Juwel rio alkoi vuotaa mysteerisesti + mitä seuraavaksi

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Athelda
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 02:48, 31.12.2017
Sukupuoli: N/A

Juwel rio alkoi vuotaa mysteerisesti + mitä seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja Athelda »

Hei kaikki akvaarioihmiset!

Mulle kävi nyt se jokaisen harrastajan pelko, eli aamulla kaksi kuukautta sitten heräsin veden litinään parketilla. Vastassa oli tällainen näky:
Kuva
Lasissa ei mitään halkeamaa, vettä vaan suihkusi pienestä reiästä (ihan kuin joku olisi tökkäissyt neulalla) akvaarion reunasta. Tankki on jo 10 vuotta vanha ja ollut käytössä, mutta aika oli näköjään tehnyt tepposet silikonisaumaan :(
Kohta on asunto korjattu (koko olohuoneen ja keittiön lattia piti vaihtaa) ja pääsen viimein muuttamaan takaisin. Kysymys siis kuuluukin: mikä olisi voinut aiheuttaa tällaisen vahingon? Tahtoisin vielä jatkaa akvaariojuttuja, mutta luonnollisesti kaiken tämän pyörityksen takia selkärangassa kytee pelko että tällainen tulee vielä uudestaan vastaan.

Mikä olisi siis "turvallisin" vaihtoehto jatkaa harrastusta? Akryylialtaat, nanoakvaariot, biOrb? Kai tässä pitäisi vaan rohkeasti hypätä takaisin satulaan vaikka aina on olemassa se vahingon vaara, mutta kyllä tämä sotku sai pienet paranoiat liikkeelle :mrgreen:
Naskalin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 15:05, 27.02.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Juwel rio alkoi vuotaa mysteerisesti + mitä seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja Naskalin »

Ehkä toi oli vaan viesti jostain ylempää, että asunnon lattia kaipaa uudistamista? Nyt kun lattiat on korjattu, niin homma kunnossa. Kaikissa laitteissa omat heikkoutensa. Itse en lähtisi vaihtamaan allastyyppiä yhden vuodon jälkeen, vaan yrittäisin voittaa pelkoni.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Juwel rio alkoi vuotaa mysteerisesti + mitä seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Naskalin kirjoitti:Ehkä toi oli vaan viesti jostain ylempää, että asunnon lattia kaipaa uudistamista? Nyt kun lattiat on korjattu, niin homma kunnossa. Kaikissa laitteissa omat heikkoutensa. Itse en lähtisi vaihtamaan allastyyppiä yhden vuodon jälkeen, vaan yrittäisin voittaa pelkoni.
Itse huomioisin tässä tilanteessa toki sen, että silkkarit ovat kimmoisat ja kunnossa. Altaan käyttöhistoria myös huomioitava, ettei jonkun parvekkeella ole ollut välivarastossa yms. Jos alla on käytettynä ostettu, niin akvaarion tehtaaltalähtöpäiväys on hyvä tarkistaa. Usein muisti pätkii myyjällä tai muuten vain nuortuu kuin ikääntynyt akvaristi - 20 v. ja rippukuvaa pukkaa.

Juwel rion vuodet 10 v. alan itse jo tähyillä silkkareita, vaikka ns. uskon, että 15 v. menee, jos kipon hoito on hyvää. Mutta vaikea tarkkaa kestoikää sanoa.

Onneksi kippo harvoin ns. räjähtää tai halkeaa, mutta se yleensä tapahtuu pohjassa, kun on väärin asennettu tai muu vääntö ja sitten vettä pukkaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Juwel rio alkoi vuotaa mysteerisesti + mitä seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jos olet ostanut altaan uutena myyjältä, kannattaa olla yhteydessä siihen suuntaan. Kymmenen vuotta ei ole ikä eikä mikään silikonisaumoille. Itselläni ollut käytössä allas, jossa silikonit oli yli 40v vanhat.
Athelda
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 02:48, 31.12.2017
Sukupuoli: N/A

Re: Juwel rio alkoi vuotaa mysteerisesti + mitä seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja Athelda »

Naskalin kirjoitti:Ehkä toi oli vaan viesti jostain ylempää, että asunnon lattia kaipaa uudistamista? Nyt kun lattiat on korjattu, niin homma kunnossa. Kaikissa laitteissa omat heikkoutensa. Itse en lähtisi vaihtamaan allastyyppiä yhden vuodon jälkeen, vaan yrittäisin voittaa pelkoni.
Lattiat kieltämättä melko vanhat, vaikka näin vuokralaisena itse sanonkin. Onneksi vakuutusyhtiö on ollut yhteistyöhaluinen ja menee korvauksen piikkiin!
Fisutar10 kirjoitti:Ehkä toi oli vaan viesti jostain ylempää, että asunnon lattia kaipaa uudistamista? Nyt kun lattiat on korjattu, niin homma kunnossa. Kaikissa laitteissa omat heikkoutensa. Itse en lähtisi vaihtamaan allastyyppiä yhden vuodon jälkeen, vaan yrittäisin voittaa pelkoni.
Itse huomioisin tässä tilanteessa toki sen, että silkkarit ovat kimmoisat ja kunnossa. Altaan käyttöhistoria myös huomioitava, ettei jonkun parvekkeella ole ollut välivarastossa yms. Jos alla on käytettynä ostettu, niin akvaarion tehtaaltalähtöpäiväys on hyvä tarkistaa. Usein muisti pätkii myyjällä tai muuten vain nuortuu kuin ikääntynyt akvaristi - 20 v. ja rippukuvaa pukkaa.

Juwel rion vuodet 10 v. alan itse jo tähyillä silkkareita, vaikka ns. uskon, että 15 v. menee, jos kipon hoito on hyvää. Mutta vaikea tarkkaa kestoikää sanoa.

Onneksi kippo harvoin ns. räjähtää tai halkeaa, mutta se yleensä tapahtuu pohjassa, kun on väärin asennettu tai muu vääntö ja sitten vettä pukkaa.
Akvaario on ollut kerran tyhjillään olohuoneessa noin vuoden verran ja otettu uudestaan käyttöön 2015 (kokeilin silloin sormella silikonit ja omiin näppeihin tuntui kimmoisilta). Ostettu uutena joskus vuonna 2006 tai 2007, en tarkalleen muista. Muutto oli viime kesänä tähän nykyiseen asuntoon, joten olisiko altaan liikuttelu ollut osasyyllinen vahinkoon? Hyvin varovasti me sitä koetettiin siirtää, mutta kai kaikenlainen ylimääräinen liikuttelu nostaa riskin todennäköisyyttä.
Teemu Salonen kirjoitti:Jos olet ostanut altaan uutena myyjältä, kannattaa olla yhteydessä siihen suuntaan. Kymmenen vuotta ei ole ikä eikä mikään silikonisaumoille. Itselläni ollut käytössä allas, jossa silikonit oli yli 40v vanhat.
Uutena ostettu vuonna 2006 tai 2007 (en tähän hätään muista). Kuitteja ei löydy enää mistään ja ko. liikekkin on lopettanut aika päivää sitten. Helpottaa kuulla ettei silikonit näinkin lyhyessä ajassa kulu puhki, auttaa jatkon suunnittelussa. Tämä vahinko tuli täysin yllättäen ilman mitään varomerkkejä (niin kuin tällaiset varmaan tuppaa tulemaan), ja siitä syystä jäänyt pelko että jokaisen lasiakvaarion silikonit vaan yhtäkkiä pettää keskellä yötä :roll:

Olen tässä silmäillyt nanoakvaarioita jahka sellaisen ottaisi seuraavaksi. Onko ihmisillä kokemusta niistä, pitääkö saumoja olla tarkastamassa ahkerammin ja onko vuotovaara isompi/pienempi "normaali"kokoiseen akvaarioon verrattuna?

Kiitos kaikille vastauksista!
SKMake
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 21:33, 04.05.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: New York

Re: Juwel rio alkoi vuotaa mysteerisesti + mitä seuraavaksi

Viesti Kirjoittaja SKMake »

Pienemmän akvan kanssa valuu vähemmän vettä lattialle ;)
Fluval Sea 20L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”