Mitä akvaariokirjoja omistat?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mitä akvaariokirjoja omistat?

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Kiksu kirjoitti:Ei mulla sentään ole kuin 15 akvaariokirjaa, mutta kun on vuosien mittaan tullut lainailtua kirjastosta niitä niin nekin alkavat tuntua tutuilta ja menee helposti sekaisin. Heppakirjoissa sama juttu kun niitäkin tulee osteltua divareista ym. Hyvä tuuri kävi tällä viikolla kun mulla ja iskällä on kohta synttärit (samana päivänä vieläpä) ja iskä oli pyytänyt lahjaksi yhtä kirjaa. Menin kirjakauppaan ja soitin iskälle varmistaakseni että kirja on oikea. Samalla iskä kysyi mitä haluan lahjaksi. Olin nähnyt kaupassa yhden pitkään kuolaamani heppakirjan, jota en ollut koskaan raaskinut hinnan takia ostaa. Iskä kysyi, mitä se maksaa ja lupasi laittaa summan tililleni jos ostan sen. :)
...Olet ensimmäinen yli 15vuotias henkilö, kenen luen/kuulen käyttävän sanaa "heppa". 8O :mrgreen:
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä akvaariokirjoja omistat?

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Joskus viitisen vuotta sitten isäni huomautti kun käytin hänestä edelleen nimitystä isi. Sanoi, että kohta nelikymppisen ei pitäisi käyttää tuollaisia pikkulasten sanoja. :mrgreen: En ole sentään sen jälkeen käyttänyt sitä sanaa.

Voi kun löytäisi divareista vielä joitain tosi vanhoja akvaariokirjoja ihan nostalgian takia ja uudempia tietopohjaisia tietysti, lähinnä vaikkapa kalojen terveydestä, fysiologiasta ja vesikemiasta. Mun vanhimmat on vuosilta 1958 (Siltamaa: Akvaario värikuvina) ja 1963 (Hans Frey: Uusi akvaariokirja). Liekö suomeksi vanhempiakaan kuin tuo Siltamaan kirja?
Kultakalat
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Mitä akvaariokirjoja omistat?

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Kyllä heppa on ihan normaali kolmikymppisen sana :D.

Tämmöistä ei ole täällä vielä mainittu http://www.amazon.co.uk/Tropical-Fishlo ... 021&sr=8-1 eli Bailey & Burgess Tropical Fishlopaedia: A Complete Guide to Fish Care . Tähän olen ollut erittäin tyytyväinen, juuri sopiva opus kyselyikäiselle, 350 sivua täyttä asiaa, erittäin vähän kuvia mutta sen sijaan kärsivällistä rautalangasta vääntämistä siitä miten ja miksi pitää tehdä asiat. Sairauksista ja niiden hoidosta valtavasti asiaa. Joka kerta kun tuon ottaa kätöseen ja selailee, tulee semmoinen ryhdistäytymisen tarve akvaarionhoidossa, pitää testata heti vesiarvot ja varmistaa että kaikki on ok. On siinä jotain pikkujuttuja missä huomaa että kirjoitettu jenkki/britti-kohderyhmälle, mutta suurin osa ihan Suomeen käypää asiaa.

Lisäksi löytyy Walstadin Ecology of Planted Aquarium http://www.amazon.co.uk/Ecology-Planted ... 236&sr=1-1
Axelrodin Mini-Atlas http://www.amazon.co.uk/Axelrods-Mini-a ... 272&sr=1-1
Baenschin Aquarium Atlas 1 http://www.amazon.co.uk/Aquarium-Atlas- ... 322&sr=1-1
Sandford Aquarium Owners Manual http://www.amazon.co.uk/Aquarium-Owners ... 371&sr=1-1 (ei erityisen hyvä, mutta kun sai postikulujen hinnalla)
Mills & Vevers Tropical Aquarium Fishes http://www.amazon.co.uk/The-Encyclopedi ... 451&sr=1-2 (tosin eri painos, minun kirjassa kuvana taistelukala)
Bailey & Sandford Suuri akvaariokirja http://www.gummerus.fi/page.asp?sivuID= ... recID=8400

mutta... Kaikki Varjon kirjat puuttuvat! Hyi minua!
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Mitä akvaariokirjoja omistat?

Viesti Kirjoittaja paul »

MA7xGE kirjoitti:
Kiksu kirjoitti:Ei mulla sentään ole kuin 15 akvaariokirjaa, mutta kun on vuosien mittaan tullut lainailtua kirjastosta niitä niin nekin alkavat tuntua tutuilta ja menee helposti sekaisin. Heppakirjoissa sama juttu kun niitäkin tulee osteltua divareista ym. Hyvä tuuri kävi tällä viikolla kun mulla ja iskällä on kohta synttärit (samana päivänä vieläpä) ja iskä oli pyytänyt lahjaksi yhtä kirjaa. Menin kirjakauppaan ja soitin iskälle varmistaakseni että kirja on oikea. Samalla iskä kysyi mitä haluan lahjaksi. Olin nähnyt kaupassa yhden pitkään kuolaamani heppakirjan, jota en ollut koskaan raaskinut hinnan takia ostaa. Iskä kysyi, mitä se maksaa ja lupasi laittaa summan tililleni jos ostan sen. :)
...Olet ensimmäinen yli 15vuotias henkilö, kenen luen/kuulen käyttävän sanaa "heppa". 8O :mrgreen:
Mä tiedän montakin. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Mitä akvaariokirjoja omistat?

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Taidanpa korjata sanomaani sen verran, että tuo Sandfordin owner's manual on siitä hyvä, että siinä on perustiedot merivesiakvaarioista. Ei tosin kovin syvälliset, mutta alkeet kuitenkin selitetään. Ja Kiksun kanssa samaa mieltä, vanhat kirjat ovat tavattoman mielenkiintoisia! Itse olen koonnut vanhempia opuksia hevosista, koirista, kanoista ja maanviljelyksestä yleensä, todella mielenkiintoista luettavaa! Ja yllättävän monesti, täysin pätevää tietoa edelleen. Toki tässäkin huomaa kuinka aika kuluu, esim tuo minulla oleva Axelrodin mini-atlas on jo yli 20 vuotta vanha, tälläkin foorumilla on paljon ihmisiä, jotka eivät ole edes syntyneet kun kirja on tehty, eli täyttä antiikkia sekin ;) . Olisi kyllä todella mielenkiintoista lukea jotain 1800-luvulla kirjoitettuja akvaariokirjoja, silloin kuitenkin ollut aika paljon enemmän haasteita touhussa kuin nykyään!
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Mitä akvaariokirjoja omistat?

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Pakko hehkuttaa, löysin nettidivarista uskomattoman söötin kirjan Braz Walker: Tropical fish in colour, vuodelta 1971. Tämmöinen pikkuinen opus http://www.calypso.org.uk/bookshop/imag ... rsbook.jpg , lajikuvaukset parista sadasta lajista, kuvat paremmat kuin monissa nykyajan kirjoissa. Hauskuuksiakin löytyy, mm. ohrapuuroa ja kissojen ja koirien purkkiruokia suositellaan monille kaloille. Ja toisaalta, varsin vähän on muuttunut, miljoonakalasta on jo yli 40 vuotta sitten valiteltu, että kalasta on jalostettu niin äärimmäisiä muotoja että joillakin on vaikeuksia uida ison pyrstönsä kanssa. Monnisia kirja tuntee neljä (aeneus, arcuatus, melanistius ja paleatus), imumonneja vain kaksi. Mutta suurin osa hoito-ohjeista on sanasta sanaan samoja kuin parin vuoden sisällä julkaistuissa kirjoissa. Ja näköjään ovat kalat eläneet silloisillakin systeemeillä, ainakin kirjoittaja kehuu että hänen synodontis angelicus on asustellut altaassa jo 15 vuotta. Joka tapauksessa, kannattaa napata tämä talteen jos vaan jossain tulee vastaan!
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mitä akvaariokirjoja omistat?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Nyt löytyy nämä:
Mary Bailey ja Gina Sandford: Suuri akvaariokirja
Markku Varjo: Akvaariokalat
Markku Varjo: Akvaariokasvit
Kaikki Akvaristi-lehdet
Kleemola, A. & Kleemola, K. Veden kemiaa ja fysiikkaa akvaarion omistajille ja vesien suojelusta kiinnostuneille
Tunzen Aquarium ecology
Peter Hunnam: Akvaariotieto
Ja jos on netti käytettävissä, niin sitten "omistan" myös tämän Terve kala

Tuo Tunzen opus on yllättävän mielenkiintoinen, ostin sen ihan sika säkissä -metodilla kun sen halvalla sai akvaarioon.fi:stä, mutta siinä on mielenkiiintoista nippelitietoa vesikemiasta.
Aurum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 132
Liittynyt: 19:11, 24.01.2013
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä akvaariokirjoja omistat?

Viesti Kirjoittaja Aurum »

Kirjahyllystä löytyy nämä:
John H. Tullock: Your First Marine Aquarium
John Tullock: Corals
Phil Hunt: The Reef Aquarium
Scott W. Michael: Reef Aquarium Fishes
Lisäksi jossain varastojen syövereissä, on Markku Varjon Akvaariomaailma-kirja, joka toimi aikoinaan mun pääasiallisena tieto- ja innoituksen lähteenä (aikana ennen nettiä ja KVG-aikakautta). Oli tosi hyvä opus.
Kasviallas 126l & Riutta 630l
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Mitä akvaariokirjoja omistat?

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

En omista kuin joskus 7-vuotiaana akvaarioliikkeestä mukaan otettuja kaupallisia kalanhoitovihkoja joissa saadaan aloittelija uskomaan että tarvitaan vähintään 10 eri lajia ruokaa ja pari laatikollista vedenparannusaineita ja kaiken maailman härpättimet ennen kuin kalat pysyvät elossa. :D Lukenut olen nuo varjon kasvi- ja kalakirjat.
muppe+
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 13:28, 08.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mitä akvaariokirjoja omistat?

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Tällaista löytyy. Markku Varjo, Elävä akvaario. Mary Bailey & Gina Sandford, Suuri akvaariokirja. Peter Hunnam, Akvaariotieto.
Ensin mainittu mielestäni paras ja keskimmäinen lähes yhtä hyvä.
350L
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Mitä akvaariokirjoja omistat?

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Haa! Nyt löytyy vihdoin Varjon Elävä akvaario hyllystä. Löysin myös 80-luvulla Eläinmaailma-lehdessä julkaistun akvaarioliitteen. Tekisi melkein mieli skannata se jakoon, tiedä sitten onko moinen kulttuurihistorian levittäminen sallittua.
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mitä akvaariokirjoja omistat?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Mary Bailey ja Gina Sandford: Suuri akvaariokirja
Markku Varjo: Akvaariokalat
Markku Varjo: Akvaariokasvit
Kaikki Akvaristi-lehdet
Kleemola, A. & Kleemola, K. Veden kemiaa ja fysiikkaa akvaarion omistajille ja vesien suojelusta kiinnostuneille
Tunzen Aquarium ecology
Peter Hunnam: Akvaariotieto
____
"Kokoelma" on taas kasvanut sitten viime päivityksen muutamalla kirjalla. Aika retroja nämä minun "uudet" hankintani, mutta on siellä sentään yksi ihan tuoretta tietoa sisältävä kirja myös

Dr. Axelrod's Altas freswater aquarium fishes second edition vuodelta -86
Markku Varjo: Akvaarion perusopas vuodelta -93
Ja tämä on helmi, Akvaarionäyttelystä suoraan Markku Varjolta ostettu Akvaarion hoidon aakkoset -vihkonen jostain 80-luvulta. Ei ole vihkosessa ollenkaan painovuotta
Tänään ostin kirjakaupan lopetusmyynnistä Peter Beckin Akvaariokäsikirjan. Piti ostaa kun halvalla sai...
Ja löytyypä hyllystä myös Markku Varjon uusin eli Akvaariokalat 2.0
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Mitä akvaariokirjoja omistat?

Viesti Kirjoittaja paul »

paul kirjoitti:- Malawijärven kirjoahvenet, Ad Konings
- Panssarimonnit, Pertti Rassi
- L-monnit, Ingo Seidel
- Ripsi- ja imumonnit, Pertti Rassi
- akvaario maailma, markku Varjo
- Akvaariokäsikirja, Peter Beck
- Tropical Freshwater Aquarium Fish A to Z -kirjan (Suosittelen)

Sekä kasa akvaristeja ;)
Päivitystä:

Tanganyika Cichlids, Ad Konings
Aquarium Atlas 2, Hans A. Baensch
Aquarium Atlas 3, Hans A. Baensch
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä akvaariokirjoja omistat?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Markku Varjo: Akvaariomaailma
Markku Varjo: Akvaariokalat
Markku Varjo: Akvaariokalat 2.0
Pertti Rassi: Panssarimonnit
Mary Bailey, Gina Sandford: Suuri Akvaariokirja
Wolfgang Ostermöller, Waltraud Weiss: Värikäs akvaario
Ian A. M. Fuller, Hans-Georg Evers: Identifying Corydoradinae Catfish
Ian A. M. Fuller: Breeding Corydoradinae Catfish
Ingo Seidel, Hans-Georg Evers: Catfish Atlas 1
Ingo Seidel, Hans-Georg Evers: Wels Atlas 2
Hans-Joachim Richter: Gouramis and other Anabantoids
Hans J. Mayland, Dieter Bork: South American dwarf cichlids
Ingo Seidel: L-Monnit
TFH: Loaches, Natural History and Aquarium Care
Dieter Untergasser (TFH): Handbook of Fish Diseases

Lehtiä paljon; kaikki Akvaristit, Akvaariomaailmaa monta vuosikertaa, useampi vuosikerta Practical Fishkeepingia ja yksittäisiä Tropical Fish Hobbyistejä.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”