Malawi harrastajat huom.

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Malawi harrastajat huom.

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Voisiko joku suomalainen malawi harrastaja kertoa aloittelialle tietoa malawiharrastuksistaan. Vaikeudet, sairauksista, ruokinnasta, yhteensomimattomista malawilajeista yms aloittelialle tärkeää tietoa.

Myös mistä kalansa hankkii kun tuntuu että saatavuus suomessa kaloilla on aika rajallista.

Olen kyllä lukennut jonkinverran mutta tiedän kokemuksesta että luetun ja kantapäänkautta opitun tiedon ero on huikea.

Kiitos.

-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
anni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 18:58, 04.11.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja anni »

Täällä yksi tuleva malawi-akvaarion omistaja tahtoisi myös tietää lisää!!
Cisse
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 09:34, 01.11.2001
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Cisse »

En nyt ole mikään kokenut harrastaja, mutta laitan tähän omia kokemuksiani.

Eli itselläni on ollut nyt 1,5 vuotta malawiallas joka on ihka ensimmäinen akvaarioni. Litroja on 325, Eheimin ulkosuodatin mallia 2226 (muistaakseni)ja valaisin kahdella putkella. Sistuksena laavakiviä ja pohjalla perinteistä kivirouhetta.

Kaloina oli ensi alkuun viisi Labidochromis caeruleusta eli sinihuiliahventa sekä yksi isopurjepleko. Puolen vuoden jälkeen alkoi lisääntyminen ja pyrin aina pyydystämään havaitut poikaset turvaan pieneen poikasaltaaseen. Niitä ilmaantui yleensä parin kuukauden välein 2-3 kpl joista vaihteleva määrä selviytyi.

Vuoden harjoittelun jälkeen hankittiin lisää asukkaita. Tällä kertaa sinisävyisiä. Ikävä kyllä en muista lajinimeä. Nämä yksilöt kotiutuivat oikein hyvin ja poikasia ilmaantui parin viikon jälkeen.
Tämän lajin hallitseva uros on oikein upean värinen vaalean sininen tummilla raidoilla.

Tällä hetkellä kaloja on noin 25 kpl. Joista siis aikuisia 10 ja erikokoisia poikasia loput. Poikasista parhaiten selviävät nämä tummat joita on vaikea erottaa laavakiven juurelta missä tuntuvat pitävän piiloaan. Keltaisista poikasista vain yksi on selvinnyt luonnollisesti eli emme ole ottaneet sitä poikasaltaaseen.

Olen ollut todella yllättynyt, miten vähän on ollut mitään ongelmia. Kaikki kalat ovat hengissä eikä mitään sairauksia ole havaittu. Veden laatua tarkkailin parin ensimmäisen kuukauden ajan. Kun hommaan tuli rutiinia ja vedenvaihtoväli vakiintui, en ole vesiarvoja juurikaan seurannut. Vettä vaihdetaan kerran viikossa n. 1/3. Veden laatu parani selvästi kun hankittiin lisää kaloja.

Kasvien kanssa oli alkuun ongelmia. Jättivallisneria on kasvanut nätisti koko ajan, mutta kierrevalllisneria ei menestynyt, eikä anubias nanakaan. Sitten kokeilin jaavansaniaista joka onkin ollut oikein kiitollinen.

Malaweillehan suositellaan annettavaksi räkmixiä, mutta itse ole ruokkinut ihan Tetran chiclid sticks:llä ja Pro Min -hiutaleilla.
Pitää vielä joskus kokeilla tuo räkmix. Kalat ovat myös hulluina monnin ruokatablettiin.

Vielä siitä kalojen hankinnasta. Omani olen hankkinut Kuopiosta, mutta jos asuisin etelämmässä niin menisin Siniriuttaan.

Tässä minun kokemuksia. Kysymyksiin voin yrittää vastata, mutta korostetaan nyt vielä, että en todellakaan ole mikään malawi-pro.
jale
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 19:55, 05.11.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jale »

Ensinnäkin malawi kalojen ruokkimisessa pitäisi ottaa huomioon että eri lajit ovat erilaisia ruokatottumuksiltaan, eli mbunat eli kivikkolajit joita yleensä pidetään akvaariossa ovat pääsääntöisesti kasvissyöjiä eikä niitä pitäisi ruokkia eläinvalkuaisilla, parasta ruokaa tosiaan on räkmix, koska siinä voi itse säädellä ruoka-aineet ja voi ottaa huomioon erilaiset ruokalajit. muuten voi ruokkia kaikilla kasvisruuilla.
Toisen pään lajeja ovat haplochromit joihin kuuluvat esim aulonocarat ja copadichromikset.
Yleisesti niitä ei kannata pitää samassa akvaariossa juuri erilaisten ruokatottumsten takia.
Muuten malawit ovat kyllä hieno harrastus, ja nykyään rupeaa jo saamaan lajejakin ihan kivasti.
Katja H.
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 08:40, 26.09.2001
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja Katja H. »

Minäkin olen kovasti miettinyt malaweja, ja törmäsin satumalta lajiin pseudotropheus saulosi. Kyseisiä kaloja olisi 1 uros+ 4 naarasta oleva haaremi. Hinta on 80 mk/kala, joten n.400 mk saisin niistä maksaa.
Itselläni on tällä hetkellä pehmeän veden kiekkoallas, mutta myyn kiekot pois ( lady in red, 2 punaturkoosia). Samoin altaaseen eivät voi jäädä ainakaan tiikerinuoliaiset, eivätkä vähänoitamonnit. Mutta miten on pusukalan laita. Luin jostain, että ne kestäisivät ph:n 8, saulosit ovat olleet tällä hetkellä ph:ssa 7,5. Entäpäs peckoltiani, niitä on 2 kpl:tta??
Jos sinulla on jotain tietoa kyseisiin asioihin liittyen, niin vastaa pian.

Katja
anni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 18:58, 04.11.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja anni »

Cisse mainitsi isopurjeplekon, on ilmeisesti voinut hyvin?
Mitäs pohjakaloja teillä muilla on malawi-altaassa elellyt?

Sitten vielä ruokinnasta. Mitä kasviksia olette antaneet? Kesäkurpitsa on tuttua, tummaeväplekomme saa sitä, mutta mitä muita voi antaa?
Cisse
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 09:34, 01.11.2001
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Cisse »

Pleko voi mielestäni ihan hyvin. Ruoka tosin menee aina parempiin suihin kun ahvenilta ei mikään jää huomaamatta. Kokoa plekolla >15 cm.
Itse en muita kaloja malawialtaaseen jättäisi koska aina silloin tällöin on havaittavissa melko agressiivistakin reviirin puolustusta ja valtausta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”