Aqua-Web-foorumin kehitys?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Olen roikkunut täällä vasta puolisen vuotta. Lukiessani vuosien takaisia ja nykyisiä viestiketjuja olen miettinyt, minkälaisia muutoksia kirjoittelussa ja foorumilaisissa mahtaakaan olla vuosien mittaan tapahtunut. Minkälaisia havaintoja te veteraanit olette tehneet? Mikä on suunta?
Mika Karjalainen
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

En taida olla veteraani, mutta vastaan nyt kuitenkin ;)

Mielestäni uutta luettavaa on harmillisen vähän. Samoja ketjuja perustetaan vähän eri sanoin: Vähintään kerran viikossa noin 60 litraiseen altaaseen etsitään sopivaa kalaa taistelukalan seuraksi.

Sanovat, että väki on vähentynyt ja todellliset gurut siirtyneet muualle, mutta tiedä sitä sitten...

Ehdottomasti hyvää on se, että ongelmatilanteessa apua ja tukea löytyy tarvittaessa nopeastikin.
Parasta luettavaa itsestäni ovat nämä päiväkirjan tyyppiset kuvitetut ketjut.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Minäkin vastaan nyt kans, vaikka vasta pari vuotta täällä käynyt, akvaarioiden kanssa tosin lotrannut kolmisenkymmentä vuotta.

Voin yhtyä edelliseen kirjoittajaan suuntauksessa, että keskustelut on alkaneet ehtyä ja konkarit eivät jaksa enää vastailla samoihin kysymyksiin niin hanakasti kuin vielä parikin vuotta sitten. Itsellä hiipunut myös kun ko. asiat on samat viikosta viikkoon ja nuoret alle 15- vuotiaat sekä vasta-aloittaneet harrastuksen eivät osaa käyttää hakuja tai jos osaavat eivät löydä ilmeisesti niistä vastauksia kysymyksiinsä.

Pehmeän ja kovan veden kalojen yhteensopivuudesta sekä mitä niitä ylipäänsä on löytyy jo tietoa, akvaarion perustamisesta ja kypsyttämisestä löytyy tietoa, nyt viimeisin on ollut kun malawipuoli on nostanut päätään uusien aloittaneiden keskuudessa, että malaweista ei lueta etukäteen ja niitä työnnetään liian pieniin altaisii ja ollaan lirissä myös kalavalintojen suhteen; näihinkin löytyy netistä vastauksia sekä täältäkin monta viestiketjua.

Yleisimmät kalalajit jatkuvasti esillä, otanko neontetroja, kardinaalitetroja, platyjä, milliksiä ja taiston ja ne olisi kaikki pakko saada jne... Ja samaan altaaseen jos mahdollista. Ja tilavuuttakin on sen "huikeat 100 litraa" vesiarvojen sopivuudesta puhumattakaan! Juu. Että en nyt sanoisi että eteenpäin täällä ainakaan on menty. Itse löydän täältä vanhoista ketjuista pääsääntöisesti jo vastaukset about vuonna 2000 kirjoitetuista topikeista niin uusia en lähde availemaan elllei tule jotain oikeasti uutta mieleen :)

Voisin mielelläni lähteä keskustelemaan selkeästi "ei niin peruskalasopan" kaloista ja jos sieltä uusia tuttavuuksia löytyisi voisin omaan altaaseen vaikka lähteä kokeilemaan :) kalakaupatkin on pullollaan "perusfisuja" , kun ei sielllä voikaan muita myydä kun harvinaisempia ei mene kaupaksi tietenkään...
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Hedelmiina kirjoitti:Itsellä hiipunut myös kun ko. asiat on samat viikosta viikkoon ja nuoret alle 15- vuotiaat sekä vasta-aloittaneet harrastuksen eivät osaa käyttää hakuja tai jos osaavat eivät löydä ilmeisesti niistä vastauksia kysymyksinsä.
Alkeet-osio jo on. Pitäisikö olla myös osio niille, joilla on vielä peruskoulu kesken?
Onhan se vähän hassua, jos lastenrattaissa istuvat ja formulakuskit keskustelevat samalla foorumilla ajolinjoista. Ymmärrän hyvin, jos formulakuskit eivät jaksa vastailla jatkuviin kysymyksiin siitä, kumpi käsi on oikea ja kumpi vasen. Saattavat pian formulakuskit alkaa perustaa omia foorumeita, joissa on ikäraja, pääsyvaatimuksia, kirjoittaminen vain omalla nimellä, rekisteröityminen pankkitunnuksilla tms.
Mika Karjalainen
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Fogas kirjoitti:
Hedelmiina kirjoitti:Itsellä hiipunut myös kun ko. asiat on samat viikosta viikkoon ja nuoret alle 15- vuotiaat sekä vasta-aloittaneet harrastuksen eivät osaa käyttää hakuja tai jos osaavat eivät löydä ilmeisesti niistä vastauksia kysymyksinsä.
Alkeet-osio jo on. Pitäisikö olla myös osio niille, joilla on vielä peruskoulu kesken?
Onhan se vähän hassua, jos lastenrattaissa istuvat ja formulakuskit keskustelevat samalla foorumilla ajolinjoista. Ymmärrän hyvin, jos formulakuskit eivät jaksa vastailla jatkuviin kysymyksiin siitä, kumpi käsi on oikea ja kumpi vasen. Saattavat pian formulakuskit alkaa perustaa omia foorumeita, joissa on ikäraja, pääsyvaatimuksia, kirjoittaminen vain omalla nimellä, rekisteröityminen pankkitunnuksilla tms.
No aivan, vertauksena aivan loistava :-)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ongelma on mielestäni monisyinen - aloittelijat ja kokeneet. Myös en leimaisi vain nuoria henkilöitä "alkeet/itsestään selvyyksien" - kyselijöiksi. Meistä hieman varttuneemmistakin löytyy joka lähtöön. Enkä halua itseänikään nostaa aloittelijoiden yläpuolelle.

Jos alkeissa vastaa vain aloittelija, voi tulla helposti vääriä tietoja ja mennä koko homma väärille uomille. Harva kokenut taas jaksaa toimia "alakoulun tätinä" ja kärsivällisesti vastailla ns. itsestäänselvyyksiin selkokielellä. Hatunnosto heillekin. Toki alkeet-osio hyvä idea ja hyvä säilyttää.

Jos taas vastaa liian helposti joka kysymykseen, voi se johtaa helposti siihen, ettei osa foorumilaisista jaksa ajatella omilla aivoillaan sekuntia pidempään. Kysytään asioita, joita löytäisi googlettamalla 10 sekuntia ja lukemalla pariin kertaan tekstin. Jos antaa suoran linkin, josta saa saman tiedon suoraan, siitäkin voi toki loukkaantua. Miksi kirjoittaa samaa asiaa noin 10000000000000 kertaan, jos se on hyvin jo linkin päässä.

On paljon asioita, joita ei googlettamalla löydä tai uusia ja uniikkeja asioita, mutta tuo kynnys kysyää asiaa voisi olla hiven korkeampi keskimäärin ja ensin yrittää itse löytää vastausta....Aloittelijakin saa aikaiseksi paljon, kun itse ensin pohtii ja ottaa selville. Sitten kysyy...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Fisutar10 kirjoitti:Myös en leimaisi vain nuoria henkilöitä "alkeet/itsestään selvyyksien" - kyselijöiksi. Meistä hieman varttuneemmistakin löytyy joka lähtöön. Enkä halua itseänikään nostaa aloittelijoiden yläpuolelle.

On paljon asioita, joita ei googlettamalla löydä tai uusia ja uniikkeja asioita, mutta tuo kynnys kysyää asiaa voisi olla hiven korkeampi keskimäärin ja ensin yrittää itse löytää vastausta....Aloittelijakin saa aikaiseksi paljon, kun itse ensin pohtii ja ottaa selville. Sitten kysyy...
"Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa." Heti aloin miettiä, mahdoitko kirjoittaessasi miettiä tuota muutama päivä sitten esittämääni kysymystä:
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=27&t=219387
Monien mielestä epäilemättä kyselen itsestäänselvyyksiä, joihin löytyisi vastaus googlettamalla ja kirjoja lukemalla, ilman foorumiakin.
Mika Karjalainen
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Fogas kirjoitti:
Fisutar10 kirjoitti:Myös en leimaisi vain nuoria henkilöitä "alkeet/itsestään selvyyksien" - kyselijöiksi. Meistä hieman varttuneemmistakin löytyy joka lähtöön. Enkä halua itseänikään nostaa aloittelijoiden yläpuolelle.

On paljon asioita, joita ei googlettamalla löydä tai uusia ja uniikkeja asioita, mutta tuo kynnys kysyää asiaa voisi olla hiven korkeampi keskimäärin ja ensin yrittää itse löytää vastausta....Aloittelijakin saa aikaiseksi paljon, kun itse ensin pohtii ja ottaa selville. Sitten kysyy...
"Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa." Heti aloin miettiä, mahdoitko kirjoittaessasi miettiä tuota muutama päivä sitten esittämääni kysymystä:
http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=27&t=219387
Monien mielestä epäilemättä kyselen itsestäänselvyyksiä, joihin löytyisi vastaus googlettamalla ja kirjoja lukemalla, ilman foorumiakin.
En todella tarkoittanut sinua tai ketään henkilökohtaisesti - yleistuntuma :D . Ja meistä jokainen syyllistyy siihenkin toisinaan...mutta saman henkilön 100. helppo kysymys oma juttunsa....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Asiaa Fisutar asiaa :-)

Tänään jälleen aloitettuna samanlaisia viestiketjuja : "voinko ottaa tai mitä kaloja ottaisin sen ja sen kokoiseen" ja samat kalat vilisee taas kehissä... Taidanpa pitää ihan oikean aw-paussin.. Silmät ei kestä enää luke :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Hedelmiina kirjoitti:Taidanpa pitää ihan oikean aw-paussin.. Silmät ei kestä enää luke :)
Minulla näyttää pää väsyvän jo puolen vuoden jälkeen, eikä kyse ole ainoastaan noista toistuvista aiheista ja kysymyksistä. Minua häiritsee myös viesteistä välittyvä ajattelun hataruus, kirjallisen ilmaisun epämääräisyys sekä ala-arvoinen oikeinkirjoitus. Ainakin alkukirjain- ja yhdysana- asiat pitäisi hallita edes siltä osin kuin ne alakoulussa opetetaan.
Minua vaivaa myös se, että kommentteja tai vastauksia kirjoitetellaan yläkoululaisten vixxuuks välii -ilmaisukoodilla, joskin siistimmällä sananvalinnalla.
Vaan annapa olla, jos saat tarpeeksesi ja vastaat samalla mitalla, heti löytyy niitä, jotka rientävät tukemaan räyhähenkisyyttä. Näin kävi hiljattain Fb-kaverilleni, joka näyttääkin vaienneen tai ainakin pitävän paussia. Hävettää, ettei minulla ollut kanttia ryhtyä häntä puolustamaan. Turhaa se kyllä olisi ollut, koska viestittely vaiennettiin heti, kun oltiin pääsemässä itse asiaan.
On todella ikävää, jos ne, joilla on paljon hallussaan hiljaista tietoa ja ne, joiden esiin nostamat aiheet vievät keskustelua ja harrastusta eteenpäin, saavat tarpeekseen. Vaan ymmärrän kyllä: miksipä sitä turhaan pahoittaisi mielensä?
Mika Karjalainen
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

En mäkään vielä konkarisarjaa ole kun aquawebitysvuosia on takana neljä...

Harmillisen hiljaistahan täällä on, mutta aika asiallista. Kun pienen ja viattoman aloittelijan mieleen aw:iin tutustumisesta on jäänyt mieleen ketju, jossa keskusteltiin akvaarioliikkeistä. Keskustelija olivat konkareita, jotka tunsivat toisensa myös irl mitä ilmeisimmin ja ainakaan sen ketjun perusteella eivät olleet mitenkään lämpimissä väleissä, olivat jutut niin sen verran ilkeileviä. Mieleen on jäänyt yhdelle naisosallistujalle ehdotettu kalakaupan nimi "xxx:n pusu ja kala -märkää pintaa syvemmältä". 8O Eli traumat tuli....

Facebookin akvaarioryhmät taitavat ainakin osittain olla syy siihen, että täällä on hiljentynyt. Välillä itsekin tulee niissä keskusteltua, mutta mä olen niin hämäläisen hidas, että en meinaa pysyä siellä keskustelun tahdisssa, kun aiheet painuvat niissä todella nopealla tahdilla unholaan. Täältä tälläinen hitaampikin löytää keskustelut uudelleen. [;)] Fb taitaa vetää väkeä myös en takia, että kun keskustellaan omilla nimillä, niin oletetaan, että keskustelu olisi nätimpää, mutta en välttämättä kyllä tuota näkemystä jaa. Kyllä siellä näkee nimelläkin sanotun kaikenlaista...

Ja tämä aw:n hiljentyminen voi johtua siitäkin, että aw:n alkuaikojen aktiivit alkavat olla kiireisiä kolmi-nelikymppisiä, joilla virtuaaliakvarismia haitta perhe ja työ ja muu elämä [;)] . Kun mielikuva -joka voi olla kyllä väärä- on että alkuun tällä kirjoitteli aika paljon opiskelijaikäisiä, joilla vaan oli enemmän aikaa kirjoitella aw:iin. Ja sehän hiljentää ehdottomasti, kun Jukka Järvi ei enää kirjoita, kun hänhän taisi täällä parhaimmilllaan päivystää jatkuvasti. Silloin kun minä olen tänne alkanut kirjoitella, niin hän oli tainnut jo vähentää kirjoittelua huomattavasti. Ja olisikohan akvaario harrastuksena myös laskusuunnassa, niin edes potentiaalisia kirjoittajia ei ole niin paljon. :? Ja jos pitkään tänne intohimoisesti kirjoittelee, niin kyllähän siinä välillä täytyy pitää vähän taukoa, ei vaan "psyyke kestä" sitä, että oikeasti hyvät ja pätevät neuvot eivät saa vastakaikua vaan edelleen noudatettaan niitä käytäntöjä, jotka ovat ongelman taustalla, niin turhautuuhan siinä kärsivällisinkin kirjoittelija...

Siinä mielessä hiljaisuus on hyväksi, että kukaan ei viitsi tänne tällä hetkellä trollatakaan... :roll: Ainakaan minusta täällä ei juurikaan yliaktiivisia peikkoja pompi, tosin muutaman nimimerkin minä epäilen -tai oikeastaan toivon- niiden olevan trolleja, sillä en soisi kenenkään niin kauan kaloja omistaneen olevan yhtä pihalla kaikesta kuin mitä nämä nimimerkit ovat. [;)] :roll:

Se on kyllä totta, että ne samat kalat pyörivät kalastomietteissä, mutta niin on ollut täällä mielestäni "aina".´Se, että se ärsyttää pitempään kirjoitaneita, niin se voi johtua siitäkin, että tällä pyörii tällä hetkellä aika vähän ihmisiä, niin voi tulla tunne, että kysymysmäärä kaatuu päälle, vaikka olisi haluakin vastata niihin samoihin kysymyksiin. Piti oikein vilkaista omaa ensimmäistä kalastosuunnitteluketjuani, niin siinäkin neuvoo kolme eri henkilöä ja mielestäni he eivät edes olleet mitään vakivastaajia silloin. Eli siis porukkaa oli vain niin paljon enemmän vastaajapuolellakin, että kukaan ei rasittunut suunnttomasti vaikka oli paljon "samoja tyhmiä kysymyksiä". [;)] Mutta runsaasta vastaajajoukosta sitten seurasi välillä se, että oikein tietävät ihmiset alkoivat keskustella alkeet puolen ketjussa jostain ihan hifistelyasiata, niin silloinkin saattoi kysymyksen esittäjä jäädä vailla vastausta, kun vastaukset menivät lievästi sanottuna yli hilseen. Mutta jos jutussa pysyi mukana, niin siinä kyllä sai tietoa ihan valtavasti huomaamattaan. :) Kalavalikoimaa voi saada pienimpäänkin "leipäkalamyymälään" kun rohkeasti pyytää kauppiasta tilaamaan. Jos on palveluhenkinen kauppias ja tukkulistata löytyy, niin voi saada erikoisempiakin lajeja akvaarioonsa. :)

Se on kyllä totta, että jos kysymyksestä ei ota mitään tolkkua sen epäkielisyyden takia, niin eipä siihen paljon mieli tee kommentoida. Ainakaan tälläisen muumion, joka ei nuorisokieltä ymmärrä ja kun ei viitsisi joka sanaa kaivaa selvennystä hikipediastakaan... Mä en ole mihinkään ihan ihmekielenkäyttöön törmännyt, tosin luen aika valikoivasti tätä, sillä muu elämä rajoittaa ikävästi tätä virtuaaliakvarismia....

Sehän täällä kuten todettu, on vähän ongelmana, että kustakin aiheesta on olemassa kerrallaan vain yksi "totuus", vaikka minun mielestäni "totuutta" ei tässä harrastuksessa ole vielä saavutettu. Kala on niin vähän tutkittu eläin, ja koko ajan saadaan uutta tietoa kaunkin akvaariossa pidetyistä lajeista. Ja vesikemia on monimuotoista, vaikka peruskaavat pätevät, niin se on sitten aina akvaariokohtaista, että mikä ilmiö missäkin akvaariossa on kulloinkin esillä. :roll:

Sehän olisi kyllä hyvä tapa, että jos joku kysyy jotain ihan ilman minkäänlaista etukäteisselvittelyä, nin silloin ohjataisiin tiedon lähteille ja ystävällisillä sanakäänteillä kehotettaisiin edes pikkiriikkisen perehtymään ensin asiaan itse . Linkkivastaushan se silloin olisi miltei, tylsäähän se tavallaan on niin vastata, mutta kun tässä harrastuksessa tulee niin paljon tietoa ja epätietoa vastaan, niin jokaisen olisi syytä edes hieman itsenäisesti asioita ajatella ilman että kaadettaisiin vastaus suoraan kysyjän aivoihin. Jokaisella pitempään harrastaneella ja tänne kirjoittelevalla varmastikin on tiedossa sivuja, jonne saa linkattua helposti, niin ei tarvitsi itse tarinoida kauhean pitkään perusasioista, niin sitten voisi olla energiaa ja intoa pohtia "hankalampia kysymyksiä" :) Se on kuten Fisutar10:kin aika lailla totesi, tasapainoilua sen välillä, että ei ole liian nopea "vastausautomaatti" mutta että ei liian tylysti tuuppaa linkkiäkään. :?

Tulikin pitkä sepustus, ja aika tajunnanvirtaa varmaan aiheen sivustakin... :roll: Mutta on kyllä hyvä aihe, varsinkin jos tämän tiimoilta tänne saataisin taas lisää väkeä. :) Vai voiko olla niin että "nopea nykyaika" :roll: [;)] on vähän ajamassa aw:n ohi ja että tätä ei saa enää samanlaiseen vauhtiin kuin täällä joskus on ollut. :? Mutta tuleehan nyt ainakin tästä aiheesta keskustelua. [;)]
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Sen verran pakko lyhyesti kirjoittaa noista Facebookin akvaarioyhteisöistä, että samat kysymykset ja pohdinnat ne sielläkin on kuin täälläkin ja mukaan tulee koko ajan uusia harrastajia, jotka ovat ihan pihalla eivätkä osaa tietoa hakea kirjoista eikä netistä vaikka juuri olisi edellisenä päivänä asiasta keskusteltu.

Itsellä tuli ensin fb:n kautta KAIKKI mitä niille palstoille kuka ikinä keksi kysyä ja pohtia omille sivuille näkyviin ilmoituksena, jolloin en päässyt niitä karkuun. Laitoin asetukset niin, ettei tarvitse poistua palstalta, mutta voi käydä joskus kääntymässä jos kiinnostaa käydä lukemassa onko päästy yhtään eteenpäin :) Poistun todennäköisesti sieltä kokonaan, täällä yritän olla harvasanainen ja käydä vain välillä kurkkaamassa, kun aloittelijat neuvovat toinen toisiaan kun muut eivät enää jaksa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Toisaalta kesä on aina hiljaista aikaa a-w:ssa. Minä oon seuraillu keskusteluja tuolta liittymisvuodestani asti, harvemmin kuitenkaan kovin aktiiviesti kirjoitellen. Joka tapauksessa musta aloittelijoiden kalastokyselyt on yhä vaan mielenkiintoisia ja usein mukavia, jaksan esimerkiksi etsiä vanhoja keskusteluja tietyn kokoisista altaista ja vertailla miten eri tavalla sitä voikaan saman allaskoon kanssa toimia... Ärsyttäviä asioita täällä on toki niin kuin kaikkialla, mutta kyllähän tää edelleen on mukava ja melko asiallinen foorumi.

Turhia kysymyksiä enemmän mua ehkä rasittaa turhat vastaukset, joissa vastaaja ei oikeastaan vastaa mitään vaan jaarittelee ilmeisesti viestimääräänsä lisätäkseen. Mutta eipä ne nekään niin häiritse, ettäkö tarttis pitää palstasta taukoa. Taukoja tulee ihan muutenkin, riippuen millainen vaihe milloinkiin elämässä on.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Anniquu_ kirjoitti: Ja tämä aw:n hiljentyminen voi johtua siitäkin, että aw:n alkuaikojen aktiivit alkavat olla kiireisiä kolmi-nelikymppisiä, joilla virtuaaliakvarismia haitta perhe ja työ ja muu elämä.

Mä en ole mihinkään ihan ihmekielenkäyttöön törmännyt, tosin luen aika valikoivasti tätä, sillä muu elämä rajoittaa ikävästi tätä virtuaaliakvarismia....
Kolmenkymmenen vuoden kuluttua he ovat eläkeläisiä. Silloin täällä alkaa hirmuinen keskustelu.:)

Olen yrittänyt opetella kirjoittamaan nykytyyliin, röyhkeästi ja räyhähenkisesti. Niin hyvin olen mielestäni oppinut, että oikein hävettää. Varmaan nuorentuisin, kun vielä oppisin huutamaan isoilla kirjaimilla, näpytteemään huutomerkkisarjoja ja lykkäämään joka väliin hymiön.

Muuten: Yksityisviestit ovat nimensä mukaisia, niitä ei kuulu repostella foorumilla. Kuitenkin ne vaikuttavat siihen, missä sävyssä ja millä tyylillä kirjoittaja foorumilla kirjoittaa. Yksityisviesteistä tietämätön lukija joutuu vaan ihmettelemään, että mistähän se nyt on ottanut nokkiinsa, mistä mahtaa uho ja kauna johtua.
Mika Karjalainen
Onia
Member
Member
Viestit: 275
Liittynyt: 16:30, 24.10.2002
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Onia »

Todella hiljaista täällä on verrattuna siihen kun itse aloin palstailla. Sitä en sitten tiedä, missä kohtaa hiljeneminen on tapahtunut, koska välissä on monta akvaariotonta ja palstatonta vuotta. Ennenvanhaan täällä jaksettiin taistella paitsi itse aiheesta, myös kirotusvihreistä ja pilkun paikasta. Mikä minusta kielipoliisina oli ihan vain hyvä juttu. Ylipäätään meno oli ennen ehkä kärkkäämpää mutta myös huomattavasti aktiivisempaa ja asiantuntijat (ihan aidot sellaiset) olivat äänessä paaaljon enemmän. Edelleen tämä on mielestäni yksi siisteimpiä ja asiallisimpia keskustelupalstoja. Harmi vain todella, että on hiljentynyt näin kovin paljon!
päivänvarjo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 17:09, 01.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: vantaa

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja päivänvarjo »

Tietysti jossain tulee oma raja vastaan koska kyllästyy vastailemaan uudelleen niihin samoihin kysymyksiin. Kyllähän sitä hakua voitaisi enemmänkin käyttää ennenkuin se uusi viestiketju tehdään. Mutta voisiko osasyy hiljentymiseen olla myös siinä että täällä alkaa olla jo niin paljon tietoa että tuttujen kysymysten lisäksi ei kamalasti ole uutta asiaa. Ajatellaampa sellainen tilanne että kukaan ei kysyisi samoja kysymyksiä enään uudestaan niin silloimpa täällä vasta hiljaista olisikin. Voisi se olla vähän tylsää jos kukaan ei tarvitsisi apua vaan kaikki lukisivat netistä omatoimisesti, ja omia tietojaan pääsisi jakamaan vain itsensä kanssa.
160l seurala. Inkkareita, sitruunatetroja, albiinopartis tyttö, 2 ukkopartis poikaa, albiinotäplämonnisia, paljon paljon sukarapuja, sekä isolla egolla varustettu sokea :( kääpiösnautseri-tyttö C:
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Onia kirjoitti:Ennenvanhaan täällä jaksettiin taistella paitsi itse aiheesta, myös kirotusvihreistä ja pilkun paikasta. Mikä minusta kielipoliisina oli ihan vain hyvä juttu.
Nythän täällä monella oikeinkirjoitus onkin esikoululaisten tasolla. Erisnimistä ja yhdyssanoista monet eivät näytä ymmärtävän hölkäsen pöläystä. En tiedä, onko heillä alakoulu käymättä vai voiko siitä selvitä osaamatta oikeinkirjoituksen aakkosiakaan. Osaamattomuutta ei voi korvata huutomerkkijonoilla ja hymiösarjoilla.
Turha selittää, että oikeinkirjoituksen alkeiden vaatiminen olisi nipotusta. Akvaarioharrastus edellyttää pH, dH, CO2- jne. juttujen perusteiden ymmärtämistä, ei niiden ymmärtämisen edellyttämistä pidetä nipotuksena. En ymmärrä, miten joku voisi selviytyä veden kemian perusasioista, jos ei selviydy alakoulun oikeinkirjoitusopinnoista.
Lyöntivirheitä tulee jokaiselle. Mutta kyllä jokaisen pitää tekstinsä tarkistaa, ennen kuin klikkaa Lähetä-painiketta. Sen verran pitää lukijaansa arvostaa. Teksti on kesken ennen tarkistamista. Suurimman osan lyöntivirheistä kyllä huomaa, kunhan viitsii lukea. Sitä varten se Esikatselu-painike on. Ei keskeneräistä työtä kuulu asiakkaalle luovuttaa.
Mika Karjalainen
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Hei, on mukava huomata kuinka tämä aihe kirvoitti keskustelemaan ja paljastamaan sen, että täällä todella käy muitakin kuin peruskouluikäisiä. Älkää konkarit luovuttako. Vaikka en itse ole kovin montaa vuotta ollut harrastuksessa uudelleen mukana on mukavaa, että apua ja neuvoja saa. Olen sen verran vanhaa koulukuntaa, etten fb-profiilia omista ja kun nyt olosuhteiden pakosta vietän paljon aikaani sohvalla ja koneella, on mukavaa päästä oppimaan muiden kirjoituksista. Omista kavereista ei akvaristeja juuri löydy ja vaikka en jokaista ajatustani foorumilla jakaisikaan, mieltä lämmittää, että samanhenkistä harrastelijaa löytyy. Muutenhan tämä on aika yksinäistä touhuamista, kun ei kaloja viedä puistoon muita tapaamaan. On hyvä että harrastajilta löytyy myös sellaista kokonaisvaltaista näkemystä asioista, joita muuten googlettamalla joutuu pilkkomaan liian pieniin osiin kokonaisuuden ja itse asian kannalta.
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Siltsu kirjoitti:Hei, on mukava huomata kuinka tämä aihe kirvoitti keskustelemaan ja paljastamaan sen, että täällä todella käy muitakin kuin peruskouluikäisiä.
Olisi mielenkiintoista nähdä ikä- ja sukupuolitilasto foorumilaisista ja aktiivijäsenistä (miten se sitten määriteltäisiinkin). Mitä merkitystä sitten iällä ja sukupuolella mahtaakaan olla viesteihin...

PS. Näytä aktiivit viestiketjut -sivulla huomaa, että aika paljon halutaan myydä, usein harrastuksen lopettamisen takia.
Mika Karjalainen
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Täällä myös unohtuu nykyään se, että myynti-ilmoitusta ei voi joka päivä tai parin tunnein välein käydä nostamassa sekä keskustellaan ilmoitusta alla ihankuin muissakin topiceissa. Hienoa kehitystä kaikkinensa tämäkin suunta. Samoin jos muistutetaan jo ilmoa laittaessa että paikkakunta ja kunnon tieto tuotteesta mukaan niin nämäkin puuttuu. Kehityssuunta tämäkin taas.... Ja taas uusia harrastajia tullut tänäänkin mukaan ja samat kysymykset kuin aina ennenkin. Onkohan tälle kehityssuunnalle tehtävissä mitään?
Sääntöjen kertausta? Samojen aloitusten poisto/siirto ko asian topikin alle?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Josefina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 08:12, 12.08.2013

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Josefina »

Kyllä tämä palsta tuntuu hiljenneen "vanhoista hyvistä ajoista". Aktiivisin alue on myynti. Toivottavasti tästä ei tule pelkkää osto-myyntipalstaa. Myös tuo myyntipalstan moderointi voisi olla aktiivisempaa. Jos tuote ei mene kaupaksi vuorokaudessa, niin ihan turha on alkaa nostelemaan ja vinkumaan siinä aiheessa. Ärsyttävää lyhytjänteisyyttä.

Aiheet, joihin kirjoitellaan tai uudet aiheet ovat järjestäin kyselyitä, kuinka monta kalaa ja mikä sopii seuraksi. Eipä niihin oikein ole kommentoitavaa.

Valitettavan hiljainen on Aqua-web nykyisin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Luultavasti moni alkuinnokas on hieman leipääntynyt vastailemaan vakiokysymyksiin, jotka voisi lukea vanhoista ketjuista (kuten nitriittipiikki, veden ph/kh/GH ja niiden merkitys). Lopulta havainnut ettei maailmasta akvaario-ongelmat lopu, kalojen sairastuminen ei lopu ja maailma ei pelastu vaikka jättää vastaamatta. Ei myöskään tule turhaa kinaa eikä ärsytä ketään, kun ei kirjoita mitään.

Moni akvaario-ongelmistaan "purkautujakin" on ehkä havainnut, että kun ei kerro omista ongelmistaan, ei leimaudu huonoksi akvaristiksi ja voi päivitellä sitten vapaasti muiden ongelmia. Myös kuvien ja videoiden julkaiseminen on joskus riskaabelia omasta akvaariosta, siellähän on tietysti väärä fisu väärässä paikassa väärässä seurassa väärissä vesiarvoissa - ainakin jonkun mielestä.

Myös tietyt aiheet ovat ns. kuumia ja arkoja aiheita, joihin Siperia voi opettaa olematta vastaamatta ja olla sekaantumatta (mm. akvaarioliikkeiden kritiikki, kalataudit...).

Myös osa aktiivijengistä lienee perustanut "oikeauskoisten" omia foorumeita, joista vääräuskoiset tomppelit saavat helposti kenkää ja poissuljetaan. Näin ei tule eri koulukuntien välistä kinaa ja suuri yhteisymmärrys säilyy foorumissa kuten Kiinassa konsanaan.

Helpompaa siis lukea ja päivitellä mitä muut kirjoittavat :P . Helppoa ja viihdyttävää ja vaikuttaa fiksummalle kun on hiljaa. :P
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Fisutar10 kirjoitti:
Helpompaa siis lukea ja päivitellä mitä muut kirjoittavat :P . Helppoa ja viihdyttävää ja vaikuttaa fiksummalle kun on hiljaa. :P
hahaa, minäpäs se en ookaan enää kovin fiksulta vaikuttava kun on mennyt totaalisesti jo nauruhermoon nää jutut täällä! Kiitos ja anteeksi ;) Yritän vähentää. Ihan hervotonta.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Hedelmiina kirjoitti: hahaa, minäpäs se en ookaan enää kovin fiksulta vaikuttava kun on mennyt totaalisesti jo nauruhermoon nää jutut täällä! Kiitos ja anteeksi ;) Yritän vähentää. Ihan hervotonta.
Minä olen kuluneen viikon lauleskellut itsekseni Voni postittaa -laulua.
Mutta en ole koskaan fiksulta vaikuttanutkaan - saatikka, että olisin ollut sellainen.
Mika Karjalainen
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Aqua-Web-foorumin kehitys?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Fogas kirjoitti:Minä olen kuluneen viikon lauleskellut itsekseni Voni postittaa -laulua.
Mutta en ole koskaan fiksulta vaikuttanutkaan - saatikka, että olisin ollut sellainen.
Ja yhä vaan naurattaa, kiitokset Fogas tänne sairasvuoteelle! Mä paranen ihan kohta tästä lentsusta.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”