Juwel akvaristit

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
RHODESIAN
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 17:26, 13.11.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Mä maalasin kahdesta Juwelista ja yhdestä Hagen Waterhome'sta tuon mustan valaisinkannen sisäpuolen valkoisella maalilla. Lisäksi heijastimet niihin loistareihin niin AVOT!
juksu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 13:49, 19.02.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja juksu »

Täälä myös Juwelin allas. 240 litrainen Rio. Käytössä ollut 5 vuotta. Ja nyt olen ajatellut vaihtaa tuon Juwelin oman suodattimen pois johonkin toiseen. Hyvin on tähän asti pelittänyt. Mutta nyt on ruvennut lakkoilemaan omia aikojaan. Altaassa on myös Fluval 3plus antamassa "lisätehoa".
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 11:15, 16.06.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Juwel Rio 400 ja Rekord 160 löytyy täältä.

Pienemmässä on alkuperäinen suodatin johon on vain vaihdettu alkuperäisen 400l/h roottorin tilalle 1000l/h pumppaava.
Isommasta poistin alkuperäisen suodattimen, jotta kiekoilla on paremmin uimatilaa ja suodatus on koetettu muutenkin laitaa
mahdollisimman hyväksi (2 isoa Eheimin ulkosuodatinta ja 2048 sisäsuodatin) .

3 vuoden käytön jälkeen rikkoutui pienemmästä pumppu, korvasin sen isommasta ylijääneellä pumpulla, josta oli roottori jo ryövätty aikaisemmin.

400:ta rikkoutui valaisinyksikkö n. vuoden ikäisenä ja meni takuuseen, tämä uusi on pelannut jo reilut 1,5 vuotta.

Heijastimet olen lisännyt molempiin ja 400:n yhden lisäputken Arcadian sarjalla.

Hyvännäköisiä altaita, joskin tekniikka saisi olla vähän pitkäikäisempää. Valitettavaa, että näitä ei ole isompana, kun 450 litraa :(
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Viestit: 597
Liittynyt: 20:19, 04.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

450 vision löytyy ja tuosta suodattimesta täytyy sanoa että on kyllä markkinoiden paras sisäsuodatin jo pelkästään kokonsa takia mutta poistin sen omasta sen takia kun tuli altaan sisälle tausta ja lisäksi olis joutunut suodattimen huollossa nostaan loisteputkirungot lattialle,niin päätin luopua siitä.
mia28
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 21:21, 10.06.2008
Paikkakunta: laukaa

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja mia28 »

Täällä on 180litrainen rio,juuri myin 120litraisen kaverille....Nyt rupean rakentamaan siihen kalliotaustaa ensi viikolla....Ja juwelin suodattimesta sen verran että on hyviä, jokseenkin hankalia putsata mutta toimivat hyvin :)
weemano
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1017
Liittynyt: 18:31, 27.01.2008
Paikkakunta: Kuopio

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja weemano »

Kappas..minustakin tuli juwel akvaristi kun äiti ilmoitti antavansa 100l pakettinsa minulle. :D
Ihan kätsykkää.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
tarumarika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 18:35, 31.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja tarumarika »

piupau kirjoitti:Multa löytyy nyt rekord80,60 ja 54l. Näissä suodattimet poistettu, vaihdettu aquaballeihin rapujen takia, yhdessä on oma suodatin paikallaan. Mulla oli rio180, siihen meni ensin vajaan vuoden jälkeen uusi allas takuuvaihtoon, alkoi etulasi pullistella liikaa, sitten heti perään valaisin alkoi räpsyttää, sekin kyllä meni takuuseen..Sain varmaan sen maanantai kappaleen, just mun tuurilla :mrgreen:
okei. toimiiko noi juwelit kuiteskin ihan hyvin? miten se etulasi pullisteli?
vege kirjoitti:No täällä on ollut kohta kaksi vuotta Juwel vision 450 litrainen. Juwelin oma suodatin lähti heti kävelemään ja nyt suodatuksen hoitaa 2xulkosuodatin. Kaloina on villikiekkoja, inkkareita ja monnisia. Kasveina on miekkoja sekä tiikerilumpeita. Toinen valaisin yksikkö on takuuseen vaihdettu kun lopetti kokonaan toimimasta. Tämä on kolmas Juwel eikä ole pahaa sanottavaa kyseisetä merkistä.
  • Kuva
okei, miten irrtoitit sen alkuperäisen suodattimen? onko haittaa, jos mulla on se alkuperäinen? eikös suodatin ollut silikonilla seinässä kiinni sellanen loota? Mitenkäs toi lampputekniikka? montako valaisinta sulla on? ja minkä tehosia?
nirppu kirjoitti:Mulla on juwel trigon 190 (ulkomitat antaa litratilavuuden 228) eli kulma-akvaario. Tästäkin on oma suodatin hyllytetty sen jälkeen, kun toinenkin kiertovesipumppu siitä hajosi takuuaikana. Allas on ollut toiminnassa vähän yli kolme vuotta. Valoa olis tässä voinut olla enemmän kuin kaksi n. 20 W:n putkea.

Kuva
ok. mua huolestuttaa että onko mn 96 tosessa liian heikko tekniikka ja että pärjääkö kaikella alkupeäisellä paitsi lamppu vaihettu.
kimsl kirjoitti:Minula on juwel rio 300 eikä ole pahaa sanottavaa... Mutta valoa voisi olla enemmän että kasvit kasvaisivat paremmin.. Yritä laitella kuvia kunhan ehdin. :D
Kaloina on mm. kiekkokaloja [;)] .
okei :D
molly87 kirjoitti:Täällä on Juwel 120 litranen ja 56 litranen. Hyvin on toimineet. Ja siistin näköisiä kun on noi omansa kaapit alla :)
Isompi ollu reilu puol vuotta, käytettynä ostettu ja pienempi on ollu pari kuukautta ja uutena ostettu.
Sinne pienempään vaan tarvis lisää suodatusta, tuntuu että koko ajan jotain roskia lentelee siellä..
Mitähän suosittelisitte, sellasta johon ravut ei pääse sisälle.. ? :)
joo mulla siis 96 litranen, vedessä kelluu ihan pientä roskaa, vai onko sellasta allasta jossa niitä ei olis? onkohan mun tekniikka ihan hyvä? mullakin uutena ostettu.
vallumaarit kirjoitti:Juwel Rio 240. Tykkään kovasti, paitti valoista jotka jouduin uusimaan oston (käytettynä) jälkeen. Tää oli näitä tappauksia joissa takuu oli juuri mennyt umpeen ja sytkäriä ei pääse vaihtamaan.
Isompaa ei mahdu, eli tähän jää.

Kuva
ok. hieno akva, onkos sulla juwelin alkup. valaisinkotelo?
maisu kirjoitti:Minulla ei ole yhtään Juwelin allasta, mutta sen sijaan käytän oikein mielelläni niitä aivan loistavia suodattimia joita te ymmärtämättömät rassukat joukoittain poistatatte. :D
en ole vielä poistanut, kannattaako?
piupau kirjoitti:
maisu kirjoitti:Minulla ei ole yhtään Juwelin allasta, mutta sen sijaan käytän oikein mielelläni niitä aivan loistavia suodattimia joita te ymmärtämättömät rassukat joukoittain poistatatte. :D
Siis aivan hyviä suodattimia ovat, vähän "kömpelön" oloisia, kun ovat suht isoja, ja tosiaan silikoonilla kiinni.. Meillä vain jouduttiin sukarapujen takia ne poistamaan, kun osaavat sen homman, että imaisevat ravut sisuksiin.. :roll:
Kaloilla pidän kyllä suodattimen, riittää kyllä mainiosti hiukan muokattuna :D
miten muokkaat niitä? :D
pasihe kirjoitti:Rio 400:n löytyy ja suodattimen poistin myös. Niissä on se huono puoli etteivät tahdo käynnistyä oma-aloitteisesti pysähtymisen jälkeen. Altaassa on automatiikka joka sammuttaa suodatuksen ruokinnan ajaksi ja halusin sellaiset suodattimet jotka myös käynnistyvät sen jälkeen itsekseen.
aijaa :D
Retuliini kirjoitti:Täältä löytyy 57 litrainen ihan alkuperäisellä kokoonpanolla rapulana. Aluksi laitoin sukkahousuviritelmän suodattimen kanneksi, mutta myöhemmin muutin siihen ylimääräiset palat suodatinmattoa, niin ravut eivät pääse sinne sisään. Yhtään rapua ei tähän mennessä ole suodattinpömpelistä löytynyt. Ja muutenkin suodatin on tarpeeksi riittävä tuohon akvaarioon. Itse olen ainakin ihan tyytyväinen. Ainakin helpot kasvit viihtyvät mainiosti ja varsinkin karvalehti viihtyy tässä akvaariossa erittäin hienosti (muissa akvaarioissa kituu ja kuolee).
millainen muu tekniikka? alkup. valaisinkotelo?
sani kirjoitti:
nirppu kirjoitti:Saako ne sitten jotenkin uudestaan käyntiin? Mulla stoppas niitä kaksi itsekseen ja käyntiin en saanut. Hermo siinä meni ja suodatin sai lähdöt. Muuten olisin pitänyt sen altaassa, olin täyttänyt sen nimittäin siporaxilla... Kiitos SirpaN kauniista sanoistasi!
Se pumppu pitää irrottaa ja ravistella sitä vesiämpärissä (niin että se on pistokkeessa kiinni... turvallista) eli hakata sitä ämpärin seiniin. Niin se lähtee uudelleen käyntiin. Mulla ihan samoja ongelmia, vaikka muutoin olen ollut tyytyväinen suodatukseen. Mulla on siinä suodattimessa päällimmäisenä vanua, ei mitään vanulappuja jotka tukkeutuvat viikossa ja ovat ihan sikakalliita. Jbl:n edullinen vanupussi on riittänyt jo kohta 2 vuotta [;)] Joten jos pumpun korvaa uudella eri merkkisellä, suodatin on ihan käypä peli. Muuten saa kohdata kalakuolemia sähkökatkojen yhteydessä...
tarkoitatko sellaista vanua, josta saa repiä sen verrankun tarvii? joo ei ne juwelin alkup. vaaleat ohuet "tyynyt" oo mistään kotosin. Onko teillä kuitenkin niitä sinisiä ja mustia "sieniä" siellä alla, vaiko koko suodatin täynnä vanua?
suomikala kirjoitti:Täältä löytyy juwel rio 180l. Minusta hyvännäköinen allas, kätevä kaappeineen, ja sisäsuodatinkin on niin iso että ei tarvitse olla jatkuvasti putsaamassa niinkuin perussisäsuodattimia. Laitoin kyllä yhden vanhan sicce sharkin juwelin oman suodattimen kaveriksi, mutta taitaisi tuolla kalastolla toimia mainiosti pelkällä juwelinkin suodattimella.
Sitä kuitenkin ihmettelen, miksi kansimuovit on mustat tehtaanjäljiltä. Valkeana tai varsinkin peilipintaisena valoteho kasvaisi huimasti. Ja jos oikein etsii parannuskohteita ja vertaa kilpailevaan merkkiin, on minusta tuo ylälaita tehty huonosti. Tällä tarkoitan sitä, että akvaarion silikoonaukset ei ilmeisesti ole iihan ylälaitaan, koska ihan ylälaita ei taida olla enää lasia, vaan sitä muovikehikkoa, ja siten jos akvaarion täyttää yli sen tarrateipin, (joka ajankanssa lähtee irti) niin akvaario voi hajota tai ainakin vuotaa siitä ylimenevästä osasta. Esim. renassa lasit on ihan ylös saakka, ja on siten tietysti silikoonattu ylös saakka, eikä akvaarion sisäpuolella ole mitään muovivirityksiä, eikä akvaario voi vuotaa/hajota jos jonkun maagisen irtilähteneen tarrakohdan yli täyttää.
meidän juwelissa ainakin silikonit ihan ylös asti :D vai pitäskö ne olla oikein iihan kunnolla? meillä on vaan enää ihan ohut vana ihan ylhäällä, joka ehkä just ja just pitää veden. eeti ihan piripintaan voi laittaa, ja jo siihen viivaan asti laitettuna, meillä loiskuu joskus ruokinta aikana sieltä välistä, kun on mustatetrat niin kovia loikkimaan :D
maisu kirjoitti:
sani kirjoitti:Se pumppu pitää irrottaa ja ravistella sitä vesiämpärissä (niin että se on pistokkeessa kiinni... turvallista) eli hakata sitä ämpärin seiniin. Niin se lähtee uudelleen käyntiin. Mulla ihan samoja ongelmia, vaikka muutoin olen ollut tyytyväinen suodatukseen.
Minulla jätti kerran yksi Juwelin pumpuista käynnistymättä, näitä oli silloin käytössä kolme, mutta siitä löytyi tarkemmassa tutkimuksessa pala Siporaxia sisältä. Muuten en ole tuollaisia ongelmia huomannut - toisin kuin taannoin roskikseen lentäneen Eheimin Compactin kanssa joka oli yhteensä alle kaksi vuotta käytössä ja koko käyttöajan aiheutti näitä pysähtymisyllätyksiä kunnes lopulta sammui kokonaan. Minulle pitäisi maksaa aika paljon ennen kuin enää ottaisin mitään Eheimin tekniikkaa omiin kotiakvaarioihini. Kellarissa on yksi 2228 ulkosuodatin jonka luultavasti annan HAS:n käyttöön, jos joku siellä saa sen vedenpitäväksi.
mihin sitä siporaxia laitetaan? :O ja miski?
kyttyräkala kirjoitti:Hei
Täältä löytyy Juwel vision 450l juwel Rio 180l ja juwel Record 110l.Kauppias otti heti kättelys juwelin suodattimet pois ja käytössä eheim prof 2 2028, 2026x2 ja 2215 classic. Altaat tumalla puulla ja record mustana. Jalustat ovat hyvät mahtuu suodattimet vallan mainiosti kaapin sisään ja huolto on helppoa. Lamput olleet ihan ok punaisetkin kasvit kasvavat hyvin en kyl kaipaa lisävaloa ollenkaan.Haaveilen trigonista 190l tai 350l kun mies vielä suostuisi , katsotaan mitä kevät tuo tullessaan!!.
onkos sulla juwelin alkup. valaisinkotelot? eli eikös niis oo aina vaan yhdelle loistelampulle paikka? tai ainakin mulla, on ja siksi etsinkin hyvää valaistusta loppuvuonna ostettaessa, joka riittäisi 1 lampuksi ja kasvu olisi erittäin hyvää, neuvoja?
sani kirjoitti:
suomikala kirjoitti: Sitä kuitenkin ihmettelen, miksi kansimuovit on mustat tehtaanjäljiltä. Valkeana tai varsinkin peilipintaisena valoteho kasvaisi huimasti. Ja jos oikein etsii parannuskohteita ja vertaa kilpailevaan merkkiin, on minusta tuo ylälaita tehty huonosti.
Juwelissahan on erilliset heijastimet, ne on kätevät (hanki ihmeessä jos ei tullut mukana!). Valkoinen kansimuovi olisi äkkiä nuhjuuntuneen näköinen. Mielummin siis irroitettavat heijastimet jotka voi hinkata kirkkaaksi kunnon aineilla! Heijastimet ovat siis tällaiset: http://www.charterhouse-aquatics.co.uk/ ... ectors.gif" onclick="window.open(this.href);return false;

Ainakin omat juwelini ovat ihan muoviosien alle asti silikoonattuja ja se muoviosa lähtee siitä nostamalla irti (sen alla on vielä lasia, ei yläosa ole pelkkää muovia). Enkä tajua miten se vedenrajan max. korkeuden ilmoittava tarra voisi lähteä irti kun on lasin ja kehysmuovin välissä (näkyy vain sisältäpäin katsottuna ja on lasin takana silloin).
onkohan munkin heijatimet oikeasti noin pelimäiset.. vai onko niitä ees sellasia erisävysiä? Mulla ainakin voi lähtee irti, koitin sormella niin kyllö sauma tuntuu ihan selvästi..


Yhdistetty 15(!) peräkkäistä viestiä yhdeksi -ylläpito
Kissa, Hamsterin terra
weemano
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1017
Liittynyt: 18:31, 27.01.2008
Paikkakunta: Kuopio

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja weemano »

Paljonkohan juwel rio 90 maksaisi heijastimet? Ei tuo olisi lisäteho yhtään pahitteeksi valaistuksessa.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja sani »

tarumarika kirjoitti: tarkoitatko sellaista vanua, josta saa repiä sen verrankun tarvii? joo ei ne juwelin alkup. vaaleat ohuet "tyynyt" oo mistään kotosin. Onko teillä kuitenkin niitä sinisiä ja mustia "sieniä" siellä alla, vaiko koko suodatin täynnä vanua?
Juu, sellaista karheaa vaunua mistä saa repiä sen verran kun tarvitsee. Alla on toki ne siniset normaalit sienet. Vanua on vain sentti siinä päällä.

Juweleihin käy myös muun merkkiset heijastimet kun vain juuri juwelin heijastimet.15 wattiseen putkeen maksoi jotain 10 euroa/kpl jos oikein muistan. Lisää huomattavasti valotehoa. Acardian heijastimet näyttävät eräässä nettikaupassa maksavan 12 euroa 15 wattiseen, 18 wattiseen 15 euroa.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla siis on sintrattua lasia koko pömpeli täynnä ja päällä n. 2 cm:n paksuinen vaahtomuovilevy, joka on saatu aikaan halkaisemalla suodattimen alkuperäisiin sisuskaluihin kuulunut vaahtomuovilaatta. Sen funktio on lähinnä mahdollisten tunkeilijoiden pysäyttäminen ennen kuin ne ennättävät sintrattuun lasiin asti, koska kanttahan en käytä. Ainakin liete jakaantuu tasaisesti koko suodatusmassan alueelle tuolla tavalla.
Retuliini
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 20:54, 05.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Siuntio

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

tarumarika kirjoitti:
Retuliini kirjoitti:Täältä löytyy 57 litrainen ihan alkuperäisellä kokoonpanolla rapulana. Aluksi laitoin sukkahousuviritelmän suodattimen kanneksi, mutta myöhemmin muutin siihen ylimääräiset palat suodatinmattoa, niin ravut eivät pääse sinne sisään. Yhtään rapua ei tähän mennessä ole suodattinpömpelistä löytynyt. Ja muutenkin suodatin on tarpeeksi riittävä tuohon akvaarioon. Itse olen ainakin ihan tyytyväinen. Ainakin helpot kasvit viihtyvät mainiosti ja varsinkin karvalehti viihtyy tässä akvaariossa erittäin hienosti (muissa akvaarioissa kituu ja kuolee).
millainen muu tekniikka? alkup. valaisinkotelo?
On ihan alkuperäisellä tekniikalla, valaisinkoteloa myöten. Ainoastaan lisäsin ylimääräisen yhdenputken valaisimen siihen ruokintaluukun päälle. Tuolla omallakin valolla sain kasvit menestymään, mutta kun tuollainen lyhyt valaisin jäi tarpeettomaksi, niin siirsin sen tuohon akvaarioon lisävaloksi.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
vege
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 16:49, 08.03.2006
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja vege »

tarumarika kirjoitti:

okei, miten irrtoitit sen alkuperäisen suodattimen? onko haittaa, jos mulla on se alkuperäinen? eikös suodatin ollut silikonilla seinässä kiinni sellanen loota? Mitenkäs toi lampputekniikka? montako valaisinta sulla on? ja minkä tehosia?
Pitkäteräisellä ja terävällä veitsellä varovasti lasin ja suodattimen välistä nirhasin silikoonit irti. Valaisin yksiköitä on 2 ja yksikössä 2 loisteputkea eli 4 loisteputkea 36w kpl.
jorge13
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 21:38, 27.07.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

Täällä on kaksi Juwelin allasta; Riot 400 ja 240. Molemmissa oma sisäpönttö paikoillaan.
Ja omat suodatuslevyt paikoillaan, paitsi vanut. Vanut otetaan isosta vanupussista ja vaihdetaan 2-3 viikon välein.
Pumppujen kanssa ei ole ollut koskaan käynnistysongelmia. Pesen pumput aina silloin tällöin.
Isompi allas on nyt 3,5 vuotta vanha, uudesta ollut. Pumpun olen vaihtanut kertaalleen.
240 Rion olen ostanut käytettynä, ikää n. 3-4 vuotta. Tästä altaasta oli lampun sytytin rikki ostettaessa.
Uusi olisi suomesta ostettuna maksanut muistaakseni 278 euroa T5-putkilla. Aika kallista.
Saksasta tilaamalla olisi saanut noin puolet halvemmalla. Vielä halvemmaksi homman teki,
kun ostin Arcadia ULTRA SEAL T8-valaisin yksiköt, ja ruuvasin putket kiinni Juwelin valaisin runkoon kiinni.
Olen ollut tyytyväinen Juwelin altaisiin.
tarumarika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 18:35, 31.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja tarumarika »

RHODESIAN kirjoitti:Mä maalasin kahdesta Juwelista ja yhdestä Hagen Waterhome'sta tuon mustan valaisinkannen sisäpuolen valkoisella maalilla. Lisäksi heijastimet niihin loistareihin niin AVOT!
auttaako se maalaaminen johonin? :D
juksu kirjoitti:Täälä myös Juwelin allas. 240 litrainen Rio. Käytössä ollut 5 vuotta. Ja nyt olen ajatellut vaihtaa tuon Juwelin oman suodattimen pois johonkin toiseen. Hyvin on tähän asti pelittänyt. Mutta nyt on ruvennut lakkoilemaan omia aikojaan. Altaassa on myös Fluval 3plus antamassa "lisätehoa".
ok.. Hyvä että näitäkin löytyy :D
Shadowman kirjoitti:Juwel Rio 400 ja Rekord 160 löytyy täältä.

Pienemmässä on alkuperäinen suodatin johon on vain vaihdettu alkuperäisen 400l/h roottorin tilalle 1000l/h pumppaava.
Isommasta poistin alkuperäisen suodattimen, jotta kiekoilla on paremmin uimatilaa ja suodatus on koetettu muutenkin laitaa
mahdollisimman hyväksi (2 isoa Eheimin ulkosuodatinta ja 2048 sisäsuodatin) .

3 vuoden käytön jälkeen rikkoutui pienemmästä pumppu, korvasin sen isommasta ylijääneellä pumpulla, josta oli roottori jo ryövätty aikaisemmin.

400:ta rikkoutui valaisinyksikkö n. vuoden ikäisenä ja meni takuuseen, tämä uusi on pelannut jo reilut 1,5 vuotta.

Heijastimet olen lisännyt molempiin ja 400:n yhden lisäputken Arcadian sarjalla.

Hyvännäköisiä altaita, joskin tekniikka saisi olla vähän pitkäikäisempää. Valitettavaa, että näitä ei ole isompana, kun 450 litraa :(
selvä :) saisiko tuosta sun tekniikasta kuvia? vaikka siitä valaisinkotelon alapuolelta missä lamppu sijaitsee?
sani kirjoitti:
tarumarika kirjoitti: tarkoitatko sellaista vanua, josta saa repiä sen verrankun tarvii? joo ei ne juwelin alkup. vaaleat ohuet "tyynyt" oo mistään kotosin. Onko teillä kuitenkin niitä sinisiä ja mustia "sieniä" siellä alla, vaiko koko suodatin täynnä vanua?
Juu, sellaista karheaa vaunua mistä saa repiä sen verran kun tarvitsee. Alla on toki ne siniset normaalit sienet. Vanua on vain sentti siinä päällä.

Juweleihin käy myös muun merkkiset heijastimet kun vain juuri juwelin heijastimet.15 wattiseen putkeen maksoi jotain 10 euroa/kpl jos oikein muistan. Lisää huomattavasti valotehoa. Acardian heijastimet näyttävät eräässä nettikaupassa maksavan 12 euroa 15 wattiseen, 18 wattiseen 15 euroa.
selvä, mullakin on kyllä tuota vanua, laitoin sitä varmaan 3 cm siihen, ja nyt on paljon kirkkaampaa vettä, lisäksi, kun aina vanusta ei tahtonut saada ylimääräisiä pieniä kasvinosia poies, laitoin vielä vanun päälle sukkahousunpalasen :)
maisu kirjoitti:Minulla siis on sintrattua lasia koko pömpeli täynnä ja päällä n. 2 cm:n paksuinen vaahtomuovilevy, joka on saatu aikaan halkaisemalla suodattimen alkuperäisiin sisuskaluihin kuulunut vaahtomuovilaatta. Sen funktio on lähinnä mahdollisten tunkeilijoiden pysäyttäminen ennen kuin ne ennättävät sintrattuun lasiin asti, koska kanttahan en käytä. Ainakin liete jakaantuu tasaisesti koko suodatusmassan alueelle tuolla tavalla.
en oikein ymmärtänyt :D
vege kirjoitti:
tarumarika kirjoitti:

okei, miten irrtoitit sen alkuperäisen suodattimen? onko haittaa, jos mulla on se alkuperäinen? eikös suodatin ollut silikonilla seinässä kiinni sellanen loota? Mitenkäs toi lampputekniikka? montako valaisinta sulla on? ja minkä tehosia?
Pitkäteräisellä ja terävällä veitsellä varovasti lasin ja suodattimen välistä nirhasin silikoonit irti. Valaisin yksiköitä on 2 ja yksikössä 2 loisteputkea eli 4 loisteputkea 36w kpl.
Onkos sitten isommista altaissa valaisinkotelossa enemmän paikkoja lampuille kuin pienemmissä? minulta löytyy vain 1 paikka, vai pitääköhän mun jotenkin ruveta operoimaan sitä :D
jorge13 kirjoitti:Täällä on kaksi Juwelin allasta; Riot 400 ja 240. Molemmissa oma sisäpönttö paikoillaan.
Ja omat suodatuslevyt paikoillaan, paitsi vanut. Vanut otetaan isosta vanupussista ja vaihdetaan 2-3 viikon välein.
Pumppujen kanssa ei ole ollut koskaan käynnistysongelmia. Pesen pumput aina silloin tällöin.
Isompi allas on nyt 3,5 vuotta vanha, uudesta ollut. Pumpun olen vaihtanut kertaalleen.
240 Rion olen ostanut käytettynä, ikää n. 3-4 vuotta. Tästä altaasta oli lampun sytytin rikki ostettaessa.
Uusi olisi suomesta ostettuna maksanut muistaakseni 278 euroa T5-putkilla. Aika kallista.
Saksasta tilaamalla olisi saanut noin puolet halvemmalla. Vielä halvemmaksi homman teki,
kun ostin Arcadia ULTRA SEAL T8-valaisin yksiköt, ja ruuvasin putket kiinni Juwelin valaisin runkoon kiinni.
Olen ollut tyytyväinen Juwelin altaisiin.
selvä :) itse sain tuon oman juwelini 200€ uutena. mulla on siinä T8 putket ollu kokoajan.


Yhdistetty seitsemän peräkkäistä viestiä yhdeksi -ylläpito
Kissa, Hamsterin terra
sourz
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 22:04, 27.01.2008

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja sourz »

tarumarika kirjoitti: Onkos sitten isommista altaissa valaisinkotelossa enemmän paikkoja lampuille kuin pienemmissä? minulta löytyy vain 1 paikka, vai pitääköhän mun jotenkin ruveta operoimaan sitä :D
Sulla on ilmeisesti Record 800? Siihenkin on saatavilla Duolux valokansi kahdella putkella, kuten käyttöohjekirjassa lukee.
http://www.juwel-aquarium.de/data/Pdf/g ... rd_800.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta kyllä sillä yhdelläkin putkella pärjää pitkälle. En ainakaan itse kokenut sitä ongelmaksi kun oli MP:n täysin vastaava paketti. Tosin MP:ssä heijastin kuului hintaan.
vege
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 16:49, 08.03.2006
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja vege »

tarumarika kirjoitti:
vege kirjoitti:
tarumarika kirjoitti:

okei, miten irrtoitit sen alkuperäisen suodattimen? onko haittaa, jos mulla on se alkuperäinen? eikös suodatin ollut silikonilla seinässä kiinni sellanen loota? Mitenkäs toi lampputekniikka? montako valaisinta sulla on? ja minkä tehosia?
Pitkäteräisellä ja terävällä veitsellä varovasti lasin ja suodattimen välistä nirhasin silikoonit irti. Valaisin yksiköitä on 2 ja yksikössä 2 loisteputkea eli 4 loisteputkea 36w kpl.
Onkos sitten isommista altaissa valaisinkotelossa enemmän paikkoja lampuille kuin pienemmissä? minulta löytyy vain 1 paikka, vai pitääköhän mun jotenkin ruveta operoimaan sitä :D
Isommissa Juweleissa on ihan erillainen kansi systeemi kuin pienemmissä.
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 11:15, 16.06.2006
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raahe

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

tarumarika kirjoitti:
Shadowman kirjoitti:Juwel Rio 400 ja Rekord 160 löytyy täältä.

Pienemmässä on alkuperäinen suodatin johon on vain vaihdettu alkuperäisen 400l/h roottorin tilalle 1000l/h pumppaava.
Isommasta poistin alkuperäisen suodattimen, jotta kiekoilla on paremmin uimatilaa ja suodatus on koetettu muutenkin laitaa
mahdollisimman hyväksi (2 isoa Eheimin ulkosuodatinta ja 2048 sisäsuodatin) .

Heijastimet olen lisännyt molempiin ja 400:n yhden lisäputken Arcadian sarjalla.
selvä :) saisiko tuosta sun tekniikasta kuvia? vaikka siitä valaisinkotelon alapuolelta missä lamppu sijaitsee?
Jos tarkoitit kuvia tuosta valaistustekniikasta, niin tuosta ketjusta löytyy useampiakin:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... =juwel+rio
[Akva-harrastaja]
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 23:18, 23.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja [Akva-harrastaja] »

Onko teidän Juweleissa ollut 2-3 asteen lämpötila eroja aamun ja illan välillä?
Kun aamulla herään mittaan lämmön ja lämpö on: 24,5 astetta, mutta kun ilalla mitaan ennen kun valot sammuu lämpö on: 27 astetta.
Miten lampun saa lämittämään vähemmän?
(kysymys koskee vain kansilasittomia Juweleita)
63 litraa ja 240 litraa läträttävää

Myydän kultapyrstösateenkarikaloja Oulussa 3 euroa kappale...
Lemmy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 09:07, 03.01.2008
Akvaarioseurat: Juueioo
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Talossa on juuweleita 2; 240 litranen rio (ollu rapian vuoden), sitten tossa tytön huoneessa pupluttaa kypsymässä 75 litranen. Näillä mennään, halpoja nuo ei ole, mutta tuntuu toimivan melko bueno.
Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
tarumarika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 18:35, 31.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja tarumarika »

Retuliini kirjoitti:
tarumarika kirjoitti:
Retuliini kirjoitti:Täältä löytyy 57 litrainen ihan alkuperäisellä kokoonpanolla rapulana. Aluksi laitoin sukkahousuviritelmän suodattimen kanneksi, mutta myöhemmin muutin siihen ylimääräiset palat suodatinmattoa, niin ravut eivät pääse sinne sisään. Yhtään rapua ei tähän mennessä ole suodattinpömpelistä löytynyt. Ja muutenkin suodatin on tarpeeksi riittävä tuohon akvaarioon. Itse olen ainakin ihan tyytyväinen. Ainakin helpot kasvit viihtyvät mainiosti ja varsinkin karvalehti viihtyy tässä akvaariossa erittäin hienosti (muissa akvaarioissa kituu ja kuolee).
millainen muu tekniikka? alkup. valaisinkotelo?
On ihan alkuperäisellä tekniikalla, valaisinkoteloa myöten. Ainoastaan lisäsin ylimääräisen yhdenputken valaisimen siihen ruokintaluukun päälle. Tuolla omallakin valolla sain kasvit menestymään, mutta kun tuollainen lyhyt valaisin jäi tarpeettomaksi, niin siirsin sen tuohon akvaarioon lisävaloksi.
sulla nyt siis kaksi loistelamppua siinä kannessa? miten onnistuit laittamaan sen toisen siihen ruokintaluukun kohdalle?
Itsellanikin ei olisi kyllä pahitteeksi lisävalaistuksen saanti.
vege kirjoitti:
tarumarika kirjoitti:

okei, miten irrtoitit sen alkuperäisen suodattimen? onko haittaa, jos mulla on se alkuperäinen? eikös suodatin ollut silikonilla seinässä kiinni sellanen loota? Mitenkäs toi lampputekniikka? montako valaisinta sulla on? ja minkä tehosia?
Pitkäteräisellä ja terävällä veitsellä varovasti lasin ja suodattimen välistä nirhasin silikoonit irti. Valaisin yksiköitä on 2 ja yksikössä 2 loisteputkea eli 4 loisteputkea 36w kpl.
mitenköhän onnistuu mulla saada lisävalaistusta? mulla alkuperäinen valaisinkotelo jossa siis vain yksi lampun paikka.
sourz kirjoitti:
tarumarika kirjoitti: Onkos sitten isommista altaissa valaisinkotelossa enemmän paikkoja lampuille kuin pienemmissä? minulta löytyy vain 1 paikka, vai pitääköhän mun jotenkin ruveta operoimaan sitä :D
Sulla on ilmeisesti Record 800? Siihenkin on saatavilla Duolux valokansi kahdella putkella, kuten käyttöohjekirjassa lukee.
http://www.juwel-aquarium.de/data/Pdf/g ... rd_800.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta kyllä sillä yhdelläkin putkella pärjää pitkälle. En ainakaan itse kokenut sitä ongelmaksi kun oli MP:n täysin vastaava paketti. Tosin MP:ssä heijastin kuului hintaan.
Hetkonen pitää tarkistella, en ole muutakun kuvat kattellu ohjekirjasta kun kokosin laitteita. Mutta sitten pitää hankkia se missä on 2 sellasta paikkaa, mutta paljonkohan mahtaa maksaa? vai voinko sen vaihtaa tohon toiseen?
sourz kirjoitti:
tarumarika kirjoitti: Onkos sitten isommista altaissa valaisinkotelossa enemmän paikkoja lampuille kuin pienemmissä? minulta löytyy vain 1 paikka, vai pitääköhän mun jotenkin ruveta operoimaan sitä :D
Sulla on ilmeisesti Record 800? Siihenkin on saatavilla Duolux valokansi kahdella putkella, kuten käyttöohjekirjassa lukee.
http://www.juwel-aquarium.de/data/Pdf/g ... rd_800.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta kyllä sillä yhdelläkin putkella pärjää pitkälle. En ainakaan itse kokenut sitä ongelmaksi kun oli MP:n täysin vastaava paketti. Tosin MP:ssä heijastin kuului hintaan.
joo on mulla toi Record..
[Akva-harrastaja] kirjoitti:Onko teidän Juweleissa ollut 2-3 asteen lämpötila eroja aamun ja illan välillä?
Kun aamulla herään mittaan lämmön ja lämpö on: 24,5 astetta, mutta kun ilalla mitaan ennen kun valot sammuu lämpö on: 27 astetta.
Miten lampun saa lämittämään vähemmän?
(kysymys koskee vain kansilasittomia Juweleita)
mulla niin käy suunnilleen 2 kertaa viikossa, sitten vaan säätelen lämpötilaa pienemmäksi, mutta mulla se johtuu siitä yleensä, että jos se on noussut, aina on se lämmitin uponnut kokonaan vedenalle. alussa mulla ainakin oli aina sama l-tila, mutta sitten säädönjälkeen se varmaan on vähän muuntunut.


Yhdistetty viisi peräkkäistä viestiä yhdeksi -ylläpito
Kissa, Hamsterin terra
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

tarumarika kirjoitti:
mulla niin käy suunnilleen 2 kertaa viikossa, sitten vaan säätelen lämpötilaa pienemmäksi, mutta mulla se johtuu siitä yleensä, että jos se on noussut, aina on se lämmitin uponnut kokonaan vedenalle. alussa mulla ainakin oli aina sama l-tila, mutta sitten säädönjälkeen se varmaan on vähän muuntunut.
Kyllä sen juwelin lämppärin kuuluu ihan koko ajan olla upoksissa! Vai mitä tarkoitit. Juweleissa pienet lämpötilaerot selittyy ihan sillä valokannella kun valaisinkin lämmittää päivällä ja jos kansi on kiinni ei vettä pääse haihtumaan ja jäähdyttämään allasta. Yöllä lämpö taas tasaantuu normaaliksi.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
kyttyräkala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 19:45, 13.04.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Orimattila

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja kyttyräkala »

Hei
Aquaristikshopista saa valaisinkannet 80x35cm 2x18w hintaan 46€ tai vaihtoehtona 2x28w hintaan 109€. Postikulut ei päätähuimaa ja toimitukset tulee viikossa perille.Kimppatilausta kannattaa käyttää ja tilata muutakin akvatavaraa samalla.
piupau
Member
Member
Viestit: 258
Liittynyt: 18:31, 11.03.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja piupau »

Aqualung kirjoitti:
tarumarika kirjoitti:
mulla niin käy suunnilleen 2 kertaa viikossa, sitten vaan säätelen lämpötilaa pienemmäksi, mutta mulla se johtuu siitä yleensä, että jos se on noussut, aina on se lämmitin uponnut kokonaan vedenalle. alussa mulla ainakin oli aina sama l-tila, mutta sitten säädönjälkeen se varmaan on vähän muuntunut.
Kyllä sen juwelin lämppärin kuuluu ihan koko ajan olla upoksissa! Vai mitä tarkoitit. Juweleissa pienet lämpötilaerot selittyy ihan sillä valokannella kun valaisinkin lämmittää päivällä ja jos kansi on kiinni ei vettä pääse haihtumaan ja jäähdyttämään allasta. Yöllä lämpö taas tasaantuu normaaliksi.
Näin juuri, kansi hiukan raolleen, niin lämmöt pysyy tasaisena päivisinkin.. Mulla ei lämmitintä saa kokonaan upottaa, siinä merkki mihin asti saa olla veden alla, ja ihan Juwelin oma on.
tarumarika kirjoitti:
piupau kirjoitti:Multa löytyy nyt rekord80,60 ja 54l. Näissä suodattimet poistettu, vaihdettu aquaballeihin rapujen takia, yhdessä on oma suodatin paikallaan. Mulla oli rio180, siihen meni ensin vajaan vuoden jälkeen uusi allas takuuvaihtoon, alkoi etulasi pullistella liikaa, sitten heti perään valaisin alkoi räpsyttää, sekin kyllä meni takuuseen..Sain varmaan sen maanantai kappaleen, just mun tuurilla :mrgreen:
okei. toimiiko noi juwelit kuiteskin ihan hyvin? miten se etulasi pullisteli?
piupau kirjoitti:
maisu kirjoitti:Minulla ei ole yhtään Juwelin allasta, mutta sen sijaan käytän oikein mielelläni niitä aivan loistavia suodattimia joita te ymmärtämättömät rassukat joukoittain poistatatte. :D
Siis aivan hyviä suodattimia ovat, vähän "kömpelön" oloisia, kun ovat suht isoja, ja tosiaan silikoonilla kiinni.. Meillä vain jouduttiin sukarapujen takia ne poistamaan, kun osaavat sen homman, että imaisevat ravut sisuksiin.. :roll:
Kaloilla pidän kyllä suodattimen, riittää kyllä mainiosti hiukan muokattuna :D
miten muokkaat niitä? :D
Juweleihin ei siis ole mennyt luottamus, mutta isompaa allasta en välttämättä Juwelina ota.. Suodatinmassoja hiukan vaihtelemalla saa suodattimen ihan ok toimimaan. Laitoin siis myös keraamiset makaronit suodattimiin..
Etulasi alkoi siis vain pullistua ulospäin keskeltä aika reilusti, huomasi ihan silmillä. Takuu toimi hyvin, kuva vain s.postitse eteenpäin, ja muutaman päivän päästä oli uusi allas jo kotona, entinen lähti Kiitolinjan mukaan.
Polttotöitä ja paljon muuta: polttopirtti.vuodatus.net
tarumarika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 18:35, 31.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja tarumarika »

Mulla on nyt Juwelin alkup. suodatin kiinni siellä seinässä, sen reunathan ei oo terävät vaan ne on tehty "litteiksi". No, yksi pieni neontetra on sinne päässäyt, ja tänään kun taas tarkistelin ettei siellä ole mitään, se oli jo ehtinyt kuolla ja mädäntyä ;/ . Yritin sitä coctail-tikulla pois, yksi oli liian lyhyt, joten kiristin toisen teipillä siihen kiinni, että ylettyisi paremmin, sain sen kalan viereen, yritin työntää pois, kala katkesi, ja osa ruumiista muusaantui, nyt on sekä coctailtikun toinen osa että kala siellä kiinni, enkä saa pois, molemmat ihan perimmäisessä nurkassa. Olen kyllä aina tarkistellut suodattimen väliä, kun olen siitä ohi mennyt, koska olin hankkinut pikkuneoneita. Milläköhän keinoilla tuon kalan saa pois? Eikös se kalanraato pilaa vettä? Huolestuttaa vähän muut kalat. Kiitos neuvoista etukäteen.
piupau kirjoitti:Juweleihin ei siis ole mennyt luottamus, mutta isompaa allasta en välttämättä Juwelina ota.. Suodatinmassoja hiukan vaihtelemalla saa suodattimen ihan ok toimimaan. Laitoin siis myös keraamiset makaronit suodattimiin..
Etulasi alkoi siis vain pullistua ulospäin keskeltä aika reilusti, huomasi ihan silmillä. Takuu toimi hyvin, kuva vain s.postitse eteenpäin, ja muutaman päivän päästä oli uusi allas jo kotona, entinen lähti Kiitolinjan mukaan.
Voi että, toivottavasti ei satu enää uudestaan.. Minkäslainen tekniikka on?
Aqualung kirjoitti:
tarumarika kirjoitti:
mulla niin käy suunnilleen 2 kertaa viikossa, sitten vaan säätelen lämpötilaa pienemmäksi, mutta mulla se johtuu siitä yleensä, että jos se on noussut, aina on se lämmitin uponnut kokonaan vedenalle. alussa mulla ainakin oli aina sama l-tila, mutta sitten säädönjälkeen se varmaan on vähän muuntunut.
Kyllä sen juwelin lämppärin kuuluu ihan koko ajan olla upoksissa! Vai mitä tarkoitit. Juweleissa pienet lämpötilaerot selittyy ihan sillä valokannella kun valaisinkin lämmittää päivällä ja jos kansi on kiinni ei vettä pääse haihtumaan ja jäähdyttämään allasta. Yöllä lämpö taas tasaantuu normaaliksi.
se on siitä "hakasesta" suodattimen reunalla kiinni, niinkuin ohjekirjassa oli kokoamisohjeissa.
kyttyräkala kirjoitti:Hei
Aquaristikshopista saa valaisinkannet 80x35cm 2x18w hintaan 46€ tai vaihtoehtona 2x28w hintaan 109€. Postikulut ei päätähuimaa ja toimitukset tulee viikossa perille.Kimppatilausta kannattaa käyttää ja tilata muutakin akvatavaraa samalla.
hmm.. Tuo on kyllä taitaa olla liian suuri, mulla on 80x30.. vai pitäsköhän uusiks mitata?`toi kuulostaa muuten hyvältä, mutta hankkisin siihen varmaan silti 20W tai vielä enemmän...
Kissa, Hamsterin terra
Rapurapu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 14:11, 31.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Juwel akvaristit

Viesti Kirjoittaja Rapurapu »

Olen hankkimassa Juwel Rio 240:n ja mulla olisi muutama kysymys:

1. Onko se suodatinpönttö liimattu kiinni ihan sinne takakulmaan - eli mahtuuko liimaamaan niitä juwelin taustamoduuleita sinne? Tuohon altaaseenhan menisi 2 sellaista 60x55 moduulia ihan passelisti.

2. Mitä mieltä olette akvaarion luotettavuudesta ja laadusta?

3. Käyvätkö valaisinkoteloon muut loisteputket, kuin juwelin omat t-5:et?

Kiitän ja kumarran!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”