Pienempiä Tanganjika-lajeja

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Pienempiä Tanganjika-lajeja

Viesti Kirjoittaja paul »

Noista tuntuu löytyvän niin vähän tietoa eikä oikein kirjojakaan tahdo löytyä.

Olen tässä perustamassa allasta johon tulee ainakin seeprakotiloahvenia - Neolamprologus multifasciatus.
Eli seuraa tarvittais. Allasta en ole vielä tilanut, mutta se tulee olemaan 100-200 litran välillä.
Altaaseen ei tule paljoa korkeutta, mutta pohjapinta-alaa tulee olemaan.

Voitte antaa ehdotuksia ja linkkejä vaihtoehdoista. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pienempiä Tanganjika-lajeja

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Multa löytyy Multifasciatuksia. Seurana niillä on Julidochromis- pariskunta sekä kuusi ripsimonnia. Kokoonpano on toiminut ihan hyvin, paitsi kun Julidochromikset kutee, uros on melko reviiritietoinen ja meinaa vallata puoli allasta itselleen. Multit pitää puolensa ja on onnistuneet lisääntymään niin että parvea saa välillä harventaa.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Pienempiä Tanganjika-lajeja

Viesti Kirjoittaja paul »

KatjaB kirjoitti:Multa löytyy Multifasciatuksia. Seurana niillä on Julidochromis- pariskunta sekä kuusi ripsimonnia. Kokoonpano on toiminut ihan hyvin, paitsi kun Julidochromikset kutee, uros on melko reviiritietoinen ja meinaa vallata puoli allasta itselleen. Multit pitää puolensa ja on onnistuneet lisääntymään niin että parvea saa välillä harventaa.
Onko sinulla minkä kokoinen allas?

Olen miettinyt alla olevia mm.
Altolamprologus compressiceps - kuonoahven
Julidochromis transcriptus Kissi - täpläkoruahven
lamprologus leleupi - aurinkokirjoahven

Eli Nl-Aquan valikoima. :P

Haluaisin kuitenkin myös muita vaihtoehtoja mitä harkita.
Myöskin kokemuksia ko. kaloista olisi kiva kuulla.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pienempiä Tanganjika-lajeja

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Hiljaista on Tanganjika-keskustelu täällä, samoin saatavuus yleensä, kuten varmaan olet huomannut :D

J.Transcriptus on sukunsa pienikokoisin ymmärtääkseni. Ne tykkää ainakin meillä kovasti 3d-kivitaustasta, jota "kiipeilee" ylös-alas, omana reviirinään pitävät pientä kivikasaa, jonne ei muilla akvaarioasukeilla ole asiaa. Ongelma on parinmuodostus, eli aika monesta nettihojeesta olen lukenut, että naaraita pitää olla monta, mutta "ylimääräiset" saattaa päästä hengestään kun uros on valinnut partnerinsa, eli ne pitäisi myöhemmin siirtää pois. Samaa ohjetta kyllä näkee monelle muullekin Tanganjika- lajille, enkä ihan tajua, kuinka tämä sitten käytännössä.. Mulla kävi tuuri ja sain pariskunnan, jotka onneksi sopeutuivat meille hyvin ja löysivät toisensa heti.

Tiedän, että multifasciatusta ja leleupia pidetään yhdessä ja jopa suositellaan sopiviksi, mutta tämän kuvauksen perusteella en itse ole niitä yhdistänyt.

Altolaprologus- lajeja minäkin olen katsellut, mutta akvaarioni on vajaa 200l niin olen päätellyt että koko ei riitä, vaikka suosituskoko ainakin minun kirjassani on hämmästyttävästi vain 80cm. Minulla siis on mm. Ad Konings- kirja (v.2005), joka on minusta ihan perusopas, mutta ei suomeksi käännetty.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Pienempiä Tanganjika-lajeja

Viesti Kirjoittaja paul »

Onko kokemuksia Xenotilapia -lajeista?
on tullut vastaan Xenotilapia papilio ja Xenotilapia spilopterus jotka ovat pienempiä ja mielenkintoisen oloisia lajeja.

Myös Eretmodus cyanostictus on mielenkiintoisan oloinen.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Pienempiä Tanganjika-lajeja

Viesti Kirjoittaja paul »

Telmatochromis temporalis Vaikuttaa myös mielenkiintoiselta
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”