Victoria ja Malawi järven ahvenet seuraakvaariossa

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Wolfkid
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 21:27, 27.06.2016
Sukupuoli: Nainen

Victoria ja Malawi järven ahvenet seuraakvaariossa

Viesti Kirjoittaja Wolfkid »

Näin joitakin aikoja sitten Astatotilapia Burtoni (Sinisuu) ahvenia ja rakastuin niihin jo pelkän värityksen, mutta myös luonteen takia. Kahdelta eri taholta sain tietää, että nämä Victoria järven ahvenet menevät hyvin noin 7.0-7.5 PH-vedessä, jonka db arvo on noin 3 (Helsingin vesijohtovesi). Eivät siis tarvitse kovuutta nostattavia aineita, suoloja ym. Tämä siis oli mainio vaihtoehto Malawi-järven kaloille, joita rakastan, mutta haluaisin samassa akvaariossa pitää myös Tulisuupariskuntaa, Balettikaloja, Rusoimubarbeja, Tulievää ja muutamaa Puroblekoa ja Punapartista, jotka eivät tietääkseni pärjäisi Malawi-järven vedessä ???

Parven Sinisuita hankittuani eipä mennyt kauaa kun Tallinnan akvaarioliikkeessä tuli vastaan toinen yhtä upea ahvenlaji: Aulonocara Nyassa Blue. Koska kyseessä Malawi-järven ahven totesin myyjälle, että voi harmi kun en voi ottaa omaan altaaseeni. Myyjä pudisti mulle päätään ja kertoi, että kyllä tämän ahvenlajin voi laittaa ns. normaalikavaarioon ja näytti mulle venäjänkielisen kirjan sivulta kalan vesiarvoja: PH oli 7.5-8.5 ja db 6-10. Pitkään akvaarioalalla toiminut myyjä vakuutti, että mun altaan arvot (PH noin 7.3 ja db noin 3) on niin lähellä kirjan arvoja, että ahven on sopiva mun altaaseen ja vieläpä siltäkin osin erikoinen, että se on tottunut rannikko-muta-matalikossa elämään kasvien keskellä eikä kaiva juurikaan pohjaa. Myyjä näytti mulle samassa ahvenaltaassa olevia eri lajeja, joista osasta sanoi, että ne eivät käyneet mun altaaseen ja toisista taas sanoi, että ne kävivät. Siispä ostin kaksi Aulonocara Nyassa Blue pariskuntaa ja ne uiskentelevat nyt altaassani terhakoina.

Jälkeenpäin mua on kuitenkin jäänyt hieman mietityttämään, että todellako Malawi-järvessä on kahdenlaisia ahvenia, joista osan voi laittaa pehmeän veden altaaseen ?? Osaako kukaan omalla kokemuksella kertoa asiasta jotakin ?? Olen netistä jonkinverran etsinyt tietoa, sekä ostin Malaweista kertovan kirjan, mutta en ole vielä saanut selkeää vastausta kysymyksilleni. Seuraakvaariokokemusta multa löytyy muutamalta vuosikymmeneltä aina pikkulikasta lähtien, mutta afrikkalaiset ahvenet on aivan uusi ja mielenkiintoinen alue, ja olenkin pohtinut altaan muuntoa kokonaan afrikkalaiseksi.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Victoria ja Malawi järven ahvenet seuraakvaariossa

Viesti Kirjoittaja paul »

Tanganjikajärven vesi on kovaa, emäksistä (pH 7,5-9,3)
Kokonaiskovuus 10-12 °dH
karbonaattikovuus 15-18 °dH
Sähkönjohtavuus 550-600 µS.

Malawijärven vesi on kovaa, emäksistä (pH 7,5-8,7)
kokonaiskovuus on noin 4
karbonaattikovuus 7

Pääkaupunkiseudulla veden kovuus vaihtelee vedenpuhdistuslaitoksesta riippuen 2,7–4,5 °dH välillä.
pH on noin 8,3. Vesi on siis hyvin lievästi emäksistä.

------------

Paperilla näyttää toimivan, mutta jos karbonaattikovuus on liian pieni ei tuo PH pysy korkealla.
Vaikka kaloilla on ns maksimi ja minimi -arvot ei ole hyvä kalan terveydelle olla koko elämää niissä vaan se pitäisi optimoida sinne keskelle.
Suurella todennäköisyydellä vääränlaisissa olosuhteissa kala elää lyhyen ja sairaan elämän.

Suosittelen pitämään Afrikan suurten järvien kalat omassa biotoopissaan.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Victoria ja Malawi järven ahvenet seuraakvaariossa

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Tämä ei nyt ihan vastaa kysymykseesi, mutta pitää kertoa, että ostin joku aika sitten Miljoonakalaoppaan, (Harro Hieronimus) jossa mainitaan sen sopivan hyvin yhteen seura-akvaarioon Tanganjikan Neolamprologus Multifasciatusten kanssa. Kirja on saksalainen, ja siellä voi kyllä olla erilainen hanavesi. Ihmettelen tätä vieläkin joskus, mutta toistaiseksi elävät meillä eri akvaarioissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”