Malawit ja valaistus, +muuta

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
harrimustonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 15:27, 11.11.2015
Sukupuoli: Mies

Malawit ja valaistus, +muuta

Viesti Kirjoittaja harrimustonen »

Olen vanha akvaarioharrastaja ja palasin harrastuksen pariin kun aika jätti koirastani.

Nyt päätin sitten tutustua malaweihin. Olen tässä matkan varrella havainnut, että kalat reagoivat yllättävän herkästi valaistukseen. Ajattelin aluksi, että nämähän ovat porottavasta auringosta kotoisin, joten ajattelin että päivällä on hyvä pitää loisteputkea päällä ja illalla sitten himmentää tunnelmaa ledeillä. Noh, kalat olivatkin aika apaattisia päivällä pohjan tuntumassa ja illalla kun ledit vaihtuivat päälle alkoikin iloinen uiskentelu ympäri allasta. Pistin sitten päivälläkin pelkät ledit päälle ja kalat olivat huomattavasti tyytyväisempiä. Kalat ovat erittäin kesyjä ja tulevat aina vastaan kun kävelen altaan ohi. Eli luulen, että olen löytänyt oikean asetuksen valaistuksessa, vai mitä olette mieltä.

Veden kierto oli toinen juttu jonka löysin kokeilemalla. Minulla on voimakas sisäsuodatin ja aluksi näytti siltä, että se riittää ilman ilmastin ominaisuutta. Sitten kokeilin hommaa venttiili auki ja voi sitä riemua kun altaassa on melkein rantaveden kierto. Pidän siis tätä päällä ilman että häiriinnyn itse metelistä :D

Kolmas asia mikä on oikeastaan mietityttänyt eniten on vesiarvot. Ostin kalat (12 kpl) kasvattajalta joka on pitänyt malaweja lähes 20 vuotta. Hän ei ole ikinä SIIS IKINÄ lisännyt veteen mitään soodaan sun muuta ja kielsi minuakin tekemästä niin. Eli kalani uivat helsingin vedessä ja voivat loistavasti. Olen miettynyt sitä, että jos kovetan vettä ja nostan ph:ta yli 7,5 niin onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä, koska kalat ovat kuitenkin syntyneet vedessä ilman kemikaaleja. Ja kalat voivat siis erittäin hyvin. Voin sanoa näin kokeneena akvaristina. Eli onko parasta luottaa tässä siihen viisauteen, että 'dont fix it if it aint broken'? Nyt sitten mielipiteitä, mutta ei mitään googlattua jargonia.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Malawit ja valaistus, +muuta

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Kovasta valaistuksesta olen lähinnä huomannut sen, että jos akvaarion ja minun väliin lankeaa varjo niin kalat säikähtävät tätä varjoa. Minulla on tällä hetkellä neljän loisteputken valaistus, joista kaksi on sinisiä meriakvaarioputkia. Näitä kahta sinistä valoa pidän tunnin päällä ennen muiden putkien syttymistä ja taas tunnin sen jälkeen, kun muut putket ovat sammuneet. Kalat ovat selvästi aktiivisempia sinisten valojen päällä ollessa, mutta tämä johtuu siitä, että ovat tottuneet ruuan saapuvan, kun valaistus himmenee. Uskoisin, että sinunkin kalat kyllä muuttuvat aktiivisemmiksi valoista riippumatta, kunhan piilopaikkoja/reviireitä on tarpeeksi. Minulle on tulossa toivottavasti ensi viikolla ledvalaisin ja odotan mielenkiinnolla miten kalat reagoivat valaistuksen muuttumiseen.

Veden virtauksesta olen huomannut saman, että äärimmäisen kovakaan virtaus ei haittaa kaloja. Tällä hetkellä minun altaassa vesi kiertää noin 16 kertaa altaan tilavuuden tunnissa ja matkalla on aaltokone, joka nostaa kokonaisvirtauksen noin 25 kertaiseksi.

Tässä vielä hyvä video mistä käy ilmi minkälaisissa rantatyrskyissä kalat elävät: https://www.youtube.com/watch?v=i67jiQycMEs

Vesiarvoista sen verran, että minusta biotooppiakvaarion pitäminen merkitsee sitä, että myös vesi muokataan soveliaaksi biotoopissa oleville kaloille. Kalojen hyvinvoinnista on vaikea sanoa mitään ulkoisesti katsomalla. Mineraalit vedessä kuitenkin vaikuttavat moneen muuhunkin asiaan kuin vain siihen mitä ulkoa näkyy. Henkilökohtaisesti en ostaisi kuvailemaltasi kasvattajalta mitään. Lisäksi NL-aquan malawisuola on niin halpaa, että kalleudellakaan ei voi perustella käyttämättä jättämistä.

Kyllähän ulkomaisilla foorumeilla näkee malawiakvaarioita joissa on kultakalojakin, mutta ei se enää ole malawibiotooppi. Se on jonkinlainen sekametelisoppa. Jos sellaista haluaa kotonaan pitää niin mikäpä siinä. Minua sellainen ei kiinnosta.
harrimustonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 15:27, 11.11.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Malawit ja valaistus, +muuta

Viesti Kirjoittaja harrimustonen »

Kyse ei ollut siitä, ettenkö olisi valmis muokkaamaan vettä biotoopin mukaiseksi vaan siitä, että koituuko tästä enemmän haittaa kuin hyötyä kaloille jotka ovat eläneet jo useita sukupolvia ns. tavallisessa vedessä. Siitä olen erimieltä kanssasi, etteikö kalan hyvinvointia voi päätellä sen ulkoisesta olemuksesta/käyttäytymisestä. Kalani voivat erittäin hyvin ja voin sanoa sen vuosien kokemuksella. Siitä mitä sanoit kalojen kasvattajasta, olen samaa mieltä. Meni tunne edellä tähän hankintaan, enkä ollut perehtynyt riittävästi näihin kaloihin. Eli lähdin persedellä puuhun tutustumaan näihin hienoihin kaloihin. Olosuhteet ovat vesiarvoja lukuunottamatta ihanteelliset, ei ehkä ihan yhtä hienot kuin videossa :-), mutta melkein. Eli jään edelleen miettimään ymmälläni - if it aint broken dont fix it.

Onko jollakulla kokemusta tämmöisistä 'väärässä vedessä' kasvaneista?
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Malawit ja valaistus, +muuta

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Ostin aikoinaan eräästä liikkeestä malaweja, eikä sielläkään kuulemma muokattu vesiarvoja. Itse muokkaan. Mulla oli joskus sateenkaarikaloja, jotka tykkää vähän kovemmasta ja emäksisemmästä vedestä. Kun ph laski tonne 6,5 tuntumaan, alkoi kalojen suun ympäryksen iho hapertua valkoiseksi. Eli kyllä sillä on merkitystä mitkä ne vesiarvot on. Vaikka ei välttämättä päälle päin näy. Vai meinasitko että vesiarvojen muokkaus on mainosmiesten salaliittoteoria :).
harrimustonen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 15:27, 11.11.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Malawit ja valaistus, +muuta

Viesti Kirjoittaja harrimustonen »

Ei, en minä sitä uskonut :-) Eikä kyse ole mistään laiskuudestakaan - vesiarvojen muokkaaminen ei ole vaikeaa.

Taika-Jimille semmonen ehdotus, että kokeiles piruuttaan miten kalat reagoivat siihen jos poltat päivälläkin pelkkää meriputkea. Ruokinta-ajat eivät ole välttämättä ainut syy pirteyteen. Kerro mitä tapahtui, jos kokeilet tätä juttua.

Malawien herkkyys valojen syttymymiseen ja huoneessa tapahtuviin valojen tms välähdyksiin sai minut pohtimaan asiaa ja ajattelin että voisiko syynä olla seuraavaa: kalojen luonnollisessa elinympäristössä suurimmat uhat tulevat ilmeisesti pinnan yläpuolelta, esim linnut. Ja jos kalan päälle tulee varjo se olisi merkki siitä että nyt piiloon. Mitäs olette mieltä?
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Re: Malawit ja valaistus, +muuta

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Ei kyllä se sinisten putkien palaminen on liitoksissa ruokaan, koska pienikin liike samassa huoneessa saa kaikki ryntäämään pinnan tuntumaan. Enkä nyt enää rupea hirveitä muutoksia tekemään noitten lamppujen kanssa, kun toivottavasti led-valaisin tulee ensi viikolla.

Tuo varjojen pelkääminen varmasti liittyy siihen, että luonnossa se tarkoittaa saalistajan lähestymistä. Jokin isompi lähestyy ei ole hyvä juttu pienelle kalalle.
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Malawit ja valaistus, +muuta

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Tottahan sekin on, että mnet jalostetut kalat (miljoonakala, kultakala esim) ovat sopeutuneet toisenlaisiin vesiarvoihin mitä niillä luonnossa on. Malaweja sen sijaan tuodaan sika paljon suoraan luonnosta. Ei kai sitä kukaan osaa varmasti sanoa, onko tuo harrimustosen teoria virheellinen vai ei.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”