kysymys

Tänne havainnot harvinaisemmista kala- ja kasvilajeista ja kyselyt havainnoista.

Valvoja: Moderaattorit

Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

vilmaaa kirjoitti:NYT RIITTÄÄ KINASTELU SIITÄ MAHTUUKO KULTAKALAT VAI EIKÖ KYSYN SEN SITTEN AKVAARIO LIIKKEESSÄ [}:)] [}:)] [}:)] anteeksi suuttuminen
Saahan sitä suuttua mutta pitää myös hyväksyä jos ei olekkaan mahdollista saada sitä mitä itse haluaa. Voit toki kysellä kultakala asiaa useammasta paikasta tai vaikka etsiä ihan itse tietoa kultakaloista mutta vastaus on aina sama. Ainakin täällä ja Suomi24:ssä olet saanut saman vastauksen. Toki jos jatkat kyselyä niin varmasti joku sanoo että voit hankkia kultakaloja pieneen akvaarioosi. Moni kauppias varmasti myy sinulle kultakaloja ja väittää niiden sopivan akvaarioosi mutta hän ajatteleekin vain rahaa. Kauppias voi joskus olla se huonoin vaihtoehto saada kysymykseen oikea vastaus.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

Koomikko kirjoitti:
vilmaaa kirjoitti:NYT RIITTÄÄ KINASTELU SIITÄ MAHTUUKO KULTAKALAT VAI EIKÖ KYSYN SEN SITTEN AKVAARIO LIIKKEESSÄ [}:)] [}:)] [}:)] anteeksi suuttuminen
Saahan sitä suuttua mutta pitää myös hyväksyä jos ei olekkaan mahdollista saada sitä mitä itse haluaa. Voit toki kysellä kultakala asiaa useammasta paikasta tai vaikka etsiä ihan itse tietoa kultakaloista mutta vastaus on aina sama. Ainakin täällä ja Suomi24:ssä olet saanut saman vastauksen. Toki jos jatkat kyselyä niin varmasti joku sanoo että voit hankkia kultakaloja pieneen akvaarioosi. Moni kauppias varmasti myy sinulle kultakaloja ja väittää niiden sopivan akvaarioosi mutta hän ajatteleekin vain rahaa. Kauppias voi joskus olla se huonoin vaihtoehto saada kysymykseen oikea vastaus.
Täysikasvuisia kultakaloja siihen ei mahdu, mutta jos olen ymmärtänyt mikään laki ei kiellä niitä neljäsenttisiä siinä asuttamasta? Toki ne tarvitsee siirtää kun ovat suurempia.
vilmaaa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 17:37, 15.06.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja vilmaaa »

Koomikko kirjoitti:
vilmaaa kirjoitti:NYT RIITTÄÄ KINASTELU SIITÄ MAHTUUKO KULTAKALAT VAI EIKÖ KYSYN SEN SITTEN AKVAARIO LIIKKEESSÄ [}:)] [}:)] [}:)] anteeksi suuttuminen
Saahan sitä suuttua mutta pitää myös hyväksyä jos ei olekkaan mahdollista saada sitä mitä itse haluaa. Voit toki kysellä kultakala asiaa useammasta paikasta tai vaikka etsiä ihan itse tietoa kultakaloista mutta vastaus on aina sama. Ainakin täällä ja Suomi24:ssä olet saanut saman vastauksen. Toki jos jatkat kyselyä niin varmasti joku sanoo että voit hankkia kultakaloja pieneen akvaarioosi. Moni kauppias varmasti myy sinulle kultakaloja ja väittää niiden sopivan akvaarioosi mutta hän ajatteleekin vain rahaa. Kauppias voi joskus olla se huonoin vaihtoehto saada kysymykseen oikea vastaus.
Luotan akvaario kauppiaaseni täysin. :mrgreen: Kaikilla heistä on jopa oma akvaario [;)] en luota kaikkiin vastauksiin jotka saan täältä anteeksi vain :roll:
Bluefrog
Member
Member
Viestit: 461
Liittynyt: 15:50, 01.12.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Bluefrog »

vilmaaa kirjoitti:
Koomikko kirjoitti:
vilmaaa kirjoitti:NYT RIITTÄÄ KINASTELU SIITÄ MAHTUUKO KULTAKALAT VAI EIKÖ KYSYN SEN SITTEN AKVAARIO LIIKKEESSÄ [}:)] [}:)] [}:)] anteeksi suuttuminen
Saahan sitä suuttua mutta pitää myös hyväksyä jos ei olekkaan mahdollista saada sitä mitä itse haluaa. Voit toki kysellä kultakala asiaa useammasta paikasta tai vaikka etsiä ihan itse tietoa kultakaloista mutta vastaus on aina sama. Ainakin täällä ja Suomi24:ssä olet saanut saman vastauksen. Toki jos jatkat kyselyä niin varmasti joku sanoo että voit hankkia kultakaloja pieneen akvaarioosi. Moni kauppias varmasti myy sinulle kultakaloja ja väittää niiden sopivan akvaarioosi mutta hän ajatteleekin vain rahaa. Kauppias voi joskus olla se huonoin vaihtoehto saada kysymykseen oikea vastaus.
Luotan akvaario kauppiaaseni täysin. :mrgreen: Kaikilla heistä on jopa oma akvaario [;)] en luota kaikkiin vastauksiin jotka saan täältä anteeksi vain :roll:
Eikä se kauppias tee siinä mitään väärää, kunhan kertoo että tarvitset suuremman akvaarion muutaman vuoden päästä niille kultakaloille. Kaipa sinäkin ymmärrät että se 240 litraa, ei kuitenkaan käy täysikasvuiselle kultakalalle, joka on paitsi vilkas, myös sotkee paljon. Edellä mainitun lisäksi kultakala voi elää kymmeniä vuosia ja ne myös kesyyntyvät. Youtubessa on videoitakin joissa ne tekevät erilaisia temppuja. Olisi todella sääli jos ne menehtyvät huonoon hoitoon ennenaikaisesti.
Tuhi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 18:51, 08.02.2014
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Tuhi »

Toivon, että akvaariokauppiaasi on asiantunteva, ja osaa kertoa sinulle oikeat asiat kultakalojen pitämisestä. Vastuullinen ja asiansa osaava kauppias ei sinulle kultakaloja myy tuon kokoiseen akvaarioon. Se, että myyjillä on kaikilla oma akvaario, ei automaattisesti tee heistä sen enempää asiantuntijoita akvaarioiden suhteen kuin näistä akvaarioharrastajista täällä Aqua-webissä. Ihan kaikkea ei kannata tietenkään uskoa ja kaikkia neuvoja kuunnella, mutta täällä on kyllä todella kokeneitakin harrastajia, jotka tietävät mistä puhuvat. Monesti he ovat myös erehtymisen kautta itse oppineet ja olleet aloittelijoita joskus itsekin. Minusta heidän neuvojaan olisi hyvä ainakin miettiä.

Oletko käynyt lukemassa tuolta Kultakala-otsikon alta kirjoituksia? Siellä kirjoittavat akvaarioharrastajat, joilla on kultakaloja. Heillä on varmasti kokemuksen tuomaa tietoa ja heiltä voisit saada asiallisia neuvoja, jos siellä kysyisit asiaasi. Pelkään kyllä pahoin, että saat sieltä saman vastauksen kuin näiltä muiltakin harrastajilta, mutta sieltä löytyi ihan hyviä tekstejäkin koskien kultakaloja ja niiden vaatimuksia ja hoitoa. Tai jos pääsisit katsomaan kultakaloja sellaiseen paikkaan, jossa ne elävät tarpeeksi isoissa altaissa, esim. jossain yleisöakvaariossa. Saisit vähän kuvaa siitä, millaisesta kalasta haaveilet.

Täällä ihmiset, jotka ovat sinulle vastanneet, ovat vain halunneet auttaa sinua ja varmasti toivoneet, että et joudu pulaan kalojen kanssa, jotka kasvavat liian suuriksi sinun akvaarioosi. On aika kurjaa, jos lemmikistään joutuu luopumaan ja huomaa, että ei siitä pysty huolehtimaan niin kuin pitäisi. Olet vielä nuori, ja on hyvä asia, että otat asioista selvää ja olet uskaltautunut tännekin kysymyksinesi. Olisi mukavaa, jos akvaarioharrastuksesi alkaisi onnistumisen kokemuksella eikä isolla kasalla ongelmia. Niin nauttisit itse enemmän akvaariostasi ja kiinnostus ja mielenkiinto siihen säilyisi pitkään. Aikuisena sinulla voi jo olla mahdollisuus hankkia niitä kultakaloja ja niille tarpeeksi iso allas, jos silloin niitä vielä haluat. Nyt kyllä minusta kannattaisi aloittaa jollain muulla. Kaloja on mielenkiintoisia vaikka kuinka paljon ja sinun akvaarioosi paremmin sopivia. Googlaile ja katso kuvia. Etsi tietoa muistakin kuin kultakaloista, niin mielenkiintosi voi herätä.
128l monen vuoden tauon jälkeen :) 3xkääpiörihmakala, 18xkardinaalitetra, 6xpiikkisilmä, 1xmaatiaispartamonni.
56l: Kääpiörihmakalan poikasia kasvamassa
TiinaM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 240
Liittynyt: 13:46, 27.12.2009
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja TiinaM »

Hmm, koska täällä selkeästi enemmistö on sitä mieltä ettei sinne kultakala mahdu niin et luota siihen vaan ennemmin kauppiaaseen. Kauppiaanhan on tarkoituskin saada kaloja myydyksi eli se on sitten luotettava tietolähde... Valitettavan harvoin se kauppias kalojen parasta ajattelee ja monikaan ei ole päivittänyt tietojaan kalojen vaatimuksista. Tokihan kannattaa kysyä sieltä mistä saa itselleen sen mukavimman vastauksen :roll:
Altaat 375l, 180l, 225l + pari nanoa. Karvaisia kavereita 2 kissaa.
Koomikko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2235
Liittynyt: 13:14, 20.04.2012
Akvaarioseurat: Kalasoppa
Sukupuoli: Mies

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Koomikko »

Lapset on lapsia ja aikuisten on välillä vaikea niiden päätä kääntää. Asiasta taitaa olla turha keskustella kun kerran päätös on jo tehty mutta oletko miettinyt millä pidät veden sopivan viileänä kun kultakala on viileän veden kala.
Kirjoituksistani ei pidä loukkaantua.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

En tiedä mistä bongasitte kysyjän iän, mutta ihan nuorille ihmisille ei kaikki liikkeet edes myy eläimiä ja hyvä näin.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
suomunaama
Senior Member
Senior Member
Viestit: 585
Liittynyt: 17:45, 29.05.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja suomunaama »

Monet niistä akvaliikkeiden työntekijöistäkin ovat täällä jäseninä, eikös? :) Eli loppujen lopuksi ei se akvaariokauppiaan sana ole mikään aina oikea vastaus. Valitettavasti joissain liikkeissä vain se palvelu päättyy kassakoneen kilahdukseen. Voi olla, että kauppias kuulostaa mukavalta nuoren tytön korviin myötäilemällä tämän valintoja ja myymällä tälle kultakaloja 200-litraiseen. Edes vaikka siinä Tetran oppaassa olisi ollut kultakala missä 100-litraisessa tahansa, ei se tarkoita, että sitä voi kokeilla kotona.
Hieman vanhempana voi sitten ottaa niin ison altaan kuin lattia kantaa täyteen kultakaloja. Eihän mullakaan ollut ikäisenäsi kuin 125-litrainen täynnä niitä tavallisimpia kaloja. Siinä sai sopivasti kokemusta perusasioista. Eli kannattaa aloittaa helpommilla kaloilla. Joissain liikkeissä on tarjolla vain niitä tavallisimpia kalalajeja, koska niillä menekki on suurin. Tilaavat kumminkin usein pyynnöstä vähän harvinaisempiakin. Suosittelen lukemaan kirjoista, miten monilla muilla kaloilla onkaan yhtä upea väritys, mutta soveltuvat akvaarioosi mainiosti. Veikkaanpa, että esimerkiksi tetroista ja ahvenista löytyy monia sinulle vielä tuntemattomia lajeja, joihin saatat vaikka tykästyäkin ja voit ostaa oikein luvan kanssa akvaasi. [;)]
mirauria
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1051
Liittynyt: 18:06, 17.03.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja mirauria »

vilmaaa kirjoitti:Luotan akvaario kauppiaaseni täysin. :mrgreen: Kaikilla heistä on jopa oma akvaario [;)] en luota kaikkiin vastauksiin jotka saan täältä anteeksi vain :roll:
Asuit Mikkelissä? Olen pahoillani, mutta en voi sanoa, että ainakaan kaikkiin tämän kaupungin akvaarioliikkeissä työskenteleviin kannattaisi luottaa kuin kiveen. Mielummin ainakin itse otan selvää monelta taholta enkä pelkästään heiltä. On totta, että heistä hyvin monella on akvaario ja moni myös kyselee millaisiin oloihin kala on menossa, mutta en silti sokeasti jokaiseen luottaisi. Ihminen on erehtyväinen. Myös ne luotettavat kauppiaat. Ja jos näiltä luotettavilta asiaasi kysyt, niin vastaus on sama kuin täälläkin.
Suosittelisin myös, että vielä tutkit vaihtoehtoja kirjoista ja netistä. Sieltä löytyy varmasti joku sinua miellyttävä kala, joka altaaseesi mahtuu. On paljon kivempi aloittaa harrastus tosiaan sillä onnistumisella kuin isolla nipulla ongelmia.
720l, 2 * 40l, taistorivari || tyhjänä: nano, 54l
Lisäksi 2 koiraa ja 3 kania
vilmaaa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 17:37, 15.06.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja vilmaaa »

Vastaukset riittää nyt :( :) :S
Heidikalafriikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 15:41, 30.04.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Heidikalafriikki »

Sori et vastaan vielä mut... Mä oon suunnilleen samanikänen kun sä ja suosittelen myös hommaamaan harrastukseen mukaan jonkun aikuisen. Mun isoveli (joka on aikuinen) tykkää myös akvaarioista ja on omistanut niitä. Sen kanssa aina katellaan että mitä kaloja voisin hankkia. :) Täältä foorumilta olen tosi hyviä neuvoja saanut, kaikkiin tilanteisiin. Sillä mulle kävi niin että kun mulla oli toi 55 litranen niin menimpä kyseleen faunataresta mitä kaloja sinne sopii niin ne sano että joo kyllä sinne aika paljon kaloja voi ottaa, uskoin että hän tietää ja mulla oli pahimmillaan: 20 millistä 10 neontetraa 1kääpiökynsisammakko ja 2 piikkisilmää sekä 2 ottoa. Mutta onneksi neonit otti kaverini ja milliksetkin annoin pois. Kääppäri ja piikkisilmät valitettavasti kuoli omien möhläysten takia. :'( Tämän foorumin ja asiantuntevien foorumilaisten ansiosta sain asiat kuntoon. Joten, älä tee samoja virheitä ja rääkkää kalojasi. 200 litraseen menee paljon muitakin kaloja, jotka ovat aloittelijalle helpompia ja vähintäänkin yhtä kiinnostavia. Jos vaan uskot näitä aikuisia jotka täällä on ja annat kalat jotka ei sovi akvaasi pois, akvaariostasi tulee upea pala luontoa jota on hauska seurailla. :) ;)
55l akva,kissa ja 2 marsuu
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: kysymys

Viesti Kirjoittaja Heska »

Hyvä Heidikalafriikki :P , harvinaisen kypsä mielipide sinulla ikäiseksesi ja olet varmaan jo paljon oppinutkin akvaarion hoidosta. :P

Kaikkien isompien ja pienempien kannattaa ennen kalojen ostoa kysellä ja selvittää hyvin mitä ne vaativat ja minkä kokoiseen akvaarioon milläkin vesiarvoilla ja lämpötiloilla ym. ne tarvitsevat eikä kävellä vain liikkeeseen ja siellä alkaa arpomaan mitähän kaloja ostaisi.

Hyvällä etukäteis suunnittelulla ja sen mukaisella toteutuksella saa akvaariosta hyvän ympäristön kaloille ja kasveille ja sitä myöten iloa itsellekin.

Jos ei itse saa selvyyttä jostain asiasta kannattaa kysyä täällä sillä yleensä jollain harrastajalla on tietoa ja kokemusta asiasta enemmän kuin Akvaariokaupan myyjillä. 8-)
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bongauksia”