Natural planted tank

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 14:01, 05.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Natural planted tank

Viesti Kirjoittaja Pihlajaninja »

Joo itse pidän eniten termistä dirt tank/multa-akvaario (oispa sille hyvä suomennos, likatankki ei käy :P ). Ja tärkeimpänä erona ns. high techiin on että mahdollisimman vähän jatkuvaa säätöä ja ekosysteemi rullaa kunhan muistaa vettä lisätä ja akvaarion ruokkia.

Mulla ei tosiaan oo ollu mitää leväongelmia altaitteni kanssa. Jossain välissä pidin kalojakin mut nykyään vain sukarapuja. Pääasukkien lisäksi säästän "roskakotilot" ja annan touhuta talkkareina. En löytänyt tähän hätään edellisestä altaastani kuvia, se pyöri paikallansa 2-3 vuotta, nyt muuton yhteydessä vaihdoin 100-litrasen 30-litraiseen nanoon.

Soran alle siis jemmaan multaa. Kasveissa olen suosinut nopeakasvuisia "perusrehuja". Allas toimii mutta olen tosi laiska karsimaan, eikä altaani hirveän esteettisiä ole olleet startin jälkeen. [:I]

Vettä lisään haihtuneen tilalle ja kaksi kertaa vuodessa teen veden vaihdon, n. 50% uutta. Pieni eheimin suodatin on nurkassa liikuttamassa vettä. Mun altaat on ollu aika pienellä valolla mutta viimeisin sainä kyllä keväisin ja kesäisin vähän auringonvaloakin ikkunasta.

Vastapainoksi siis ns. high tech -altaana pidin monimetallein valaistua, lannoitettua missä oli suodattimet mitoitettu altaan mukaan, vettä piti vaihtaa viikoittain ja hiekkaa piti möyhiä. Vanhoissa sukarapuloissani myös käytin vedenparannusaineita.

Ei siis kenties sellaiselle joka tykkää sisustella ja puljata paljon. Itse nautin eniten ravuilleni rupattelusta niin tämmönen ekosysteemi on just hyvä.
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Natural planted tank

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Norhie kirjoitti:
Koomikko kirjoitti:Eli ei juuri eroa kasviakvaarioon missä on myös kaloja. En oikein ymmärrä mitä eroa näillä Natural planted tank, low tech ja erilaisilla normi akvaarioilla on.
Eipä kai niissä muuta ole kuin tapa kasvattaa kasveja. Seuraavasti minä sen olen ymmärtänyt:
  • Natural planted tank = Lannoitteet kerrostetaan pohjalle, pohjaa ei lapota, vaan annetaan kakkakuorman kerrostua. Vedenvaihtoja vähän tai ei ollenkaan. Vedenvaihtojen sijaan ylimääräset kasvit heitetään mäkeen.
  • Low tech = normitankit joissa hiilidioksidi tulee pullosta (easycarbot jne), kiljusta, tai ei tule ollenkaan
  • High tech = pullohiilarisysteemit, monimetallit, ledit, automaattiset ravinnepumput jne, eli automatisoidaan tankki
Jostakin luin että jos hiilaria lisätään "keinotekoisesti", siirtyy tankki high-tech sarjaan. Samalla kait vedenvaihtojen arvo korostuu kun kasvien aineenvaihduntaa kiihdytetään ja kuona-aineet lisääntyy tätä kautta.

Mulla ei kummassakaan pöntössä hiilaria lisätä ja huomaa kyllä eron siihen kun aikoinaan meni EasyCarboa.
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Natural planted tank

Viesti Kirjoittaja Norhie »

buttnekkid kirjoitti:Jostakin luin että jos hiilaria lisätään "keinotekoisesti", siirtyy tankki high-tech sarjaan. Samalla kait vedenvaihtojen arvo korostuu kun kasvien aineenvaihduntaa kiihdytetään ja kuona-aineet lisääntyy tätä kautta.

Mulla ei kummassakaan pöntössä hiilaria lisätä ja huomaa kyllä eron siihen kun aikoinaan meni EasyCarboa.
Noilla planted tank foorumeilla se high-techin raja tuntuu menevän juuri siinä, että käytetäänkö hiilidioksidipulloa paineenalentimineen vai työnnetäänkö vaan "kotikonstein" (kilju) tai sitten pullotavarana luokkaa EasyCarbo tai Excel. Samalla siihen high-tech tankkiin tulee sitten kovemman valaistuksenkin tarve.

Eihän sitä hiilaria oikeastaan tankkiin tarvia juuri mitenkään työntää, jos valoakaan ei ole hirveästi. Valohan se on joka määrittelee hiilarin kulumisen, kuten muidenkin ravinteiden. Jos akvassa on luokkaa 10-20 lumenia litra (PAR alle 20) ja kasvit luokkaa muutama hassu anubias, crypto, echinodorus ja jaavansaniainen/sammal niin ei sitä hiilariakaan hirveästi kulu.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Kalasimo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 23:26, 19.10.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hki

Re: Natural planted tank

Viesti Kirjoittaja Kalasimo »

Perustin tässä viikolla pikkuisen, 63 litraisen maa-akvaarion rainbown kaktusmullasta ja päälle parinns3ntin kerros olikohan 0,8-1,4 mm hiekkaa.
Kasveina tähän mennessä vedensuosikin joku sirompi lajike ja ja jotain minulle täysin tuntematonta. Suku oli muistaakseni lobelia...tai jotain samankaltaista. Kiinnitti huomion kun puutarhurina olen tottunut lobelioiden roikkuvan kesäisin terassilla. Vielä olisi jokin rotala ja jotain matalaa eteen. Vesiarvoja en ole ollenkaan mitannut, onnellisena unohdin testit kauppaan. Tähän mennessä jonkinlainen sameus ei ole poistunut. Veikkaan sen kyllä enemmän johtuvan laiskasta hiekan pesusta. Imeköön sisäsuodatin pölyt pois ja katsotaan josko kirkastuu.
Kalasimo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 23:26, 19.10.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hki

Re: Natural planted tank

Viesti Kirjoittaja Kalasimo »

Tuntemattomat kasvit olivat Lobelia cardinalis sekä Lobelia cardinalis mini.
Kyseessä siis (puna)nuottatuoho. Ihan uusi tuttavuus.

Kaloiksi olin ajatellu jossain vaiheessa hehkurasboroita ja kirsikkasukarapuja. Ajatuksia otetaan vastaan, kokonaisilmeen yritän pitää sirona, kun allas on niin pieni :)
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Natural planted tank

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Voitaisiinkos tähän ketjuun ottaa rinnalle Aquaponics? Aloittaen vaikka siitä mitä kaikkea tuossa ohella voisi kasvattaa. Tietysti tankkien hajavaloa tulee jo nyt käytettyä hyväksi keväällä taimikasvatuksesssa ja chilit kasvavat ja tuottavat chiliä läpi vuoden.
Ahvenia ja monneja.
Kalasimo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 23:26, 19.10.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hki

Re: Natural planted tank

Viesti Kirjoittaja Kalasimo »

Riippasaarni kirjoitti:Voitaisiinkos tähän ketjuun ottaa rinnalle Aquaponics?
Ainakin silloin kun viljely tapahtuu mullassa jotenkin altakastelu menetelmällä. Soralla/kivivillalla viljeltäessä alkaa yhtäläisyydet olla minun mielestäni vähän hatarat.

Kivivilla ilmeisesti olisi kyllä tehokkaampi kuin multa.
Ainakin teollisissa kasvihuoneissa ollaan käytännössä kokonaan siirrytty kivivillaan tai vastaaviin.
Kivivillan heikon imemiskyvyn takia veden kyllä täytyy jatkuvasti virrata villan läpi (kasvihuoneissa tippaletkut)
En tiedä miten villa käytäytyy jos sijoittaa sen koskettamaan jatkuvasti akvaarion vettä...

Käsittääkseni vuorivilla on täysin samaa materiaalia.
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Natural planted tank

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Kalasimo kirjoitti:Perustin tässä viikolla pikkuisen, 63 litraisen maa-akvaarion rainbown kaktusmullasta ja päälle parinns3ntin kerros olikohan 0,8-1,4 mm hiekkaa.
Kasveina tähän mennessä vedensuosikin joku sirompi lajike ja ja jotain minulle täysin tuntematonta. Suku oli muistaakseni lobelia...tai jotain samankaltaista. Kiinnitti huomion kun puutarhurina olen tottunut lobelioiden roikkuvan kesäisin terassilla. Vielä olisi jokin rotala ja jotain matalaa eteen. Vesiarvoja en ole ollenkaan mitannut, onnellisena unohdin testit kauppaan. Tähän mennessä jonkinlainen sameus ei ole poistunut. Veikkaan sen kyllä enemmän johtuvan laiskasta hiekan pesusta. Imeköön sisäsuodatin pölyt pois ja katsotaan josko kirkastuu.
Kuvia, jahka kirkastuu?
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Kalasimo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 23:26, 19.10.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hki

Re: Natural planted tank

Viesti Kirjoittaja Kalasimo »

Juu, pitää jossain vaiheessa intoutua lisäämään :3
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Natural planted tank

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Kalasimo kirjoitti:
Riippasaarni kirjoitti:Voitaisiinkos tähän ketjuun ottaa rinnalle Aquaponics?
Ainakin silloin kun viljely tapahtuu mullassa jotenkin altakastelu menetelmällä. Soralla/kivivillalla viljeltäessä alkaa yhtäläisyydet olla minun mielestäni vähän hatarat.

Kivivilla ilmeisesti olisi kyllä tehokkaampi kuin multa.
Ainakin teollisissa kasvihuoneissa ollaan käytännössä kokonaan siirrytty kivivillaan tai vastaaviin.
Kivivillan heikon imemiskyvyn takia veden kyllä täytyy jatkuvasti virrata villan läpi (kasvihuoneissa tippaletkut)
En tiedä miten villa käytäytyy jos sijoittaa sen koskettamaan jatkuvasti akvaarion vettä...

Käsittääkseni vuorivilla on täysin samaa materiaalia.
Minusta noissa kuvissa on paljon epäilyttävästi lecasoralta näyttävää materiaalia. Vesi jos ymmärrän yhtään oikein pumpataan altaasta ylös kasvien sekaan jolloin se virtaa soran läpi ja palaa toiselta puolelta takaisin akvaarioon.
Ahvenia ja monneja.
Kalasimo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 23:26, 19.10.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hki

Re: Natural planted tank

Viesti Kirjoittaja Kalasimo »

Käytännössähän tuo periaate on sama kuin erillisessa suodatusaltaassa. Vesi pumpataan altaaseen jossa se virtaa erilaisten suodatimateriaalien läpi puhdistuen. ja palautuen jollain ratkaisulla takaisin varsinaiseen altaaseen.
Aqua ponicissa tähän "suodatusaltaaseen" on istutettu (hyöty)kasvejajotka osaltaan auttavat suodattamaan veden.

Eli komppaan ylläolevaa kommenttia.

Todennäköisesti näissä käytetään pohjana lecaa, kivivillaa tai jotain perliitin kaltaista valkoista murskaa (nimi unohtui)
Leca ilmeisesti on vaikea saada huuhdottua puhtaaksi ja siitä irtoaa kaikenlaista möhkää. kivivillasta minulla on kokemusta vain kasvihuoneissa tomaatin ja ruusun kasvualustana, mutta samoin sen läpi virtasi ravinne vesi (toki keinotekoisesti lannoitettu)
En tiedä kivivillan kemiasta, irtoaako siitä jotain jos suodattaa läpi akvaariovettä?

Multa varmaan homehtuu jatkuvasta märkyydestä.
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Natural planted tank

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Kivivillan esteettinen ulkonäkö ei miellytä, joten jotakin muuta. Periaatteessa vaikuttaa yksinkertaiselta. Chili saattaisi viihtyä (se viihtyy muutenkin) mutta mitkä muut kasvit pärjäävät huoneilmassa?
Ahvenia ja monneja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”