Miksi teillä on akvaario?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja paul »

Ihan mielenkiinnosta tälläinen keskustelu.

Eli miksi omistat akvaarion tai monta akvaariota?
Jos haluaa lisäillä niin millainen avaario on kyseessä?
Onko esim geotooppi vai lajiakvaario ja miksi? :)

Itse sain ensimmäisen akvaarion vuosituhannen alussa kaverilta ilmaiseksi joten tein aluksi kaikki mahdolliset virheet. :)
Alkuun oli perus seura-akvaario jossa kaikea sekaisin.
Kun pääsin tähän maailmaan sisään niin alkoi allas kasvaa ja tulla monta lisää.
Tuolloin halusin haalia mahdollisimman monesta lajista kokemuksia joten altaitakin oli paljon joista isoin taisi olla se 800 litraa.

Altaat on vähitellen vähentyneet ja välillä oli kokonaan pois.
Kuitenkin olen huomannut, että kun ei ole altaita niin kaipaan semmoista. Onkohan jokin tauti? :mrgreen:

Nykyään olen tarkka mitä altaaeen tulee ja yritän sen saada bäyttämään mahdollisimman aidolta paikalta jossa kalasto mahdollsimman samalta alueelta. Eli geotoppi.

Ja kysymys alkuperäiseen kysymykseen, koska se on minun rentoutumiskeino.
Kun on kädet altaassa ja hoidan sitä ei mielessä ole muuta kuin allas joka saa työtressit ym häviämään ainakin hetkeksi. :)
Myös kun kalat voi hyvin sekä lisääntyvät on se vaan rentouttavaa katsomista.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Syitä on moniakin.

Akvat on nättejä koristeena, mutta samalla niitä hoitaessa tulee tehtyä kotona muutakin kuin koneen ääressä möllötetyä. Akvaariossa soutaminen on kivaa ja kalojen ja rapusten touhua mukava seurata.

Sen vaan sanon, että hoidon takia en noita pikkuakvoja enää ota. Nyt omat akvat ovat 2x 240 litraa ja 1x 180 litraa. Niissä mahtuu jo jotain tekemään. Kovasti on vielä kaiken kanssa kokeiluvaihe. Etenkin kasvien, kun haen mukavan näköisia kasveja. Yritys-erehdys periaatteella mennään ja samalla opitaan. Vastoinkäymisiä on tullut, mutta ne kasvattaa... vaikka välillä kyllä onkin todella turhautunut olo. Siis ihan uusien kokemusten haku yhtenä elementtinä.

Minulle biotoopeilla sun muilla ei ole mitään merkitystä kohan kalat keskenään viihtyy. Pikkuhiljaa alan tosin kääntyä "muutama laji per akva" kannattajaksi olipa kyse kasveista tai kaloista. Jokaiseen akvaan sitten oma pääfisunsa, joka esim. ensimmäisessä 240 litrasessa on punapäätetra. Sitä parvea aion kasvattaa. Seuralaisia on sitten muutama monni, leväsukarapu ja taistotyttönen.

Kalojen seuraamisessa ja akvalaitteiston tasaisessa huminassa on myös jotain hypnoottista. Pää nollautuu kun seuraa niiden suihkimista ja touhuamista. Rentouttavaa...

Yhtenvetona: koristeena, uusien kokemuksien tuottajana, rentoutumisen vuoksi
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Paul, onko täällä jossain tuosta sinun tankista päiväkirjaa?

Tällä hetkellä täältä löytyy:

240 L Rio pääakvaariona. Kalasto Etelä-Amerikkaa ja kasvit sekalaista, nekin enimmäkseen Amazonia.
60 L karanteeni/kutuluola/väistötila.
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja Verna »

Altaat ovat kauniita ja niiden katselu rauhoittaa. Introvertti-kotikissan luonteella varustetulle harrastus on mieleinen. Kulut ovat tarvittaessa maltilliset. Kalojen värit ovat upeita ja akvaariokasveista pidän, kun kuivanmaan kasvit eivät seurassani menesty. Kala sinällään on kätevä lemmikki: sen viihtymisen eteen voi panostaa paljon ja hyysätä ja huolehtia. Mutta se ei yleensä vaadi paljoa, perushoito riittää, jos oma energia on vähissä. Ihan vain vedenvaihtokin toimii minulla oman ajan ottamisena. Muksuille on kiva opettaa asioita luonnosta samalla, kun touhutaan akvojen kanssa. Kuopuksesta on ihana kuva n. 3v:nä, kun hän haltioituneena katselee oton poikasta lasilla. :) Pidän luonnosta ja biologiasta ja pienistä yksityiskohdista. Näkemistä siis riittää. Ja vaikkapa lisäännyttämisen onnistuminen on hienoa.
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Rentoutuminenhan se syy taitaa olla.

Kalojen katselu illalla töiden jälkeen hyvän musiikin säestämänä nollaa pään. Myös niiden hoitaminen on rentouttavaa ja palkitsevaa kun asiat sujuu, jos ei suju niin... No, tiedätte kyllä.

Eka allas oli muovinen 50 litranen vuonna -77, siis ihan liian kauan sitten. Mutta siis 40 vuotta tätä touhua takana, ekat kalat oli mustamolleja, sen jälkeen kun tuli eka iso on altaat ollu pääasiassa ahventen valtakuntaa. Pikkuhiljaa akvaarion koot ja määrät on kasvanu, nyt neljä allasta, suurin 800. Välissä on ollut muuttojen takia taukoja muutaman vuoden verran.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja paul »

buttnekkid kirjoitti:Paul, onko täällä jossain tuosta sinun tankista päiväkirjaa?
Ei ole, mutta kunhan tuon sisustan saan uusiksi niin laitan kuvaa kyllä. :)

enää ei ole 3D-tautaa vaan tällä näkymin tulee läpikuultava tausta jolloin saa tuota syvyysvaikutelmaa
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Dess
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 00:06, 03.11.2004
Paikkakunta: Raisio

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja Dess »

Minun akvaarioharrastukseni alkoi ihan taistelukalasta 13-vuotiaana :D. Silkasta kiinnostuksesta kaloihin ja biologiaan. No se akvaarion koko lähti "vähän" kasvamaan; 20l:sta taistelukala akvaariosta160l:n amatzon biotooppiakvaarioon(kesken ja pahasti) ja säästän rahaa tällähetkellä 300L teetettyyn akvaarioon(pohjakalojen valtakunta, nykyisenkin altaan pohja on 60*80cm ja isompi on tavoitteena). Kaikenlisäksi en uskonut nuorempana, että viellä 15 vuoden jälkeenkin on akvaario ja rahaa mennyt kiitettävästi. Vuosien saatossa olen myös kironnut koko tankin alinpaan kerrokseen mutta myöskin nauttinu täysin rinnoin.

Suurin syy on nykyään akvaarion omistukseen on se, että kalat on(vaikka muut sanoo toista) niin vekkuleita ja mielenkiintoisia veikkoja.Hyvänä esimerkkinä banjot: ei näy pahemmin päivällä eikä muutenkaan mutta jessus sitä vipellystä öisin. Aamulla katsoessani akvaarioon saan aina miettiä, et mitä ihmettä ne on taas touhunnu; kasveja on ylhäällä, sisutusta muuneltu ja viattomat ilmeet anubislehtien päältä(siis kyllä, banjot ovat aamuisin lehtien päällä ja olen pitänyt sitä erikoisena tapana). En kyllä vaihtaisi tätä mihinkään :)
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Kolme akvaariota, joissa ihan peruskaloja, lehtikaloja, erilaisia barbeja, monneja piikkisilmiä, milliksiä, sukarapuja. Kaikissa on tavoiteltu mahdollisimman luonnollista näkymää ja esteettisyys on yksi pointti harrastuksessa. Akvaarion sisustaminen on yksi harrastuksen mukavimpia puolia.
Pääasia minulla on, että kunkin akvan kalat sopii vaatimuksiltaan yhteen ja akvan olosuhteet on kelvolliset. Kun akvaario on tasapainossa, niin sen hoitaminen ja katselu on silkkaa rentoutusta. Kalat voivat hyvin ja jopa lisääntyvät. Silmä löytää aina jotain mielenkiintoista. Uusia ideoita on mukava miettiä. Joihinkin kaloihin jopa kiintyy. Arkihuolet unohtuu akvaa hoitaessa.
Sitten tapahtuu jotain mystistä, tasapaino heilahtaa tai kalat rupeaa voimaan huonosti. Ehkä olen ostanut uuden kalan, joka tuo mukanaan ongelmia. Harrastus muuttuu stressiksi. Silmä hakee kaloista sairauden oiretta, jokainen erikoinen liike säikäyttää. Rupean automaattisesti laskemaan kalat, onko kaikki hengissä. Mittaan vesiarvoja, lääkitsen, poistan levää. Pahinta on selittämättömät kalakuolemat.
Kun vastoinkäyminen on ohi, rentoudun ja harrastus tuottaa taas iloa. Hitaasti unohdan vastoinkäymiset. Ehkä tarvitsen tämmöisiä arjen haasteita. Jotain askaretta aivoille työn vastapainoksi.
Vaintaistelukala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 19:36, 16.10.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja Vaintaistelukala »

Mä oon aina myöhässä mutta kerrompa silti. ;D Noh... Kaikki alkoi siitä... KAAAUUUAAAN sitten. Olin noin kolme vuotiaasta halunnut lemmikin, tätä tuli jankattua 7 pitkää vuotta kunnes vihdoin isäni suostui että hankin akvaarion. Jouduin säästämään siihen itse mutta kova työ palkittiin. Sama akva on meillä vieläkin vaikkakin ylläri ylläri, kalasto ja kaikki on ehtinyt muuttua pariinkin otteeseen. Noh nyt on kaksi uutta hankinnassa ja kaikki ovat seuraakvaarioita. :)
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Eilen vietin kolme tuntia karsien kasveja, harjaten kantoja ja vaihtaen vettä. Koko aikana ei käynyt työasiat tai murheet mielessä. Illalla istuin, katselin siistejä altaita ja nautin. Ehkä juuri tuon takia minulla on akvaariot.
Kun on laiska päivä ja pelkkä rutiini vedenvaihto väsyttää, mietin miksi , voi miksi minulla on akvaario?
viv
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 00:19, 07.01.2018
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja viv »

Voisin tuijotella akvaarion kaloja tuntikaupalla, siksi varmaan. :)

Eka akvaariomuisto on naapurista; seillä oli lehtikaloja, pusukaloja, muutama neontetra ja joku monni. Unohduin usein akvan eteen vaikka olin tullut naapurin lasten kanssa leikkimään. Oman akvaarion sain lopulta teininä kun ensin olin ostanut kaverin kanssa (varmaan salaa?) yhetisen akvan jota pidettiin kaverin luona. Oma eka kotiallas oli 40 l (ja kalasto tietty ihan mitä sattuu).

Nyt sitten toteutin pitkäaikaisen haaveen ja mulla ihan ihka oma, ihan kunnollinen akvaario tykötarpeineen. :) Perustiedot tuosta nykyisestä löytyvät allekirjoituksesta, eli viileän veden, ei-niin-herkkien kalojen kokonaisuus on kyseessä. Aasianmutakalat on mulle "se juttu" ja niiden tarpeista lähti suunnittelu. :) Tää akvaario on ihana ja sen parissa on kiva touhuta, mutta hirrrveeesti teksi mieli hankkia vielä lisää jotain,vaikka joku pieni allas ja siihen pikkukaloja ja sukarapuja ja ja ja...!!! x) Mut maltan mieleni, täytyy nyt kattoo ensin miten tämä lähtee sujumaan ja pysyykö innostus yllä pidempäänkin.
375 l / aasianmutakalat, seeprakalat, loistobarbit
Kala123
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 21:01, 16.11.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja Kala123 »

Oma alkuni alkoi pari vuotta ennenkuin hankin akvaarion, silloin mietin että olisin tahtonut akvaarion jossa olisi ollut sukarapuja ja tetroja. Sitten se taas unohtui pariksi vuodeksi ja tuli uudestaan mieleen että akvaario olisi kiva, :D sitten tuli hankittua 140 litrainen akvaario. En oikein tiedä että miksi pidän akvaarion hoidosta mutta se on kivaa :) olen aina tykännyt hoitaa kaiken laisia eläimiä, tykkään katsella niiden touhuja myös, nyt minulla on tuo 140 litrainen ja 55 litrainen ja kolmas vähintään 250 litrainen suunnitelmassa.
mickey2004
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 12:20, 12.04.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jokioinen

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Meillä akvaariot on aina toimineet kauniina somisteina. On jotenkin terapeuttista puuhastella niiden kanssa tai yksinkertaisesti vain ihailla hyvin voivaa allasta asukkaineen. Meillä on ollut lukuisia akvaarioita, suolaista ja makeaa allasta. Nyt jonkinmoisen tauon jälkeen olohuoneeseen nousee taas 60-litrainen mutteriallas johon on suunnitteilla punavalkoisia tulisukarapuja.

Sanoisin että koukuttava harrastus :mrgreen: !
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
Uuswanha
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 11:10, 03.09.2014
Sukupuoli: N/A

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja Uuswanha »

Tulin tänne piiiitkästä aikaa ja löysin tämän.

Minulle akvaario merkitsee eläinten hoitamista, mikä on parasta maailmassa :D Mielenkiintoista, samalla rentouttavaa ja haasteellista. Tekniikka on vain välttämätön paha, ei sinällään kiinnostava juttu.

Kiinnostus heräsi jo 1980-luvun alkuvuosina natiaisena, kun sukulaistädillä oli jokin pikkuinen akvaario kirjahyllyssä. Altaita on minulla ollut on-off eri vuosikymmeninä. Noin vuosi sitten yritin nykyistä kaupitella pois, kun pitäisi tehdä lattiaremontti. Ajattelin, että olisi helpompi myydä allas kaloineen kasveineen kaikkineen pois ja sitten aikanaan ostaa toinen, ehkä himpun isompi.

No, kukaan ei ostanut allasta ja tuossapa se edelleen pyörii. Lattiaremontti pitänee tehdä joskus myöhemmin 8-)
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Ei immeiset halua ostaa valmiita allaspaketteja ts. valmiita siinä mielessä että siinä on kalat, kasvit, pohjahiekat jne. sisuskalut sisällä. Meinaan että miltei aina porukat haluaa muokata siitä oman näköisensä. Yleensä tyhjän akvaarion saa myös huomattavasti halvemmalla kuin täyden, kun ihmiset kuitenkin haluaisi rahaa niistä kaloista, kasveista ja ehkäpä vieläpä tekniikastakin, mikä näkyy hinnassa!
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
hejohe71
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 21:20, 26.12.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja hejohe71 »

Itselleni akvaario on luontoharrastukseni 'jatke'. Olen aina ollut kiinnostunut luonnosta ja eläimistä ja akvaario on loistava tapa seurata vedenalaista elämää omassa olohuoneessa. Vähän niinkuin seuraisi keittiön ikkunasta eri lintulajien käyttäytymistä talipallojen kimpussa. Nykyinen akvaarioharrastukseni alkoi vuosituhannen vaihteessa, mutta minulla oli akvaario useampaan kertaan lapsena ja myöhemmin teininä. Tunnen itseni todella onnekkaaksi että löysin harrastuksen uudestaan aikuisiällä. Kaiken arjen kiireen ja velvollisuuksien keskellä on akvaarioharrastus kuin keidas erämaassa jossa sielu lepää ja mieli rauhoittuu.

Ja jottei nyt täysin ruusuista kuvaa tulisi, niin kyllähän tämä harrastus aiheuttaa myös paljon stressiäkin silloin kun on jotain ongelmaa.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miksi teillä on akvaario?

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Tiivistetysti eläinrakkaus (ja tietty koirakuume) + allergiaa perheessä -> akvaario. Ihan pikkulapsena meillä oli sekä akvaario että kultakalamaljakin, joskin asukas pääsi väljemmille vesille Talvipuutarhaan, jossa se elelikin vuosikausia isoon hoitovirheeseen saakka.

Oman 64-litraisen sain 1994, ihan perus seura-akvaariolinjalla mentiin. Monenmoisia virheitäkin tuli tehtyä, lähinnä lajivalintojen suhteen. Muutenkin tuli oltua luontoharrastelija, joten myös ravut löysivät tiensä akvaariooni jo ennen uutta vuosituhatta.
Tuo pikkukippo muutti mukanani elämäntilanteesta ja paikkakunnasta toiseen, aina asutettuna. On nytkin normikäytössä.

Toinen oma allas tuli vasta 2008, kun oltiin muutettu nykyisen mieheni kanssa yhteen. 112-litraisen hankinta (tai siis myöntyminen) oli vähän anteeksipyynnön osoitus paljosta poissaolosta. Tuohon aikaan pikkuakvasta meni liki koko kalasto kalatubin puhjettua oikein kunnolla. Häntä pystyyn, kun olin juuri liittynyt Lahden Akvaarioseuraan ja keväthuutis oli tulossa. Uusi alku ja lisäpontta harrastukselleni.
Kolmas tuli myös 2008, kun huutiksen kasveissa tuli salamatkustajana hyvin pikkuinen marmorirapu. Kokemuksta viisastuneena päätin, että se saa ihan oman altaan, ja niin 120-litrainen mittojen mukaan teetetty tuli taloon.
Neljäs 89-litrainen oli olemassa vanhemmillani (ostettiin pois kaverin lopetettua harrastus). Se muutti meille varmaan 2010 putkiremontin yhteydessä. Siitä akvasta oli luovuttava muutettuamme pienempään asuntoon.

Veemäsiä muuttaa, mutta pitää edes jonkinlaisen harrastuksen ja sosiaalisen elämän syrjässä kiinni :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”