Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

No niin, nyt sitte alkaa Malawilan kolmas ja viimeinen laajennus. Pari kaks metristä allasta vierekkäin olkkarin peräseinälle, niin eiköhän ala olla homma ihan maksimi mitoissa :)!Ei muuta kun huonekaluja siirtelemään vaihtoa varten. Pohdiskelen nyt tässä, että varmaankin olis hyvä altaisiin laittaa toi bakutiiviste??
Uusiin altaisiin sen aina oon laittanut.Viimeksi, kun altaan vaihdoin niin heti en tajunnut, että se olis kannattanut lisätä.Mitään uutta altaisiin ei ole tulossa.Oon myös suunnitellu vaihdon niin, ettei mikään (kivet, taustat, hiekat, suodattimet) ehdi seistä missään vaiheessa, vaan kaikki kamat nätisti siirretää altaasta toiseen (joo-o, mahtaako ihan toteutua tää suunnitelma..:D).Eikös tällöin vois olettaa ainakin oosan bakuista säilyvän?Osa kyllä tietty kuoleekin. Tosta bakutiivisteestä ilmeisesti haittaa ainakaan ei oo, eli eikös se kannata altaisiin laittaa kun näin iso mylläys tapahtuu?
Ja jos vaihto onnistuis suunnitelmien mukaan niin, ettei mikään joudu seisomaan, niin sillonhan suodattimia sun muita juttuja ei tarvitse pestä?
Millasia kokemuksia altaiden vaihdoista?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Tsemppistä vaan!! Itse tein allasvaihtoja viime viikolla vähentäen 7;stä altaasta neljään ja ei hyvää päivää, kun olen täynnä tätä harrastusta taas vähän aikaa... Ekaan "vaihtoerään" meni 10 h ja seuraavaankin puolet siitä ku en saanu kaikkea kerralla vaihdettua..Tein 325 litrasesta malawilasta kerran 708 litrasen ja taas 708 litrasesta 325 litrasen seuralan ni siihen meni reilut 14 tuntia!

Bakuvalmisteet ihan hyvä käyttää hommassa, mutten näe sitä itse tarpeelliseks, jos kaikki kamat saa "lennossa"vaihdettua uuteen altaaseen. Itsellä ei ainakaan ole ollut ongelmia vaikken olekaan heittäny ylimääräsiä bakuja altaaseen vaihdon yhteydessä, joskus myös lisäilly uuttakin hiekkaa altaaseen vanhojen lisäksi, muttei sekään ole vaikuttanut mihinkään kun on kyse kypsän altaan siirrosta.

Pidän täällä sulle isoa peukkua pystyssä, jaksamista! :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Heska »

Ei siitä bakutiivisteestä haitaa ole, itse en viimeksi isompaan vaihtaessa laittanut ja ei nitriitit noussu missään vaiheessa mut kannattaa seurailla kuitenkin. Suodattimia ei kannata pestä ennen siirtoa että mahdollisimman paljon bakuja siirtyy ja jos hankit lisäsuodattimia isompaan niin itse kypsytin ne eka pienemmässä.
Ja hiekan kanssa tein niin että Biltemasta haetun uuden hiekan vedin pohjalle ja sit vanhaasta altaasta hiekkaa päälle et bakut jäis pintaan.
Hommaahan noissa aina on et tsemppiä vaan ja toivottavasti siirto onnistuu hyvin :P
Meinaatko vielä uusia lajeja hankkia?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Okei, kiitos vaan Heska ja Hedelmiina :)!On toi kieltämättä aika touhua vaihdella altaita, oon itekkin vaihdellut useaan kertaan ja aina toteaa jossain vaiheessa että olis vaan paremmin pitänyt suunnitella että miten, minne ja missä vaiheessa mitäkin...No nyt on jo ihan paperilla suunnitelma tehtynä :D!
Mulla Heska olis tilaa n.20 kalalle mut laji tietous alkaa jo itseltä loppua.Oon yrittänyt googlettaa josko löytyis jotain mut toi kielipää kun ei ole ihan paras niin vähän hankala löytää kun aika vähän suomeksi noista löytyy.Kääntäjän avulla jonkin verran tolkkua ulkomaisilta sivustoilta oon saanu :).Mietin että kun lajeja nyt on jo 13 tai 14 niin olisko parempi lisätä jo tuola olevia lajeja vai vaikuttaako mihinkään miten monta eri lajia on kunhan määrä ja yhteensopivuus on OK?Muutama laji tässä mielessä on ollu mutta katotaan tää vaihtoprojekti ensin ja mietitään sitte paremmin lisäpyrstöjä.
Täytyypä tehdä lista altaiden kokoonpanosta tänne kunhan on enempi aikaa niin olis helpompi muille antaa lajivinkkejä jos tuonne nyt yhtään lajia enää kannattaa lisätä :).
Taidanpas keittä kupin kahvia ja alkaa puuhiin.
Kannattaako muuten uusi allas testata ensin eytei ole jännitteet menny tai muuta vai uskaltaako täräyttää sen kylmiltään tuohon.Yleensä olen testannut autotallissa kun siellä lattiakaivo mut kun ei millään jaksaisi...:D??
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Heska »

Kyllähän autotallissa testaaminen mukavampaa on jos jotain vuotoa tulis kuin kotona. Et jos varman päälle haluat niin testaa eka sielä ja silmämääräisesti tietty silikonit ja koko akva läpi.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Näinhän se on ja miehelle sanoinkin että halvemmalla ja helpommalla pääsee jos se tonne autotalliin paukahtaa kun tänne olkkariin :D.Oon tota allasta jo pari viikko täs odotellu että onhan tää juttu nyt tosta noin tunnin testauksesta kiinni mitä sitte enää en malttais uhrata ;D, joo kyllä mää sen testaan!
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Siinä ne pari metriset altaat nyt tönöttää vierekkäin olkkarin peräseinällä :)!Tunteja siihen sitte sain 12 kulumaan mutta kannatti!Kiviä lisää kyllä tarvii alkaa hankkia, hetken jo oli aika hyvä määrä mut nyt vähän taas näyttää vähäiseltä.
Pari tuntia meni siihen kun pystytin pikkualtaan uusiksi ja pyydystin myytävät Sinihuulet ostajaa varten joka sitten päätti perua kaupat ylimääräiseksi jäävästä altaasta eli jäi sitten EDELLEEN noi Sinihuulet tohon....Mitä voisin niille nyt keksiä??En kauaa voi pitää niitä tuon kokoisessa, menekki täällä päin suomea on tosi surkea enkä mitenkään pysty kyllä päiviltäänkään päästämään kun kerran rakkaudella heitä oon kasvattanut:)!Huoh, kaipa niille sitten jotakin keksin:/!?Muuten sujui tän päivän jutut aika liki suunnitellusti :)!Nyt vaan seurailemaan vesiarvoja ja väsäämään jalustan verhoiluja!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Heska »

Eikö teilläpäin ole mitään akvaarioliikettä johon voisit kaloja tyrkyttää jos ei halukkaita harrastajia löydy?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

No sepäs se kun ei oo, kaks akvaarioliikettä kylläkin mutta kummassakaan ei ole Malaweja myynnissä suoraan altaassa.Tilannut mäkin oon aina.Raumalla asun ja lähin paikka jossa noita myydään on Turussa.Sieltä meinasinkin kysyä mahtuisko myyntiin kun sinne oon muutenkin menossa.Aika hiljasta siis täällä päin Malawiharrastaminen :)!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Eikös kesällä tätä lande-kaupunki-trafiikkia ole paljon? Saattaisi kala päätyä kauemmaksikin harrastajalle, kun pistää ilmon ja nostelee väliajoin. Lahjoitetaan-palstalla ainakin luulisi menevän. Tai akvaliikkeen kanssa diili ja kyydin etsiminen sinne.

Tosin en tiedä missä päin asut...
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Täällä olis caeruleustarve 10; lle... mulla alkaa varauslista olla täynnä! Laitoin sulle tekstaria :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Viestiä laittelin Hedelmiina takaisin :)!
Harmittaa kyllä kun täällä päin ei oo harrastajia varsinkin kun lajeja on paljon ja sais kasvateltua monen eri lajin poikasia.Vauvojen kasvua on niin kiva seurata, mut en tiedä uskallanko enää poikasia talteen ottaa.Oon kohta pulassa kun muutamia jäänyt tuolla isossakin altaassa henkiin.Ainakin Chailoseja pongasin eilen altaan vaihdossa ja pitihän siellä pari Sinihuultakin lisää olla.Alkaa vähäsen tuo laji tulla jo korvistakin ulos kun ne olivat kaikkein vaikeimpia pyydystettäviäkin eilen, keltaisia kaloja vilkkui silmissä kun menin nukkumaan :D!
Osaako muuten joku neuvoa miten saan kuvia tänne.Aina kun yritän liittää niin sivusto sanoo tiedoston olevan liian suuri...Pitäiskö niille kuville osata tehdä jotain ennen kun yrittää liittää :)??
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Pienennä fotoja jollain kuvankäsittelylaitteella esim. 800x600px on ok. Jotkut käyttävät aijaa-kuvapalvelua, jonne linkkaavat. Lienee ihan hyvä ja ilmainen.

Kuvat ja ilmot, niin eiköhän kauppa käy. Ja kun yksi hakisi pks sinulta fisuja, samallahan tulisi muillekin harrastajille, jotka tuntevat toisensa, kun ilmoittelee.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Okei, kiitos fisutar...täytyypä opetella pienentämäön kuvia!
Mäkin kerran kävin Vantaalta poikasia hakemassa ja niitä sitten samalla tulikin otettua kunnon satsi :)!Vein myös jokusen itsekasvattaman vaihtarina!Näinhän se hienosti toimisi mutta pahus kun on niin harvoin asiaa minnekkään täältö Rauman puskista :)!
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Mehän voitais alkaa tekee sellasia vaihtakauppoja turussa :P Sieltä taitaa olla abööt yhtä pitkä matka turkuun kun täältä :) Teille ajaa sen kolme tuntia meiltä :P
"mitä, missä, milloin, koska?"
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

No niinpä tarttisi :D!Tää on sellanen käpykylä ettei täällä päin näköjään kasvatella noita!Ehdotin jo Hedelmiinalle että mun tarttis varmaan muuttaa sinne pääkaupunkiseudulle niin vois kimpassa kaikki laittaa pystyyn oikeen bisneksen ;D!Heh!
Ceela
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 20:05, 27.02.2014
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Ceela »

Juu :) saa NL-aqua kilpailijan :) mut muuta sit lähemmäs mua ettei aina tartte ajaa Vantaalle ;)
"mitä, missä, milloin, koska?"
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Heska »

aragon07 kirjoitti:No niinpä tarttisi :D!Tää on sellanen käpykylä ettei täällä päin näköjään kasvatella noita!Ehdotin jo Hedelmiinalle että mun tarttis varmaan muuttaa sinne pääkaupunkiseudulle niin vois kimpassa kaikki laittaa pystyyn oikeen bisneksen ;D!Heh!
Sun pitää kavereita ja sukulaisia houkutella Malawiharrastuksen pariin niin sitä myötä harrastus leviää teillä päinkin. :P
Ja ei niitä täällä pääkaupunkiseudullakaan Malawiharrastajia pilvinpimein ole kuten Malawiharrastajien listastakin näkee vaikka ihmisiä suht paljon asuukin. Mitä tutuilta olen kysynyt niin ainakin toi altaan koko on yks tekijä joka harrastajia karsii, monet kun voivat/haluavat vain pienehkön altaan vaikka muuten Malaweja ihastelevatkin ja ainaskin AW:n foorumia lukemalla voi saada semmoisen kuvan että Malawit vaan lahtaa ja rökittää toisiaan niin valitsevat sitten "rauhallisempia" kaloja. :roll:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Joo, vähän oonkin porukkaa yrittänyt saada mukaan mutta eivät oikeen oo kiinnostunut minkäänlaisista kaloista vaikka meillä aina altaita ovatkin ihailleet :).Tiedän Raumalla vaan yhden harrastajan mun lisäksi.Eipähän niitä Hesastakaan varmaan tosiaan joka korttelista löydy mutta edes muutamakin olis kiva täälläkin päin :).En yhtään epäile etteikö täältä aw:stä saisi sellaisen kuvan että malawien kanssa ei ole helppoa ja ettei pieniin altaisiin sovellu, mun ajatukseni on että helppoja varmasti ovat kun osaa koota oikeat lajit ja sukupuolet, mutta ihan helpoimmasta päästä en omien kokemuksien perusteella voi sanoa niiden olevan.Ja pieniin altaisiin eivät siltikään mun mielestä kuulu vaikka miten hyvin saisi kalaston koottua suositusten mukaisesti.Oon sitä mieltä että ihmiset jotka altaan koon takia luopuvat malawihaaveista ovat kylläkin ihan järkevästi liikkeellä.Jos altaan koko määrää kalaston ja mahdollisuutta ei kunnon kokoiseen altaaseen ole niin hienoa että ihmiset rehellisesti miettivät sopivampaa kalastoa.Jos taas nimenomaan haluaa malaweja niin silloin mun mielestäni pystyy myös hankkimaan/rakentamaan niille mahdollisimman oikeanlaiset olosuhteet.Voipi olla että ihmiset eri mieltä mun kanssa ja saakin olla.Jokaisella harrastajalla varmasti oma näkemyksensä asioista on muodostunut harrastellessa, toisten kokemuksia juuri onkin mukava lueskella ja kyllä se myös opettaa uusia asioita ainakin mulle...paljon oon vuodessa oppinut ja paöjon on vielä opittavaa :D!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mä olen http://www.cichlid-forum.com/profiles/ ton profilesin ilmoittaman kalojen minimi litrakoon kannalla per laji mutta minimikoossa pitää tietty olla tarkkana kokoonpanon kanssa, jottei tappeluja tule.
Isompi allas antanee enemmän virheitä anteeksi kun kaloilla tilaa olla kauempana toisistaan, mutta huonot kokoonpanot eivät kyllä toimi isossakaan altaassa.
Ymmärrän kyllä hyvin että moni harrastaja ei heti ensimmäiseksi akvaarioksi osta 2 metristä allasta vaan haluaa kokeilla pienemmällä ja sitten jos innostuu niin ostaa isomman.
Harrastajat ja foorumit ovat kyllä tärkeässä asemassa uusien harrastajien määrän kehityksessä, jos hommasta tehdään jotain salatiedettä tai liian vaikeaa, eikä opasteta tarpeeksi, moni mahdollinen uusi harrastaja ei edes aloita harrastusta.
Uusia nuoriakin harrastajia olisi hyvä saada mukaan :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

aragon07 kirjoitti:No niinpä tarttisi :D!Tää on sellanen käpykylä ettei täällä päin näköjään kasvatella noita!Ehdotin jo Hedelmiinalle että mun tarttis varmaan muuttaa sinne pääkaupunkiseudulle niin vois kimpassa kaikki laittaa pystyyn oikeen bisneksen ;D!Heh!
Hehee, todellakin! Saatas tosta myös yks toinen Vantaalainen mukaan lihansyöjähirviöineen ;)
Ceela kirjoitti:Juu :) saa NL-aqua kilpailijan :) mut muuta sit lähemmäs mua ettei aina tartte ajaa Vantaalle ;)
:D
aragon07 kirjoitti:Joo, vähän oonkin porukkaa yrittänyt saada mukaan mutta eivät oikeen oo kiinnostunut minkäänlaisista kaloista vaikka meillä aina altaita ovatkin ihailleet :).Tiedän Raumalla vaan yhden harrastajan mun lisäksi.Eipähän niitä Hesastakaan varmaan tosiaan joka korttelista löydy mutta edes muutamakin olis kiva täälläkin päin :).En yhtään epäile etteikö täältä aw:stä saisi sellaisen kuvan että malawien kanssa ei ole helppoa ja ettei pieniin altaisiin sovellu, mun ajatukseni on että helppoja varmasti ovat kun osaa koota oikeat lajit ja sukupuolet, mutta ihan helpoimmasta päästä en omien kokemuksien perusteella voi sanoa niiden olevan.Ja pieniin altaisiin eivät siltikään mun mielestä kuulu vaikka miten hyvin saisi kalaston koottua suositusten mukaisesti.Oon sitä mieltä että ihmiset jotka altaan koon takia luopuvat malawihaaveista ovat kylläkin ihan järkevästi liikkeellä.Jos altaan koko määrää kalaston ja mahdollisuutta ei kunnon kokoiseen altaaseen ole niin hienoa että ihmiset rehellisesti miettivät sopivampaa kalastoa.Jos taas nimenomaan haluaa malaweja niin silloin mun mielestäni pystyy myös hankkimaan/rakentamaan niille mahdollisimman oikeanlaiset olosuhteet.Voipi olla että ihmiset eri mieltä mun kanssa ja saakin olla.Jokaisella harrastajalla varmasti oma näkemyksensä asioista on muodostunut harrastellessa, toisten kokemuksia juuri onkin mukava lueskella ja kyllä se myös opettaa uusia asioita ainakin mulle...paljon oon vuodessa oppinut ja paöjon on vielä opittavaa :D!
Amen. :) Samaa mieltä. Mä käyn kurkkimassa tasaseen tahtiin tuolla Instagramissa muuten ulkomaalaisten malawistien-ja tanganjikaharrastajien altaita ja kaloja... Aivan mieletön valikoima kaloja ja ISOJA altaita monella (okey.. myös niitä pieniä, joiden kohdalla tulee paha mieli, kun yli 15 senttisiä kaloja ahdettu vajaan metrin pituiseen purkkiin :( ) Kaikkia eläimiä ei vaan pysty pelastamaan tai järkeä ihmisten päähän takomaan miettiä kalojenkin olosuhteita...Laittaa kyllä surulliseksi silti.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Juu, kaikkia ei pysty pelastamaan, se on totta ja niin harmi :(!!Omista siis pitää yrittää huolehtia niin hyvin kun pystyy ja osaa!
Laavakiviä tulossa lisää ja muutaman ruohon näköisen tekokasvin ostin ikeasta...uskaltaakohan laittaa malaweille, siis kunnei ole akvaarioon tarkoitettu niin irtoaakohan niistä jotain myrkkyjä??Olen aina käyttänyt vaan akvaarioon tarkoitettuja mut ostin kun tiedän muutamalla olevan ja ongelmia ei oo ollut.Pakko silti vielä kysellä onko täällä kellään Ikean kasveja altaassa?
Seuraavaks alan miettiä mihin alan kuvia laitella että saisin näkyviin tänne kun suoraan puhelimesta en ainakaan saa ja olen "hiukan" tällänen tietotekniikan kauhu... :mrgreen:
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

aragon07 kirjoitti:Juu, kaikkia ei pysty pelastamaan, se on totta ja niin harmi :(!!Omista siis pitää yrittää huolehtia niin hyvin kun pystyy ja osaa!
Laavakiviä tulossa lisää ja muutaman ruohon näköisen tekokasvin ostin ikeasta...uskaltaakohan laittaa malaweille, siis kunnei ole akvaarioon tarkoitettu niin irtoaakohan niistä jotain myrkkyjä??Olen aina käyttänyt vaan akvaarioon tarkoitettuja mut ostin kun tiedän muutamalla olevan ja ongelmia ei oo ollut.Pakko silti vielä kysellä onko täällä kellään Ikean kasveja altaassa?
Seuraavaks alan miettiä mihin alan kuvia laitella että saisin näkyviin tänne kun suoraan puhelimesta en ainakaan saa ja olen "hiukan" tällänen tietotekniikan kauhu... :mrgreen:
Heh, mulla on Ikean yks tekokasvi kolmessa osassa tuol altaassa ollu jo about vuoden päivät eikä ongelnia ole ollut. Tai no, onhan mulla pari kalaa sen vuoden sisällä kuollut mutta syy tuskin löytyy siitä kasvista ;)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Heska »

aragon07 kirjoitti:Juu, kaikkia ei pysty pelastamaan, se on totta ja niin harmi :(!!Omista siis pitää yrittää huolehtia niin hyvin kun pystyy ja osaa!
Laavakiviä tulossa lisää ja muutaman ruohon näköisen tekokasvin ostin ikeasta...uskaltaakohan laittaa malaweille, siis kunnei ole akvaarioon tarkoitettu niin irtoaakohan niistä jotain myrkkyjä??Olen aina käyttänyt vaan akvaarioon tarkoitettuja mut ostin kun tiedän muutamalla olevan ja ongelmia ei oo ollut.Pakko silti vielä kysellä onko täällä kellään Ikean kasveja altaassa?
Seuraavaks alan miettiä mihin alan kuvia laitella että saisin näkyviin tänne kun suoraan puhelimesta en ainakaan saa ja olen "hiukan" tällänen tietotekniikan kauhu... :mrgreen:
Asenna kännykkään Image size ohjelma tai muu vastaava niin voit pienentää kuvat niin että kelpaavat AW:hen.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Malawaario vaihtuu isompaan...TAAS ;)!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Ikean kasvin voit löytää netin kautta tyyliin...
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/categ ... ion/20492/
Ja sieltä "tuotetiedot". Polyeteeniä monet ja sitten sen googletus sopiiko elintarvikemuoviksi ja liukenevuus ja kemialliset ominaisuudet.

Itse en helposti laittaisi mitään sellaista akvaan, jota epäilisin, ettei sovi sinne.

Yllä olevan perusteella monet noista polyeteeniä ja käsittääkseni ok. Muovin väri ei kai asiaan vaikuta.

http://www.muovimuotoilu.fi/content/view/32/63/
http://www.vesikauppa.com/index.php/ved ... ilmastimet
Ehkäpä ei liukene polyeteeni kun käytetty tuossakin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”