Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Seita
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 14:48, 14.08.2013
Sukupuoli: N/A

Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Seita »

Moi!
Tässä mietiskelin että jos jossakin vaiheessa muuttaisin nykyisen seuralan malawialtaaksi.
Eräässä akvaarioryhmässä sanottiin että 240l olisi liian pieni malawilaksi, onko minun hankittava isompi akvaario vai riittääkö tuo?
Toinen kysymys on riittäisikö suodatusteho kun nykyisin purkissa pörisee JBL CristalProfi Greenline e901, lisäksi voisin laittaa sinne vanhan fluval 4 sisäsuodattimeksi. Riittääkö tuo vai hankinko sitten suosista toisen ulkosuodattimen ja jos niin, minkä kokoisen?
Olisiko jonkinnäköistä vesipumppua hyvä suunnitella noiden lisäksi?
Tälläisiin kaloihin törmäsin mitkä pitäisi kuulemma mahtua 100-150l akvaarioon.
Pseudotropheus demasoni sekä Pseudotropheus saulosi, ainakin olisivat kauniita ja menisivät molemmat kasvisruoalla. Voiko noita kahta lajia yleensäkkään laittaa samaan altaaseen?
Onko kaloja hankala saada ja missä hinnoissa ne liikkuu?
Myös kalojen määrä on kysymys, montako kalaa voi 240l purkkiin ottaa.
Malawila on vasta kaukaisen tulevaisuuden haave, nykyisen altaan kalastoon olen sen verran tyytyväinen että sitten kun kaloja alka tippumaan sen verran ettei montaa päätä ole jäljellä, on vaihdon aika.
Perusjuttuja olenkin jo lukenut, poistakaa jos aikaisemmin on samoja kysymyksiä kysytty, en pikaisella haulla kuitenkaan löytänyt.
NIIN! ja paljonko kiviä uskaltaa akvaarioon laittaa ja miten varmistan että luonnosta kerätyt kivet soveltuvat akvaan?
Purkit:
-240L
-51L
saku08
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 16:14, 17.08.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja saku08 »

Mulla on myös 240l malawila ja alussa siellä uiskenteli 3 eri lajia olevaa kivikkolajin malawia,nykyisin vaan kahta. Mulle kerrottiin silloin,että maksimissaan tuon kokoiseen voi ottaa 25kalaa,koosta tietenkin riippuen. Itselläni on siniviivamalaweja,latinlainen nimi tais olla melanochromis cyanorhabdos maingano ja sitten oranssimalaweja,joiden latinaista nimeä en nyt just muista [;)] Nämä on mun siniviivat ovat alkaneet jopa lisääntymäänkin...juuri tässä oon mietiskellyt,että tarvis vissiin luopua osasta. Mulla on hiekkapohja ja laavakiviä 2 isoa röykkiötä :) sieltä löytyy piiloja emokaloille ja pienille poikasille :D
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja heisku »

Mun käsityksen mukaan nuo molemmat lajit ovat melko agressiivisia, joten ehkä ne kannattaisi laittaa suurempaan altaaseen. Omassa 180litrassa menivät mainiosti sinihuulet ja socolofit. Niitä voisit ainakin harkita...
kiekkola+pohjan asukit
Seita
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 14:48, 14.08.2013
Sukupuoli: N/A

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Seita »

heisku kirjoitti:Mun käsityksen mukaan nuo molemmat lajit ovat melko agressiivisia, joten ehkä ne kannattaisi laittaa suurempaan altaaseen. Omassa 180litrassa menivät mainiosti sinihuulet ja socolofit. Niitä voisit ainakin harkita...
Ok, no pakkohan ei tietenkään ole hankkia montaa eri lajia, ellei se ole kovinkin suositeltavaa.
Vai onko ihan mahdoton ajatus hankkia vain yhtä lajia akvaarioon vai tuleeko niille keskenään liikaa kärhämää.
En vielä tunne malawi tai muitakaan ahvenia kovin hyvin ja markku varjon kirjassa on lajeja jotka tarvitsevat huomattavasti isomman
purkin, valinnanvaraa on varmasti enemmänkin. mutta mistä lähtisin etsimään?
Purkit:
-240L
-51L
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Heska »

Pienihän toi 240 litraa on Malaweille mut jotain rauhallisia siihen vähän voi laittaa kutrn sinihuulia.
Suodatusta ja virtausta sais olla enempi kuin tuo 900l/h sillä sotkua tulee Malaweista ja tykkäävät virtauksesta.
Altaan pohjalle voi laittaa solumuovin ja sitten tukikivet ja hiekan niin turvallisempi tehdä kivikasat, mutta varmista että kivikasat tukevia etteivät kaadu kalojen päälle tai sivulaseihin. Luonnonkivetkin käynät kunhan eivät sisällä metalleja ja peset ne hyvin. Luepa uusimpia Malawialtaiden perustamisjuttuja niin löydät oleellisimman tiedon Malawialtaista ja kaloista.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Heippa! Omasta kokemuksestani sanoisin että yhtään malawia ei kannattaisi laittaa alle 300 l akvaan. Aloitin itse harrastuksen juurikin tuollaisesta 240 litraisesta ja eipä kauan mennyt kun totesin altaan olevan aivan liian pieni vilkkaille agressiivisille ahvenille.Alussa näytti että kaikki oli kunnossa eikä kukaan kiusaillut ketään.Kalojen kasvaessa alkoi nahistelu urosten kesken. Sen seurauksena täällä pörisee 600 l ja 375 l malawi altaat ja tuo jälkimmäinenkin allas vaihtumassa 600 litraiseksi. Eli tulevaisuudessa löytyy 4 metriä malawilaa olkkarista. Jos haluat välttää ongelmia, vaivaa, rahan menoa ja ajankäyttöä niin unohda Malawit taikka hanki reilusti isompi allas jolloin kalaset voivat nautiskella olostaan ja sinä niiden hoitamisesta :).

Ja tokihan siis jokainen itse päättää mitä kaloja minkäkin kokoiseen altaaseen laittaa mutta halusin omasta kokemuksestani viisastuneena kertoa mielipiteeni. Aikamoista murhetta noista on ollut juuri siksi että liian pienestä altaasta aloitin :)!
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

En suosittele em.Aragonin tavoin malaweja alle 300 litraiseen, mieluiten reippaasti yli em.syitten takia.Mulla ajoittain kaksmetrisessäkin pääsee yksittäisiä kaloja hengestään valtataisteluiden takia ja altaassani mm. Näitä jonkun mainitsemia "rauhallisia malaweja" Malawit ei ole rauhallisia kaloja (yksilöeroja toki jonkin verran tietty löytyy) vaan ovat agressiivisia reviirikaloja eivätkä jää edes kovin pieniksi. Myös pienellä kymmenensenttisellä malawilla on usein suurempi ego kuin kalalla on kokoa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mulla ei kyllä ollut 300 litrasessa ongelmia Malawien kanssa kun piilopaikkoja oli paljon ja jokaiselle löytyi oma soppi.
Mutta yksilöistähän se on myös paljon kiinni jos sattuu oikein agressiivisia yksilöitä niin tappeluthan siitä tulee vaikka olisi isokin allas. Mutta iso allas tietty parempi kun kalat melko isoja niin uintitilaakin enempi kuin pienessä altaassa :P
Kyllähän moni harrastaja on noilla pienillä altailla Malaweilla aloitellut mutta monet sitten siirtyneet isompiin altaisiin et en nyt täysin tyrmäis pienellä aloittamista 8-)
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Tuo mitä kirjoitin niin olikin vaan mielipide joka on muodostunut oman kokemuksen kautta ja muiden jo kauemmin malaweita harrastaneiden neuvoista ja vinkeistä :), kirjoissa/oppaissa/liikkeissäkin on kovasti eriäviä ohjeita ja mikä sitten oikein niin siihen tuskin kukaan täysin pystyy vastaamaan.Lajeistahan tietty riippuu miten altaassa yhteiselo sujuu...Mulle käynyt myös niin että lajit joita pidetään yleisesti rauhallisina (Aceit, Caeruleukset esim.) ovat olleetkin niitä äkäisimpiä lajeja, eli YLEENSÄ rauhalliset eivät näköjään välttämättä olekkaan AINA niitä rauhallisia.Ja kiukkuisina pidetyt lajit eivät olekkaan olleet niin kiukkuisia mitä olisin luullut...Noh sitten tuo sukupuoli jakauma, pienistä ei voi tietää kumpaa sukupuolta ovat.Aikuisista sitten nää ihmeelliset "urokset" jotka edelleen ovat uroksen väreissä mutta hautovat....:D?!?Ja sitten taas naaraat jotka onkin viikon päästä kuitenkin uroksia...näistä kun pystyisi ottamaan selvää jo heti niitä hankkiessa niin olisi varmaan helpompi pitää vähän pienemmässäkin altaassa.

Lähdin siksi tähän vastailemaan, koska toivon ettei kukaan joudu samaan rumbaan harrastuksen kanssa, kun itse tietämättömyyttäni jouduin ja menetä sen seurauksena kiinnostusta harrastukseen joka itsellä onneksi säilyi vaikeuksista huolimatta...ja tietysti myös kalojen hyvinvointi pointtina tässä :)!
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:Mulla ei kyllä ollut 300 litrasessa ongelmia Malawien kanssa kun piilopaikkoja oli paljon ja jokaiselle löytyi oma soppi.
Mutta yksilöistähän se on myös paljon kiinni jos sattuu oikein agressiivisia yksilöitä niin tappeluthan siitä tulee vaikka olisi isokin allas. Mutta iso allas tietty parempi kun kalat melko isoja niin uintitilaakin enempi kuin pienessä altaassa :P
Kyllähän moni harrastaja on noilla pienillä altailla Malaweilla aloitellut mutta monet sitten siirtyneet isompiin altaisiin et en nyt täysin tyrmäis pienellä aloittamista 8-)
En suosittele edelleenkään. Miksi malaweja tulisi tunkea liian pieniin altaisiin taistelemaan ja tätä samaa keskustelua käydään täällä jatkuvasti. Tämä kuuluu jälleen keskusteluun siitä minkä kokoiseen kultakaloja laitetaan, oskareita, mikä on tarpeeksi iso allas tiikerinuoliaisille jne. Ilmeisesti ikuisuuskysymyksiä. Malaweita vaan halutaan värikkyytensä takia ei niiden tarvitsemA tilaa silloin ilmeisesti ajatella eikä sitä miten isoksi ne kasvavat.Niin moni harrastaja on aloittanut liian pienellä altaalla malawien kanssa ja vaihtanut nopeasti isompaan, joten miksi aloittaa pienellä ku tietää/lukee näistä isompan vaihdoista. Kuukausittain ja välillä viikottainkin tätä samaa "malawit alle 300 litraiseen" kysymystä täällä esitetään. Jos mulla olisi vaikka 100 litrainen allas en ostaisi sinne vaikka arowanaa vaikka sen kuink haluaisin, kun se on niin kiva. Ja mitä tulee yksilöeroihin niin mikäli malawit ovat agressiivisia reviirikaloja yleisen tietämyksen ja kokemusten mukaan niin kumpia on silloin enemmän; niitä rauhallisia vai niitä agressiivisia...? Näin ihan mietintään :) Ugh. Olen puhunut ja nyt lopetan. Ei herneitä kiitos.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Minäkään en viitsi enää tän jälkeen jatkaa tätä keskustelua mutta sen verran vielä pakko kirjoittaa että mulla meni puolisen vuotta hienosti malawit 240 litraisessa.Ihmettelin että "miten niin agressiivisia"...Altaiden lukumäärä ja koko kasvoi juuri ja juuri ajoissa ennen kun alkoi teurastus urosten välillä.Kammottavaa edes ajatella mitä olisi tapahtunut jos olisin jättänyt kalat tuohon altaaseen, HUH!!Yhtäkään kalaa ei hengiltä ole ajettu...ainakaan vielä, mutta kyllä nyt kun vanhimmat asukit ovat vuoden päivät (vasta :D) tuossa olleet niin en itsekkään voi sanoa yhdenkään lajin olevan rauhallinen laji, lajeja mulla nyt 13 kpl. Demasonit ovat mun altaassa olleet kaikkein rauhallisimpia...noh, eivät ole enää!Kaks metrinen allas ei riitä kahdelle urokselle.Allas täynnä laavakiveä ja muita kaloja altaassa n.50 kpl eri lajeissa.Vahvempi uros löytää kyllä halutessaan tuon heikomman vaikka mihin koloon altaassa piiloutuisi.Sama pätee muidenkin lajien uroksissa.Siksi en ihan yhdy tuohon että jos piiloja on tarpeeksi niin ei tule ongelmia, itsekkin luulin ensin omassa altaassa olevan tosi paljon piilopaikkoja ja jouduin toteamaan ettei piiloilla ole paljoakaan merkitystä jos allas on liian pieni.

Aloittaahan toki voi pienestä altaasta mutta yksikään aikuinen malawi ei mun mielestäni alle 300 litraiseen kuulu vaikka missä sanottaisiin että "pienimmille" lajeille riittää 100 litrainen allas.Voihan toki näin tehdä mutta voivatko kalat hyvin siellä niin sanoisin että eivät.

Ja edelleenkään asiantuntijana en täällä kirjoittele, kokemuksesta siis ainoastaan :)!
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Aragonin kanssa niin samaa mieltä! Vaikka piiloja olisi miten paljon, niin kyllä ne heikommat sieltä köydetään ja lahdataan...valitettavasti :/
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Heska »

ninnuliini kirjoitti:Aragonin kanssa niin samaa mieltä! Vaikka piiloja olisi miten paljon, niin kyllä ne heikommat sieltä köydetään ja lahdataan...valitettavasti :/
Teillehän on oikein tappajamalawit tullut, en ole nähnyt yhtään lahtausta tai edes kunnon tappelua omassani, vain pientä suupainia joskus. Mitä lajeja ja sukupuolijakaumat teillä on, ihan vaan mielenkiinnosta?
Ulkolaisilla foorumeilla useilla aika pienissäkin tankeissa Malaweja ja eipä juuri tämmöisiä kauhutarinoita kirjoitella, eipä nuo ainakaan harrastajamääriä nosta 8O Tommoset lahtaajakalat kannattanee poistaa altaasta siinä ei taida altaan koon kasvattaminenkaan juuri auttaa...
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ei pitänyt enää mitään kirjoittaa, mutta kannan vielä korteni kekoon vastaamalla Heska sulle; poikasina kun ottaa malaweja niiden sukupuolia harvemmin tietää, omassa altaassani on mm. empressien kohdalla sukupuolierot näkyneet vasta reilu puoltoista vuotiaina ja johtoukoll palanut käpy nuoriin "miehiin" , joten olen joutunut revittyjä uroksia viemään "turvakotiin". Viidestä sprengeraesta neljästä paljastui ukoiksi ja alkoi evät lähteä, silmät vaurioitua, suut oli auki koko ajan suukopujen takia joten vähensin niitä yksi kerrallaan uusiin altaisiin lahjoittamalla. Kaksi sprengekoirasta eivät mulle mahtuneet kaksimetriseen altaaseen vaikka ensin näin oletin; vanhvempi listi heikomman kun en kerennyt hätiin. Naaraita hankin kaksi lisää, jotka tiesin varmoiksi ettei yhdestä naaraasta tarvisisi poikien tapella. No, toinen naaras kuoli takaa-ajojen ja nypinnän seurauksena ja toinen sai jäädä. Enemmän naaraira tasapainottaisi urosten kahinoita, mutta selkeitä naaraita en ole löytänyt mistään. Nyt taitaisi NL; ssä jo olla isompia. Kaksi kertaa olen laittanut vain yhden kalan altaaseenkerralla ja molemmilla kerroilla on kala joutunut pahoinpidellyksi; em. Oireet ja voimattomuus pistää hanttiin. Asialla niin crabrot, mainganot, sprengeraet, empresset kuin nyerereitkin sen mitä olen seuraillut ennenkuin en ole voinut emää katsoa. Uusia kaloja ei päästetä kuin ruoka-aikaan juuri ja juuri syömää ja taas ajetaan piiloon :( sukupuolirakenteet on joka 11:sta lajilla mun altaassa nyt enemmän naaraita kuin koiraita (tai no, nuoria ei vielä täyskasvuisia joten tilanne voikin olla toinen vuoden kuluttua). Kivikasojen siirrot ei ole auttaneet altaassa näihin ongelmiin enkä täyskasvuisia kaloja pysty yksitellen mm. Laittamaan tuonne enää kun tulee huutia. Isompina ryhminä ehkä voisi kokeilla. Kol e-nelisenttiset poikaset voi kyllä laittaa il.an että niitä pahoinpidellään. Että; on kokemuksia ulko.aisilt foorumeilt mitä vaan niin en omien kokemusteni mukaan ehdota malaweja pieneen (alla 300litraiseen). Harrastajamääriä ei lisää mielestäni se, että suositellaa ottamaan pieneen altaaseen ja niiden kanssa tulee ongelmia. Rehellisyys omien kokemusten mukaa n on se, millä voidaan välttyä mahdollisilta teurastuksilta ja tätä myöten innostuksen lopahtaminen.

Eli yhteenvetona; mulla on ilmeisesti sitten lahtaajamalawiallas (enkä ole ainoa), joten voisi ehkä olla tarpeen viedä malawijärveen nuo takaisin tai päästää päiviltä. Näin, mikäli Heska sun ajatusmalliin nojaan.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Ulkomaisten foorumien + netissä pyörivien videoiden perusteella myös esimerkiksi leväbarbit, tiikerinuoliaiset ja plekot sopivat malawien kanssa samaan altaaseen....
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

aragon07 kirjoitti:Ulkomaisten foorumien + netissä pyörivien videoiden perusteella myös esimerkiksi leväbarbit, tiikerinuoliaiset ja plekot sopivat malawien kanssa samaan altaaseen....
Näinpä. Että näistähän niitä oman altaan kokemuksia kannattaakin ammentaa. Eli ei todellakaan.
Aamen.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Heska »

Jos katsoo muitakin ulkomaisia sivuja kuin You tubea niin tietoa ja kokemuksia löytyy kyllä rutosti enemmän kuin Suomesta ja AW:sta, täällä kun on vain pisara valtameressä Malawiharrastajia muuhun maailmaan nähden, mutta antaa asian olla minun puolestani. Tietysti pitää kriittisesti lukea juttuja maailmalta ja näiltäkin sivuilta koska ne ovat vain jonkun kokemuksia ja kirjoittama juttu ja sen perusteella ei voi yleistää, mutta jos saman tyyppisiä juttuja löytyy paljon niin niissä voi olla jotain tottakin :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Sori, mä jotenki kuvittelin, et tääl kysyttii omakohtaisia kokemuksia ja niiden mukaan mitä suosittelee ja mitä ei. Pitänee lukea ulkomaisia sivustoja niin oman altaan/kalojen kokemukset muuttuisi varmasti.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Maji
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 366
Liittynyt: 11:14, 31.03.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Maji »

Mitenkäs sitten esim. Tanganjika-järven kotilokutijat?
Ne ovat pieniä, ja niille riittäisi tuo allas paremmin kuin hyvin.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Tanganjikan kotilokutijoille menee mainiosti tuota pienempikin. Tuohon saisi myös jonkin toisenkin pienempireviirisen tanganjikalaisen.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 208
Liittynyt: 12:31, 12.07.2011
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Plecot, leväbarbit, tiierinuoliaiset ym..elävät normaaleissakin olosuhteissa ihan eri vesistöissä kun malawit! Niitä ei malawijärvessä kauheasti näe. Kyllähän nuo monet ihmiset sulloo vaikka mitä niihin altaisiin kun halutaan kaikkia sekaisin eikä mietitä, mistä kalat tulevat ja perehdy niiden vesiarvoihin saati sisustukseen.
Ja se, hos youtubessa joku kadannut pätkän, missä älytön kalasoppa ni ei tarkoita sitä, että ne sinne sopivat. Jotakin ei vaan ole kiinnostanut ottaa asioista sen enempää selvää.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja Heska »

ninnuliini kirjoitti:Plecot, leväbarbit, tiierinuoliaiset ym..elävät normaaleissakin olosuhteissa ihan eri vesistöissä kun malawit! Niitä ei malawijärvessä kauheasti näe. Kyllähän nuo monet ihmiset sulloo vaikka mitä niihin altaisiin kun halutaan kaikkia sekaisin eikä mietitä, mistä kalat tulevat ja perehdy niiden vesiarvoihin saati sisustukseen.
Ja se, hos youtubessa joku kadannut pätkän, missä älytön kalasoppa ni ei tarkoita sitä, että ne sinne sopivat. Jotakin ei vaan ole kiinnostanut ottaa asioista sen enempää selvää.
Mitenköhän tuo liittyy otsikon kysymykseen ja kysyjä ei varmasti ole tunkemassa yli 10 lajia ja kalasoppaa altaaseensa vaan vähemmän ja harkiten. AW:ssa tuntuu että ihan sama mitä kysytään niin osa vastauksista jotain paatoksellista asian vierestä :roll:
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
aragon07
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 19:07, 11.06.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Riittääkö 240l akvaario malawialtaaksi?

Viesti Kirjoittaja aragon07 »

Mun tarkoitukseni on ollut kertoa omista kokemuksistani vaikka ne eivät tässä kohtaa kovin kannustavia olekkaan! Toivon itsekkin saavani rehelliset vastaukset kysymyksiini koskivat ne sitten akvaarioharrastusta taikka jotain ihan muuta ja miellytti vastaus tai ei.Halusin itsekkin mielipiteeni rehellisesti sanoa.Itse en enää luota kirjoihin, nettisivustoihin ym...suhtaudun varauksella kaikkeen ja uskon vasta kun itse näen.Oli tämä AW sitten millainen paikka tahansa niin minä ainakin apua olen täältä saanut :)!
Mitenkään ilkeään malliin ei ole tarkoitus olla liikkeellä täällä, mutta ehdottomasti pysyn mielipiteessäni että aikuisten malawien ei kuulu elää alle 300 litraisessa altaassa lajista tai sulupuolijakaumasta riippumatta!! Ja aiheesta tosiaan poiketen malawilaan ei kuulu noita nuoliaisia sun muita veden asukkeja millä vesiarvot eivät kohtaa malawiakvaarion vesiarvojen kanssa!!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”