Ahvenet järvestä akvaarioon

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
myllys83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 09:23, 20.02.2013
Akvaarioseurat: en kuulu
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Ahvenet järvestä akvaarioon

Viesti Kirjoittaja myllys83 »

Hei,

Kommentoin asiaani jo tuonne johonkin vanhaan keskusteluun mutta sinne ei vastauksia ole tullut niin aloitetaanpa uusi. Eli toin mökkirannastamme järvestä 2 kpl noin 7 cm mittaista ahvenenpoikasta kotiin tyhjillään olevaan vanhaan akvaarioon. Akvaario on tallissa viileämmän lämpötilan takia ja talvella lämpötila laskee 10-5 asteeseen, nyt lämpötila 21-20 astetta. Ahvenet on suurimmaksiosaksi järvivedessä, paljoakaan ei hanavettä tarvinnut lisätä. Ahvenet on ollut nyt tänään 3.8 akvaariossa vajaan 2 vuorokautta.

-Vedestä tuleekin eka kysymykseni, eli saako ahvenet totutettua normi hanaveteen ja kuinka pitkällä aikavälillä tämä pitää tehdä?

-Ruokinta oli vähän pienenä ? merkkinä mutta pieniä kastematoja olen ainaki saanut ahvenet syömään, vielä ei akvaariokalanruoka kelvannut.

-Kuinkakohan kylmäksi vesi pitää laskea talvenajaksi ja kuinka monta kuukautta sitä pidetään viileänä? Pitääkö veden lämpötila laskea vaiheittain vai voiko sen laskea siitä noin 20 asteesta kerralla alas? Lämmittäminen varmaan tapahtuukin sitte samalla tavalla kuin viilentäminen.

-Mitkä akvaariokasvit kestää viileää vettä ja voiko sieltä samaisesta järvestä ottaa jotain kasvillisuutta akvaarioon?

Tässä nyt muutama kysymys ja muistakin asioista saa laittaa kommenttia mitä en tuohon kysymyslistaani ole laittanut.
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahvenet järvestä akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Ahven on melko kestävä erilaisien vesiarvojen suhteen, joten tulee menemään lähes poikkeuksetta hanavedessäkin. Jos mietityttää, niin testauta sekä järvivesi että hanavesi ja mieti miten suuri ero niillä on. Luulisin että merkittäviä eroja ei ole ja voit vähitellen vain vaihtaa järvivettä hanavedeksi vedenvaihtojen yhteydessä. Itse mitoittaisin 100% hanaveden saavuttamiseksi noin kuukauden aikavälin.
Ruokinnassa kannattaa tarjota laadukkainta kuivaruokaa mitä löytää, parantaa mahdollisuutta että kalat koskee siihen. Luonnon kalalla voi mennä pitkäkin aika että oppii kuivaruoalle, jotkut lajit eivät siihen ryhdy koskaan. Kokeile pitää parin päivän tauko ruokinnassa ja sitten tiputtele kuivaruokaa, joka on ollut kosketuksissa esim kastematojen kanssa. Ruokaan tarttuu "tuttu haju" ja saattaa nopeuttaa kuivaruoalle oppimista.
Vedenlämmön suhteen voi yrittää etsiä netistä sivuston, joka kertoo mitä jonkun järven vesi on luonnossa eri vuoden aikoina. Siitä sitten ottaa mallia omaan akvaarioon. Isommat lämpötilanmuutokset aina rauhallisesti, esim aste tai pari päivässä tai parissa. Kalat reagoivat voimakkaasti jos tiputat lämpötilaa esim kymmenellä asteella minuuteissa.
Jos altaassa ei ole muuta kalastoa kuin nuo ahvenet, niin voit aivan hyvin hakea luonnosta kasvitkin. Luonnonvesien ja -kasvien mukana altaaseen voi tulla uusia taudinaiheuttajia, mutta tämän ei pitäisi olla ongelma jos altaassa on vain luonnonkaloja, jotka ovat niille samoille bakuille jo altistuneet. Luulisi että kaikki luonnonjärvestä löytyvä kestää viileää vettä.. Tosin osa kasveista voi kuolla talveksi (paitsi juuret), joten ne eivät välttämättä ole sen puolesta sopivia akvaariokäyttöön.

Pakollisena ylivarovaisuus muistutuksena; akvaariossa pidettyä ahventa ei sitten kannata palauttaa luontoon, mikäli se altistuu normaalien akvaariokalojen bakteerikannalle. Ettei kulkeudu sinne luontoon mitään ylimääräistä, mikä pahimmassa tapauksessa selviääkin siellä.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
myllys83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 09:23, 20.02.2013
Akvaarioseurat: en kuulu
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Ahvenet järvestä akvaarioon

Viesti Kirjoittaja myllys83 »

Kiitos vastauksesta, joo olen pitänyt muut akvaariokalat erillään näistä ahvenista. En ole myöskään käyttänyt samoja välineitä akvaarioiden hoidossa vaan hommannut molempiin omat. Veden muuttamista hanaveteen itsekkin ajattelin pikkuhiljaa 10-20 litraa viikossa. Ainut tämän hetkinen ongelma on että ahvenakvaario on liian pieni. Tilavuus varmaan siinä 100-110 litraa, ahvenet (2kpl) on nyt vielä pieniä noin 7 cm mittaisia mutta kasvavat varmasti nopeasti. Toki varmaan ruokinnallakin on kasvuun jotain vaikutusta, pakaste surviainen ja pienet kastemadot menee kuin kuumillekiville. Olen kerran päivässä antanut nyt ruokaa ja paastopäivä tulee sunnuntaille samoin kun on normi akvaariossakin.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Ahvenet järvestä akvaarioon

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Meillä ei luontokeskuksen altaassa ainakaan ahvenet kasva ollenkaan nopeasti vaikka mun ymmärrykseni mukaan aika tuhdisti ne täällä syövät. En usko että nopea kasvu on kovin suuri ongelma. Sata litraa on kuitenkin tosi pieni allas, joten siinä niitä ei voi pidemmän päälle pitää. Seitsemänsenttisille se mun mielestäni vielä riittää kyllä. Mikä on altaan pituus? Itse harkitsen ottavani töistä pari affenaa talveksi 125-litraiseen altaaseen, joka on viileässä eteistilassa.

Hiutaleita en ole saanut ahvenia syömään, kiiskelle kelpaa kyllä raemainen pelletti joten ehkä nuo oppisi sitäkin syömään. Pakastesurviaiset menee oikein hyvin alas, niitä voisit varmaan talven varalle ainakin hankkia. Hyttysentoukat, kastemadot ja lampiveden mukana tulevat ötökät ovat kaikki mukavia haukkapaloja ahvenille.

Kasvina helpoin on varmaan vesisammal, jota voi hakea melkein mistä vaan ojasta jossa on vähän tai vähän enemmän virtausta. Se pysyy aika hyvin vihreänä eikä vaadi ihmeitä.
myllys83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 09:23, 20.02.2013
Akvaarioseurat: en kuulu
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Ahvenet järvestä akvaarioon

Viesti Kirjoittaja myllys83 »

Kiitos Kerttu sullekki vastauksesta. Akvaarion pituus jossa affenat ui on 90cm ulkomitaltaan. Pieniä onkimatoja olen niille antanut ja ne ainakin kelpaa hyvin, myös pakastesurvari on maukasta sapuskaa. Pientä raetta olen kerran tarjonnut onkimatojen kanssa yhtäaikaa mutta ei kelvannut. Nyt ajattelin kokeilla raetta tarjottavaksi surviaisten kanssa. Katotaan kuinka käy.
myllys83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 09:23, 20.02.2013
Akvaarioseurat: en kuulu
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Ahvenet järvestä akvaarioon

Viesti Kirjoittaja myllys83 »

Ruokinnasta kysyisin vielä että pitääkö ahventa ruokkia samalla tavalla päivittäin kuten normi akvaariokaloja? Kuinkas talvella kun veden lämpötila laskee sinne 5-10 asteeseen ruokitaanko talviaikanakin ihan normaalisti?

Nyt olen kerran päivässä antanut pakastesurviaista tai vaihtoehtoisesti pieniä onkimatoja muutaman. Onkimatojen kanssa on vaan se ongelma kun niitä ei paljoa tuu laitettua keralla että melkeinpä ne menee nopeimman suuhun kaikki.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Ahvenet järvestä akvaarioon

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mä olen pilkkonut madot pieniksi paloiksi, jolloin niistä riittää useammalle. Mulla on tuolla altaassa myös kiiski ja kivisimppuja, ja niille tarjoilen madonpaloja melkein nenän eteen, muuten eivät ehtisi kyllä syödä mitään...

Talvella ruokintaa voi varmasti vähentää. Päivän paasto ei kyllä kesäaikaankaan haittaa.
myllys83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 09:23, 20.02.2013
Akvaarioseurat: en kuulu
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Ahvenet järvestä akvaarioon

Viesti Kirjoittaja myllys83 »

Joo kyllä mä olen päivän paaston pitäny samaan tapaan ku normi akvaariossakin. Ajattelin lähinnä sitä talviruokintaa että riittääkö tyyliin kerran viikossa. No jos esim. jokatoinen päivä ruokkii talviaikaan?
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Ahvenet järvestä akvaarioon

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Jos tosiaan saat jotenkin akvaarion tilaan, jossa vesi viilenee tuonne 5-10 asteeseen, niin ruokintaa voi varmaan vähentään rajustikin. En uskalla antaa mitään sen tarkempaa ohjetta kyllä, kun ei kokemusta talvipidosta ole :).
myllys83
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 09:23, 20.02.2013
Akvaarioseurat: en kuulu
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Ahvenet järvestä akvaarioon

Viesti Kirjoittaja myllys83 »

Joo lämpötilan lasku sujuu ihan itestään kun akvaario on tallissa missä lämpötila on koko talven pakkasista riippuen siinä +5 - 10 asteen paikkeilla.
mikaha

Re: Ahvenet järvestä akvaarioon

Viesti Kirjoittaja mikaha »

Meillä oli parin vuoden ajan ahven kotimaisten akvaariossa, mutta se piti lopettaa, kun kasvoi liian isoksi, ja alkoi saalistaa muita kaloja.

Tullessa sillä oli mittaa noin sormen verran (45 mm), painoa ei tullut punnittua. Parin vuoden kuluttua se painoi aika tarkasti 300 grammaa. Akvaario oli 270 litrainen, siellä oli myös särkiä, lahna, sulkava ja jossain välissä myös muutama viljelylaitokselta saatu kuha.

Ahven ei tarvitse kylmävesikautta, mutta jos sellainen on, niin elintoiminnot tietenkin laskevat, ja ravinnontarve vähenee. Meillä lämpötila vaihteli 19-22 välillä, sillä lämmitintä ei ollut käytössä. Ahven tuntui viihtyvän aivan hyvin. Ruokina kokeiltiin monenlaista. Melkein kaikki kelpaa, mutta osa ei sula kovin hyvin.
- Kaupan jauhelihapaketista otetut madon näköiset suikaleet kelpaavat, mutteivät sula. Akvaario pitää putsata usein.
- Kirjolohen rehu oli parasta herkkua
- Akvaariokaupan surviaistoukat kelpaavat todella hanakasti
- Pakastekatkaravut piti aluksi pilkkoa pieniksi, niihin oli hyvä lisätä vitamiineja. En tiedä oliko vitamiineilla mitään merkitystä, mutta siinäpä meni. Kalan kasvaessa katkaravut meni kokonaisena.

Ruokintarytmi oli aika sekalainen. Niin se luultavasti on luonnossakin.

Kala muuten meni akvaariosta pannulle. Ei mitään makuvirheitä. :-)

Mika
Lahti32
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 22:06, 20.02.2011
Sukupuoli: Mies

Re: Ahvenet järvestä akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tulee harvoin luettua tätä palstaa, harmi kun huomasin vasta nyt tämän ahvenkeskustelun.

Meillä on 450 litraisessa kaksi ahventa, seipi ja pari ruutanaa. Ruutanoita oli alunperin viisi mutta pienemmät on menneet ahvenen kitaan ajat sitten ja jäljelle jääneet ovat sen verran isoja että ei ole tullut ahvenilla mieleen syödä niitä. Ahvenet on olleen nyt puolitoista vuotta. Kaupan ruoalle ne eivät ole oppineet. Onko joku saanut ahvenia syömään keinotekoisia eväitä? Meidän ahvenet syö muikkuja silloin tällöin, kastematoja, verimatopakastetta, kuivattuja kärpäsiä joita saa valaisimien kupujen alta kerättyä.

Vesi on hanavettä ja hiekka merenpohjahiekkaa. Mitään koristekasveja ei ole jäljellä.

Mukavasti sujuu ahventen elo. Nälissään näykkivät toisiaan mutta kun masu on täynnä niin kyllä on värikkäät raidat näytillä ja tyytyväisiä. Terveenä ovat pysyneet. Alkuun oli juotikkaita mutta nappasin ahvenen käteen ja nypin siltä juotikkaat pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”