Kultis Kysymys

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
misterwhiskers
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 22:18, 17.11.2010

Kultis Kysymys

Viesti Kirjoittaja misterwhiskers »

Moikka

Mulla on Ryukin,josta ois kysymista.
Eli mun kala on muuten ihan taysin terve,mutta tekee valilla voltteja ja pyorii ympari.
Onkse ruuminmuodon takia vai uimarakon? Ja onks kellaan muilla tan lajista?

Kiitos,jo valmiiks.
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1301
Liittynyt: 21:38, 02.07.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Kultis Kysymys

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Lyhyiksi jalostetuilla kultakalamuunnoksilla uimarakko on enemmän sisäelinten puristuksessa, joten varsinkin ruokinnan jälkeen kala saattaa kellahtaa kyljelleen tai selälleen. Olisi parasta turvottaa ruoka vesitilkassa ennen antamista ja ruokkia usein mutta pieniä määriä kerrallaan. Uimarakon sijaintikin saattaa olla niin keskellä kalaa, että pienikin muutos kellauttaa kalan. Koska uimarakko-ongelmat saattavat johtua uimarakon tulehduksesta, sen ennaltaehkäisyksi vesiolot kannattaa pitää todella hyvinä. Tuollaisen kalan ruumiin lyhyydestä ja pyrstöevän liehuvuudesta ja kaksinkertaisuudesta johtuen uintitapa ei ole yhtä sutjakas ja nopea verrattuna tavallisiin kaloihin, joten voi tulla koordinaatio-ongelmia ja ne yhdistettynä epävakaaseen uimarakkoon aiheuttaa kaikennäköisiä erikoisia liikkeitä ja asentoja.

Mulla on vain normaalin muotoisia, joista kaksi tosin hiukan tavallista lyhyempiruumiista. Yhtenä iltana noin vuosi sitten toinen näistä nousi pintaan kellumaan kyljellään ja selällään ruokinnan jälkeen varsinkin silloin kun ei aktiivisesti uinut. Lohdutin sitä, että varmasti olo on aamulla parempi. Niin olikin, eikä vaiva ole toistunut.
Kultakalat
misterwhiskers
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 22:18, 17.11.2010

Re: Kultis Kysymys

Viesti Kirjoittaja misterwhiskers »

Ai,okei.No kiitos taytyy sit teha sillein.
tarzi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 19:33, 18.10.2016
Sukupuoli: Nainen

Re: Kultis Kysymys

Viesti Kirjoittaja tarzi »

Mun kultakalani teki äkkipyrähdyksiä ympyrää,ja syynä oli nitriitti...eikä sitä ollut paljoa..luin myös että liiallinen nitraatti tekee tuollaista vauhdikasta pyörimistä.Kun sain arvot kuntoon niin pyöriminen loppui..laitoin myös silikaatin poistajan,resi-filtin akvaarioon..
minpen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 21:38, 18.05.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Kultis Kysymys

Viesti Kirjoittaja minpen »

mä ostin altaan jossa tuli mukana kultakaloja.... en siis ole koskaan nähnyt noin lihavia kultakaloja. menevät dietille. oisko neuvoja. hieman uimisongelmaa ihan lihavuuden takia
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Kultis Kysymys

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

kultakalat eivät liho yliruokinnalla, kasvavat vain nopeammin, elleivät ole jo täysikasvuisia.

mitä muotoa kultsit ovat, luonnonmuotoa vai jotain jalostettua? mitä ne syövät?
paljonko on gh ja kh ja lämpötila? eihän altaan muuton yhteydessä ole päässyt tulemaan ammoniakki ja nitriittipiikkejä?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kultis Kysymys

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

minpen kirjoitti:mä ostin altaan jossa tuli mukana kultakaloja.... en siis ole koskaan nähnyt noin lihavia kultakaloja. menevät dietille. oisko neuvoja. hieman uimisongelmaa ihan lihavuuden takia
Tarkasta myös, ettei niillä ummetus tai vesipöhö....oisko fotoa kalasta? Onko suomut törröllään tai silmät pullollaan epänormisti?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Riippasaarni
Senior Member
Senior Member
Viestit: 991
Liittynyt: 11:28, 23.07.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Kultis Kysymys

Viesti Kirjoittaja Riippasaarni »

Mikäli kala on muutoin terveenoloinen eli simät kirkkaat, syö normaalisti ja ulostaa normaalisti, suomut ja evät normaalit kyse lienee siitä että se on jalostettu pyöreäksi. Tämän lisäksi näin keväällä kutuaikaan naaraat ovat sattuneista syistä paksuhkoja.

Ikävämpiä vaihtoehtoja ovat sitten vesipöhö, kasvain, mädinkovettuminen/rasvoittuminen ja jo mainittu ummetus.
Ahvenia ja monneja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”