevan akvaarion osalta vakuutus...jos vahinko sattuu ja allas posahtaa, pitäs korvata vesivahingon lisäksi akvaarion ja sen sisällön. Vaikka kai ne sieltäkin löytää jonkun porsaanreiän, ettei esim. allasta ole oikein asennettu (kuka sen tarkistaa, sain vastaukseksi "putkimies" (mistä putkimies tietää että oikein asennettu?))...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”