Malawi lajeista

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Huomenna voisin yrittää ottaa vähän kuvia, kun on vapaa päivä :) laittelen tänne sit :)
"mitä, missä, milloin, koska?"
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Jahas, eka Crabro alkaa luullakseni näyttää uroksen värejä :).Toivottavasti olis ainut!!Jos kaikki uroskalat laittas kiertoon niin että joka lajista niitä jäis vaan yks niin puolet porukasta varmaan karsiutuis.Taeniolatuksia uskoisin olevan 3 urosta, samoin Steveni taiwaneita, hooh! Koskakohan alkaa suuremmat sembalot altaissa tuon urosmäärän takia 8O 8O ?!
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

No,on sulla tuuri, ei voi muuta sanoa :D Toisaalta.. Mullahan on caeruleseja, mbamboja, mainganoja todistettavasti useampi ukko ja yks johtaja. Tulevat toimeen ajoittaisilla takaa-ajoilla. Crabroja kolme ukkoa ja kolme akkaa. Yks johtaja ja ottavat yhteen vaan mm kiviensiirtopäivinä. Kaksi ukkoa nätisti keltasissa muuten :) Trewoja on neljä ukkoa joista kolme keskenkasvusta. Tyytyneet toistaiseksi vaan takaa-ajoihin nämäkin. Seuraillaan tilannetta :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mullakin on 4kpl firefish uroksia, socolofeja 2 urosta, perlmutteja 2 urosta, fullerborni katalea 2 urosta ja estereitä oranssi ja sinisiä parit urokset molempia eikä mitä tappeluja et ei se aina matsit ole jos enemmän kuin yks uros.
Ja kun sulla kaks allasta niin mahdolliset riitakumppanit voit eroittaa. :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Tuuria tosiaan!Ei täälläkään VIELÄ suurempaa ongelmaa oo ollut.Välillä mennään peräsin niin että hirvittää ja kansilasit kolisee!Homma yleensä rauhottuu kun sekoittaa kivet.Mieluusti silti uroksia laittaisin eteenpäin jos ottajia olisi...
Mulla ainakin kaks Fire urosta (mahdollisesti 3).Nuo kaksi varmaa ukkoa käyttäytyy vähän hassusti...Uivat kahdestaan koko ajan evät pörhöllään mutta eivät nypi toisiaan, rinnakkain "uhmakkaan" näköisinä tuolla menevät.Välillä toinen jahtaa toista mutta tasapuolisesti kuitenkin.Sitten taas jatkavat kylki kyljessä uimista pörheinä kuin mitkäkin, onko ihan normaalia?En ole ennen nähnyt urosten käyttäytyvän noin... 8O .
Mietin kanssa joskus että onpahan kaks allasta johon riitelijät voi erottaa.Tässä tulee kuitenkin eteen sellainen ongelma että kun jostain lajista yhden ukon siirtää naapuriin niin sen kanssa pitäs varmaan laittaa saman lajin naaras/naaraita.Lähinnä siis sen takia että kun vähän "yli seksuaalista" porukkaa tuntuvat malawit olevan niin eiköhän se yksinäinen lajin edustaja löydä seuraa itselleen muistakin lajeista jos oman lajin naaraita ei ole seurana.Tuo orpo ?hongi/hybridi? naaras ainakin tehtailee penikoita minkä kerkiää.En tiedä meneekö joka lajin kohdalla näin mut uskoisin että vaara piilee.
Noista neljästä vaaleasta poikasesta luulen oikeasti ainakin kolmen olevan hybridejä.Yksi niistä vähän pienempi ja selvästi eri värinen.Hybridi sekin voipi olla mutta se saattaisi olla myöskin Chailosi.Pitää varmaan poistaa ainakin noi kolme varmaa sekasikiötä.Mitä enemmän niitä altaassa niin eikös niitä sen enemmän sinne ala ilmestyä lisää?
Entäs kun tuo yks Lombardoi naaras on keltainen enemmän kuin sininen ja liikkeestä sanottiin että todennäkösesti sillä on värivirhe, niin pitäiskö sekin poistaa, periytyykö värivirhe poikasiin?
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Joo noi firefishit eroaa kyllä paljonkin noista mbunista ja jotkut urokset ihan kaveraa ja hengailee kaksistaankin, niin mullakin.
Ja altaan kinginä toi isoin firefish on reilu kun ajaa vain oman luolansa lähistöltä muut pois mutta muuten antaa kaikkien olla rauhassa. :P
Eilen kyllä ihmettelin kun fullerborni katale ob naaras tuli laivan sisältä ja kaksi katale urosta sen näköisinä että jotain touhuilleet(kimppakivaa) ja katale uroksetkaan ei kinaa keskenään.
Sinuna kyllä poistaisin hybridit altaasta tai sulla ajan myötä sekoittuu useampikin laji keskenään mikä ei hyvä asia.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

No mä oonkin ihmetellyt tota Firepoikien kimppauintia, no ovtakohan sitten kuitenkin kavereita ja välillä tulee kränää jolloin annetaan vähän kyytiä kaverille :D?
Joo kyllä mä tossa yks päivä altaita katellessa päätin noi omituset pennut poistaa.Ton yhden jätän vielä ainakin hetkeksi että nään miten muuttuu.
Kamalalta tuntuu kyllä tappaa eloisat kalapennut :cry: !!
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Laittelen nyt tännekin vielä ilouutisia meidän altaasta. Eli Sissi putkautti ulos n. 30 maisoni vauvaa. Vauvat ja äiti voivat hyvin ja strippaus sujui ongelmitta :D
"mitä, missä, milloin, koska?"
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Joops...viikko mennyt niin etten ole kalojen elämää juurikaan kerinnyt seurailla.Tänään sitten viikko siivouksen yhteydessä löysin kuolleen fisun...ja toisen...ja kolmannen...ja vielä neljännenkin.Ensin kauhulla mietin mikä altaassa vialla mutta kun jokainen kuolleista oli demasoni niin onko tässä muuta vaihtoehtoa kuin että tuo johtava uros on saanut hepulin ja pistellyt heikommat päiviltään? Vesiarvot ok ja kaikki muut lajit tallella.
Parina iltana olen altaan vieressä hetken kököttänyt ruokinta-aikaan enkä oo mitään tuohon viittaavaa huomannut.Keskiviikkona ainakin oli vielä kyseistä lajia ihan useampi yksilö tallella.Nyt enää pari pientä ja tuo yksi iso uros.Sieltä on siis noin viikossa hävinnyt 8 demasonia...Missä hitossa loput kuolleet on?? Syövätkö malawit raatoja? Kaikki kivet tänään otettu ylös ja siellä ei ollut kuin nuo 3 pientä.Yksi isompi kellui pinnalla... :cry: !
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Onko sulla lihansyöjä malaweja samassa altaassa tai jotain pohjakaloja?
Ne on voinut popsia noi ruumiit.
Toi on kyllä niin yleistä et demasoni johtouros listii muita että en viitti edes kokeilla niitä omassa altaassani.
Tai sit sulla vaivaa bloat tms. altaassa, toivottavasti ei tule lisää ruumiita.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Joo, on yksi lihansyöjä laji.Aulonocara red rubin.Jos olis toi Bloat niin eikö vois ajatella että muitakin lajeja olis mennyt?Mulla on hirmu vähän kaloja kuollut niin kuolinsyiden selvittäminen ei kuulu vahvuuksiin :)!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

aragon07 kirjoitti:Joo, on yksi lihansyöjä laji.Aulonocara red rubin.Jos olis toi Bloat niin eikö vois ajatella että muitakin lajeja olis mennyt?Mulla on hirmu vähän kaloja kuollut niin kuolinsyiden selvittäminen ei kuulu vahvuuksiin :)!
Monilla kun on ollut bloat tai muu sairaus niin jostain syystä usein demasonit kuolleet eka, ovat jotenkin herkempiä.
Voi kyllä olla et se johtouros on noi tappanut mut kannattaa nyt tarkkailla joka päivä ettei tuu lisää ruumiita tai kalat käyttäydy epätavallisesti esim. joku ei syö vaikka ei munia suussa tms.
Kuolleet kalat kannattais aina vähän tutkia näkyykö niissä jotain epätavallisia jälkiä tms. et vois päätellä mistä johtunut.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Ahaa, okei! Kiitos, täytyypä seurailla.Mulla oli jokin aika sitten vain 2 demasonia.Tilasin öö noin puoli vuotta sitten 10 lisää.Tilaamani erä oli tosi huono.Siis puolet kaloista epämuodostuneita jotenkin.Vikaa oli erityisesti pään alueella sekä raidoissa.Poikaset eivät myöskään ole kasvaneet lainkaan.Voisiko vika olla siinä? Tosin tuo 1 pinnalta löytynyt oli toinen noista isoista...Mistä tietää onko kyseessä toi bloat? Oireita? Näkyykö ulospäin mitään?Voiko lääkitä?
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Bloatissa kalat passiivisia ja ruokahaluttomia ja ruumis pullistuu ja silmätkin jopa pullistuvat, lääkkeeksi käy waterlife octozine jota laitetaan ohjeen mukainen määrä vesilitrojen mukaan.
Tarkkaa syytä tohon bloatiin ei tiedetä, syitä voi olla monia mm. stressi, vesiarvot, ruoka ym.
Googlaamalla näet kuvia bloat malaweista.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

No ei mun kalat tuollaisilta näytä kun noissa kuvissa.Ovat vilkkaita ja väreissään.Syövät myös normaalisti.Eivät ne kyllä laihojakaan ole, crabrot varsinkin hyvin syöneen näköisiä :).Mutta eivät siis tollaisia pöhöttyneitä mitä noissa kuvissa.Ja kaikilla suomut, evät ja pyrstöt ehjät jne...
Vesiarvot pysyneet tasaisina koko ajan.Viikottain teen vedenvaihdon ja joka toinen viikko putsaan pohjan kivien alta.Siellä ei kovin paljon ole putsattavaa ollut mut oon silti laponnut ettei pääse kertymään kökköä.Suodattimet pesen säännöllisesti.Molemmissa päissä ulkkari ja vielä sisäsuodatin.Ruokinta suurimmaksi osaksi koostuu kasvipitoisesta ruoasta.2-3 kertaa viikossa annan jotain proteiinipitoisempaa jotta lihansyöjätkin saavat sopivaa sapuskaa.Kurkkua ja kesäkurpitsaa myös tarjolla.Vähän mulla kyllä sitä vikaa että liikaa laitan ruokaa kerrallaan.Syövät kuitenkin pohjallekkin vajonneen ruoan eikä ruokaa jää pilaantumaan mihinkään.
Mun käsityksen mukaan noi jutut pitäisi ainakin olla kunnossa.Jos tossa oli joku kohta minkä teen väärin tai mikä aiheuttaisi bloatia tai muuta niin huomauttakaa :)!
Seurailen nyt noita ja kädet ristissä toivon ettei ala kuolla enempää...ja demasonit saa mun osalta jäädä jatkossa hankkimatta :)!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Bloatissa ei kaikki kalat sairastu yhtäaikaa vaan yleensä yksi kerrallaan, niin että ekana päivänä yhdelle ei maistu ruoka ja tokana päivänä se turpoaa ja jos ei hoideta niin voi jo kolmantena päivänä olla kuollutkin. Sit seuraava kala ruokahaluton ja turpoaa ja niin edelleen voi esim. viikon sisällä kuolla useampikin kala ja muut kalat kuitenkin ok.
Jotkut tutkijat epäilee että kaikissa malaweissa terveenäkin jotain loisia jotka stressistäkin johtuen voivat yhtäkkiä aiheuttaa suolitukoksia ja siitä johtuu turpoaminen ja on yleisimpiä kuoleman aiheuttajia malaweille.
Joillakin pelkästään malawisuolanvaihto tai vähän liika annostelu tai vedenvaihdossa liian kylmää vettä tai jotain kalaa jahdataan liikaa takaa(stressiä) tms. voi laukaista tuon.
Mut jos sulla olis bloatia niin kuolleista kaloista huomais kyllä sen.
Jos niiltä taas pyrštöjä ym. syöty niin todennäköisesti johtodemasoni saanut hepulin ja lahdannut ne.
Sun kannattaa tehdä vedenvaihtoa jos et ole tehnyt jo, kun 8 kpl demasoneja kuollut ja ruumiit olleet ilmeisesti useammankin päivän vedessä
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Joo, tein heti eilen reilun vaihdon kun tuon pinnalla kelluneen demasonin löysin.Teen vaihtoja nyt vähän tiuhempaan.Tänään aamulla kaikki tulivat syömään paitsi pari hautojaa.Mitään pullistumia tai muuta normaalista poikkeavaa ei näy.Kaikki virkeitä jne...Alan kyllä olemaan vähän vainoharhainen....Kyllähän aina joku kala möllöttää kolossaan eivätkä kaikki koko ajan ui mut mun mielestä ihan normaali meininki altaassa.
Mä oon kans ymmärtänyt että kaloilla on aina jotain loisia joita vastaan pystyvät hyvin taistelemaan.Ja just stressi tai jokin muu saattaa horjuttaa kalan immuunijärjestelmää jolloin vastustuskyky heikkenee ja loiset pääsevät valloilleen.Mitään suuria muutoksia esim.lämmöissä, vesiarvoissa tai muussa ei ole ollut mutta eihän noista ikinä tiedä varmasti.Ei auta kun seurata vaan.Mietin pitäskö lääkitä mut ei kai varmuuden vuoksi lääkitseminenkään oo hyvä..?
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ei kannata varmuuden vuoksi lääkitä, siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
Hyvä että vedenvaihtoa tehty, kun ruumiista voi veteen jotain kuitenkin tulla.
Tarkkailet nyt vaan ettei lisää tule ruumiita ja jatkat rutiineja niin toivottavasti ei lisää ruumiita tule ja kuolemat oli vain johto demasonin hepulikohtaus.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Selvä, teen näin.Yhtään ruumista ei altaaseen kyllä eilisen jälkeen jäänyt kun otin kaiken ylös.Ajattelin nyt parin viikon ajan tehdä useita pienempiä veden vaihtoja ja soitan nyt huomenna vielä paikalliseen liikkeeseen ja kysäsen myyjän mielipiteen kans.
Mä oon lääkkeitten kanssa onneksi tosi vähän joutunut pelaamaan.Pilkkutautia ainoastaan kerran oon lääkinnyt vanhassa seuralassa.Mulla on siis käsitys että lääkitseminen myös on riski ja saattaa johtaa kala kuolemiin.Tiettyhän joskus on pakko jos selkeästi taudinnoireita havaittavissa mutta mun silmään ei mikään tuolla näytä siltä että olis bloatia.Kaloja tosin hiukan vaikea seurailla koska esim. Estereitä ja Auratuksiakin tuolla se 10 molempi niin jos joku noista kököttää pohjalla niin kököttääkö illalla sama yksilö vai toinen lajin eduataja.Nuokin kalat mitkä koloissaan möllöttää tulevat syömään, käyvät välillä uimassa rundin altaan ympäri, eivätkä näytä "kärsiviltä" mitenkään.
Pesin just suodattimet kuukausi sitten mutta olisko ne hyvä pestä uusiksi vai kärsiikö bakukanta liikaa kun eilen tein ton isomman siivouksenkin :/?
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ei ainakaan kaikkia suodattimia kannata kerralla pestä ja jos oot ulkosuodattimen kuukausi sitten pessyt niin en alkais uudelleen pesemään.
Tulee vaan lisää ongelmia jos bakukanta liikaa häviää ja sitä myöten vesiarvot huononee.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawi lajeista

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Juu sitä mä vähän ajattelinkin että jos vielä bakukanta kärsii niin sitten ei ainakaan homma parane.Ja juu yks kerrallaan suodattimet aina pesen ja pidän hetken väliä ennen kun pesen toisen, just noiden bakujen takia.No tänään ainakin arvot hyvät ja kalat normaalin näköisiä, jatkan tarkkailua :)!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”