Ison pihalammen suodatus

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
outska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 14:18, 07.02.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ison pihalammen suodatus

Viesti Kirjoittaja outska »

Hei, minulla on ollut nyt toista kesää pihalampi ja sen vesi ei tunnu kirkastuvan koska on savipohja ja veden kiertoa ei suuremmin ole. Lammen koko on 18 m X 22 m ja syvyyttä pääosin noin 0,5 m...1 m, syvin alue kuitenkin yli 2 m. Tällä hetkellä sinne on levinnyt osmankäämiä ja jotain ruokoa rannoille, myös sudenkorentoja on todella runsaasti. Vesi tulee lampeen luonnostaan koska pohjavesi on korkealla. Tarkoitus on vielä ujuttaa tuonne suodatinkangas ja hiekkaa pohjalle sekä kiviä reunoille ja jonkin verran pohjaan jos sinne pääsisi vielä jossain välissä pulahtamaan. Lisäksi tarkoitus myös istuttaa vesikasveja koska on suunniteltu pääosin kasvilammikoksi joten ei haittaa jos ei tule uintikelpoista. Tietysti olen akvaristina myös haaveillut kaloista...

Onko näkemyksiä miten toteuttaa tuollaisessa suodatus edullisimmin? Onnistuuko itse tekemillä suodattimilla vai tekeekö esim. Tälläisellä http://www.teich-tip.de/set-koi-pond-pu ... -4547.html tai tällä http://www.ebay.co.uk/itm/FISH-MATE-PUV ... 3a930a7665 (45000 versio) mitään?

Olen lukenut koialtaiden vaatimasta suodatustarpeesta, mutta lähinnä kiinnostaa, saisiko noilla em. suodattimilla edes kasvilammikkoa kirkkaaksi, siis sen jälkeen kun suodatinkangas ja hiekka on saatu asennettua.

Edit. Lammen toiseen päähän on levitelty kaivumaita jonne on tarkoitus rakentaa puro eli suodatussysteemi tulisi siis sinne ja vesi takaisin lampeen puroa pitkin.
Outska
pnurm2
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 14:41, 27.03.2008
Paikkakunta: helsinki

Re: Ison pihalammen suodatus

Viesti Kirjoittaja pnurm2 »

hei
noin isoon vesimäärään ja pinta alaan kerääntyy kesänaikaana tosi paljon irtomoskaa ja
noi kummatkin suodattimet ovat tukossa jo pvän jälkeen
jos pystyt maisemoimaan suodattimen piiloon katseilta niin

osta 1000l muovikontti ja ssihen suodatinmateriaalia ja puroa pitkin takas altaseen
pumpun tehon 15-20000 l/h

silloin vedenkierto on suurta ja suodattimen puhdistus väli pidempi

pn
outska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 14:18, 07.02.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ison pihalammen suodatus

Viesti Kirjoittaja outska »

Kiitos vinkistä :) Olin alunperin ajatellut, että joku tee-se-itse -versio olisi varmaan edukkaampi ja mahdollisesti jopa parempi. Taidankin toteuttaa sen noin vaikka eihän suodatinmateriaalit tietty halpoja ole. Alunperin oli ajatuksissa jokin itse tehty hiekkasuodatin, mutta tuo 1000 l kuutio voisi tosiaan olla vielä parempi ratkaisu ja voisihan siihen laittaa sitten vaikka kaksi kuutiota peräkkäin ja toiseen hiekkasuodatinmateriaalin jos siltä tuntuu.
Outska
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”