Kuivuneet kalkkeutumat ja levät pois

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Veivi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 20:25, 20.06.2017
Sukupuoli: Nainen

Kuivuneet kalkkeutumat ja levät pois

Viesti Kirjoittaja Veivi »

Hei!

Miten saisi laseja vaurioittamatta putsattua kalkkeutumat ja kuivuneet levät laseista? Akvaario on vain tyhjätty, pohjalla on hiukan kuivaa hiekkaakin ja sitä on tietysti tarttunut kallistellessa leväkohtiinkin. Liottelulla varmasti alkuun, mutta uskaltaako käyttää mitään pesuainetta, ettei silikonit haperru? Varsinaisen projektin hankin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuivuneet kalkkeutumat ja levät pois

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Veivi kirjoitti:Hei!

Miten saisi laseja vaurioittamatta putsattua kalkkeutumat ja kuivuneet levät laseista? Akvaario on vain tyhjätty, pohjalla on hiukan kuivaa hiekkaakin ja sitä on tietysti tarttunut kallistellessa leväkohtiinkin. Liottelulla varmasti alkuun, mutta uskaltaako käyttää mitään pesuainetta, ettei silikonit haperru? Varsinaisen projektin hankin.
Kaloja myös kannattaa ajatella pesuaineiden suhteen ym. myrkkyjen niille. Ei missään tapauksessa pesuaineita akvaarioon.

Itse imuroisin hiekanjyvät pois ettei naarmutu. Ja sitten desinfioisin kipon Virkon S-aineella, joka on laimennettu esim. sumutinpulloon. Kaikki puhtaita, ei mitään ainejämiä mistään toki.

Märkä ja ihmesieni ilman pesuainetta yes.

Etikalla lähtee esim. lasikansista hyvin kalkit, mutta huuhtelisin huolellisesti. Itse en ehkä itse kippoon etikkaa laittaisi.

Virkon S desinfioi hyvin. Toki akvaan ei kuumaa vettä vaan akvalämmintä ja hyvät huuhtelut ja kuivaus. Virkon S mielestäni kirkastaa lasit ja tappaa myös bakut ja virukset. Itse kippo on hyvä antaa kuivaa - se taas tappaa esim. valkopilkut.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Kuivuneet kalkkeutumat ja levät pois

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Minä olen käyttäny ruokasoodaa ja etikkaa aika surutta pariinkin otteeseen kun pistin tankit uusiksi ja mitään ongelmaa ei ole ollut. Minusta hyvin voi pyyhkiä lasit esim. juurikin etikalla sisäpuoleltakin. Kohan vaan muistaa huuhdella hyvin jälkeenpäin.

Riippuu toki tankin koostakin. Pikkutankissa mikä tahansa ylimääräinen näkyy herkemmin pienemmän vesimäärän takia, mutta toisaalta pikkutankit on myöskin helpompia huuhdella. Jos litroja on esim. parisataa, niin veikkaan että et näe mitään muutosta pH:ssa huuhtelun jälkeen vaikka läträisit koko pullon sinne. Ei se kaupan ~3-5% etikka nyt sentäs niin voimakasta tavaraa ole.

Kohan siis muistaa huuhdella hyvin ja vaihtaa sen etikkaveden tilalle raikasta vettä. :)
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuivuneet kalkkeutumat ja levät pois

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Juu, etikalla poistetaan kahvinkeittimestä kalkkisaostumia. Sillä kalkinpoistajalla myös kansilaseja putsannut. Mutta tosiaan pyyhkiminen parempi varmaan ja todella hyvä huuhtelu. Toki silkkareita en sillä hinkkaisi. Tuo virkon s on sinäänsä mainio....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Veivi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 20:25, 20.06.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Kuivuneet kalkkeutumat ja levät pois

Viesti Kirjoittaja Veivi »

Kiitos vinkeistä. Pitää ensin koittaa putsata noi hiekat pois ja sitten katsoa, kuinka alkaa irtoamaan ihan vedellä ja sienellä, ja tehdä sitten jatkosuunnitelmaa. Virkonia onkin. Kyllä tästä vielä hieno tulee.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”