Veden uusiokäyttö

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Mä en nyt oikein osa sanoa tähän mitään varmaksi. Jollainhan niitä syötäviäkin kasveja lannoitetaan. Ja varsinkin luomulaatuisia lannoitetaan usein ulosteilla. Viljapelloillekin ajetaan lietelantaa ja viljelytavasta riippuen sitten myös kemiallisia lannoitteita.

Itse olisin jotenkin ajatellut, että akvaariovesi olisi kemikaaleja turvallisempaa. Tiedä häntä. Ehkä olen vain ollut onnekas. Viime vuonna kastelin akvaariovedella chilit, salaatit, tomaatit ja paprikat. Epäilen, että sato olisi ollut runsaampi kemiallisilla lannoitteilla ja torjunta-aineilla. En väitä olevani asiaan kovin perehtynyt, mutta tahtoisin, että joku pätevämpi perustelisi minulle miksi kaupasta ostamani salaatti olisi turvallisempi kuin akvaariossa vesiviljelyssä tai akvaariovedellä kasteltu. Onko siis olemassa jotain tietokantaa, mistä voisi tarkistaa, mitä viljelyyn on käytetty? Tai ovatko kalojen ulosteet jostain syystä vaarallisempia kuin esim lehmän tai sian?
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Osaisitko Angara kertoa, onko Kiinassa koitettu lannoitusta ihmisten ulosteilla? Vai ovatko ongelmat lähteneet ihan puhtaasti eläimistä? Mä olin ymmärtänyt, että lietettä jne eläinten ulosteita käytetään Suomessakin pelloilla ihan rutiinilla... Mä olen ihan kaupunkilaisääliö, eli varmaksi en itse tiedä, siksi kysyn.

Kotiloita (kierteisiä) mulla kyllä on. En ymmärrä miksi. Luulisi ettei harlekiininuoliaisten, banjomonnien ja sokkeloplekon jäljiltä ihan hirvesti olisi, mutta ehkä ne ovat vain laiskoja. Lisäävätkö kotilot riskiä jotenkin?
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja totoro »

Siis näin maalaistyttönä sanon että se on ihan sitä itseään mitä pelloille laitetaan, esim. lehmien navetoista peräisin olevaa tavaraa.. :roll: Akvaariovesiä olen itse käyttänyt sekä huonekasvien että ulkokasvien kasteluun, orkideakin tulee uppokasteltua vedenvaihdon yhteydessä joka viikko. Parvekkeelle olisi tarkotus kasvattaa yrttejä, kaalia ja marja-aroniankin ehkä sinne hankin. Nekin tulevat saamaan osansa akvaariovesistä. :twisted: Epäilen etteivät akvaarioveden typpi- ja fosforimäärät olisivat niin suuria, että kasvit siitä kärsisivät. Verrattuna ihmisjätteeseen, joka pitää kompostoida liiallisten määrien poistamiseksi.
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja Angara »

Kiinan ongelmien yksityiskohdista en ole perillä. Tiedän vain, että puhtaan veden puute on aiheuttanut ongelmia ja isojakin epidemioita.

Ongelmia alkaa tulla, jos kontaminoitunutta vettä käytetään kasviksiin, jotka syödään kypsentämättä, esim. salaatteihin tai yrtteihin. Jos kypsentämättömät kasvikset pääsevät kosketukseen raahan lihan, kalan tai esim. maidon kanssa, bakteeri saa helposti uuden elatusalustan. Siksi en lähtisi panemaan jääkaappiin esim. salaattia, jota on kasteltu akvaariovedellä. Iduista on tullut aika tavallinen ruokamyrkytysten lähde. Raakaravinnolla on riskinsä.

Noiden edellä mainittujen, harvinaisempien, mikrobien lisäksi ulosteessa tulee aina kolibakteeria, joka on tavallinen lasten ja vanhusten tappaja paikoissa, joissa noudatetaan huonoa hygieniaa.

Tämä on mennyt vähän aiheesta sivuun, mutta on järkevää noudattaa aina hyvää hygieniaa ja välttää tarpeettomia infektioita, koska etukäteen ei voi tietää, kuinka paha tauti sieltä tulee.
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minusta on hienoa, että vettä käytetään uudelleen. Tietysti järjen käyttö on sallittua ja pitää kyllä olla melko taukki, jos heittää likaista vettä esimerkiksi salaatinlehtien tai marjojen päälle. Esimerkiksi puolalaisessa marjantuotannossa oli aikoinaan tapana käyttää mansikkaviljelmillä likaista ulosteräisiä bakteereja sisältävää vettä kastelussa. Minä muistan erään tapauksen 80-luvulta Pohjanmaalta. Kuskasin ruokatavaraa paikallisesta kaupasta eräälle suurehkolle ala-asteen koululle. Eräänä päivänä heillä oli ruokana jotain puuroa, maksamakkaraa ja leipää. Tuon aterian jälkeen lähes kaikki sairastuivat vatsatautiin (noin sata tapausta muutamassa tunnissa). Paikalliset terveysviranomaiset tekivät tohkeissaan kokeita, koska tapaus ylitti valtakunnallisen uutiskynnyksen. Lopulta syy sitten selvisi. Valio oli toimittanut ulkomaista pakastemarjaa koululle ja valopääkeittäjät laittoivat jokaisen puuroannoksen päälle marjaläjän, joka sitten oli kontaminoitunut alkuperämaassaan. Kyseessä oli norovirus:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Norovirukset

No, siihen aikaan ei vielä tunnettu hygieniapasseja. Nykyään tuskin on montaa niin tyhmää, että söisi ulkomaista marjaa ilman kuumennusta. Nuo taudinaiheuttajat kestävät sekä pakkasta että kuivaamista. Suomalaisessa marjatuotannossa ollaan suhteellisen tarkkoja nykyään ja poimijatkin käyttävät hansikkaita. Mutta kun poimijat nykyään värvätään Kaakkois-Aasiasta ja entisen Neuvostoliiton alueelta, ei voi olla huolestumatta, koska siellä on suuri osa väestöstä oireettomia salmonellan kantajia.

En osta nykyisin enää edes ulkomaista lihaa, koska niissä on laajalti sairaalabakteeria MRSA:ta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/MRSA
Viimeksi muokannut kirahvi1, 09:32, 08.02.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Minusta tämä akvaarioveden käyttö kasteluvetenä on tärkeä ja monisyinen asia. Kiitos Angara asian esilleotosta ja linkistä ja muiden näkökulmista/kokemuksista myös. Olisiko Evira oikea lähde kysyä tätä? Jos tiedätte jonkun todella varteenotettavan tahon, olisi hyvä kysyä asia suoraan ja laittaa tänne. Tai pyytää kirjoittamaan tänne suoraan itse. Kerran ainakin joku Helsingin veden insinööri opasti meitä aqua-webiläisiä veden laadusta ja minusta oikein hyvä saada tänne muiltakin sektoreilta näitä asiantuntijalausuntoja mukaan.

Veikkaan tosin, että saamme samat ohjeet kuin Angaralta....varmuuden vuoksi ilman turhia riskejä. Mutta tuo lannanlevitys ja luomuviljely luulisi olevan vertailukelpoinen osin tämän kasteluveden kanssa ja kasteluvesi kuitenkin suht puhdasta tavaraaa. Imaistukin sitä on varmasti tuhansia kertoja akvaristien toimesta enkä salmonellaa ole kuullut kenenkään saaneen... muttei se mitään vielä todista. Bakuja ja viruksia on joka lähtöön. Ja luulisi akvaveden olevan turvallisempi, sillä harvapa meistä laskee eritteitään omaan akvaansa kuten joskus noihin uimarantojen vesiin. Noro-virusepidemiakin taisi olla viime vuonna pks-rannoilla.

Itse ehkä en käyttäisi esim. salaattia, joka on akvavedellä kasteltu....
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvi ... atimukset/
Tuon perusteella en kyllä taida uskaltaa syötäviä kasveja kastella akvavedellä. Alkueläimiäkin siellä varmasti vilisee (esim. ameba) bakujen, virusten ja mahdollisten loismatojen lisäksi. Käsitin jutusta, että jos kasvi on vesiviljelyssä ja ottaa vain juurillaan veden, homma ei niin tarkkaa. Mutta jos menee syötäville osille likaista vettä, huonompi homma....Seisotus tynnyrissä puutarhassa oma juttunsa vielä....alkaa varmasti sinilevätkin rehottaa, joista osa on myrkyllisiä kantoja.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Verna
Senior Member
Senior Member
Viestit: 542
Liittynyt: 17:21, 18.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jämsä

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja Verna »

Maaperästä löytyy ihan omasta takaa kaikenlaista, mitä ei suuhunsa kannata laittaa. Minä uskaltaisin hyvin kastella vaikka marjapensaita akvaariovedellä. Juurillehan se vesi kaadetaan eikä marjojen päälle. Sama koskee vaikkapa herneitä. Juureksetkin tietty pestään ja kuoritaan ennen käyttöä, eli kuinka iso riski kastelu nyt sitten muka olisi..? Juurikasvimaata minulla ei ole, joten tämä on vain ajatus. Kersanahan sitä vedettiin porkkanoita maasta, huuhtaistiin sadevesitynnyrissä ja syötiin... :roll: Pesu ja kuorinta mahtaisi olla aika paljon parempi idea.

Eviran ohjeistukset ovat ihan hyviä, turvallisuutta on tietysti ajateltu hyvin pitkälle, kun säännöt koskevat tuotantoa myyntitarkoitukseen. Sieltä voi joskus saada vähän erilaisia vastauksia, jos kyse on omiin tarpeisiin viljelemisestä yms. Minä joskus otin sinne meilitse yhteyttä, että saisinko esimerkiksi tarjota hoitolapsille kotitarvekanalassa tuotettuja munia, vai tulkittaisiinko tilanteen olevan silloin sama kuin jos möisin munia ulkopuoliselle? Sieltä soitti yllättävän iso pomo ja vakuutti, ettei tarvitse noudattaa alkutuotannon säännöksiä ja esim. liittyä salmonellavalvontaohjelmaan. Järjenkäyttö riittäisi: ei esimerkiksi pidä antaa raakaa kakkutaikinaa muksuille syötäväksi. Ja ajoittain voi toki lähettää kanankakkanäytteen Eviralle salmonellatestiä varten. Eli ohjeissa ollaan tietty tosi tarkkoja, jos on tarkoitus myydä jotakin. Kotioloissa sitten on tosiaan vähän eri juttu.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^^ Juu, varmasti tuo kaupallinen viljely luonnollisesti supertarkkaa. Kotiviljely ei niin tarkkaa. Muistelen tarkistaneeni, että kotimaisista kaupallisista kananmunista ei ole saatu naismuistiin salmonellaa.

http://www.suomela.fi/piha-puutarha/Puu ... lle--51024
Tuokin viittaisi salatteihin, että hyvin puhdas vesi. Mutta muut vihannekset ei niin tarkkaa, kunhan uimaveden standardit täyttää kasteluvesi. Marjapensaat tosiaan kastellaan juurille ja harvapa sadettaa akvavedellä vihanneksiaan. Pistäisin etupäässä juurille vedet, jos vain mahdollista.Ja pääosin suoraan akvasta vesi, ettei lillu puutarhatynnyrissä pitkiä aikoja....

Katsotaan, jos tohtisin kysyä asiaa Eviralta:). Ja toivottavasti saan vastauksen:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Kysy ihmeessä. Minua ainakin kiinnostaisi tietää ihan itseni takia! Ja onko sillä väliä, kasteleeko kasveja niiden juurelle vai kaataako vettä niiden päälle. En kyllä itsekään akvaariovettä kaataisi minkään syötävien osien päälle, mutta useiden eri kasvien juurelle olen käyttänyt. Ja meinasin kokeilla vesiviljelyäkin, kun nyt saan valokannen vaihdettua kunnollisiin lamppuihin. Pitäisikö unohtaa syötävät kasvit?

Eritoten minua kiinnostaisi tietää miten akvaarioveden käyttö kastelussa eroaa kaupallisesti viljeltyjen kasvisten lannoittamisesta? Vai onko ero "jälkikäsittelyssä"? Kaalit/salaatit käsittääkseni pestään kloorilla ennen myyntiä? Ei liene kovin terveellistä ihmiselle sekään...
Angara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 20:40, 30.12.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja Angara »

Järkevä kannattaa olla senkin takia, että jos kasvatamme akvaarioissa esim. kaukoidässä viljeltyjä kaloja, niiden mukana voi tulla aivan yhtä eksoottisia mikrobikantoja, joiden hoito ei mahdollisesti onnistukaan meidän tavanomaisilla antibiooteillamme.
tepis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:57, 14.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja tepis »

Minä olen aina kastellut kasvit ja kukat akvaarion poisto-vesillä mutta syötävät kasvit kuitenkin ihan hanavedellä. Nyt kun pari kk on ollut Tanganjika-allas niin mietin, että mitä kasvit tykkäävät niin kovasta vedestä.. kellään kokemusta/mielipidettä/tietoa?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

^¨ Ainakin käsittäisin, että kalkinkarttajakasvit eivät tykkää, jos GH ja ph on korkea. Näitä ovat esim. kahvipensas, havupuut, alppiruusu...

Ehkä testaisin jollain ja toki kysyisin puutarha-asiantuntijalta. Kalkitsemistahan yleensä pidetään oivana keinona ja esim. nurmikon kalkitseminen vähentää sammaleen esiintymistä.

Mutta kysyisin asiantuntijalta tai testaisin turvallisesti jollakin kasvilla...Tangan suoloista en tarkasti tiedä, mitä laitetaan.

http://suomalainentaimi.fi/kalkitus
http://www.kotipuutarha.fi/puutarhavink ... tuhka.html

Kalkitus ei välttämättä sama asia, mutta uskoisin kalkinkarttajien kärsivän eniten tuosta tanga-vedestä, joillekin voisi olla hyötyäkin.

Pistin itse kyselyyn veden käytön puutarhassa, mutta katsotaan tuleeko vastausta....Helsingin ympäristökeskuksesta kokeilin kepillä jäätä, kun Evira taitaa nihkeästi yksityisille vastata...tuurista kiinni. Mutta katsotaan, josko tulee vastausta.
Viimeksi muokannut Fisutar10, 14:17, 11.02.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
tepis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:57, 14.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja tepis »

Näin vähän ajattelinkin, että eivät välttämättä kaikki kasvit tykkää. Kun saisi selville että mille sisäkasveista sitä viitsisi antaa niin ei menisi koko talvea hukkaan vedet.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://tieteentermipankki.fi/wiki/Kasvi ... kinsuosija
Luultavasti nuo voisi tykätäkin. Itse ehkä mittailisin myös ph:ta kukkamullastasi, jos mahdollista:). Mielenkiintoista muutenkin tietää. Kastelusi voisi nostaa ph:ta ja lisätä kalsiumia ja ehkä muiden ravinteiden saantia.

Mutta varmista asiantuntijalta:).

Löysin vanhasta viherkasvikirjastani:
Kasvit, jotka eivät pidä kalkista: atsalea, kukka-ananas, tohtorinkukka, jalokivikukka, flamingonkukka, kamelia, keikarinkukka, jalohortensiat, kahvipensas, sinihilkka, appelsiini

Kasvit, jotka pitävät kalkista: Runkokaktukset tarvitsevat vähän kalkkia, amaryllis, muratti, köynnösparsa, vaahtera-aulio...mutta kohtuus noillakin....

Ehkä myös varottava, ettei maa suoloitu ja kasvin veden suunta kasvista maahan päin...ainakin kun paljon kastelee, voimas hahtuminen, voisi olla riski kuten aavikolla....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Ne ravinteet, jotka ajetaan pelloille on joko ns palanutta tai sitten ne ajetaan sellaisen aikaan, esim syksyllä, että ehtivät palaa ennen viljelyä. Kasvit ei kestä sitä ihteään tuoreena. Eikä edes talouskompostia raakana. Yleensä taudinaiheuttajat häviää joko palamisen aikana, siis maatumisessa, tai ajan kanssa muuten. En ole koskaan kuullut, että mikään tauti/loinen olisi siirtynyt maan tai mullan kautta kasviin, ei edes tuoreen tavaran, vaan kontaminoituminen on tapahtunut suoran kosketuksen kautta jos saastunutta vettä on kaadettu suoraan kasvin tai siis syötävien osien päälle. Itse uskallan käyttää akvariovettä syötävien kasvien kasteluun, mutta vain maan kautta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

En oikein usko että jokin bakteeri, tms pöpö voisi kasvin sisällä kulkea kasteluvedestä juuriin ja edelleen varsien kautta marjoihin tai hedelmiin. Itse kastelen kesällä parvekepuutarhaa lähes pelkästään akvaariovesillä. Kasvatuksessa on ollut mm. tomaattia, kesäkurpitsaa, kurkkua ja ruusupapuja. Ei ole vielä sellaista mahatautia esiintynyt, joka olisi ollut yhdistettävissä parvekkeen satoon. Vedet siis kaadetaan siististi kasvatusastiaan mullan päälle, roiskimatta kasvin pinnalle.

Itsekin ilmoittaudun vedensäästäjäksi. Noin 150l viikossa kuitenkin vaihtuu vettä. Pöljältä tuntuisi kaikki kaataa suoraan viemäriin. Eiköhän monin paikoin ihmiset joudu edelleen juomaankin sellaista vettä, joka on likaisempaa kuin meillä akvaarioissa. Kesällä tosiaan parveke imee akvaariovedet suurelta osin. Talvellakin jätän 50l saavillisen kylppäriin ja hyödynnetään vessan huuhtelussa.

Sattui muuten juuri pari viikkoa sitten tulemaan vesilaskun tasauslasku, lähemmä 40€ palautusta viime vuodesta. Vaikka arviolaskutus on laskettu ns. keskimääräisen mukaan +/- nollaa tavoitellen. Sitä nyt toki on mahdoton sanoa että mikä osa vesilaskun säästöstä tulee mistäkin. Akvaariot ovat kuitenkin vain osa huushollin vesitaloutta. Kyllähän tuolla 40€:lläkin ruokakaupassa käy [;)]
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Nyt sain vastauksen erikoisasiantuntijoilta Helsingin ympäristökeskuksesta. :D Vastaajina oli johtava ympäristötutkija sekä eläinlääkäri.

Laitan lainauksina, etten vääristele dataa:

Ympäristönsuojeluosasto:
"Kaikki toimet ovat kannattavia, jotka estävät lääkeaineiden pääsyä ympäristöön. Akvaariovesien määrät viemäriverkostossa ja jätevedenpuhdistamoilla ovat laitoksen toiminnan kannalta pikkuseikka, vaikka kaloja olisikin hoidettu jollain lääkeaineella. Pitoisuudet ovat kuitenkin jäteveden kokonaisvolyymiin suhteutettuna hyvin pieniä ja laimenevat merkityksettömiksi. Eri asia ovat kalanviljelylaitokset tms."

Eläinlääkäri:

1. Voiko akvaariovedellä kastella salaatteja yms. yrttejä? Näiden syötävien osien päälle menee vettä.... Riskit?
2. Voiko akvaariovedellä kastella esim. kesäkurpitsaa juurelle? Entä marjapensaita? Esim. perunapenkki? Riskit?

"Kalojen taudinaiheuttajat (bakteerit tai loiset) eivät yleensä ole haitallisia toisille eläinlajeille. Joitakin mahdollisesti haitallisia mikrobeja (listeria ym.) voisi kuitenkin joissain tapauksissa esiintyä akvaarion vedessä. Varminta mielestäni on, että akvaariovettä ei käytä suoraan syötäville kasvinosille (esim. syötävien salaattien lehdet, marjat). Kasvien juurille kastelu lienee turvallista kuten myös kasvien kastelu kasvuvaiheessa, ennen kuin satoa kerätään. Kasvuvaihe on kuitenkin usealla kasvilla suhteellisen pitkä aika. Akvaarioveden kemikaalien suhteen en osaa sanoa. Kuivan kompostin kasteluun akvaariovesi varmaan sopii mainiosti kuten myös koristekasveille."

3. Yrttien vesiviljely akvaariovedessä (juuret ilmaisee akvavettä). "Varmuuden vuoksi en käyttäisi kasteluun pelkkää akvaariovettä (jos haitallisia aineita on, ne kertyvät)."
4. Onko eroa, jos kastelee juurelle tai kasvin päälle? Katso yllä
5. Riskit, jos itse nielaisee lapotessa akvaariovettä? (vältettävä asia, mutta joskus voi näin käydä jollekin...). Mikrobit, esilaiset loismadot....?

"Yleensä kalojen taudinaiheuttajat eivät sairastuta ihmistä. Ihmisen yleinen vastustuskyky on hyvä ympäristön yleisiä mikrobeja vastaan. Ei tietysti ole suositeltavaa."

6. Easy carboa jotkut käyttävät (itse en), jonka aineosa glutardehydi on ympäristömyrkky. Onko ongelma pieninä pitoisuuksina kasteluvedessä? Kalat ja kasvit sitä sietävät akvassa, annosteltava niin.

"Tätä käytetään desinfiointiaineena ja todennäköisesti maaperän mikrobitoiminta tähän tehoaa. Varmuuden vuoksi en kuitenkaan käyttäisi tällaista lainkaan syötäville kasveille."

7. Lääkejäämät kasteluvedessä? Bakteerilääkkeet, matolääkkeet yms. Tosin akvaristi yleensä vaihtaa vettä runsaasti lääkinnän jälkeen? Katso yllä.

Oma kommentti, summary:

Eli en kastele yrttejä, salaatteja akvavedellä. Marjoja jos olisi, varoisin suorakosketusta ja marja-aikaan en ehkä kastelisi lainkaan ennen sadon kypsymistä. Lääkevedellä en luonnollisesti kastelisi. Nurtsit sun muut luonnollisesti kastelisin akvavedellä, samoin huonekasvit.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Juupajuu
Member
Member
Viestit: 467
Liittynyt: 11:02, 19.12.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Itä-suomi

Re: Veden uusiokäyttö

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

Tuli vielä mieleen tästä akvaarioveden suorakosketuksesta syötäviin kasveihin. Tokihan ulkoa tuodut syötävät kasvikset kannattaa jokatapauksessa pestä, tai vähintään huuhtaista muutenkin. Jos vaikkapa avomaalla kasvatettavaa salaattia ajattelee. Ryöpyttäähän toisinaan vesisade multaa aika rajustikin lehdille. Ja perunan mukulahan kasvaa kokonaan sen mullan sisässä. Sekä ikkunalaseista kyllä tietää minkä verran katu- yms. pölyä leijailee. Kaipa se pöly osaa laskeutua myös tomaateille. Eli eiköhän näissä hygienia-asioissa maalaisjärki ole paikallaan. Toisaalta liioiteltu puhtaus todetusti aiheuttaa allergioita.

Itse näkisin Fisuttaren selvitystyön tuloksissa tärkeimpänä tämän kohdan:

"
Fisutar10 kirjoitti: 3. Yrttien vesiviljely akvaariovedessä (juuret ilmaisee akvavettä). "Varmuuden vuoksi en käyttäisi kasteluun pelkkää akvaariovettä (jos haitallisia aineita on, ne kertyvät).".
Sehän on kyllä totta että erää kasvit keräävät itseensä mm. nitraattia. Jos kuka harrastaa luonnonyrttejä / luonnonsalaattiaineksia, niin tietää esim. että erityisen typpipitoisilla paikoilla kasvavia nokkosia ei suositella käytettävän. Muistelen salaatillakin olevan jonkinasteista taipumusta kerätä nitraattia? Tuntuisi kyllä että jos kalat voivat hyvin, niin akvaariovesi ei voi olla niin nitraattipitoista, että määrä olisi kasvilannoitteena haitallinen. Senhän jokainen itse tiennee mitä aineita on akvaarioonsa kipannut. Lääkejäämiä ilman muuta varoisin. Sen sijaan en jaksa uskoa että akvaarioon tarkoitetut lannoitteet olisivat ainakaan epäpuhtaampia, kuin muutkaan kasvilannoitteet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”