Olen liottanut akvaariossani viittä todennäköisesti särkeä viime kesästä lähtien. (Määritykset ovat liikkkuneet aina salakoista asti kunnes silmiin on alkanut tulla punaista.)
Olivat 5 millin poikasia.
Tuli mieleen, että mitä kokemuksen omaavat ovat syöttäneet niille?
Tarkoituksena on hankkia isompi akvaario. Olivat 180 litrasessa, joka alkoi vuotamaan. Nyt kuitenkin majailevat 68 litrassa, jossa noh - pystyvät nyt kääntymään ja uimaan.
Ovat 8-10cm nykyisin.
Menu: pohjatabletteja, kuivattuja verimatoja(eivät oikein mene kun eivät juuri syö pinnalta), kiekkokalojen pakasteruuat(hitti), joskus pakastekalaa, erinäistenn kasvien näykkiminen.
Lämpötilaa olen yrittänyt pitää alle 20 asteen. Lattialla lämpötila pysyi ihme kyllä alle 15 asteen(olen pitänyt ikkunaa raollaa päivisin ja patteria pois päältä) , mutta jalustalla on työtä llämpötilan pitämisessä alle 20. Olleet parisen viikkoa noin 18 asteessa.
(Asun solussa, joten naapuristosta lämpöä näyttää irtovan käsittämättömiä määriä.)
Lattia-akvaario 60cmx100cm pinta-ala toimi aluksi ihan hyvin ja kalat olivat onnessaan.
Iloa kesti pari viikkoa vuotamisen takia. Akvaario oli kyllä retkeilypatjan päällä(lattia silti ehkä vino?).
Samoin suihin alkoi tulla valkoista, joka ilmeisesti johtui niiden tavasta uida nenä kiinni pohjalasissa(en ehtinyt hiekkajuttuja vielä ajattelemaan.)
Siirrettyäni ne pienempään akvaarioon suut paranivat.
(Useammin vedenvaihtoja? noin 20 litraa päivässä, 10 aamulla ja illalla veden viilentämiseksi.)
Niin olen kohtalaisen onnellinen, että ovat vielä hengissä ja aika komeitakin. Ottaa vain päähän, että eivät syö pinnasta ja siksi ruokinnan kanssa on ns. tapeltu.
Suodatus on toinen juttu, joka tökkii. Suodattimet pitää huudella melkein viikon välein. Vesipumppu ja vanu ymmpärille kiedottuna on ollut suoranainen pelastus veden kirkkautta ajatellen.
Ovat kyllä aivan sekoja virtauksen suhteen ja uivat rivissä ns. juoksupyörämäisesti juuri pumpun edessä. Nuorempana heittivät rankasti voltteja virroissa ja ilmastimien päälllä.
Onko muilla ollut kokemuksia?
Kommentteja?
Viimeiset puoli vuotta on ollut sellaista söhläämistä kun kaikki on pitänyt kokeilla kantapään kautta. Tietoa ei ole saanut sitten mistään. (Kiitollinen tästä osasta.) (Puhumattakaan sinttivaiheesta kun pelkäsin koko ajan, etteivät ne selviä kun olivat niin olemattomia - aloittivat muutaman opäivän hillopurkissa, josta siirtyivät 40 litraseen ja 68 l -> 180l mitä nyt vähän takapakkia.
Kiitoksia lukemisesta (tuli juttua vähän liikaa, mutta on tuntunut hieman yksinäiseltä kun kukaan muu ei tätä oikein harrasta. Kauneimpia kaloja ovat mitä akvaariossa olen nähnyt ja ektra kesyjä ja seurallisia