Apua aloittelijalle!

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Qarora
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 14:53, 24.07.2017
Sukupuoli: Nainen

Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja Qarora »

Moikka! Täällä kirjoittelee uusivanha helsinkiläinen akvaarioharrastelija, joka on koko elämänsä haaveillut malawilasta. Silloin pienempänä äiti vaan oli sitä mieltä, että tytölle riittää vastuuta 100-litraisesta, johon ei oikein malaweja voinut laittaa...

Nyt kuitenkin aloittelen varovaisesti malawiharrastusta. Tuumasin perustaa ekan harjoitusaltaani Juwelin 260-litraiseen Visioniin (121 x 46 x 64 cm). Riittääköhän altaaseen yksi ulkosuodatin? Ajattelin ostaa Biltemasta puhallushiekkaa pohjalle, kuinkahan paljon mahtaisin sitä tarvita? Luin, että hiekan alle olisi viisasta laittaa jokin pehmike, jotta hiekan päälle pinottavat kivet eivät vahingoita pohjalasia - mikä materiaali tähän tarkoitukseen sopii parhaiten? Ja sitten ne kivet. Ilmeisesti peruslaavakivet ovat suositeltavia, joskin omaa silmääni miellyttää "korallikiven oloinen" valkoinen kiviaines. Mistä olette hankkineet kiviä edullisesti? Luin myös, että tietyt kivilajit muokkaavat malawilan veden sellaiseksi, ettei sitä itse tarvitse alkaa esim ruokasoodalla säätämään? Kyselisin myös, että kuinka paljon malawikamuja tämän kokoiseen altaaseen voi ottaa? Olen lajien suhteen aika avoin, olisi toki kiva, jos olisi muutamaa eri lajia ja toki värikkyys aina plussaa :)

Kiitos etukäteen kaikille vinkkejä antaville pro-malawilisteille!
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Moi ja tervetuloa malawien ihmeelliseen maailmaan. Et kadu päätöstä. Itse vaihdoin seura-akvaarioista ja biotoopeista puhtaasti malaweihin. Ovat kyllä persoonallisia kaloja ja muuttuvat todella kesyiksi ajan kanssa.

Ihan suht ok kokoinen allas. Enemmänkin malawilaan kaipaa altaaseen pituutta reippaasti. Kaikilla on tilaa muodostaa reviirit mitkä useimmiten sijaitsevat pohjan tuntumassa kivien lomassa. Leveys auttaa myös, syvyydellä ei hirveästi ole väliä ainakaan kivikkolajien kanssa ja niitä tuohon kannattaa laittaa, kun niistä löytyy pienempiä lajeja.

Laita ehdottomasti tehokkain ja isoin sisäsuodatin mitä löytyy tehokkaan ulkosuodattimen seuraksi. Sottaista porukkaa ja mitä tehokkaampi vedenkierto niin sen puhtaampana altaan pohja ja kivien välit pysyvät moskasta. Itselläni 450 litran altaassa 2 x Eheim 2252 sisäsuodatin, 1 x Eheim 3e 2078 ulkosuodatin ja 2 x Aquamedic Ecodrift aaltokoneet. Yhteensä noin 16 000 l/h vedenkiertoa. Aaaltokoneet eivät kuitenkaan ole täysillä ja sisäsuodattimien virtauksen olen ohjannut suoraan takaseinään.

Moni sanoo sitä, että ei järvessä ole kovaa virtausta. Mutta kun lueskelee sukellusraportteja Malawijärvestä niin monessa paikassa on niin kova myllerrys pinnan alla aallokon vuoksi, että sukeltajilla on vaikeuksia pysyä paikallaan. Youtubista voi myös katsella videoita miten aallot lyövät voimakkaasti rantakallioihin ja kalat kuitenkin uivat tyytyväisinä aivan älyttömässä virtauksessa. Omat kalani eivät ole moksiskaan tuosta veden kierrosta. Osa tykkään uida vasten aaltokoneita :)

Akvaarion takaseinästä sen verran, että kannattaa harkita 3d moduulia sisälle. Sitä vasten on helpompi ja turvallisempi myös antaa kivien nojata. Juwelin moduuli nyt ei ole ihmeellisen näköinen hienompien ja kalliimpien rinnalla, mutta antaa ihan erilaista luonnetta altaaseen.

Bilteman hiekka on ok. Laittaisin ehkä viitisen senttiä pohjalle. Tai reilumminkin. Tykkäävät kaivaa. Itselläni on tuolla hiekan alla retkipatja mutta en ole oikein varma onko siitä nyt varsinaisesti ollut mitään hyötyä. Hiekan päällä kivet ovat ja vaikka kalat kaivavat alta niin ei ne kivet kuitenkaan ole aivan suoraan lasin päällä. Ja niin järjettömästi kiviä ei altaaseen saa, että siitä huolestuisin. Itselläni oli aikaisemmin altaan päästä päähän pintaan saakka ja ylikin avoimessa akvaariossa kiviä.

Itse olen karruttanut kivikokoelmaani pikkuhiljaa. Kiuaskiviä, tekokiviä, liuskekiviä, luonnosta kerättyjä ym ym. Laavakivet ihan ok, mutta moska jää kivasti sinne väleihin. Korallikivi on ok myös. Periaatteessa varmaan vähän voi vettä koventaa ja nostaa ph:ta, mutta kannattaa oikeasti ostaa NL-Aquasta malawisuolaa ja annostella sitä vedenvaihtojen yhteidessä. 500 gramman pussukka maksaa kympin ja kestää pitkään. Muuttaa veden oikein annostellen juuri sopivaksi ja ei tartte miettiä sen enempää.

Kaloista sen verran, että kannattaa oikeasti lueskella ajatuksella ja hartaudella kalavalikoimista. Jos englanti taituu niin juttua löytyy riittävästi. Agressiivisuus, ruokavalio ja koko ehkäpä ne tärkeimmät tutkimisen aiheet. Katsele joku tietty laji minkä ehdottomasti haluat ja kasaa sitten loppukalasto niin, että ne sopivat tämän lempparikalan seuraksi.

Itse olen myymässä elokuun lopussa seuraavia lajeja joita voin myydä osissa:

Cynotilapia afra (Cobue) http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... hp?id=1371

2 poikaa ja 6 tyttöä

Metriachlima estherae (Maylandia estherae) http://www.cichlid-forum.com/profiles/s ... hp?id=1730

1 poika (Valkoinen/vaaleapunainen/oranssi)
2 poikaa (Sinertävä luonnonmuoto)
2 tyttöä mahdollisesti

Löytyy myös noita kiuaskiviä jos haluat. Ne on ilmaisia. Ostin niitä aikoinaan aivan liikaa :) Joitain muitakin kiviä löytyy joita voin lahjoittaa pois.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Malawi ovat vallan loistava valinta jos haluaa jotain ei niin tavallista.

Oma mielipide suodatuksen suhteen on se, että altaan mukana toimitettava suodatin riittää vallan mainiosti hoitamaan veden varsinaisin suodatuksen. Järvikaloista kuitenkin on kyse, niin en näe mitään järkeä laittaa altaaseen mitään tolkutonta myllytystä. Varmasti netistä löytyy videoita, joissa sukeltajat ei pysy paikallaan, mutta siinä samaisessa netissä löytyy myös runsaasti videoita ufoista. Joten uskokoon, ken tahtoo. Jos itse lähtisin tuohon kokoonpanoon tekemään malawiallasta, pidättäytyisin siinä alkuperäisessä suodattimessa, mutta hieroisin myyjän kanssa jonkunlaista diiliä siitä, että saisin vaihdettua mukana tulevan kiertovesipumpun pykälän tehokkaampaan malliin. Malaweista kuitenkin irtoaa sitä kakkaa jonkun verran. Tällä setillä alkaisin pyörittämään allasta ja aika sekä kalasto näyttää onko tarvetta toiselle suodattimelle.

Mitään pehmusteita ei kivien alle tarvita. Mutta vinkkinä sen verran, että laita kivet ensin ja pohjamateriaali vasta sitten. Tällä estät sen, että kalat kaivaessaan ei romahduta kivikasoja. Pohjamateriaaliksi itse valitsisin mielummin 3-5 mm karkeudella soran sen helppohoitoisuuden ja nolla tukkeutumisriskin takia.

Sisustuksena kannattaa käyttää sitä kiveä reippaasti. Erilaisia kiviä on akvaarioliikkeissä tarjolla vaikka millä mitalla. Kannattaa valkata sellasta joka omaa silmää miellyttää ja on kaloille muuten sopiva. Vettä kuitenkin joutuu muokkaamaan suolalla enemmän tai vähemmän. Malawialtaisiin soveltuvia suoloja on tarjolla monella valmistajalla eikä yhdelläkään ainakaan hinta muodostu esteeksi. Itse olen käyttänyt akvaarioliikeolosuhteissa JBL:n suolaa usean altaan veden muokaamiseen ja purnukka kesti sellaset puoli vuotta. Todella riittoisaa tavaraa siis.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Mitä tahansa teetkin niin älä laita soraa. Jää suurin osa malawien hauskuudesta näkemättä, kun eivät voi kaivella kunnolla ja siirtää hiekkaa paikasta toiseen.
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Qarora kirjoitti:Nyt kuitenkin aloittelen varovaisesti malawiharrastusta. Tuumasin perustaa ekan harjoitusaltaani Juwelin 260-litraiseen Visioniin (121 x 46 x 64 cm). Riittääköhän altaaseen yksi ulkosuodatin?
Sivukommenttina: Juwelin omaa suodatinta nyt kolmessa akvaariossa käyttäneenä voin todeta, että pidän siitä itse. Se on ensinnäkin helppo hoitaa lennosta ja käytännössä tarvitsee vain yläkoria hoitaa. Alakorin voi ympätätä täyteen biologista suodatusmateriaalia ja unohtaa sinne niin kauaksi aikaa kun materiaali kestää. Tuolla saa jo ihan kohtalaisen suodatuksen.

Silti itse pidän edelleenkin omissa altaissa yhtä poikkeusta lukuunottamatta kahden suodattimen periaatetta. Ensinnäkin jos yksi laukeaa, niin ei ihan heti tarvitse laukata toista hakemaan. Toiseksi oma tapa puhua "ylisuodatuksesta" on harhaanjohtava, kun pikemminkin voisi sanoa, että varaudun kuormanvaihteluihin esim. kuolleen kalan muodossa. Kaloja kuitenkin kuolee ja toisinaan ne kuolee loman aikana tai niitä vain ei huomaa. Silloin lisäsuodatuksesta on hyötyä.

Toki suodatusta voi lähestyä siltäkin kannalta, että jos akvaariossa alkaa ammoniakki/nitriitti nousemaan, niin silloin lisää suodatusta kunnes arvot taas laskee. Silloinhan on käytännössä aina kyse riittävän suodatinbakukannan puutteesta. Mielummin tosin itse ennakoin.

Tunnustan heti alkuun että en tiedä Malaweista juuri yhtään mitään, mutta eikös noita Malaweita (ainakin Mbunia) usein työnnetä tankkiin reippaasti enemmän kuin vastaavan kokoisia muita kaloja, että aggressiot jakaantuu tasaisemmin? Luulisi silloin myös tarvitsevan enemmän suodatustakin.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Joo itselläni oli alunperin vähemmän suodatusta ja vedenvirtausta. Pohjaa piti lapota kerran viikossa moskan takia. Sen jälkeen kun olen tuon vedenvirtauksen viritellyt altaaseen ei ole enää tarvinnut pohjaa lapota. Sinne ei kerry oikeastaan mitään. Ei edes kivien alle. Sen huomannut kun on uudelleen sisustanut.

Youtube videot asia erikseen, mutta ihan virallisia sukellusraportteja löytyy tutkijoilta jotka kuvailevat aika hyvin mitä pinnan alla tapahtuu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”