Vastausten tyylistä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

onni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 11:31, 25.04.2003
Paikkakunta: Helsinki

Vastausten tyylistä

Viesti Kirjoittaja onni »

Sohaisen luultavasti muurahaispesää, kun otan asian esille, mutta en voi kuin ihmetellä lueskellessani aloittelijoiden kysymyksiin esitettyjä vastauksia.

Suuri osa on vastauksista kyllä aivan asiallisia ja ystävällisiä, mutta etenkin joidenkin jäsenten tyyli sylkee suoraan silmille. Miksi? Kukaan ei ole seppä syntyessään ja kysyä aina saa -vai saako? Eikö olisi parempi jättää kitkerät vastaukset kirjoittamatta, jos ei muuta tyyliä hallitse? Pahimmassa tapauksessa kitkeryyksillä ja avoimella keljuilulla suolaa innostuneen aloittelijan harrastuksen kokonaan, tai ainakin karkoittaa harrastelijan takaisin Markku Varjon ikiaikaisen opuksen tietolaarin äärelle. Se ei ainakaan pure.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kirjoitetun tekstin lukeminen on myös yhtä subjektiivista kuin sen kirjoittaminen. Kukin kirjoittaa tyylillään ja kukin lukee, siten kuin haluaa ymmärtää; Toiset ottavat tekstin rakentavasti, toiset keljuiluna. Yleensä keljuiluna ottavat eivät halua kuulla sitä, mitä kirjoittajalla on sanottavana ja monet odottavat vain puoltavia vastauksia "Juu, oikein hyvä on noin.." "Ei" - sanaa ei saisi näkyä tekstin missään osassa tai muuten ollaan suu mutrussa.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Esimerkin puuttuessa on vaikeaa arvailla, mikä nyt oli kitkerää.

Liekö kitkerää se, että kehotetaan käyttämään hakutoimintoa tai vihjataan Googlesta? Jos näin on, niin minusta näissä tapauksissa kitkerämpää on huoleton oletus siitä, että AW olisi jonkinmoinen vastausautomaatti.
Jokeri
Member
Member
Viestit: 445
Liittynyt: 22:42, 08.03.2003
Paikkakunta: Etelään Hesasta

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Sohaisenkohan minäkin muurahaispesää, vuorostani. Saman tyyppisestä asiasta käytiin jo keväällä pitkähköä keskustelua -> http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Asian voi esittää monella eri tavalla. Voi sanoa että "oletko koskaan kuullut haku-toiminnosta" tai sitten voi ihan normaalisti sanoa "kokeile katsoa haulla löytyykö aiheesta vanhoja keskusteluja". Mun mielestä noissa on ihan vissi ero.
amvaisanen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 11:08, 26.07.2003
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja amvaisanen »

Olen täysin samaa mieltä Bluen kanssa. Kyllä asian voi ilmaista monella tavalla.
Jos jonkun aloittelijan "tyhmä" kysymys ottaa kovasti pattiin, ei siihen liene ihan pakko vastata, vastatkoon se joka haluaa.
Itsekin aloittelijana mietin kyllä kaksi kertaa kehtaanko kysyä jotain joka voi olla jollekin ehkä ihan päivän selvä juttu. Mutta eikö sittenkin ole parempi kysyä joltakin joka tietää, kuin pähkäillä itsekseen ja oppia vasta kantapään kautta.
Joten hieman kärsivällisyyttä. [:I]
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Moni hyvin pitkänä kirjoittanut saattaa olla väsähtänyt siihen, että täsmälleen samaa asiaa kysytään kaksi kertaa viikossa kun kukaan ei osaa käyttää hakua. AW:n ohjeissakin kehotetaan katsomaan haulla, josko samaa asiaa olisi jo kysytty aikaisemmin. Tämän jälkeen voi silti olla aihellista kysyä uudelleen samaa asiaa ja viitata siihen, että esim. näistä ja näistä keskusteluista ei löytynyt vastausta omaa mieltä askarruttavaan asiaan.

Ihan uudella ihmiselle on tietysti hankalaa lähteä etsimään vastausta kun ei edes välttämättä oikein tiedä, mitä pitäisi kysyä. Jopa niin, että kun kysyy ja saa keskivertoa tyhjentävämmän vastauksen niin on sitten ihan pihalla sen tietotulvan takia.

Joskus vastaajallakin saattaa olla huono päivä ja se yhdistettynä liian hölmöltä tuntuvaan kysymykseen tuottaa kytevää tekstiä. Ei tietysti pitäisi ehkä sanoa mitään, mutta eiköhän itse kukin välillä kimpaannu johonkin vaikkei oikeasti tarvitsisikaan.

Otetaan analogia. Lääketieteen opiskelija tulee harjoittelemaan leikkausta. On vuosi 2003 ja paikkana vaikkapa HYKS. Kyseessä ei siis ole keskiaikainen noitapelkoinen ympäristö. Opiskelija ottaa viskipullon, hulauttaa siitä ison huikan suuhunsa, vielä isomman potilaan nieluun ja alkaa pestä lopulla haavaa jalassa. Tämän jälkeen käteen ilmestyy luusaha.

Näinhän on jouduttu tekemään joskus aikoinaan kun modernista lääketieteestä ei ole ollut tietoa. Paha haava jalassa tarkoittaa kuoliota jalassa ja kuollutta potilasta ellei jalkaa sahata irti. Nykyään vain tiedetään, että sille on olemassa vaivattomia ja nopeita parannuskeinoja - joista missään ei tarvita sahaa.

Jos tämä oikeasti tapahtuisi ja johtava kirurgi eli opiskelijoille asiaa näytttävä ei olisi huumoritunnelmissa vaan veto veks töistä ja pinna kireällä kotiasioista niin tuskin tilanne olisi enää olalle taputtaminen. Varsinkaan jos oppilas kertoisi tehneen jo tämän kaiken ja kysyisi apua kun ei saa haavaa umpeutumaan potilaan kiemurrellessa leikkaus, tai siis tässä tapauksessa sahauspöydällä.

Aloittelijat tekevät ihan hulluja asioita koska tietoa puuttuu. Usein innostus ajaa opiskelun edelle eli ensin kokeillaan ja sitten mietitään, missä meni vikaan. Pitkäaikainen harrastaja ei välttämättä jaksa enää ymmärtää viikon kuudetta samaa ihmeellisyyttä kysyjää.
kurre
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 14:22, 30.06.2003

Viesti Kirjoittaja kurre »

saurama kirjoitti: Aloittelijat tekevät ihan hulluja asioita koska tietoa puuttuu. Usein innostus ajaa opiskelun edelle eli ensin kokeillaan ja sitten mietitään, missä meni vikaan. Pitkäaikainen harrastaja ei välttämättä jaksa enää ymmärtää viikon kuudetta samaa ihmeellisyyttä kysyjää.
Aloittelijat eivät välttämättä tiedä AW:n olemassaolosta tai käytä nettiä pääasiallisena tiedonhankkimiskanavana vaan uskovat kauppiaita ja lähdeteoksia tietoa kartuttaessaan. Kukaan ei luultavasti tee virheitä tahallaan ja piittaamatta, asenteella "katotaas, kuin käy".
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Koitetaas nyt uudemman kerran (tuli pieni moka tässä kirjoituksessa).. Eli eikö tässä nyt ole kyse harrastuksesta eikä mistään vakavasta ammattimaisesta toiminnasta? Ja eikös harrastukset ole sitä että niiden parissa rentoudutaan? Tämä a-w kuuluu myös siihen harrastuksen piiriin. Ei mitään vakavia asioita, vaan tiedon jakoa ja keskustelua muiden harrastajien kanssa. Pitäisi siis vähän miettiä ennen kuin kirjoittaa vastauksen. Jos se nyt ei itsestä satu kuullostamaan tylyltä, niin kysyjä saattaa hyvinkin loukkaantua, kun on uskaltautunut kysymään jotain.

Kun minä silloin "aikoinaan" kirjoittelin ensimmäisiä kertoja, kyselin myös "tyhmiä". Tottakai välillä loukkaannuin ja suutuin kun vastaukset olivat todella tylyjä. Mutta koska olin jo silloin harrastanut akvaarioita monta vuotta ja todella halusin parantaa kalojen oloja, en lannistunut. Tässä sitä nyt ollaan, ainakin vähän viisaampana. Ymmärrän siis hyvin aloittelijoita. Mutta tällä palstalla kohtalaisen kauan pyörineenä en voi vieläkään ymmärtää niitä tylyjä vastauksia joita aloittelijat saa. Kyllä, olen itsekkin joskus huonolla tuulella, mutta silloin en vastaile viesteihin (paitsi provosoiviin :mrgreen: ), ja jos vastaan niin koitan tehdä sen ystävällisesti. Ei siinä ole mitään vaikeaa.
Viimeksi muokannut Blue, 13:05, 04.08.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kurre
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 14:22, 30.06.2003

Viesti Kirjoittaja kurre »

Blue kirjoitti:No se myöhäsempi juna on täälä 22.18.. että aika myöhään.. no jonne oli sanonu että yrittää keritä. Mihin toiseen toimistoon? Alasko?
Ääh... täh? Meni yli ymmärryksen
tuplakupla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 13:06, 06.04.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tuplakupla »

Asiallinen aihe.

Ja joillakin jäsenillä on vakituinen tyyli vastata aina ikävän piikikkäästi... Lapsellista ja osoittaa järjen köyhyyttä...

Suurin osa kuitenkin vastailee asiallisen ystävällisesti, ja opastaa juuri haun käyttöön yms. Itse olen saanut enimmäkseen hyviä neuvoja, tosin uusiin jäseniin väsyminen on näkynyt välillä vastausten vähyydessä. Itselle kun kyseinen asia on aina ajankohtainen ja kiinnostava, ei aina ymmärrä ettei se ole sitä muille. [;)]
~ To conquer yourself is to know The Way. ~
kurre
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 14:22, 30.06.2003

Viesti Kirjoittaja kurre »

kurre kirjoitti:
Blue kirjoitti:No se myöhäsempi juna on täälä 22.18.. että aika myöhään.. no jonne oli sanonu että yrittää keritä. Mihin toiseen toimistoon? Alasko?
Ääh... täh? Meni yli ymmärryksen
hupsans, sormet toimii nopeammin kuin järki leikkaa. Blue ei ilmeisestikään viestillään ottanut kantaa keskusteluun, vai...?
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

kurre kirjoitti:
kurre kirjoitti:
Blue kirjoitti:No se myöhäsempi juna on täälä 22.18.. että aika myöhään.. no jonne oli sanonu että yrittää keritä. Mihin toiseen toimistoon? Alasko?
Ääh... täh? Meni yli ymmärryksen
hupsans, sormet toimii nopeammin kuin järki leikkaa. Blue ei ilmeisestikään viestillään ottanut kantaa keskusteluun, vai...?
Juu en :mrgreen: Nyt mua hävettää [:I] Ei saisi tehdä montaa asiaa yhtäaikaa!
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

kurre kirjoitti:Aloittelijat eivät välttämättä tiedä AW:n olemassaolosta tai käytä nettiä pääasiallisena tiedonhankkimiskanavana vaan uskovat kauppiaita ja lähdeteoksia tietoa kartuttaessaan. Kukaan ei luultavasti tee virheitä tahallaan ja piittaamatta, asenteella "katotaas, kuin käy".
En minä sanonutkaan, että aloittelija on piittaamaton ja tekee tahallaan virheitä. Silti moni alkutaipaleella oleva - harrastuksesta riippumatta - ei aina malta kaivaa tietoa aiheesta vaan on pakko päästä kokeilemaan edes vähän jo heti.

Aloittelijoitakin on monenlaisia. Vanhemmat ihmiset ovat yleensä oppineet monen muun asian kanssa, että harva juttu on mustavalkoinen eli tiedosta pitää oppia suodattamaan oikea ja itselle tärkeä osa käyttöön. "Väärää tietoa" kun on kuitenkin maailma pullollaan. Vastaavasti nuoremmilla hinku ja innostus on niin suuri, että pitää saada heti jo jotain. Sitten myöhemmin voi parantaa. Ja ei, en yritä leimautua tällä vanhaksi, viisaaksi ja nuoria opastavaksi koska en sellaista ole.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

saurama kirjoitti:En minä sanonutkaan, että aloittelija on piittaamaton ja tekee tahallaan virheitä. Silti moni alkutaipaleella oleva - harrastuksesta riippumatta - ei aina malta kaivaa tietoa aiheesta vaan on pakko päästä kokeilemaan edes vähän jo heti.
Aloittelija ei välttämättä edes huomaa käyttää mitään hakua. En minä ainakaan koskaan lue palstojen sääntöjä, ne tulee yleensä selväksi lueskellessa juttuja. Joku taas saattaa pikaisesti etsiä netistä jotain paikkaa jossa voisi kysyä mieltä askarruttavaa asiaa. Tänne tullessaan hän saattaa ajatella että eiköhän tämä ole sopiva paikka. Ei ehkä edes tiedä tulleensa suomen parhaalle akvaariopalstalle. Sitten tämä henkilö ottaa ja kysyy asiaansa, ja saa vastaukseksi jotain tylyjä kommentteja googlesta ja hausta. Henkilö päättää etsiä netistä jonkun suvaitsevamman palstan ja unohtaa koko aqua-webin. "Hyvä, taas päästiin eroon yhdestä kyselijästä" ajattelee joku. Mutta eikös tämän paikan tarkoituksena ole olla esimerkkinä aloittelijoille? Olemalla tyly saadaan taas lisää "kultakala maljassa" akvaristeja.
onni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 11:31, 25.04.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja onni »

samoilla linjoilla Bluen ja tuplakuplan kanssa. AW:n keskusteluja lukiessa itselleni tulee ainakin paha mieli niiden puolesta, jotka ovat kärkkäitä vastauksia saaneet. On totta ettei kaikkiin piikit pure mutta selvästi ne ovat mielestäni löydettävissä.

Kaikki eivät todellakaan ole kuulleet haku-toiminnosta eivätkä välttämättä ole aikaisemmin osanneet hakea tietoa netistä. Jos esitetty kysymys potuttaa eikö voisi ohittaa sitä ilman turhia piikittelyjä. Itseltä säästyisi vaivaa ja aikaa, kysyjällä säilyisi hyvä mieli ja luottamus kysyä tyhmältäkin kuulostavia kysymyksiä...
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Toisaalta tämä aloittelijoiden jatkuva kiukuttelu ilkeistä vastauksista karkottaa monet kauemmin harrastaneet joita ei huvita kuulla jatkuvasti samaa valittamista. Esimerkkejä näistä ilkeistä vastauksista on usein kysytty eikä niitä useimmiten ole pyynnöistä huolimatta tarjottu. Kysynpä taas, ehkä niitä tällä kertaa jokainen valittajista löytää minun mielikseni muutaman?
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Muistakaa nyt se, että kaikki ihmiset eivät halua tai osaa käyttää hymiöitä. Kärkkäimmät vastaukset ovat silloin tällöin tarkoitettu vitsailuiksi, mutta hymiöitä eivät kaikkein "vanhanaikaisimmat" käytä. Tällöin asiat on helppo ymmärtää väärin.

Tämän asian huomasimme viimeksi eilen kun yritimme pohtia erään viestin sävyä ja totesimme että siitä taitanee vaan puuttua hymiö ja annoimme asian olla.

Monet kähinät alkavatkin juuri siitä että ihmiset eivät ymmärrä toistensa vitsailevan ja tähän olisi syytä tehdä kaikkien parannus. Vähänkin sellaiseen, minkä voi käsittää toisella tavalla on syytä laittaa vaikkapa ;) hymiö, jolloin ymmärretään että lause sanotaan pilke silmäkulmassa.

Tarkistakaapa jokainen ensi kerralla sitten että onko tämä hymiö paikalla - oli kyseessä alottelijoiden tai epä-alottelijoiden kanssa käyty keskustelu. Säästymme paljolta kaikki :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Olen maisun kanssa samoilla linjoilla siinä, että minä en ole törmännyt täällä selvästi ilkeisiin tai tylyihin vastauksiin kuin aniharvoin. Olisi mukava saada oikeasti esimerkkejä tällaisista. Jos minun vastauksistani löytyy jonkun mielestä sellaisia, käyttäkää esimerkkinä niitä.
Kurre kirjoitti:Aloittelijat eivät välttämättä tiedä AW:n olemassaolosta tai käytä nettiä pääasiallisena tiedonhankkimiskanavana vaan uskovat kauppiaita ja lähdeteoksia tietoa kartuttaessaan. Kukaan ei luultavasti tee virheitä tahallaan ja piittaamatta, asenteella "katotaas, kuin käy".
Tuosta tahallisuudesta ja piittamattomasta asenteesta olen valitettavasti jossain määrin eri mieltä. Inhottavan usein törmää siihen, että ihminen on saanut alunperin väärää tietoa (esim. kauppiaaltaan tai vanhentuneista tai heikkotasoisista kirjoista) ja täällä asia sitten käy ilmi ja siitä kerrotaan. Mikäli kyseinen ihminen tässä vaiheessa olisi muuta kuin piittamaton, hän noudattaisi saamiaan neuvoja ja esim. poistaisi akvaariostaan sopimattomat kalat tai siirtyisi vaihtamaan vettä useammin tms. mutta ärsyttävän usein saa neuvoihinsa vastauksia tyyliin: "No mä nyt vielä kattelen, kun ne on siellä jo kuukauden olleet eikä ole ollut mitään ongelmia." tai "Kun mulle on sanottu että mä voin vaihtaa vettä kuukauden välein ja kun ne näyttää voivan ne kalat ihan hyvin silläkin ja noi ongelmat mun akvaariossa johtuu vaan loisista eikä siitä vedestä, niin mä nyt jatkan kuitenkin vielä näin. Mitä lääkettä mä lisäisin?" tai " No mahtuuhan se siellä vielä olemaan kun on vasta puolikasvuinen, mä nyt kattelen vielä.".
Minusta tässä kohtaa mennään tahallisuuden puolelle ja jos tällaisten vastausten jälkeen erehdyt sanomaan tiukasti että et voi tehdä noin kun se on eläinrääkkäystä ja olet vastuussa lemmikkiesi hyvinvoinnista tms. niin seuraavaksi saa yleensä kuulla olleensa tyly ja sanoneensa liian pahasti... Mutta näitähän te ette varmaankaan tarkoittaneet, vaan olette havainneet joitain ansaitsematta tylyjä vastauksia?

Niin ja mielestäni hakutoiminnon käyttöön ohjaaminen ei ole tylyä. Usein sieltä ihan oikeasti löytää vastaukset yleisimpiin kysymyksiin, sikä vastaajien tarvitse kirjoittaa niitä kymmeniä kertoja aina eri henkilölle uudestaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Omasta mielestäni täällä on kyllä välillä sellaisia viestejä, jotka ovat mielestäni hieman liian veemäisesti sanottu taikka sitten pistetään aloittelijoita halvalla...

Tosin AW ei siinä suhteessa ole mitenkään erikoinen. Samanlainen meno se on jokaisella keskustelupalstalla jonkin harrastuksen tiimoilta.

Newbie, mikä newbie ja sillä selvä...
ReimaR
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 08:15, 27.03.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Taika-Jim kirjoitti:Tosin AW ei siinä suhteessa ole mitenkään erikoinen. Samanlainen meno se on jokaisella keskustelupalstalla jonkin harrastuksen tiimoilta.
Olen mukana eräällä postituslistalla (ei keskustelupalsta) jossa ei ole esiintynyt tätä mainitsemaasi menoa. Edellytyksenä listalle pääsyyn on että keskustelijan oikea nimi näkyy joko sähköpostiosoiteessa tai sitten kaikkien lähetettyjen viestien perässä on oikea nimi, ei nimimerkki. Sama käytäntö voitaisiin mielestäni ottaa käyttöön täällä. Henkilön oikea nimi tulisi olla näkyvillä vähintään käyttäjätiedoissa. Nimettömänä on paljon helpompi sortua asiattomuuksiin.
Taika-Jim kirjoitti:Newbie, mikä newbie ja sillä selvä...
Määrittele "newbie"? Esim. kuinka kauan on harrastettava akvaarioita että pääsee tuosta nimityksestä eroon?
**********************
Mother nature is a bitch !
**********************
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

ReimaR kirjoitti:Sama käytäntö voitaisiin mielestäni ottaa käyttöön täällä. Henkilön oikea nimi tulisi olla näkyvillä vähintään käyttäjätiedoissa. Nimettömänä on paljon helpompi sortua asiattomuuksiin.
On syytä muistaa että nettikeskustelun suola on juuri nimettömyys: se tuo myös turvan ja poistaa positiivisestikin kommunikaation estoja. Osa ihmisistä ei kyllä välitä oman nimensä "tahriintumisesta" oli se näkyvillä tai ei - eihän yksi nimi ihmisen kuvaa ja osoitetta kerro.

Aqua-Web on lisäksi avoin rekisteri ja on ymmärrettävää ettei kaikki ihmiset tahdo listautua moiseen. Tämä on harrastefoorumi- ei valtionsalaisuuksille omistettu arkisto.

Mitenkä edes selvitettäisiin että onko kysymyksessä oikea nimi vai valehdeltu nimi. Sehän avaisi aivan uuden väärinkäytön väylän: voi tekeytyä toiseksi ihmiseksi ja tehdä toisen nimellä pahaa. Ylläpito on täällä siksikin että häiriköt voidaan bannata: niitä on taatusti vaikka näkyvillä olisi pakko olla nimi.

Aqua-Webissä nimi ei tule pakolliseksi missään nimessä.
Viimeksi muokannut Rääkky, 21:57, 04.08.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Mitenkäs, olisiko mahdoton ajatus lähettää tuo ohje sähköpostilla samalla kun saa "kirjautumismahdollisuuden"? Itse en sitä ainakaan löytänyt, ennekuin joku siihen viittasi. Muutenkin tämä palsta on minulle ensimmäinen foorumi, jolla olen koskaan suutani avannut, joten tietty käytöskoodi puuttui täysin. Tietokone on ollut mielestäni täysin turha tilanviejä asunnossamme, kunnes A-W valtasi minut ja minä näppiksen. :mrgreen:

Omasta puolestani voisin sanoa, ettei kukaan minua ole "kiusannut", mutta joskus kyllä on käynyt sääliksi uutta kysyjää. Viimeksi ehkä nimimerkkiä Viksu (jos nyt oikein muistan). Tosin siinä keskustelussa ymmärsin myös ilkeiltäkin kuulostaneiden vastaajien kannan, kun kysytään neuvoa eikä sitten noudateta sitä, niin turhautuuhan siinä.
marikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 241
Liittynyt: 15:12, 08.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marikki »

Minua lähinnä ihmettyttää joidenkin ihmisten kyvyttömyys ohittaa olankohautuksella kommentit, jotka voi ymmärtää tavalla tai toisella. Puhtaasti kirjoittamalla tapahtuva viestintä on toki hankala taiteenlaji mutta vetääkö ihmiset samalla tavalla herneen nenään jokaisesta väärin asetellusta äänenpainosta tai otsanrypistyksestä?

Ja jos jonkin asian jatkuva kysely alkaa ärsyttämään niin paljon että ei voi olla vastaamatta kärkkäästi, vaihtoehtona on toki aina hypätä viestin yli, useimmiten otsikon asettelusta näkee kyllä jo mitä sisältö tulee olemaan.

Ja oman viestin lukeminen ainakin kertaalleen ennen -lähetä nappulan painamista saattaa aiheuttaa jonkinlaista omavalvontaa :)
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Jussi77
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 08:47, 29.07.2003
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jussi77 »

Hei vain!

Tuppaampa mielipidettäni tännekin, sillä luulen että olen ehdottomasti yksi tuoreimmista kasvoista täällä sekä koko akvaario-harrastuksen parissa. Kuulun myös matkapuhelinfoorumin ylläpitoon moderaattorina ja olen hoidellut kyseistä hommaa jo muutamia vuosia. Ongelma ei todellakaan ole minkään yksittäisen keskustelupalstan, vaan koskee järjestään kaikkia jonne voidaan kirjoitella nimimerkin takaa ja on ollut pystyssä jo sen aikaa että palstalle on kerennyt kehittyä omaa "kuppikuntaansa".

Omasta puolestani olen saanut - kiitos vain - ihan asiallista suhtautumista ongelmiini ja kysymyksiini. On selvästi huomattavissa, että monet käyttäjistä eivät seuraa "aloittelijat" -palstaa joten luulen että osaan kysymyksistäni olisi ollut muunlaisiakin vastauksia. En kuitenkaan ala niitä levittelemään muillekin palstoille, sillä sillä kyllä voin varmaan varmistaa sekä ylläpidon huomion että ärsyttää käyttäjiä heti foorumille liityttyäni. No, ehkä tämä kuitenkin voisi jollain tasolla olla ymmärrettävääkin käytöstä, sillä uutena käyttäjänähän en vielä "tunne tapoja" saati käyttäjiä ennestään. En välttämättä tiedä kuinka vilkasta keskustelu palstalla on tai mahdollisesti muista "aloittelevien rituaaleista". Itse kuitenkin olen valinnut pyrkiä pysyttelemään omissa ketjuissani ja välttämään turhan aktiivisia vaatimuksia kysymyksiini.

Erilaisten foorumien hausta on sanottava, että mikäli esim. viestiketjujen nimet olisivat indeksoitu jollain loogisella tavalla (=ei taivutusmuotoja sanasta, mainittu kala perusmuodossaan, perusmuotoisia avainsanoja kuvaamassa ongelmaa), olisi hausta selkeää hyötyä. Kun ihmiset käyttävät erilaisia mm. taivutusmuotoja puhumattakaan eri sanoista, ei haulla aina oikein meinaa löytää etsimäänsä; joko ollenkaan tai sitten kahden tuhannen löytyneen tuloksen joukosta.

Goolea muuten käytin itse viikkotolkulla ennenkuin päädyin tänne kysymyksineni. Löysin sivutolkulla tietoa - kaikki samaa tai ristiriitaista. Koska sivuja ei "sertifioida" se kummemmin enkä vasta-alkajana osaa seuloa mikä on oikeaa informaatiota ja mikä väärää, ei tuosta minulle ole mitään hyötyä. Tiedän googlella löytämieni sivujen kuvien perusteella esim. että akvaariossani oleva kala on partamonni. Tiedän myös että se on samalla perusteella lumileväpleko. En kuitenkaan edelleenkään ole varma, mikä kalani on. Lähdekritiikki kunniaan. Harrastajien ylläpitämillä nettisivuilla (kaikki kunnia luonnollisesti) esiintyy yleisimmiten ns. yleistä tietoa; paljon samaa tietoa samoista asioista. Kuka löytäisi nettisivun jossa käsiteltäisiin vaikkapa sitruunatetran pärjäilyä taistelukalan kanssa? Niin, eksakteihin asioihin jotka poikkeavat FAQ:sta ei löydy vastausta ennenkuin joku sitä kysyy ja toinen vastaa.

Uskon, että paljon saaduissa vastauksissa on myös sitä, millaisen kysymyksen käyttäjä on esittänyt. Jokainen varmasti tietää vastauksen kysymykseen "TsauDE hei1!11!! :D :D Mix mun NIinku fiZu ni SEe kellluU :twisted: tuol s**tANan pöntöz vaSTAa heti!!11!1133 :mrgreen: :mrgreen: " - ilmiselvästi käyttäjä kerjää muutamaa herjaavaa vastausta, porttikieltoa itselleen ja viestiketjun poistoa / siirtoa häirikköviesti-alueelle. Siltikin, paljon keskustelupalstan tasosta kertoo se kuinka käyttäjät suhtautuvat uusiin kasvoihin eikä ole yksin uuden tulijan vastuulla päästä heti pidempään harrastaneiden / taitavampien kirjoittajien joukkoon.

Paljon on varmasti "yhteisöllisyydestä" kysymys. Joidenkin keskustelupalstojen porukka on niin tiivistä, että uuden kasvon voi olla todella vaikeaa enää heittäytyä mukaan - kynnys on liian korkea peläten tulevansa torjutuksi, nolatuksi tai joutuvansa newbie-rääkkiin ennenkuin yhteisö hyväksyy käyttäjän. Tämäkin varmasti riippuu aihepiiristä, palstan "iästä", käyttäjämäärästä sekä siitä millaiset vaatimukset uusille käyttäjille on asetettu. Yllätyin rekisteröinnin kysyvän "oikeaa nimeäni" - tajusin heti, että tällä on varmaan varsin suuri häirikköviestejä ehkäisevä vaikutus. "MaZa94" saattaisikin kirjoitella häirikköviestejä, "Matti Meikäläinen, syntynyt 31.5.1994" tuskin niitä kirjoittelee.

Tässä vielä linkkiä miten asiaa on käsitelty matkapuhelinfoorumilla:
http://www.matkapuhelininfo.com/forum/v ... hp?t=16166
http://www.matkapuhelininfo.com/forum/v ... php?t=4995
http://www.matkapuhelininfo.com/forum/v ... php?t=3007

Lisääkin on, mutta nuo nyt tarttuivat silmään nopealla vilkaisulla. Joo, no enhän tässä nyt ala teitä sen kummemmin "neuvomaan", täällä näyttäisi olevan ihan aktiivisen oloinen ylläpito sekä moderaattorilauma joka pitäköön huolen tuosta. Ihan viihtyisän oloinen, asiallisen tuntuinen ja varsin asiapitoinen foorumi tuntuu kuitenkin kyseessä olevan ja uskonkin että tulen näkymään - miksen myös kuulumaan - silloin tällöin jatkossakin. Kaikkein mukavinta tämmöisen suupaltin mielestä on kuitenkin saada se vastaus mielummin joltakulta muulta "keskustelun lomassa" jos toisena vaihtoehtona on plärätä yksin sivutolkulla informaatiota. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”