Apua kalaston laatimiseen malawisopassa

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Buster
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 21:33, 02.05.2014

Apua kalaston laatimiseen malawisopassa

Viesti Kirjoittaja Buster »

Meillä on vähän niinkuin ylimääräisenä keittiössä pyörimässä 200 l purkki, ja koska olkkarissa on jo ihan kiva iso seurala, ajateltiin, ettei me varmaan tarvita kahta samanmoista purkkia. Miten sitten, jos laitettaisiin keittiöön malawiallas? Pienihän tuo on, ja se tässä tuntuu olevan ongelmakin, kun kalalajeja on tosi paljon ja tietämys tässä alkuvaiheessa aika hatara, mitä tulee eri lajien yhteensopivuuteen. Lähteet tuntuvat olevan optimistisempia allaskokojen suhteen kuin keskustelupalstojen käytännöt, ja mä en mielelläni lähtisi valmiiksi tekemään mitään teurastamoa.

Kaloja mulla ei ole tarvetta mättää sinne sitä maksimimäärää, mutta toiveissa olisi sellainen purkki, jonka asukkaita näkisi vähän kauempaakin kuinn nenä kiinni etulasissa. Värikkyys siis plussaa, asuinympäristö pystytään rakentamaan kodikkaaksi, nyt vaan pitäisi löytyä sopivaa sakkia tuota asuttamaan.

Onko tuossa siis ideaa, vai kannattaako mun odottaa siiheksi, kun löydetään olkkariin isompi purkki ja siiretään sieltä 400 l keittiöön? :D
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Apua kalaston laatimiseen malawisopassa

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Odota siiheksi, että saat malaweille sen 400l. Jos olet fb:ssä, liity siellä malawistit-ryhmään :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Buster
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 21:33, 02.05.2014

Re: Apua kalaston laatimiseen malawisopassa

Viesti Kirjoittaja Buster »

Eli kivan (pienen) kalaston kasaaminen 200 litraiseenko on mahdoton ajatus? Ei kai.
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apua kalaston laatimiseen malawisopassa

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Mun piti ihan katsoa mitä sanotaan mun pienessä malawikirjasessa. Itselläni ei kokemusta malaweista ole, mutta olen ymmärtänyt että toimiva yhteisö tarvitsee riittävästi yksilöitä ollakseen tasapainoinen. Liian pienessä porukassa heikommat ahdistellaan helpommin hengiltä, isommassa porukassa nahina on tasapuolisempaa ja jokainen saa siitä osuutensa. Kirjassa ei anneta suoraan lajisuosituksia, mutta alussa on lause jossa mainitaan, että alle 200l ei kannata aloittaa, 500l on jo hyvä, mutta 375l minimi.

Mutta jos sulla on 200l tyhjä akvaario niin kyllä varmasti saat täältä ideointiapua erilaiseen kalastoon .
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Apua kalaston laatimiseen malawisopassa

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Malawit ovat keskimäärin 10-13cm kokoisia täyskasvuisena, niiden koot ovat lajista riippuen n.10-35cm. Kalat ovat luonteeltaan agressiivisia, reviiritietoisia, tiukan hierarkian altaaseen rakentavia (löytyy useita lajeja/yksilöitä, jotka eivät kestä saman lajin toista koirasta edes 2m altaassa vaikka sisustaisi miten), eloisia, energisiä ja paljon liikkuvia sekä allasta kokonaan käyttäviä. Moni harrastaja on halunnut väkisin kokeilla malaweja alle 300 litraisiin ja lopputulos on ollut lähes joka kerta se, että isompaan yli 400 litraiseen on vaihtanut kun on nähnyt minkälaisia ne ovat altaassa. Toinen syy on se, että nämä kalat vievät mukanaan! Anna sormi niin koko käsi lähtee ;)

Malawit ovat usein alkuun se kiinnostava " värikkäitä" kaloja paljon- kala, mutta sen todellisia tilantarpeita ei monikaan innostuksen alussa halua ymmärtää.

Jotta kalat viihtyvät, ketään ei tapeta/ ajeta nurkkaan ja se pystyy vankeusolosuhteissa toteuttaa vilkasta, eloisaa itseään se tarvitsee tilaa liikkua. Suoraan senteillä "suositusta" : Kalan tulee pystyä kääntymään akvan pituussuunnassa vähintään kymmenen kertaa pituuteensa nähden ja tähän otetaan lisää senttejä sen mukaan minkälainen kala on luonteeltaan/ liikkuvuudeltaan. Tätä asiaa ei voi malawien kohdalla tarpeeksi korostaa!

Toki löydät varmasti etenkin ulkomaisilta foorumeilta malaweja jopa alle 200 l altaista mutta siellä samoissa altaissa pyörii myös niin kultakalat, lehtikalat, tanganjikat, nuoliaisetkin samassa altaassa ilman mielenkiintoa siitä, mistä vesistä ne tulevat, minkälaisen sisustuksen tarvitsevat jne... Toiset myös laittavat malaweja liian pieniin altaisiin ajatuksella "laitan vain pari". Malawit tarvitsevat 10kalaa/100l ajatuksen jottei liian isoja reviirejä pääse syntymään ja lajitovereita pienissä ryhmissä ympärilleen. Kivikkolajin malawit tarvitsevat kasapäin kiviä joka pienentää altaan tilavuutta kun taas hietikkolajit kasvavat lähes kaikki n.20-35cm ainakin jolloin taas tarvitsevat tilaa kääntyä lisää.

Itse koen, että haluan luoda mahdollisimman hyvät olosuhteet mitä nyt vankeudessa kaloille pystyy niin kalan tilantarpeen, sisustuksen, vesiarvojen, allasseuran jne..

Mutta, kukin tyylillään. Itse toivoisin malaweille 300+ allasta mainitsemieni asioiden pohjalta.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Apua kalaston laatimiseen malawisopassa

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Kun minä aloitin malawiharrastuksen niin harrastajia ei hirveästi vielä ollut ja aloitin sitten 180l altaalla. Altaaseen laitoin muutamaa *pieneksi* jäävää lajia kun kerrottiin, että pienempiä lajeja voi laittaa pienempään altaaseen. No, siinä sitten huomasin, että vaikka se koko on pieni niin ego on järettömän suuri. Nahisteluja ja tappeluita riitti vaikka allas oli kiviä täynnä. Eipä siinä auttanut kun laittaa perään isompi allas.
Itse opin tuolloin kantapään kautta ja en kyllä suosittele. Vaan suoraan isompi allas niin kalat viihtyvät ja on myös halvempaa omalle lompakolle kun ei tarvitse kaloja lisää hankkia kun yksi lahtaa kaikki.
Ja onhan se hienon näköinen mitä isompi allas, tuolloin kalastovalintaakin on paljon enemmän ja värejäkin riittää.
Buster
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 21:33, 02.05.2014

Re: Apua kalaston laatimiseen malawisopassa

Viesti Kirjoittaja Buster »

tuossa keskustelun etusivulla viitataan pdf-dokkariin nimeltä "Perustietoa malaweista".
Siellä 200-litraisen kerrotaan olevan jo ihan ok, mut ei sitten.

En mä mitään teurastamoa halua, mut jotenkaan ei innosta lähteä lyömään tonneja tiskiin vaan siksi, et olis kiva kokeilla malawi-allasta. :D
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apua kalaston laatimiseen malawisopassa

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

No hitsi, kirjoitin pitkästi ja sitten se katosi, höh. No aloitan vielä uudelleen, eli oletko Tanganjika- akvaariota ajatellut? Minulla on vajaa 200-litrainen sellainen. Niiden saatavuus ei ole ihan helppo, riippuu vähän missäpäin asuu. Tanganjika- lajit ei ehkä ole niin värikkäitä, mutta sitäkin mielenkiintoisia ja näyttäviäkin. Tosin mullakin vähän tekisi mieli isompaa jo.. Tässä muutama laji, jotka kävisi parisataalitraiseen:

neolamprologus leleupi
neolamprologus brichardi
neolamprologus multifasciatus
altolamrologus calvus
synodontis lucipinnis
julidochromis

Melkein noissa kirjoissa kaikissa vaan sanotaan, että kannattaa ottaa ryhmä poikasia kerrallaan ja erotella sitten sieltä pois ne, jotka alkaa aiheuttaa vaikeuksia kasvaessaan. Ne on siis yksilö- ja sukupuolikysymyksiä. Itselläni tuottaa hankaluuksia koko ajatus, koska en voi hankkia kalaa hankkiutuakseni siitä heti kohta eroon. Sekin puoltaisi mielummin isoa akvaariota.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Apua kalaston laatimiseen malawisopassa

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Tanganjikaan löytyy fisuja, kotilokutijoita sekä muitakin joiden reviiri on pienempi esim.50cm-100cm välillä. Mielenkiintoisia kaloja nekin + värejäkin voisi löytyä. Itsellä Lamprologus speciosukset kotilokutijajengistä mm. Sekä nätin värisiä että mielenkiintoisia seurata :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Buster
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 21:33, 02.05.2014

Re: Apua kalaston laatimiseen malawisopassa

Viesti Kirjoittaja Buster »

Kiitokset kaikille vinkeistä, me annetaan ajan kulua ensin jokunen tovi, järjestetään sitten keittiöön isompi allas ja katsotaan Malawit sitten uudelleen kun perusasiat on kunnossa. Tanganjika olisi varmaan hyvä vaihtoehto, mutta kun nyt on sen Malawin iskostanut kalloonsa niin siellähän se sitten on. :)
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Apua kalaston laatimiseen malawisopassa

Viesti Kirjoittaja Heska »

http://www.cichlid-forum.com/profiles/ tuolta voit kalastoa suunnitella akvaa odotellessa. :P
Saa haettua kasvis-, seka- tai lihansyöjiä ja näet kuvien lisäksi lisätietoa ja luonteesta kerrotaan ym.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”