Kultakala-akvaario 500-700 litraa

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Kultakala-akvaario 500-700 litraa

Viesti Kirjoittaja lindap »

Ihan vain mietin mielessäni, että jos hankkisin 500-600 litraisen akvaarion, jonka veden lämpötila olisi noin 20-22c ja vesi olisi keskikovaa. Pohjalla olisi jokihiekkaa/soraa, sellaista pyöristynyttä.
Kasveina olisi vallisneriaa, jättiläisvallisneriaa, kriinumeita, jotain miekkakasveja, melalehtiä, jne. Mitkä kasvit nyt sopisivat sinne lämpötilan ja vesiarvojen mukaan.
Muu sisustus muodostuisi lähinnä erilaisista kivistä.
Kalastona olisi 4 tai useampi, jalostettua huntupyrstöistä kultakalaa.

Luin täältä aqua-webistä, että kultakalojen kanssa pärjää myös muita kaloja, esim. haarniskamonni, tummaleväpleko, partamonni..entäs sitten vaikka miekkapyrstöt? Tiedän, että kultakaloja pitäisi, tai olisi suositeltavaa pitää lajiakvaariossa, mutta onhan sitä ihan kiva miettiä, että toimisiko muutenkuin puhtaana lajiakvaariona.

Kertokaa kokemuksianne kultakaloista, tiedän kyllä niistä paljon, eli kokemuksia lähinnä kalakavereista sun muusta.[/b]
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

Kultiksista....

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Hei! Pyysit neuvoa, tassa tulee.

Minulla on 735l akvaario jossa on enaa 4 huntupyrstoa.

Ihan ensiksi,kutakala ei ole niin helppo hoitoinen kun mita annetaan ymmartaa, tama on tietty minun mielipide.

Varaa KUNNON pumput. Minulla vanha Ehaimin ulkosuodatin joka kierrattaa reilu 1000l/h, Resun ulkosuodati joka kierrattaa saman verran ja viela reipas sisasuodatin.

Pohjana on puhallus hiekka jossa seassa vahan isorakeisempaa ( hiekotus sora) ja korallihiekkaa.

Kasveina jattilaisvallisenriaa ja iso anubias. Muuta en ole saanut menestymaan. Kasvit kasvaa isoissa ruukuissa jotta voin siirella niita perusteellisemman siivouksen yhteydessa. Nain ei myoskaan tarvitse laittaa paksua kerrosta hiekka pohjalle ja se on helpompi pitaa siistina.

Mitaan muita kaloja ei ole. Joskus kauan sitten oli 2 partamonnia, mutta luovuin niista kun kuulin etta ne voivat vahingoittaa kultakaloja. Paras on kun pitaa kultikset ihan omassa lajiakvaariossa!!!!!

Meinasin hankkia omenakotiloita ja lisaa kasveja haluaisin kovasti, mutta....

Olisin mielellani luopumassa kultiksistani, joten jos kiinnostaa... [;)] Isoin on ollut minulla noin 4v. Komea on!

Tassa aluksi neuvoja. Jos suinkin tulee jotain kysyttavaa, vastaan mielellani :D
kananiho
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

Hei, mulla on kultsiakvaario. On komeettaa, huntua eri väristä. Ja seurana on puropleko, sinirapu, vihermonnisparvi ja kaksi albiinopartista plus omppuja. Ja :mrgreen: hvyin tulee toimeen. Aiemmin oli myös pari haarniskamonnia ja hyvin nekin tuli toimeen.

Miekkapyrstöjä en sinuna laittasi. Ne sopivat paremmin platyjen, mustamollien ja muiden samanlaisten kanssa.

Mun kutsit on niin harvinaisia (?) etteivät syö kasveja, joten mulla on mm. lummetta, josta usein sanotaan, ettei se muka sovi kultakala-(uima-allas)-akvaarioon. Annan niille kasviruokaa reippaasti, johtuisko siitä. Valliseneriaa oli ennen, mutta sitten meni hermot kun aina kasvoi ylipitkäksi, niin että peitti pahasti valoa. Ja katkaisemalla niistä tuli ruman mustuneita päistään.

Mukavia kultakala-allas suunniteluhetkiä :D !

PSSS. Mullakin on yksi keskikoinen nätti kultsi kaupan [;)]
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

No haarniskamonneja olin juuri ajatellut..Montahan niitä voisi sitten hankkia? Olen kuullut että ne olisivat parvikaloja? Eivätkä ne varmastikkaan kiusaa kultakaloja?
Joo ne miekkapyrstöt heitin vaan päästäni kun ajattelin, että vesi olisi aika samankaltaista. eli niitä ei.
Olisiko siis 500-700 litraiseen altaaseen sopiva kalasto: 4-6 huntupyrstöistä kultakalaa, 3-5 haarniskamonnia, 1 tummaleväpleko ja partamonni/albinopartamonni? :? :)
Allas on vielä suunnittelu vaiheessa, eli en ainakaan vielä puoleen vuoteen osta kultakaloja, kiitos tarjouksista :D
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

kultiksista

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Hei, ole kiltti ja ala ainakaan ota sita plekoa :? . Voin melkein taata et tulet olemaan pulassa sen kanssa viela. Se kuitenkin kasvaa isoksi.....
kananiho
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

Suunnitteluvaiheessahan minä vasta :) Eli ei tummaleväplekoa. No..onhan se 50cm aikas paljon :D Kiitos neuvosta
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

Mulla oli haarnoskoja pari, ukko ja akka. Ei mulla ainakaan kiusannut. Tykkäsin niistä kovasti, olivat aivan todella suloisia ja veikeitä läiskyttelijöitä (ilmoittivat aina kun on ruoka-aika vettä läiskyttämällä :) ). Sitten niillä on niin hyvä tasapainoaisti, että roikkuvat kasveissa ns. lepäämässä.
Minusta kalastosuunnitelmasi on ok, mutta ei sitä plekotusta, tulee turhan isoksi 8O .
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

Okei. Suunnittelin ja laskeskelin akvaarion mahdollisia mittoja, niin alkoi kiinnostamaan, jos vaikka joskus tilauksena ihan teettäisi akvaarion, jonka mitat olisi:160cm(leveys)*60cm(korkeus)*80cm(syvyys). Sehän olisi päälle 700litraa, mutta mitäpä sitä tilavuudesta (litramäärästä) tinkimään. Sitäpaitsi sehän olisi oikea tilaihme jos vaikka asunto on ahtaamman puoleinen.. :D

Pusu: Minkä kokoinen altaasi on? Ja mitkä vesiarvot ja lämpötila? Kiinnoistaisi tietää, että saan tarkennusta siihen, että miten ne muut kalaset sitten pärjäisivät, sillä kultakalathan pitävät usein hitusen viileämmästä vedestä kuin muut.

Omenakotilot voisivat olla kyllä mukava lisäys vielä tuohon minun suunnitteilla olevaan pyttyyn.

Vielä kun mitään ei ole lyöty lukkoon kultsuakvaarion osalta, muuta kuin se, että semmoinen hankitaan, niin olisiko vielä joitakin plekoja, monneja, monnisia tai muuta vastaavaa, jotka sopisivat huntupyrstöisten kultakalojen kanssa?
Haluaisin meinaan saada kaikki mahdolliset vaihtoehdot esille ja miettiä sitten vielä tarkemmin sitä kalastoa. :)
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

Mun allas on vaatimaton 375 l. 150x50 ja korkeus 50. Älä ihmeessä ota korkeempaa akvaa kun 60, on vaikea hoitaa. Tarkoitan sitä että olet kainaloa myöten vedessä, kun laitat kasveja tai jotain, jos se edes riittää jalustan kanssa.

Ton isompaa en voi tähän asuntoon ainakaan ottaa, toi mahtui just ja just hissiin (4 krs) ja jaksoin just ja just kantaa tosesta päästä. :roll: (no syvyyttä voisi kenties olla 10 cm lisää)

Toihan on hienoa että suunnittelet teettäväsi. Uusi on aina uusi ja saatpa haluamasi kokoisen. Tuo 700 l on ihan ruhtiaallinen, sehän on tosi iso 8O!!! Mitäs sun vanhemmat tuumaa?
Mä en olis ainakaan ikinä saanut kotona asuessani tollaista uimalaa :roll: ... siksi nyt kostautuu 4 altaalla, koiralla ja tulevalla kissalla ja kahdella ihanalla tenavalla :mrgreen: !!!

Mä en ole nyt mitannut vesiarvoja muuton jälkeen, mutta lämmitintä ei tietenkään ole, lämpötila huoneenlämpötila n.20- astetta.
Helsingissähän on käsittämättömän pehmeetä vettä.

Hmmmmmmmmmm. muita kaloja :| .. Täplämonnisia?Karppeja? Mietin lisää ja palaa asiaan.
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

Ollaan kaikki eläin (myös kala) rakkaita, joten kunhan vaan hoidan sen ja pidän puhtaana, niin sitten ei oo ongelmaa saada sitä.
Tällä hetkellä minulla pyörii huoneessani 50cm korkea allas ja ei kastu käsi muuta kuin..öö..miten sen nyt sanoisi..No kyynärpäästä vähän ylemmäksi :D Kun en mikään ns tappi pituudeltani kuitenkaan ole..joo poikkeaa aiheesta.
Pusu: Käytätkö kultsualtaassasi esimerkiksi kh plus ainetta?
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

Sullahan mukavat vanhemmat [;)]
En käytä ko. ainetta.
Ja mä olen aika tappi :?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kultakalojen kalakavereina ovat parhaita muut kultakalat tai karpit. Karpit ovat metrin mitan saavuttavia lammikkokaloja, joten ne voi unohtaa saman tien. Muita kultisaltaaseen sopivia kaloja ei olekkaan, muiden kanssa täytyy aina olla varauksella liikenteessä. Aasianmutakalat ovat useimmiten sopivaa seuraa. Partamonnit ja muut imusuut käyvät helposti kultakalan kylkiliman kimppuun. Pienmmät kalat taasen joutuvat kultsien ruokalistalle, sama koskee omenakotiloita. Omppojen liehuvat sarvet tuntuvat houkuttavan suurimman osan kaloista maistamaan. Jos joku välttämättä haluaa kultakala-altaasta seura-altaan niin suositan kultakalan tilalle vaikka loistobarbia, joka on pieni ja kaunis kala. Kultsi tarvitsee lajialtaan, jossa se ei vahingoita ketään, eikä mikään nypi sen eviä tai ime kylkiä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

Luovun heti muista kaloistani kultakala-altaassa jos joku vahingoittaa niitä :?. Niin kauan, kun on sopua, niillä saa olla pohjakaloja kavereina.

Enpä usko että Vihermonnisista ja täplämonnisista on jotain haittaa :) Ja partisten en ole nähnyt imeskelevän kuin omppujen pintaa. Johan saa olla ompuilla nopeutta että saa kultseja kiinni :roll: !!!

Ja en tiennyt että Karpeista tulee noin 8O isoja! Joo, ei sitten niitä, samaa mieltä!
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

pusu kirjoitti:Enpä usko että Vihermonnisista ja täplämonnisista on jotain haittaa

Johan saa olla ompuilla nopeutta että saa kultseja kiinni :roll: !!!
Parikymmenasteinen kultisvesi on vihermonnisille liian kylmää, ja täplämonnisenkin lämpösuositusten alarajoilla.

Taitaakin olla niin päin, että kultis näykkii omppuja.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

pusu kirjoitti:Luovun heti muista kaloistani kultakala-altaassa jos joku vahingoittaa niitä :?. Niin kauan, kun on sopua, niillä saa olla pohjakaloja kavereina.

Enpä usko että Vihermonnisista ja täplämonnisista on jotain haittaa :) Ja partisten en ole nähnyt imeskelevän kuin omppujen pintaa. Johan saa olla ompuilla nopeutta että saa kultseja kiinni :roll: !!!

Ja en tiennyt että Karpeista tulee noin 8O isoja! Joo, ei sitten niitä, samaa mieltä!
Lueppa ajatuksella uudestaan läpi: Siis kultakala voi vahingoittaa eli yrittää ainakin syödä sekä monnisia että omenakotiloita. Molemmista tapauksista olen kuullut, ei ole mitenkään harvinaista. Kultakala rohmuaa syödessään kaiken mikä suuhun menee, eikä todellakaan ole vannoutunut vegaani.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

Ei ainakaan noiden vielä pienehköjen suuhun mitään vielä mahdu. Tarkkailen tilannetta. Kiitos infosta, kun en tollaista ollut kuullutkaan :) !
Ja lämpötila rajoilla on, tiedän!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

No, sinua on varoitettu :roll: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

Selma! Tämä on onneksi oppivainen web, sillä aina on paikalla joku viisaampi :D !
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

Nyt alkoi jo mietityttää tuo kultakala-allas kultakaloineen ja seuralaisineen. Itse olen kyllä sitä mieltä, että omalla vastuulla yhdistelee kaloja toistensa kanssa, riippuu tietysti kalojen lämpötiloista ym. Tosin toisaalta taas..Jos jokin monni vaikka repii kultakalan kylkeä..niin sehän on jo rääkkäystä, kun tiedämme, että se on mahdollista, että monni löytää kultsun kyljet. Aikas ristiriitaista..
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

allas

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Mina hankin 5 paivaa sitten 2 omppua. Ovat pienia ja hyvin katoavat isoon altaaseen...mutta viela ovat tallessa. Ei minun kultikset ole syoneet muitakaan kotiloita.

Minun allas on 140cm pitka ja 70cm korkea. Seisoo viela hienolla mieheni hitsaamalla jalustalla joka sekin on niin korkea, et kun seison altaan vieressa,on akvan ylalaita minun leuan alla. Olen 168cm pitka.

Kaikki siivoukset ja muut toimenpiteet tapahtuu niin et seison keittio rappujakkaralla. Kun teen kunnon siivousta, otan monesti paidan pois kun hihat kastuu kuitenkin. Monesti joudun vaihtamaan homman jalkeen paalle kuivat rintsikatkin. Kaikkeen tottuu [;)] .

Allas on kuitenkin ihanteellisella korkeudella katselua ajatellen ja kuitenkin kun tankki itessaan on niin massiivinen saa se olla kunnon jalustalla. Semmonen alumiinijalkainen rimpula olisi kauhistus!
kananiho
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

lindap: Päätin etten kommentoi tähän ketjuun enään mitään. Tuli pahamieli :( kun mun kalastoa kommentoitiin, että olisin joku ihan tyhmä blondi (blondi kylläkin mutten mikään tyhmä :mrgreen: ). Toivotan sinulle oikein mukavia sunnittelua kalastoon katsomatta :) . Pidä itsesi Kultsi linjalla- ehdottomasti! Yv:n puolella voin kertoa omia kokemuksiani, jos haluat jotain kysyä (ja jos vaan osaan neuvoa, neuvon mielelläni :)).

Sanon vielä sen että HETI kun mun omput kärsii tai muut kultakala-altaan asukit tai toistepäin, niin teen asialle HETI jotain. Siihen asti on hyvä näin. Piste.
Kalat ovat kaikki iloisia, terveitä ja niitä on ennenkaikkea todella suuri ilo katsella aamusta iltaan :D!!!
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

Elikkä mietintä myssyt päähän :mrgreen: Kyllä, kultakalat on lähellä sydäntä [;)]
nunneli
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 18:06, 03.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Kultisten kanssa

Viesti Kirjoittaja nunneli »

Mulla on 600 litrasessa kaks tosi isoa komeettakultista ja puoli-iso heidän poikanen ja monta kasvavaa liikkeeseen menevää poikasta. Lisäksi otin kaksi aikuista (urosta) partamonnia, jotka eivät ole oppineet pahoille tavoille nuoruudessaan ja pohjalla vipeltää hienoa hiekkaa pöllytellen kaksi vyönuoliaista ja kaksi harlekiininuoliaista. Nuoliaiset ovat tosi ihania ja liikkuvat paljon ja vikkelästi. Yritin pitää aikoinaan allasta ilman partiksia, mutta ei siitä mitään tullut kun ei kukaan siivonnut pintoja ja akva oli äkkiä limassa.

Mitään ongelmia ei ole ilmennyt tällä kalastolla ja eläväisiä kaloja on mukava seurailla (ja ne seurailee minua... :D)
Enpäs lentänyt retkuun, sanoi kärpänen kun pummia väisti.
lindap
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 18:26, 20.03.2004

Viesti Kirjoittaja lindap »

Nunneli: Minua kiinnostaisi akvaariosi lämpötila, kun mietin juuri, että mikä olisi se paras lämpötila jos kultisten kanssa olisi muitakin kaloja :) Ja vesiarvot kanssa kiinnostaa.

Mitä mieltä olette, montako nuoliaista, en tiedä mitä nuoliaista, mutta jotain vaan, mahtuisi akvaarioon, jonka mitat olisi 160*80*60? Ja tietysti siellä akvaariossa olisi juuri kultakaloja ja ehkä haarniskamonneja ja tummaleväpleko. Sopisiko vielä isopurjepleko? Vai alkaako olla jo täyttä?

Ja sanokaa mielipiteitänne, että mikä lämpötila ja vesiarvot sopisivat tälle kokoonpanolle parhaiten? Niin ja sanokaa, jos jokin tässä suunnittelemassani kokoopanossa pistää pahasti silmään. :)
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

lindap kirjoitti: Ja sanokaa mielipiteitänne, että mikä lämpötila ja vesiarvot sopisivat tälle kokoonpanolle parhaiten? Niin ja sanokaa, jos jokin tässä suunnittelemassani kokoopanossa pistää pahasti silmään. :)
Isot plekot, tummalevä ja isopurje ovat oikeita p*skakoneita, ulostavat aivan mielettömiä määriä,joten minä ainakin jättäisin pois laskuista.

Haarniskamonnit menisivät varmaan paremmin ja jos jotakin "imikuppikalaa" haluaa, niin mitenkä olisi katinkultamonni? (muistaakseni menevät ainakin lämpötilan puolesta samassa, vesiarvovaatimuksista en muista)

Edit: Faunattaren mukaan ph 6,0-7,0
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”