Karppi uima-altaaseen?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MothMan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 16:15, 27.10.2015
Sukupuoli: Mies

Karppi uima-altaaseen?

Viesti Kirjoittaja MothMan »

Molskis! Minulla olisi jo vuosia tyhjänä ollut sisä uima-allas 680x220x130cm mitoilla, eli noin 19500 litraa ja mietin puoli vakavissani mahtaisiko moinen soveltua koi karppien altaaksi. Lähinnä suodatuksen tarve ja valot mietityttää. Allas on harmaata laattaa, onko liian vaalea?
Kala määrä ilmeisesti noin kymmenen lähteestä riippuen. Mitä mieltä, onko tuhoon tuomittu idea?
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Karppi uima-altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

Ei ollenkaan, Hiekkasuodattimen lisäksi biologinen suodatin, kasveja, valoja tarpeen mukaan. Kasvejahan ei välttämäti tarvita, valot sellaiset mikä näyttää hyvältä.

Itsellä ne on ollut sisällä jo 10 talvea joten ei se eroa mitenkään muuta kuin että sinulla se on vain sisätilassa. Minun talviallas on kellarissa.
itselläni on uima-alassa takkahuoneessa joten ei se ole ongelma.
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
attek
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 10:00, 05.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Karppi uima-altaaseen?

Viesti Kirjoittaja attek »

Suosittelen!

Itse saneerasin sisäuima-altaan karppialtaaksi remontin yhteydessä reipas vuosi sitten. Koska allas oli vanha, vesieristämätön ja teknikka kuivanut ja toimimaton, lähes kaikki meni uusiksi.

Altaasta piikattiin laatat irti ja se päällystettiin mustalla allaskumilla. Vanha hiekkasuodatin vaihdettiin biologiseen suodatukseen uv:lla ja maalämpöön kytketyllä lämmitykselle. Herkkuna puolikuutioiset yläaltaat, josta vesi valuu pääaltaaseen.

Eikä kalat edes estä altaassa uimista!
tiiasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 15:37, 17.10.2014
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Karppi uima-altaaseen?

Viesti Kirjoittaja tiiasu »

Kuvia?! Pliispliis kuvia. Sekä projektista, että attekin valmiista altaasta!!!
Nimimerkillä, joskus mulla vielä on puutarhalampi!
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Karppi uima-altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

attek kirjoitti:Suosittelen!

Itse saneerasin sisäuima-altaan karppialtaaksi remontin yhteydessä reipas vuosi sitten. Koska allas oli vanha, vesieristämätön ja teknikka kuivanut ja toimimaton, lähes kaikki meni uusiksi.

Altaasta piikattiin laatat irti ja se päällystettiin mustalla allaskumilla. Vanha hiekkasuodatin vaihdettiin biologiseen suodatukseen uv:lla ja maalämpöön kytketyllä lämmitykselle. Herkkuna puolikuutioiset yläaltaat, josta vesi valuu pääaltaaseen.

Eikä kalat edes estä altaassa uimista!
Ei estä uimista mutta täytyy pitää uikkarit jalassa, muuten voi karpit luulla että on ruoka-aika.. :mrgreen:
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
kalaton1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 791
Liittynyt: 18:37, 01.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Karppi uima-altaaseen?

Viesti Kirjoittaja kalaton1 »

tiiasu kirjoitti:Kuvia?! Pliispliis kuvia. Sekä projektista, että attekin valmiista altaasta!!!
Nimimerkillä, joskus mulla vielä on puutarhalampi!

Samat sanat :)
Krooninen akvaariokuume vuodesta 2012
Wannapurr
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 17:44, 11.09.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Karppi uima-altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Wannapurr »

Itsekin olen joskus leikitellyt karppilammesta sisäuima-altaana, mutta sitten törmäsin ilmiöön nimeltä kalatuberkuloosi. Sekö ei ole ongelma? O_o
Seurala 110 litraa: neontetroja, kiilakylkiä, kotiloita.
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Karppi uima-altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

Wannapurr kirjoitti:Itsekin olen joskus leikitellyt karppilammesta sisäuima-altaana, mutta sitten törmäsin ilmiöön nimeltä kalatuberkuloosi. Sekö ei ole ongelma? O_o
Juu ei sinne ihan ehdoin tahdoin kannata mennä polskimaan.
http://aqua-web.fi/2012/12/17/kasipaiva ... in-kanssa/
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
attek
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 10:00, 05.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Karppi uima-altaaseen?

Viesti Kirjoittaja attek »

Nishikoi kirjoitti:
Wannapurr kirjoitti:Itsekin olen joskus leikitellyt karppilammesta sisäuima-altaana, mutta sitten törmäsin ilmiöön nimeltä kalatuberkuloosi. Sekö ei ole ongelma? O_o
Juu ei sinne ihan ehdoin tahdoin kannata mennä polskimaan.
http://aqua-web.fi/2012/12/17/kasipaiva ... in-kanssa/
Ongelma joo, mutta kuinka suuri? Todennäköisyys näytti olevan pieni. Kahdeksan kalaa per 42m2 vettä... Mikä on tavallisen kalattoman altaan bakteeri- ja virustilanne? Tai ulko uimarantojen ja - paikkojen puhtaus?

Olen samaa mieltä että tauteja ei saa vähätellä mutta itse en lähde tuolla prosentilla hysterisoimaan.

Yritin laittaa kuvia näytille, mutta kokoa oli liikaa. Palaan asiaan kun otan kooltaan pienempiä kuvia.
Nishikoi
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 17:52, 14.05.2007
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Karppi uima-altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

joo , ei siinä hysteriaan kannata mennä, itse olen useita kertoja käynyt pulikoimassa lammessa kun siellä on ollut kaloja. Joskus kasveja laitellu ja pohjasta noukkinut milloin mitäkin. Toistaiseksi ei mitään ole tullut mutta eipä ole kalojakaan kuollut mihinkään mikä viittaisi em tautiin. Uimiseen en kuitenkaan lampea käytä.
Pihalampi n.120 000 litraa + talviallas 12000 litraa ja 2 kpl 2700litraa
https://www.youtube.com/watch?v=gK8ytO07iI4
Miljoonakalatyyppi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 15:32, 26.01.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Re: Karppi uima-altaaseen?

Viesti Kirjoittaja Miljoonakalatyyppi »

Vanha ketju ja aiheen viereenhän tämä on mennyt, mutta jos kuunaan tulee oudon näköinen kala altaaseen, karppi tai miljoonakala, pitää hahmo ja pohjan lietettä lähettää vtt:lle tutkimuksiin. Sitten tietää, että oma kotiallas on puhdas. Maksaahan se toki jonkin verran, mutta on se tärkeää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”