Malawi lajeista

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Poonah09
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 12:18, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

niin ja jos et kuulu Heska ni lisätään :)
Poonah09
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 12:18, 16.04.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Poonah09 »

Kotimainen, malawistit
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Suomalainen malawi yhteisö feississä :) puhuin sulle Heska siitä kerran ku kävit mulla :D
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Hedelmiina kirjoitti:Suomalainen malawi yhteisö feississä :) puhuin sulle Heska siitä kerran ku kävit mulla :D
Mikäs sen nimi on? Oon ulkolaisia kyllä kattonut.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Malawistit on ryhmän nimi, mäkin olin siellä jonkin aikaa mut sit läksin pos koko facesta :).Niin no kun altaita täs kattelee ni noi ob/mc kalat tuota kyllä puuttuukin kokonaan, toisko ne säväystä tonne vaikkei ihan mun lemppareita ookkaan...?!Millaisia luonteeltaan/ruokavalio?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ihan malawistit suomeksi ;)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ok, katon kuvat kun pääsen ryhmään.
Voi olla et joutuu sit jokusen hakee Poonahilta. :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Noista Crabroista mun on pitänyt tänne kirjottaa,ovat nyt reilun viikon olleet.Kokoa niillä 5-7 cm.Pieniä juu vielä mutta altaan rauhallisimpia kaloja tällä hetkellä.Jopa pikku demasonit 3-4 cm mittaiset, laittavat ojennukseen noi crabrot.Eivätkö ole vielä kotiutuneet vai ovatko sitten vaan tuon kokoisina vielä säyseitä.Hyvin iloinen kuitenkin olen heistä :D !!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Näkyykö sukupuolet jo, monet rauhallisia siihen asti?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

No eipä näy, tais tulla intoiltua liian aikaisin.Mun tuurilla kaikki uroksia tai sit ehkä yks naaras 8O .Tänään taas pitkän tovin kökötin altaiden edessä ja pongailin noista kesken kasvuisista kaloista sukupuolia.Vielä ei monesta lajista selvästi näy mut mikäli epäselvästi näkyvät urokset oikeasti on uroksia niin kysynpä vaan että miksi hitossa mulle on haavittu kaikki uros puoliset yksilöt?!?!Joka lajissa nyt sentään ainakin yks naaraskin onneks on...urokset kun laittais kiertoon niin ei montaakaan pyrstöä jäisi...No odottelen nyt rauhassa että kasvavat loputkin nuoret ennen kun alan panikoida :mrgreen: !
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Mulla on crabrot nyt n.15 senttisiä ryökäleitä ja nyt näyttää siltä, että kolme ukkoa ja kolme akkaa olisi näissä :/ veti kaksi ukkoa värit päälle eilen ja alko johtoukkoa uhkailee. Siis nyt vasta tän kokosina. Vedet meinaa altaassa pysyä... että kohta olis crabrosoppaa tarjolla ;) Aikasemmin crabrot väistäneet muita nyt alkavat vasta ottaa mittaa toisistaan vaikka vieläkin väistää mm trewaukkoa ja empress ukkoa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

aragon07 kirjoitti:No eipä näy, tais tulla intoiltua liian aikaisin.Mun tuurilla kaikki uroksia tai sit ehkä yks naaras 8O .Tänään taas pitkän tovin kökötin altaiden edessä ja pongailin noista kesken kasvuisista kaloista sukupuolia.Vielä ei monesta lajista selvästi näy mut mikäli epäselvästi näkyvät urokset oikeasti on uroksia niin kysynpä vaan että miksi hitossa mulle on haavittu kaikki uros puoliset yksilöt?!?!Joka lajissa nyt sentään ainakin yks naaraskin onneks on...urokset kun laittais kiertoon niin ei montaakaan pyrstöä jäisi...No odottelen nyt rauhassa että kasvavat loputkin nuoret ennen kun alan panikoida :mrgreen: !
Ostat sit kolmannen 2 metrisen akvaarion kun alkaa tappelut ja jaat osan kaloista sinne. :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Siis joo, noi munhan on ihan nassikoita vielä.Ikään kuin seurailevat parvena muiden menoa jostain hiukan sivummalta :).Mun altaassa vaan näyttää moni laji urosvoittoiselta.Caeruleukset, ngarat, msulit varmasti urosvoittoisia.Epäilläkseni myös chailosit, red empresset ja steveni taiwanit...Just hetki sitte kyselin poonahilta steveneitten väri kehityksestä kun mitään merkkejä ei minnekkään suuntaan ja sitte heti yks varma ukko ja luulenpa että kaks vielä lisää...Miksköhän mua on siunattu noilla uroksilla...Varmistathan Hedelmiina että myös mahdollisimman moni maingano vauva olisi uros, alan keräillä nyt niitä :mrgreen: :mrgreen: !!
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Kolmas kaksmetrinen...Amen...taitaa myös samalla osoite vaihtua ;D!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

aragon07 kirjoitti:Siis joo, noi munhan on ihan nassikoita vielä.Ikään kuin seurailevat parvena muiden menoa jostain hiukan sivummalta :).Mun altaassa vaan näyttää moni laji urosvoittoiselta.Caeruleukset, ngarat, msulit varmasti urosvoittoisia.Epäilläkseni myös chailosit, red empresset ja steveni taiwanit...Just hetki sitte kyselin poonahilta steveneitten väri kehityksestä kun mitään merkkejä ei minnekkään suuntaan ja sitte heti yks varma ukko ja luulenpa että kaks vielä lisää...Miksköhän mua on siunattu noilla uroksilla...Varmistathan Hedelmiina että myös mahdollisimman moni maingano vauva olisi uros, alan keräillä nyt niitä :mrgreen: :mrgreen: !!
Tait teet semmoisen ruotsalaismallisen H-malawialtaan jossa kaikki uroksia, Youtubessa ainaskin näkee niitä ja eivät kuulemma tappele kun ei naaraita. :mrgreen:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Joo, jos en kovasti sukupuolista erehdy niin noin päin taitaisi olla helpompi.No niin siis kaikki ylimääräset ukkelit tänne vaan mulle niin pussitan naaraita vaihtareiksi :D !!
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

aragon07 kirjoitti:Joo, jos en kovasti sukupuolista erehdy niin noin päin taitaisi olla helpompi.No niin siis kaikki ylimääräset ukkelit tänne vaan mulle niin pussitan naaraita vaihtareiksi :D !!
Heh, mähän joskus mietin, että ukko-ja akka-altaat pystyyn erikseen ja jos haluaa jonku lajin kutevan ni heittää ukon akka-altaaseen ;) jajoo, Johanna mä yritän saada sulle kaikki pojat tuolta mainganoista ::D Itsellä kaksi mainganoukkoa, mutta tyytyvät vaan jahtaamaan toisiaan tai lähinnä ajamaan pois omalta alueeltaan eivätkä ole repineet edes toisiaan koskaan. Piirileikkiä ovat kyllä vetäneet välillä. Tasaväkisiä ovat näköjään kun kumpikaan ei ole jäänyt selkeästi alakynteen.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Meillä on nyt sitten raumalaisia sinihuulia ja vantaalaisia empressejä ja socolofeja altaassa. Meiltä voipi kohta alkaa varailla sekä oransseja esthereitä sekä mbamboja jos niitä joku haluaa.. ja sitten ilmoittelen miten meidän zebra maisoneiden käy. Niistä onkin jo kolmen varaus Hedelmiinalla :P Melviksestä on vissiin tullut altaan kingi. Se tuntuu vallanneen haareminsa (Sissi) kanssa koko keskimmäisen kivikon, ainoat ketä se siellä sietää on nuo pienemmät kalaset ja hautovat mbambat. Muut ajetaan pois. Hahaa.. ja meidän venustuksista on tullut kasvissyöjiä :P syövät intopinkeenä kesäkurpitsaa ja levää seinistä 8O Ja juu kyllä ne saavat kerran päivään lihasyöjille tarkoitettua ruokaa sekä myöskin survareita ja katkarapuja heittelen parikin kertaa viikossa.
"mitä, missä, milloin, koska?"
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Mites ne Raumalaiset sinihuulet on pärjäilleet siellä pääkaupunki seudulla :)?Täällä on pienet piiloissaan ja käyvät välillä varovasti näyttäytymässä.Sen verran ovat piilossa että kaikkia en oo saanu laskettua samaan aikaan mutta ei niistä enää kukaan isompi näytä olevan kiinnostunut.Seuraavaksi siltikin tuon kokoiset laitan eka poikas altaaseen.Yhtä lajia vielä voisin toiseen altaaseen lisätä...Onpas vaan tyhmää kun kymmentä en halua ja toi 10 on lähes joka lajissa nykyään minimi tilausmäärä...Pakko kai sitten se on ottaa.Aika pian ajattelin lajin päättää ennen kuin nykyiset asukit kasvavat lisää, aattelin että olis helpompi lisätä asukkeja kun nuo jo altaassa olevat ei vielä oo täysikasvuisia kaikki.Hmmm, mutta mikähän se laji olis sitte...Mbambat kovasti kiinnostaisi mutta taitavat näyttää liikaa demasoneilta.Kiinnostais myös Maisonit, ja sitte toi Lethrinops albus mut se tais olla lihansyöjä...vaikkakaan tossa altaassa lihansyöjiä ei oo kun 5 kpl...Nooooh, mietitään nyt vielä.Asiasta toiseen, olenko sokea, onko joku mutka Sea Lifestä jäänyt kiertämättä vai eikö siellä oikeasti ole Malawiallasta??
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Niinpä ja Korkeasaaressa käytiin niin oli vain Amatsonaltaita, kiekkokaloja ja meririutta, ei malaweja.
Afrikkalaisia sorretaan.
Liitteet
Meririutta
Meririutta
image.jpg (74.21 KiB) Katsottu 6522 kertaa
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Omituista!Mikäköhän siinä on...Me käytiin Särkänniemessä pari kesää sitten ja koitin miettiä oliko siellä, en nyt millään muista...Malawialtaan luulis aika helposti pystytettävän tollaseen paikkaan.Tekis mieli oikeen laittaa s-postia sinne ja kysyä :D!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Jumbon alakerran Citymarketissa on isohko Malawiallas kahvila tilassa, sun ois kannattanu käydä siellä. :P
Tosin valojen ja sisustuksen suhteen aika vaatimaton ja kalalajejakin suppeasti.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Olis kyllä mukava nähdä erilaisia Malawialtaita muuallakin kuin videoilla ja kuvilla!

Nyt sitten tuoreimmat Vantaalaiset pennut, Mainganot ja Hongit uiskentelevat koko altaan korkeudelta tuolla rauhallisemmassa päässä.Voin siis pikkuhiljaa huokaista helpotuksesta kun ne eivät enää kiinnosta muita asukkeja, jes!!
Luin muuten tuolta yheltä sivustolta että Acein minimi allas suositus on 100 l...Voi herran jumala kun ton mun 16-18 cm ukkelinkin sataseen tuikkaisi niin eihän se edes mahtuisi siellä kun just kääntymään, OMG :(!!
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Voi kuule. Meillä vetävät täällä sekä raumalaiset, että vantaalaiset sulassa sovussa. Pikkuisista socolofeistakin on nyt tullut huomattavasti rohkeampia. Allas sai hieman uutta ilmettä, kalat tykkää :) laittelen kuvia, kun työnteolta kerkiän. Isommilla socolofeilla tuntuu olevan yritystä. Katsotaan kuinka käy. Viimeksi muori tiputteli kaikki munat pois. Taitaa olla niin, että maisoni uroksia ei mahdu kuin yksi per allas. Meidän Elvis rassu on pääasiassa ilman värejä kun on menettänyt johtavan asemansa. Tappeluita ei kyllä ole näkyvästi ollut. Melvis vetää tossa keskialtaassa kun kingi ja kyllä nuo muut sitä väistää. Jopa ukko socolofi joka on kyllä kooltaan isompi. Sissi näkyy myös pitävän omaa reviriään, koska ajaa sieltä muut pois.
"mitä, missä, milloin, koska?"
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

No kiva juttu!Pikkuset ui täälläkin isojen kanssa jo ihan hyvin vaikka tosi pieniä vielä olivatkin.Hongit viihtyvät enempi kivikoissa ja mainganot sitten vähän väljemmillä vesillä.
Luinkin tuolta cichlid forumista että noi Maisonit on tosi kiukkuisia toisilleen.
Äsken kattelin ngara mammaa ja vielä on ainakin suu täynnä tavaraa.Nyt tarviis vähän yrittää nähdä enempi suuhun että mitä siellä näkyy :), munia ei ainakaan enää.
Jos saat otettua niin laittele Maisoneista vaikka pari tuoretta kuvaa kanssa :)!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”