Viestien kirjoitusasu ja pilkunviilaus

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Johannavee
Member
Member
Viestit: 474
Liittynyt: 02:06, 09.09.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viestien kirjoitusasu ja pilkunviilaus

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Olen alkusyksystä viimevuoden puolelta seurannut tätä ja lemmikkipalstan akvaariofoorumia. Tänne en ole juuri kirjoitellut, koska käytän tätä tätä foorumia enemmänkin tietojen etsimiseen ja vastausten laatukin vaikuttaa aika eksoottiselta. Olen lukenut useita viestiketjuja joissa viilataan pilkkua ja erityisesti kommentoidaan kirjoitusasua ja tyyliä. Olen yhdeksänkymmentäluvun puolivälistä seurannut internettiä ja keskusteluryhmiä niihin itse myös osallistuen koiraharrastuksen saralla. Akvaarioharrastuksen aloitin pitkän tauon jälkeen vasta syksyllä. Koskaan en ole törmännyt erityiseen pilkunviilaukseen mitä näillä akvaariopalstoilla esiintyy tuon tuosta.

Ihan vain muutamia esimerkkejä (tulkintoja, yhteenvetoja):
-Kysyjän kirjoitusasun taso vaikutta siihen viitsinkö vastata vai en, akvaarion pitokin lienee samaa luokkaa kuin lauseiden muodotus
-Missä ovat pisteet pilkut, välimerkit ja isot kirjaimet, kohennapa tyyliä että mekin ymmärretään ja viitsitään vastata.
- Ylimäärisiä huutomerkkijä ja pisteitä ja hymiöitä ei sallita tai ne ärsyttävät ja toi teinityylikin nyppii sen verran et vähennäs niit äksiä et me sniffataan mikä sun ääoo on
- Täytyy kirjoittaa kirjakieltä, että olet jonkin arvoinen ja otamme sinut tosissamme
-Jos et ole muistanut kirjoittaa joka ainoaa vesiarvoa ylös niin eipä kysymykseen voi ottaa kantaa, ryhdistäydy niin me voidaan lotkauttaa korvamme sinne suuntaan
-Herra jumala miten olet ylikansoittanut 100 litraisen akvaariosi kymmenellä keltabarbilla, kolmella leväbarbilla, plekolla ja neljällä kultakalalla olet lähestulkoon eläinrääkkääjä ja sinun pitää aloittaa nyt aivan alusta kaikki tai ostaa vähintään 400 litrainen noille (siis väliäkö sillä mitä isisi ja äitisi sanoo)
-uroksia ei ole vaan ne on kuule koiraita, otapa selvää käsitteistä ennenkuin viitsit tulla kyselemään meiltä ylipäätään mitään...

Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle. Olen ollut aika pöyristynyt luettuani näitä. En tiedä onko juuri akvaarioharrastuksen laatu sellainen, vaatiihan se paljon pikkutarkkuutta, että massoittain pilkunnyppijöitä kertyy joukkoon verrattuna paljon suurpiirteisempään koiraharrastukseen, koira kun ei kuole ja sairastu aivan yhtä herkästi kun nämä kalat vaikkapa liikaruokinnan seuraksena [;)] . Näitä juttuja lukiessani minulle on monta kertaa tullut paha mieli niiden tyyppien puolesta, jotka tyrmätään näillä kommenteilla. Olkoonkin, että täällä kirjoittaa paljon ihmisiä, joilla on paljon kokemusta harrastuksesta, vanhempi ikä selittää ehkä kirjakielen, koulutustasokin voi vaikuttaa. Näille tyypeille ei ehkä ole tullut mieleen, että ihmistä ei todellakaan saisi tyrmätä noin helposti. Mukana on hyvinkin nuoria, vielä ala-astetta käyviä harrastajia, jotka eivät ole vielä oppineet kaikkia kielioppihienouksia ja tiotoa ei ole vielä ehättänyt kertyä niin paljon kuin vanhemmilla harrastajilla. Kielitaitokin on varmasti vielä hyvin puutteellinen ettei voi etsiä tietoa ulkomaisista lähteistä. Joillekin ns. "pilkkusääntöjen" oppiminen voi syystä tai toisesta olla vaikeaa tai ei vain muuten ole henkilön intressien mukaista kun muutakin tekemistä on. Toisekseen, olen sitä mieltä, että kieliasun perusteella, ihmistä tuntematta ei pidä mennä ketään nuijimaan. Puhekielisyys, piste piste pisteet ja huutomerkit tuovat elävyyttä tämän tyyppiseen internet keskusteluun, ei se ole ihmisen arvon ja akvaarion hoitotason mittari. Se on tärkeää myös teini-ikäisten identiteetin muodostumisvaiheessa, että saa käyttää oman ikäryhmän suosimaa kirjoitustyyliä ilman, että vanhemman polven kirjoittajat ovat narisemassa joka nurkassa. He saavat sellaista kuulla koulussa ja kotona varmasti ihan tarpeekseen. Tämä on sen sijaan harrastuspalsta ja koulussa äidinkielentunnilla teinit tekevät töitä kirjakielen hiomiseksi sen sijaan. Tällä palstalla he haluavat rentoutua vapaa-aikanaan. Erikseen ovat tietopohjaiset artikkelit, niissä tulee toki käyttää kirjakieltä, sen minäkin allekirjoitan, mutta käytän mieluusti kuitenkin pakinatyyliä kirjoittaessani artikkeleita, jos aihe sen vain sallii. Mistä taivaalta tänne palstalle joku on laskenut joku pyhä sääntö miten pitää kirjoittaa ja mitä saa kysyä. Tottakai korjaamista löytyy varmasti meidän useimpien altaista, mutta mustavalkoinen ja jyrkkä asenne ei varmasti aja kalojen hyvinvointia. Varsinkaan aloittelijoiden ja nuorten harrastajien kohdalla. Ystävällisyydellä ja joustavuudella pääsee paljon pidemmälle. Ja tämä edistää oikeaoppisen harrastustaidon kehittymisessä huomattavasti enemmän kuin tyrmäävät kommentit. Ja mitä tulee biologisiin käsitteisiin ja niiden korjailuun. Itse olen eläintieteilijä ja teen väitöskirjaa ja silti käytän vapaa-ajalla käsitteitä oman mieleni mukaan. Koiraat saavat olla uroksia ihan rauhassa ja väärränmallinen termistön käyttö ei ole ainakaan minulla ammattitaitoni mittari. Eri asia jos pidän konfferenssissa esitystä tiedeyleisölle 8-). Silloin pitäydyn alan termistössä. Kirjoitusvirheistä en ota pulttia ollenkaan, itselläni on keskittymishäiriö ja ongelmia kirjainten oikeanlaisessa järjestämisessä ja niiden mukaan saamisessa ja koska tiedän, että sillä ei ole kärpäsen paskan vertaa tekemistä mun älyn tai taitojen kanssa niin musta on lähinnä huvittavaa moiset narinat kun niitä täältä lukee.
Eli viestin ydin on: Relatkaa vähän hyvät ihmiset!!! :mrgreen:
Gnolli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 33
Liittynyt: 20:56, 11.12.2003
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnolli »

Kappalejako on hyvä keksintö :mrgreen:
Elmeri
Member
Member
Viestit: 334
Liittynyt: 12:27, 06.11.2003
Paikkakunta: Kymenlaakso - Uusimaa - Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

Oma näppäimistöni on taas niin loistavaa laatua että joskus toinen kirjain menee toisen edelle kun kone tajuaa "asiat" eri järjestyksessä kun klikkaan näppäimiä, tämä usein foorumeissa pistetään "typoamisen" piikkiin, muualla paitsi täällä, ikävä kyllä harrastushan on perusajatus. Muttä kyllä tänne mielestäni voi kirjoittaa muun kieliset, monikieliset, lukihäiriöiset, typoajat jos niin haluvat, niin olen käsittänyt, tiukkapipoinen käytös vie käyttäjät muualle ja sen tuskin on mainostajien mieleen. Myös täytyy muistaa että kaikilla ei ole laajakaistaa, joten latausnopeudet keskustelun seuraamiseen ja kaiken läpikäymiseen on oma lukunsa.
(Joki)Biotooppiakvaristi - Erityinen kiinnostus pienvesistöihin, jokiin ja Laatokkaan sekä silurus glanikseen ja muihin monneihin, unohtamatta myöskään lehtikaloja.
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Viestit: 731
Liittynyt: 17:12, 30.01.2002
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Viestien kirjoitusasu ja pilkunviilaus

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

Johannavee kirjoitti:
Ihan vain muutamia esimerkkejä (tulkintoja, yhteenvetoja):
-Kysyjän kirjoitusasun taso vaikutta siihen viitsinkö vastata vai en, akvaarion pitokin lienee samaa luokkaa kuin lauseiden muodotus


Itse en henkilökohtaisesti jaksa tavallisesti lukea tekstejä, joiden ymmärtämiseksi joutuu tekemään niin suuria ponnisteluja, että itse tekstin tarkoitus hälvenee ja kaikki energia kuluu tekstin ymmärtämiseen. Samaan genreen kuuluvat minun osaltani useimmiten tekstit, joissa ei ole käyttetty kappalejakoa.
-Missä ovat pisteet pilkut, välimerkit ja isot kirjaimet, kohennapa tyyliä että mekin ymmärretään ja viitsitään vastata.
Jos nämä kaikki tekijät ovat pääosin poskellaan, tekstistä tulee todella raskasta luettavaa. Liikenteessäkin on olemassa liikennesäännöt. Touhu helpottuu huomattavasti kun säännöt ovat yhteiset ja kaikki suunnilleen noudattaa niitä.
- Ylimäärisiä huutomerkkijä ja pisteitä ja hymiöitä ei sallita tai ne ärsyttävät ja toi teinityylikin nyppii sen verran et vähennäs niit äksiä et me sniffataan mikä sun ääoo on
Annapa minulle esimerkkiviesti, jossa on viitattu kirjoittajan älykkyysosamäärään mainitsemiesi tekijöiden perusteella. Turhat huutomerkit ja kolmoispistet ovat turhia.
- Täytyy kirjoittaa kirjakieltä, että olet jonkin arvoinen ja otamme sinut tosissamme
Riittää, että kirjoittaja käyttää selkeää kirjoitettua kieltä. Puheviestinnässä on aina mukana eleet ja äänenpainot. Kirjoitettaessa asia on toisin ja kielen on syytä olla selkeää ja perusteltua, jotta kirjoittaja tulee ymmärretyksi.
-Jos et ole muistanut kirjoittaa joka ainoaa vesiarvoa ylös niin eipä kysymykseen voi ottaa kantaa, ryhdistäydy niin me voidaan lotkauttaa korvamme sinne suuntaan
Luonnontieteilijänä ymmärtänet, että akvaarion toiminta on suuresti riippuvainen veden ominaisuuksista.
-Herra jumala miten olet ylikansoittanut 100 litraisen akvaariosi kymmenellä keltabarbilla, kolmella leväbarbilla, plekolla ja neljällä kultakalalla olet lähestulkoon eläinrääkkääjä ja sinun pitää aloittaa nyt aivan alusta kaikki tai ostaa vähintään 400 litrainen noille (siis väliäkö sillä mitä isisi ja äitisi sanoo)
Linkki
Joillekin ns. "pilkkusääntöjen" oppiminen voi syystä tai toisesta olla vaikeaa tai ei vain muuten ole henkilön intressien mukaista kun muutakin tekemistä on. Se on tärkeää myös teini-ikäisten identiteetin muodostumisvaiheessa, että saa käyttää oman ikäryhmän suosimaa kirjoitustyyliä ilman, että vanhemman polven kirjoittajat ovat narisemassa joka nurkassa.


On totta, että kieli elää jatkuvasti ja 90-luvun sukupolvi käyttää viestinnässän erilaista kieltä kuin vaikkapa 50-luvulla syntyneet henkilöt. Suomen kielioppi ei ole kuitenkaan mitenkään tavattomasti muuttunut ja taitaa olla aivan normaalia, että jokainen sukupolvi kapinoi tietyssä vaiheessa elämäänsä valtavirran ilmiöitä (kuten selkeää kirjoitustapaa) vastaan.

He saavat sellaista kuulla koulussa ja kotona varmasti ihan tarpeekseen. Tämä on sen sijaan harrastuspalsta ja koulussa äidinkielentunnilla teinit tekevät töitä kirjakielen hiomiseksi sen sijaan. Tällä palstalla he haluavat rentoutua vapaa-aikanaan.
Minusta koulua käydään elämää eikä koulua varten. Ei koulussa opittuja ja opiskeltavia asioita tule unohtaa heti koulusta lähdettyä. Koulussa opetetaan asioita - kielioppiasioitakin - ihan elämää varten, jotta ihmiset selviytyisivät ihan tavallista arkipäivän tilanteista - kuten viestintätilanteista.
Itse olen eläintieteilijä ja teen väitöskirjaa ja silti käytän vapaa-ajalla käsitteitä oman mieleni mukaan. Koiraat saavat olla uroksia ihan rauhassa ja väärränmallinen termistön käyttö ei ole ainakaan minulla ammattitaitoni mittari.
Mitä, mitä? Missä sanotaan, että täällä kirjoitettaessa pitäisi käyttää tieteellisiä termejä?
Viimeksi muokannut Ville K., 22:59, 12.03.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Viestien kirjoitusasu ja pilkunviilaus

Viesti Kirjoittaja 111na »

Johannavee kirjoitti: He saavat sellaista kuulla koulussa ja kotona varmasti ihan tarpeekseen. Tämä on sen sijaan harrastuspalsta ja koulussa äidinkielentunnilla teinit tekevät töitä kirjakielen hiomiseksi sen sijaan. Tällä palstalla he haluavat rentoutua vapaa-aikanaan.
Siitä voisi äidinkielenopettajakin olla samaa mieltä, että kirjoituksen kieliasu on tärkeä asia joka vaikuttaa jopa asian perillemenoon ja vastavuoroisuuteen, niin että kohtelu on parempaa. Analogia voisi olla siisti ulkonäkö, puhtaat hampaat ja vaatteet. Eihän ketään sen perusteella saa tuomita, mutta fiksu huomaa itse asian merkityksen. Mitä merkitystä on koululla, minkä opit eivät vastaa oikeata elämää? Kirjoittamisen osalta tämäkin palsta on reaalista maailmaa.
Johannavee kirjoitti: Eli viestin ydin on: Relatkaa vähän hyvät ihmiset!!! :mrgreen:
Kiitos. Kuten aina 8-)
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja dsl »

Gnolli kirjoitti:Kappalejako on hyvä keksintö :mrgreen:
Vaikka mielestäni on aivan sama, ovatko koiraat uroita tai uroot koiraita vai toisinpäin, en malta olla kommentoimatta.

Hyvä gnolli. En huomannut lukiessani, miksi se oli yllättävän raskasta. Vasta luettuani alkuperäisen kirjoittajan henkisen oksennuksen (näin pakinatyyliin ilmaistuna) huomasin kommenttisi ja tajusin.

Mitä tulee alkuperäisen, jo osin mielestäni haihtuneen, kirjoituksen vali vali valeihin ja piste piste pisteihin, voin todeta olevani erimieltä lähes joka asiasta. Ainakin kaikista niistä, jotka koskivat kirjoitusasua. En jaksa taas tehdä listaa siitä, miksi kirjakieli on hyväksi. Se on helppolukuisempaa ilman listaakin. Lisäksi se pienentää mahdollisuuksia tulla ymmärretyksi väärin. Puhekieleen kuuluvat olennaisena osana äänenpainot ja kasvokkain oltaessa eleet, ilmeet ja liikkeet. Kaikki tuo jäisi pois, jos täällä käytettäisi puhekieltä. Puhekieli ei yksinkertaisesti vain ole tarpeeksi tarkkaa.

Totta on kuitenkin se, että osa kysyjistä tyrmätään liian helpolla tai heppoisin perustein. Muutaman kerran olen huomannut, kysyjän kirjoittavan jo etukäteen tietävänsä, mitä on pielessä, ettei joku ruikuttaisi natsimaiseen (hyi, hävisin tämän väittelyn), nipottavaan tyyliin. Meidän ei tulisi olla täällä stasimaiseen tyyliin valvomassa harrastajatoveriemme purkkien sisältöä, vaikka kieltä ja kirjoitustyyliä vaalisimmekin.

Tämän oman yöllisen hengenoksennuksen jälkeen ajattelin minäkin relata ja toivottaa sinut tervemenneeksi kirjakielettömälle keskustelupalstalle, mikäli tämä ei miellytä.
Ville K. kirjoitti:Itse en henkilökohtaisesti jaksa tavallisesti lukea tekstejä, joiden ymmärtämiseksi joutuu tekemään niin suuria ponnisteluja, että itse tekstin tarkoitus hälvenee ja kaikki energia kuluu tekstin ymmärtämiseen
Erittäin hyvä esimerkki sellaisesta liian pitkästä virkkeestä, jota minäkään en yleensä jaksaisi lukea. En ainakaan tavallisesti, mutta ehkäpä päällään seisten. Virke vain oli yksinkertaisesti liian pitkä tällaiselle lukihäröiselle.

Nimim. Minulla on akvaariossa 3 partista, 15 tetraa, 15 monnista ja 2 matokalaa, vaikka vettä on alle 100 litraa.
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 19:32, 05.10.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PikkuPrinsessa »

On totta, että tekstiä on helpompi ymmärtää jos pilkut, pisteet, isot kirjaimet ja kappalejaot ovat kunnossa. Eihän kukaan jaksa edes ruveta miettimään esim. mulle uutta kalastoa "joz niinq hey voizittexte kertoo mix mun lehtikala flaidaa tikrubarbien kanz?". (Mulla ei siis ole lehtikaloja eikä tikruja, tuo oli vain esimerkki!) :mrgreen:

Ehkä olen pilkunviilaaja, kun mun silmiin ottaa pahasti jos kaikki on kirjoitettu putkeen ilman isoja alkukirjaimia tai pilkkuja tai pisteitä ja ilman kappalejakoa eihän siitä saa mitään selvää. Ei kukaan ole kirjoittajana täydellinen, mutta on se mukavampaa lukea tekstiä joka on oikein kirjoitettu, silloin viitsii vastata ja miettiä ihan kunnolla vastausta. Tollaset yhteen kirjoitetut viestit ilman pilkkuja pistää päässä ärsytyksen päälle ja viestiin voi tulla vähän vihainen fiilis.
-anne-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 11:31, 25.04.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -anne- »

Minä ainakin häivyn tältä palstalta tasan tarkkaan silloin, kun täällä ei enää välitetä oikeakielisyydestä ja kaikenlaiset puhekieliset ilmaukset päätyvät keskusteluihin. Liputan sujuvan luettavuuden puolesta; juuri tämän seikan vuoksi tätä palstaa onkin niin mukava lukea ja juuri tämä seikka nostaa aw:n monien muiden keskustelupalstojen yli.
Hyvä aqua-web :)
Jonda
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 11:16, 15.09.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Liminka

Viesti Kirjoittaja Jonda »

Täälä myös yksi, joka pitää "kirjoitussääntöjä" yhtenä aw:n vahvuuksista. Yksinkertaisesti siitä syystä, että saa selvää, mitä kirjoittaja haluaa sanoa :) . Kommunikaatio yleensäkin on mielestäni haastavaa juuri tässä kirjoitetussa muodossa (tekstiviestit, forumit jne..), sillä lukija ei näe kirjoittajan ilmeitä ja äänenpainoja. Tästä taas seuraa hyvin helposti väärinkäsityksiä, varsinkin jos kirjoitus on vielä hankalasti luettavaa.

Hih, täytyy myöntää, etten jaksanut edes lukea alkuperäisen kirjoittajan mammuttikappaletta muutamaa ekaa riviä pitemmälle. Kenties mammuttikappale oli kirjoitettu mielenilmaus tai huomionhakuisuus mielessä..?
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Kappalejaot ovat mielestäni hyvinkin tärkeitä täällä ja yleensäkin muillakin foorumeilla. Jos on paljon asiaa ja se kaikki on kirjoitettu yhteen pötköön, niin eihän sitä jaksa lukea pirukaan :twisted:

Yksinkertaisesti siitä syystä, että saa selvää, mitä kirjoittaja haluaa sanoa
Samaa mieltä. Asian ydinhän on hyvä olla esillä.
Hih, täytyy myöntää, etten jaksanut edes lukea alkuperäisen kirjoittajan mammuttikappaletta muutamaa ekaa riviä pitemmälle. Kenties mammuttikappale oli kirjoitettu mielenilmaus tai huomionhakuisuus mielessä..?
En minäkään jaksanut lukea sitä kokonaan. Huomionkipeä kenties alkuperäinen kirjoittaja :roll:
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Kajsa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 08:43, 03.09.2003
Paikkakunta: Valkeakoski - TAS

Viesti Kirjoittaja Kajsa »

Itse henkilökohtaisesti pidän aqua-webbiä korkealaatuisena keskustelupalstana juuri sen "kurinalaisuuden" takia. Keskusteluja on mukava lukea selkeäkielisyyden takia.

Ehkä voitaisiin esimerkiksi laittaa jokin keskustelu Yleistä-palstalle, jossa jokainen saisi vääntää slangia, unohtaa kaikenmaailman kirjoitussäännöt ja katsotaan sitten kuinka mukavaa sitä oikein on lukea.

Toisten ihmisten selvä mollaaminen ja haukkuminen on tuomittavaa, mutta mielestäni moderaattorit puuttuvat niihin aika hyvin.
Uskon, että ystävät ovat kuin hiljaisia enkeleitä, jotka nostavat meidät jaloilleen silloin, kun siipemme unohtavat, miten lennetään.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

maketzu kirjoitti:
Hih, täytyy myöntää, etten jaksanut edes lukea alkuperäisen kirjoittajan mammuttikappaletta muutamaa ekaa riviä pitemmälle. Kenties mammuttikappale oli kirjoitettu mielenilmaus tai huomionhakuisuus mielessä..?
En minäkään jaksanut lukea sitä kokonaan. Huomionkipeä kenties alkuperäinen kirjoittaja :roll:
Noh, noh, jos Johanna olisi huomionkipeä, olisi hän varmaan kirjoittanut tähän foorumiin useammin kuin kahdesti [;)]

Kyllä luettava teksti on ihan vain toisen huomioon ottamista.

Son kuulkaa aivan kauhean vaikeaa mullekki kirjottaa aivan toistelaila, ko itte puhhuu ja siksi miekhän en näitä raapustuksia taho saaha skriivattua ilman, että joskus lipsahtas kirjaimet sekasin. Vähän niinko joku olis sekuvain viskonu klapit vajhaan.

Eli eihän täällä mitään kirjakieltä kukaan vaadi, ymmärrettävää yleiskieltä.

Ja jos jollaki pipo tyhjän tiukala, niin tartteeko siitä sen kummemmin perustaa 8-)

Tämä on tämän foorumin tyyli, minä ainakin jaksaa elää sen kanssa :)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kannatusta tämän foorumin nykyiselle tyylille täältäkin. On paljon helpompaa vastata kysyjille, kun tietää mitä he kysymyksessään tarkoittavat.

Niille, joille A-W:n tyyli ei sopi, on olemassa muitakin nyyssipalstoja, jotta tervemenoa niille.

Jokainen tekee omat valintansa! 8-)
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
aquado
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 21:21, 01.04.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquado »

Edelleenkään kukaan ei tietääkseni saa palkkaa tällä palstalla esitettyihin kysymyksiin vastailemisesta. Siksi ketään ei voi myöskään velvoittaa lukemaan tekstiä, joka ei heitä kiinnosta. Oli syynä sitten kirjoittajan tunnuksesta löytyvä s-kirjain, edelliset viestit, liiallinen hymiöiden käyttö tai kuun tai kellon asento, ei siihen ole muilla mitään sanomista.

Jos sitten taas tahtoo maksimoida saamiensa vastausten määrän, kannattaa kirjoittaa mahdollisimman selkeästi ja esittää ongelmansa niin tarkkaan kuin osaa. En muista kenenkään epäilleen toisen älykkyyttä, jos pilkut tai isot kirjaimet ovat puuttuneet. Puuttuvia tietojakin on ystävällisesti jaksettu pyytää, vaikka siinäkin tilanteessa vähemmän avuliaat ihmiset vain hyppäävät kysymyksen ohi etsimään jotain mielenkiintoisempaa luettavaa tai jopa vallan muuta tekemistä.

Jos siis teinitekstiä tai muuten piittaamattomalla tyylillä kirjoitettua höpinää pitäisi jaksaa tahkota läpi, niin vastaapa minulle: Miksi?
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Täytyy sanoa, että kyllä koirapuolellakin on veemäisiä ihmisiä ihan yllin kyllin.

Siellä vaan tunnutaan kettuilevan muista asioista, kuin että osaatko kirjoittaa edes koirasi nimeä oikein.

Täällä taas meininki on mennyt tuohon kirjoitusasuun. Suomessa varmasti joka harrastuksen ja järjestötoiminnan tiimoilta osataan lyödä tehokkaasti lyttyyn.

AW:tä ja Valokuvausfoorumia suomeksi seuraan ja kyllä meno on välillä sellaista, etten tiedä kehtaisinko päin naamaa sanoa ihan kaikkea.

Mee tinks :)
Dian80
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 11:35, 31.10.2003
Paikkakunta: Tornionjokilaakso

Viesti Kirjoittaja Dian80 »

A-W:n pastoja lukee erittäin mielellään, kun on mielenkiintoista asiaa ja siisti ulkoasu kaikin puolin. Minusta kirjoitusten ulkoasuun on puututtu suurimmalta osalta aivan aiheesta. Mulla on varmaan pilkut ja pisteet välillä väärissä paikoissa, mutta muuten kyllä pyrin kirjoittamaan selkeästi.

Kirjoittelen paljon tuttujen kanssa messengerissä ja siinä teksti on kyllä välillä aika hirveää. Itsellä tuo kirjoitustaito kasvaa tänne kirjoitellessa, kun pitää vähän miettiäkkin omaa kirjoitusta. Kirjoitusvirheitä tulee kyllä helposti, varsinkin kiireessä kirjottaessa.

Kaikesta huolimatta: John Doe olipas mukava lukea täältä pätkä oman perän murretta [;)]. Mie en paljon murtheela kirjota muutenkaan niin ei tarvi tottumuksia muuttaa tänne kirjottaessa.
-Dian-
Mielikuvitus on tietoa tärkeämpi. - A. Einstein
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Kirjoittelen paljon tuttujen kanssa messengerissä ja siinä teksti on kyllä välillä aika hirveää. Itsellä tuo kirjoitustaito kasvaa tänne kirjoitellessa, kun pitää vähän miettiäkkin omaa kirjoitusta. Kirjoitusvirheitä tulee kyllä helposti, varsinkin kiireessä kirjottaessa.
Sama juttu minullakin. Juttelen välillä messengerissä ja välillä siellä tulee tyyliin ... ja evvk yms ihmeellisyyksiä. Tuolalisia vastauksia vihaan. Niistä ei ota pirukaan selvää. Voisi vastata asiallisestikin.


Minullakin muuten sitten tulee kiirreessä kirjoitusvirheitä.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Kris
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 11:25, 10.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kris »

Moderointi rulez, kannatetaan! 8-)
The plural of anecdote is not data.
Elmeri
Member
Member
Viestit: 334
Liittynyt: 12:27, 06.11.2003
Paikkakunta: Kymenlaakso - Uusimaa - Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

Jopas täällä taas jotkut itsensä jalustalle nosti, asia mitä duunarikaupungin kasvattina vierastan.

Ei tarvitse vastata jos kirjoituslaatu ei kiinnosta. Täytyy muistaa että kaikki ei ole kirjoittajista 100% mukana aqua-webissä ja useimmillakin se vaan elää omaa elämäänsä taustalla muiden selainikkunoiden joukossa mahdollistaen muille esim. yv:llä kysymisen ponnahdusikkunaan. Jos joku kiireella kirjoittaa siihen toivottavasti on syy, jos joku kirjoittaa huonoa kieltä siihenkin on varmasti syy, ei kukaan sitä tahallaan tee. Toinen on että esim. Kuusaan slangissa asiat lyhennetään josta puhekieli muodostuu esim. minulla plus se että ulkomailla olen asunut/matkustellut runsaasti mikä on päähäni tehnyt "useammalla kielellä ajattelun" samoin kuin isän sekä äidin perheisiinkiin, lisäksi likkakaverin perhe puhuu Porvoonruotsia, joten jos jollain niin minulla on lupa puhua puhekielellä ilmaisun puolesta
:twisted:. Itse törmäsin tähän seikkaan kun kuulin olevani lukihäiriöinen "paikan ammattilaisten" mielestä kun olin eri mieltä. 13 vuotta opiskelua peruskoulun jälkeen ja kukaan ei asiaa ole kouluissa huomannut.

Aqua-webissä voi vetää linjan, haluaako että tämä on eliitin keskustelupaikka jossa joku tavallinenkin aloittelija saa kysyä neuvoa jos oikein nätisti kirjoittaen pyytää vai se että tämä tosiaan vilkas akvaariokeskustelu jossa vedotaan eri lähteisiin, neuvotellaan käytännön vaikutuksista sekä jaetaan mielipiteitä ja ideoita.

Jos hommaa ajatellaan nuorisotyönä tai harrastuksen leviämisenä ensimmäinen vaihtoehto ei myöskään sovi.

Jos linja on ensimmäinen etsitään me tavalliset harrastajat joku muu foorumi jottei häiritä, mutta itse kannatan toista koska olen tottunut (vapaa-ajallani) kirjoittamaan ulkomaisiin tiedefoorumeihin ja siellä tyyli on tuo. Työajalla sekä eri projekteissa teen juuri suuntelmia ja toteuksia tietoyhteiskunta foorumeihin jossa ammattilaisten keskustelu/kysyminen ja vapaa juttelu on erotettu, tai sen olen huomannut toimivaksi linjaksi. Kuka täällä sitten valitsee "ammattilaisen" - huutoäänestys?
(Joki)Biotooppiakvaristi - Erityinen kiinnostus pienvesistöihin, jokiin ja Laatokkaan sekä silurus glanikseen ja muihin monneihin, unohtamatta myöskään lehtikaloja.
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Ammattilaisen ynnämerkit olet tälläkin hetkellä vetämässä sinä itse. Ei täällä kuule Elmeri ole sellaista yhteiskuntajärjestystä että tuo on aloittelija ja tuo on ammattilainen. Jokainen saa vastata. Aloittelijan statuksen nostaa esiin kirjoittaja itse - ei kukaan muu. Miten ihmeessä muutenkin tuntuu että vain tyrmätyt ihmiset tuntuvat olevan epätyytyväisiä foorumiimme?

Jokainen perusteltu mielipide kuullaan, mutta jos perusteluna on syyttely tai toinen vastakysymys tai puhetulva asian vierestä niin sitä ei hyväksytä. Asia on niin että jokainen väite on perusteltava ja näin on aina tehty - selittelemällä ummet ja lammet ei asia tule todenmukaisen oloiseksi muille kirjottelijoille.

Ei täällä ole vakiokäyttäjäklaania joka jaetaan sen mukaan että kuka on aloittelija ja kuka ei. Jos kiinnität huomiota tarkemmin niin päivittäin uusi ihminen vastaa kysymyksiin. Aktiivinen foorumi tarkoittaa sitä että samat vanhat plus uudet ihmiset vastaavat kysymyksiin. Tämä sinun eliittisi taitaa tarkoittaa tässä tapauksessa sitä että vastaajia olisi kierrätettävä jotta samat ihmiset eivät täällä vastailisi! Eihän foorumi niin toimi.

Mielipiteet on aina perusteltava! Harrastusvuodet eivät takaa varmaa tietoa - vuodet voit pitää väärin kalojasi - vuoden voit pitää kalojasi oikein- vuoden voit pitää kalaasi väärin. Mitä mikään vuosimäärä takaa? Et sinä vuoden jälkeen voi sanoa miten kala aikuiseksi kasvaa. Ei vuosimäärä ole perustelu. Perustelu on sellainen mikä antaa tukea miksi asian pitää olla niinkuin on. Niinhän ihmiset tiesivät vaan niin kovasti
että ihminen rakentui keltaisesta sapesta, mustasta sapesta, limasta ja verestä. Eipä taida vastata ihan nykykäsitystä mutta silti sitä pidettiin totena kun tämä tämän filosofi Empedokles väläytti pyöreässä päässään.
Akvaarioharrastuksen vuodet vierivät vanhan tiedon parissa joka ei ole sen enempää validia kuin muunkaan tieteen suuret saavutukset - aina opitaan lisää ja vanha tieto voi kumoutua.
Viimeksi muokannut Rääkky, 18:58, 20.01.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elmeri
Member
Member
Viestit: 334
Liittynyt: 12:27, 06.11.2003
Paikkakunta: Kymenlaakso - Uusimaa - Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

En minä ole epätyytyväinen foorumiin, enkä edes kiivaaseen väittelyyn koska oma luonteeni sopii siihen :twisted: jonkun herkemmän ehkä ei.

Mutta viittasin asialla edellisen sivun viestejä ja ne ei sovi mielestäni akvaarioharrastukseen jossa suurin osa on nuoria tai "koti"-altaan ylläpitäjiä, joten kokeneemmat ja kaiken kokeilleet tee-se-itse miehet ei saa olla jalustalla tässäkään harrastuksessa tai nostaa itseään siihen.

Lajiryhmä foorumeissa keskustelu on ollut hyvää, ehkä tekniikka osiossakin, muista en sano mitään. Mutta ei rikota aihetta Puhekieli vs. Kirjakieli.
(Joki)Biotooppiakvaristi - Erityinen kiinnostus pienvesistöihin, jokiin ja Laatokkaan sekä silurus glanikseen ja muihin monneihin, unohtamatta myöskään lehtikaloja.
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Ilmaisitte itsenne mainiosti kumpikin, oli ilo lukea. Jaa niin, oliko tämä arvostelulaji :)
Ville V
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 08:24, 15.11.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Elmeri kirjoitti:Itse törmäsin tähän seikkaan kun kuulin olevani lukihäiriöinen "paikan ammattilaisten" mielestä kun olin eri mieltä. 13 vuotta opiskelua peruskoulun jälkeen ja kukaan ei asiaa ole kouluissa huomannut.
Nyt sinä Elmeri hyvä olet sekoittanut kaksi täysin eri asiaa (jos me nyt puhumme samoista keskusteluista). Ne monet "paikan ammattilaiset", keitä ne nyt sitten lienevätkään, eivät arvostelleet kirjoituksesi ulkoasua siksi, että olit eri mieltä, vaan siksi, että tekstistäsi oli ajoittain todella vaikea saada selvää mitä oikein ajoit takaa.

Pelkkä koulutusvuosien määrä ei välttämättä takaa vielä hyvää kirjoitustaitoa.

Lisäksi olisi hyvä yleisesti ottaen muistaa,
että kun ajatus katkeaa, muista sulkea silloin myös suusi (tässä tapauksessa sormet irti näppäimistöstä) :mrgreen:

P.S. Täällä joillakin henkilöillä tuntuu todellakin olevan todella pakottava tarve yrittää tehdä itseään tärkeäksi, esim. korostamalla harrastus vuosiaan/suuntauksiaan, koulutusta, työ- ja vapaa-ajan saavutuksiaan. Nauretavaa spedeilyä :mrgreen:

T:Ville
Elmeri
Member
Member
Viestit: 334
Liittynyt: 12:27, 06.11.2003
Paikkakunta: Kymenlaakso - Uusimaa - Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Elmeri »

Tarkoitin sen keskustelun ammattilaisilla sitä että joku suoraan huikkasi minulla olevan lukihäiriö, kirjoittamani muutaman virkkeen perusteella, jos monikielinen ajattelu luetaan siihen luki luokkaan niin minulla varmaan on se, mutta normaalisti sen ilmenemisen tunnistaminen vaatii kyllä monen vuoden koulutuksen ja pätevät testit varsinkin puhekielestä!. Ehkä kyseisen henkilön kannattaisi tarjota ammattiapuaan kouluille tms.

Toisaalta en ole kovin tunteikas kun keskustelen ja vaikka se hiukka tunteellinen keskustelu olikin myönnän seuranneeni ja kommentoineeni sitä sivussa päähuomion kohdistuen hitaalla gprs:llä uutisiin, formula ykkösiin sekä muuhun kiinnostavaan. Nyt ei kyllä ole kuin aqua-web auki 8-) .

"Ei koulutus vuodet takaa että osaa kirjoittaa tms." - sen kyllä tiedän mutta onneksi työpaikoilla siihen erikoistuneita ihmisiä. Mietitään nyt jos jollain on se lukihäiriö hän joutuisi aina kun kysyy oikolukemaan tekstinsä, jollain toisella? - Niin kova status tällä foorumillakaan ei sentään ole.
En ole myöskään kovin itsekeskeinen tyyppi, jos minua tarkoitit tuolla, joten se että kerron kauan ja miten olen harrastanut, antaa tiedon asiasta kiinnostuneille ja mahdollisuuden ottaa yhteyden virtauksien rakentamisesta, luonnon jäljittelystä tms. hommista, ehkä jopa propagandaakin harrastuksen ohjaamiseen koska tyylini on ajaa asian etua ei omaa. :twisted: kumminkin puhtaita biotooppiakvaristeja on liian vähän edelleen.
Onhan osalla moderaattoreistakin joku omakeksimä tunnus. Osaltani tilanne muuttuu kun akvaarioaiheiset sivut avautuu, missä tyrkytän samaa biotooppi propagandaa [;)] ja pistän linkin sinne nykyisen (kerron millainen olen) tilalle.

Yleensä jos esittää asiansa on hyvä kertoa mistä omat pähkäilyt on muokkautuneet, koska en väitäkään että oma tietoni esim. on varmaa ja oikeaa vaan omiin kokemuksiin perustuen punnittua useammasta lähteestä. Ja myös se että oma foorumikokemukseni on hiukka erilaisista foorumeista jossa tyyli on käyttämäni.

Ihme kun olin ainoa Eurooppalainen Aquariacentral foorumissa vuosituhannen alussa siellä ei kukaan morkannut englannistani joka ei varmasti ollut kirjakieltä vaan jenkkien tunnetut gurut jopa alkoi sähköpostivaihtoon silloin kanssani. Täällä taas puututaan pieniin muotoseikkoihin niinkuin keskustelun aloittaja sanoi joten jokainen voi päätellä missä vika on, ei ainakaan aloittejiassa joka kysyy, ulkosuomalaiset ovat foorumille ja harrastuksella varmasti kokemusta lisäävä juttu.

Sen olen täällä oppinut että omissa foorumeissani ei tule statusta kuin itsekirjotetun kirjainmäärän mukaan ei viestien lukumäärän. Tosin itsekin otan 250 viestiä ja member statuksen, ja sitten lopetan tänne kirjoituksen :mrgreen: .

No kumminkin...en nyt analysoinut joka pilkkua ja jotain jäi sanomattakin...itselläni suu pelaa kuin jääkiekkovalmentajalla, joten kukaan ei minua saa tunteisiin edeleenkään edes haukkumalla...toivottavasti kukaan muu ei saa tunteen purkauksia kirjoittelustani, kai mielipide vapaus on täälläkin.
(Joki)Biotooppiakvaristi - Erityinen kiinnostus pienvesistöihin, jokiin ja Laatokkaan sekä silurus glanikseen ja muihin monneihin, unohtamatta myöskään lehtikaloja.
www.kaakko.net/akvaario (lajilistoja voi lähettää, esimerkit sivulla)+linkkejä lisää
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Elmeri kirjoitti:Itse törmäsin tähän seikkaan kun kuulin olevani lukihäiriöinen "paikan ammattilaisten" mielestä kun olin eri mieltä. 13 vuotta opiskelua peruskoulun jälkeen ja kukaan ei asiaa ole kouluissa huomannut
Kröhöm! Tämä oli nyt sen verran suoraan minulle suunnattu, että vastaan esittämääsi syytökseen. Ensinnäkään en missään nimessä lue itseäni akvaarioharrastuksen ammattilaiseksi, mitä ikinä tuolla tittelillä tarkoitatkaan. Toisekseen, kukaan ei väittänyt sinua lukihäiriöiseksi!
Lainauksia kyseisestä keskustelusta:
Mari kirjoitti:Aluksi Elmerille: Ole kiltti ja oikolue tekstiäsi hiukan ennen lähetystä, ainakin minun blondinaivoilleni tekstisi on melko vaikeselkoista. Tuntuu että kirjoittaessasi edellistä asiaa ajatuksesi askertelevat jo seuravassa ja jätät sillat näiden välistä pois.
Mihin Jukka V kommentoi:
Ja toiseksi: jotkut ovat varmasti lukihäiriöisiä, sillä useammalla prosentilla on jokin kirjoittamista tuottava haitta. Tämä tarkoittaa sitä, että yli 2000 kirjoittajasta ainakin noin 100 on tähän luokkaan kuuluvia. Näin ollen, kannattaa miettiä, milloin on järkevää moittia kieliasusta.
Jolloin vastasin:
Toisissa kohdin on vaikea vastata, jollei ymmärrä alkuperäisen kirjoittajan pointtia. Lukihäiriö ei vaihtoehtona osunut mieleeni, kun en ole siihen itse juurikaan törmännyt aiemmin missään, mutta kuten sanottu pahoittelen.
Ja lopuksi, olen henkilökohtaisesti todella väsynyt ja kypsä näihin turhanpäiväisiin "kuka niuhottaa ja mistä" aiheisiin keskusteluihin. Oikein kirjoittaminen ei ole sen työläämpää kuin väärinkään ja jos sitä ei itse hallitse, olkaamme vain kiitollisia moderaattoreille että jaksavat muokkailla tekstiämme muille ymmärrettävään muotoon. Mitä jos lopetettaisiin tällainen nipotus turhasta, keskityttäisiin olennaiseen ja juteltaisiin kaloista.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”