Tanganjikaharrastajat!

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Onko totta että 50 gallonaa (225 litraa) on minimi leleupeille?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kalaku kirjoitti:Onko totta että 50 gallonaa (225 litraa) on minimi leleupeille?
no onhan ne aika isoja jötiköitä eikä tanganjikalaiset ole mitenkään kauhean säyseetä kansaa, mitä on tullut lueskeltua ja kuunneltua harrastajia.. Tosin jos siellä lukee minimiksi tuo 225 niin eihän se nyt vielä iso allas ole kuitenkaan.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
tantrum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 20:44, 06.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja tantrum »

Tällä hetkellä tankista löytyy

Altolamprologus calvus "Zaire Black", kutupari
Neolamprologus leleupi, kutupari
Cyprichromis leptosoma, 10kpl parvi
Lepidiolamprologus sp. boulengeri, yksinäinen ukko

Ja viikonloppuna olisi tulossa lisää Ruotsin suunnalta, tilasi muutaman Ophthalmotilapia ventraliksen.
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
tantrum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 20:44, 06.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja tantrum »

Kalaku kirjoitti:Onko totta että 50 gallonaa (225 litraa) on minimi leleupeille?
Kyllähän pariskunta mahtuu pienempäänkin, itselläni pari kuti ja kasvatti poikasia 100l altaassa yksinään. Sukupuolien erottaminen vain mahdotonta joten tarvitset useamman alkuun ja siitä syystä runsaammin tilaa. Mulla kuollut 3 yksilöä ennen parin muodostumista riitelyn seurauksena.
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

tantrum kirjoitti:Tällä hetkellä tankista löytyy

Altolamprologus calvus "Zaire Black", kutupari
Neolamprologus leleupi, kutupari
Cyprichromis leptosoma, 10kpl parvi
Lepidiolamprologus sp. boulengeri, yksinäinen ukko

Ja viikonloppuna olisi tulossa lisää Ruotsin suunnalta, tilasi muutaman Ophthalmotilapia ventraliksen.
Mä oon pyöritelly noita samoja lajeja tässä NL;ssä kun tein tilausta ja päädyin sullakin oleviin Altolamprologuksiin, joiden kohdalla nyt mietin, että vetäseekö kotilokutijat naamariinsa (jotka tosin tulevat olemaan jo tullessa isompia kuin em. kalat itse, eivätkä ole niitä pienimpiä kotilokutijoita mitä mulle tulee) Onko sulla minkä kokoisia ja käytöksisiä nuo altolamprologukset? Cyprichromis leptosomia ei ollut tolla listalla enkä nyt tähän mulle tulevaan niitä pystyny parvea ottamaan, kun on liian pieni allas. Ophtalmotilapia ventralista mietin myös, mutta sillekin tuli mulla tuon altaan koko vastaan (joten kaipa mä ton ekan tanganjikasatsin jälkeen isomman altaan TAAS hommaan, ku alotan pienemmällä porukalla ensin).

Teitkö tilauksen NL:n kautta...? Jos, niin saitko vahvistuksen, että kalaa minkä tilasit löytyy..?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

tantrum kirjoitti:
Kalaku kirjoitti:Onko totta että 50 gallonaa (225 litraa) on minimi leleupeille?
Sukupuolien erottaminen vain mahdotonta joten tarvitset useamman alkuun ja siitä syystä runsaammin tilaa. Mulla kuollut 3 yksilöä ennen parin muodostumista riitelyn seurauksena.
Eli tätä samaa ilmeisesti mahdollisuus käydä myös julidochromisten kohdalla eli saa turpiinsa aika hanakasti ennen parinmuodostusta muu porukka.. Näitä kokemuksia lukiessa alan olla pikkuhiljaa sitä mieltä, että mulla malawithan on rauhallista kansaa kun vaan muutamia on saaneet hengiltä ennenku mä oon tajunnu tilanteen vakavuuden... Ja siis kaikkinensa menny malaweilla pääsääntöisesti jees ja hierarkia toiminut tossa isossa altaassa hienosti (uudet tulokkaat saanut pataan kyllä, aika pahastikin ajoittain :()
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
tantrum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 20:44, 06.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja tantrum »

Calvukset harvinaisen rauhallinen pariskunta, melkeimpä arkoja. eivät suostuneet tulemaan kiven kolosta kun yritin kudettaa 100 litrasessa, isossa altaassa huomattavasti rohkeampia. Kuteneet sillon tällön, mutta ei ole poikasia valitettavasti selvinnyt.
On muuten pirun nätti kala, kasvaa vaan valitettavan hitaasti ~1cm / vuosi.
Hedelmiina kirjoitti:Teitkö tilauksen NL:n kautta...? Jos, niin saitko vahvistuksen, että kalaa minkä tilasit löytyy..?
NL:stä hyvinkin, sieltähän noi kaikki mun Malawit ja Tanganjikat on tullut. Ei ole vielä tullut tilaukseen vahvistusta, yritän huomenna poiketa paikan päällä.
Hedelmiina kirjoitti:eivätkä ole niitä pienimpiä kotilokutijoita mitä mulle tulee
Mitäs kotilokutijoita tilasit?
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ok, eli mulla ei sitten hätää tulisi isomman purkin ostossa noiden calvusten kanssa ja tuo kasvuvauhti kuulemma tosi hidas juu. Ollaankohan huomenna samaan aikaan NL:ssä kun tuun noita tanganjikan vesiarvoja ihmettelee sinne ja maksaa varausmaksun. Sain tiedon, että noita calvuksia olisi 2-3 tulossa ja ne sitten mulle mitä tulee :)

Kotilokutijoista tulee nyt Leolamprologus speciosuksia ja niiden aikuiskoko näyttäs olevan 5 cm, joten ei niitä kolme senttisiä ole sentään..
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
tantrum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 20:44, 06.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja tantrum »

Hedelmiina kirjoitti:Ollaankohan huomenna samaan aikaan NL:ssä
Meinasin joskus kuuden maissa poiketa, ehkä törmätään :D
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

tantrum kirjoitti:
Hedelmiina kirjoitti:Ollaankohan huomenna samaan aikaan NL:ssä
Meinasin joskus kuuden maissa poiketa, ehkä törmätään :D
jepu! Varmaan samoihin aikoihin minäkin, kun ensin töistä pääsee pois ... :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ninjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:19, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Ninjuska »

huh. Olen herätellyt haavetta pienestä tanganjika-altaasta ton malawilan kaveriksi. Mut nyt teidän viestien lukemisen jälkeen en oo enää yhtään varma.. 8O Hedelmiina, luin tuota sähkönjohtavuus-juttua kolme ensimmäistä viestiä, enkä tajunnut mitään. mut ratkaisin sun ongelman: heitä se mittari seinään niin ei oo arvot [sensuroitu]. Etkä kerro kaloille! :mrgreen:

Mutta mutta.. Jos mä nyt kuitenkin alkaisin viritellä sitä uutta allasta (mikä varmaan kestää jos meinaan taas taustan siihen tehdä), niin oisko tuommonen n.130-150l liian pieni, jos ottaa vaan pieniä lajeja? Ja miten ne suolat sit toimii? mulla malawila pyörii mainiosti ruokasoodan avulla. Mut A ja B suola, hä? :o Mulla on nyt ihan yhtä toivoton olo ku sillon malaweihin tutustuessa..
"Kaikki eläimet ovat yhtä tasa-arvoisia,mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."
-George Orwell: Eläinten vallankumous
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Nooh, yli hilseenhän mullakin meni nuo Heskan laittamat linkit :D Sain altaassa nousemaan sähkönjohtavuuden n.1200 MicroS/cm (eli TDS mittarilla katottuna n.582 ppm) ja PH:n 9.4:ään. Kävin tänään NL-aquassa ja vein vettä sinne, niin siitä tiedän. Meni tanganjika-altaan vedet vaihtoon puoliks koko altaasta ja sain sähkönjohtavuuden laskee 400 ppm:ään eli NL:stä saadun selkeämmän kaavan mukaan on nyt tossa altaassa siellä 624 MicroS/cm huitteissa , joka siis jees arvo jo :) Oli vähän ensin liian korkeella ku aattelin olevan "samaa arvoa" noi ppm;ät ja MicroS:ät .. Urpo mikä urpo. Tippatestein en nyt sitten jatkossa tuota säädä vaan tolla TDS mittarilla katson, että arvo on sillä semmosta 400 ppm;ää niin on ookoo. Malaweilla vähemmän, eli siellä n.150 -180 ppm:ää, jolloin olisi niillä 210-260MicroS/cm. Eli ton taulukon mukaan 100ppm = 156MicroS/cm.

Alkaa nää tanganjikat olemaan kuullun ja lukeman mukaan sellasta sakkia, ettei pieni allas riitä kuin kotilokutijoille lajialtaaksi. ITsellä suunnitelmissa jo isompaa purkkia, jotta saisi lajivalikoimaa kasvatettua. Tanganjikoissa kun on näitä parvikaloja myös ja selkeästi pienemmissä "ryhmissä" eläviä pienempiäkään tyyppejä ei pitemmän päälle parinmuodostuksen jälkeen voi pitää samassa altaassa, kun loput pääsee hengestään tai joutuu "nurkkaan ajetuksi" ja kuolee lopulta siihen :(

Tanganjikassa mulla nyt käytössä nuo A: suola eli magnesiumkloridi, joka nyt näillä mittauksilla nostaa niin sähkönjohtavuutta kuin kokonaiskovuuttakin sekä B:suola, joka oon karbonaattisuolaa ja nostaa luonnollisesti karbonaattikovuutta. Kyllä varmasti muillakin aineilla noihin arvoihin pääsee, minkä tanganjikalaiset vaatii, mutta mä lähdin nyt näillä "varman päälle-tuotteilla" niin en ryssi totaalisesti arvoja :D Eli jos tippatestein mittaa niin kh 15-18, gh 10-12 ja ph 7.5-9.2

Lyhyt lainaus tuolta jostain "akvaario-pankki-sivustolta" tanganjikan osalta: "Tämän tyyppisissä akvaarioissa joudutaan käyttämään veden kovettamiseen muutakin kuin kalkkia ja karbonaatteja/bikarbonaatteja, joten oikeat vesiarvot saadaan varmimmin ks. tarkoitukseen valmistetuilla kaupallisilla suola-valmisteilla, joita valmistaa esim. Seachem. Veden tulee sisältää oikeina pitoisuuksina muunmuassa seuraavia aineita: kalsium, Magnesium, kalium, natrium, alumiini, jodi ja rauta."

TANGANJIKAA ENEMMÄN HARRASTANEET KORJATKOON JOS, MULLA OLI VIRHEITÄ NOISSA SÄHKÖNJOHTAVUUSYKSIKÖISSÄ TMS. MÄ EN OO IHAN TÄYSHAKA TÄSSÄ VIELÄ ;)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ja siis niin, mullehan ei tule pelkkiä kirjoahvenia tuonne tulevaan tanganjikaan, kun porukkaan mukaan tulee myös Synodontis petricola dwarfeja (3kpl) Altolamprologus calvus black Zairen (2-3 näillä näkymin tukussa oli...) ja lamprologus speciosuksien (5kpl)kanssa :)

Vesiarvoja tässä hulluna mittailen kuun loppupuolelle asti, ennenkuin yksikään kala molahtaa purtiloon :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ninjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:19, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Ninjuska »

No hitto. Lähteeköhän tää ihan lapasesta... ehkä mä kattelen suosiolla vähän isompaa :D tai sit laitan taas taistelukaloja purkillisen :mrgreen:

mä ihastuin jo aikaisemmin noihin ripsimonneihin ja meinasin jo malawiin niitä ottaa. Ihan hurjan suloisia! :)
"Kaikki eläimet ovat yhtä tasa-arvoisia,mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."
-George Orwell: Eläinten vallankumous
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Ninjuska kirjoitti:No hitto. Lähteeköhän tää ihan lapasesta... ehkä mä kattelen suosiolla vähän isompaa :D tai sit laitan taas taistelukaloja purkillisen :mrgreen:

mä ihastuin jo aikaisemmin noihin ripsimonneihin ja meinasin jo malawiin niitä ottaa. Ihan hurjan suloisia! :)
Eiii mitään taistelukaloja! ;) Mulla tosiaan isommasta uudesta altaasta tarjouspyyntö odottamassa... haluisin pitkän ja matalan altaan noille tanganjikoille... Ja siis joo, nuo ripsimonnit aivan älyttömän symppiksen olosia tyyppejä, päätin odottaa tanganjika-altaan perustukseen asti, kun on noi Synodontis njassaet tonne malawilaan hippasen tyyriitä, kun on luonnosta suoraan ... Vaan mikäli sen isomman purnukan tänne saan, niin sittenhän otan noita petricolia lisää ja jotain muutakin :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Ninjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:19, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Ninjuska »

Rauhassa saa jatkaa haaveilua kun auto päätti järjestää vähän muita rahamenoja! :x Mutta pitää kyllä alkaa tutustumaan tähän touhuun paremmin tässä rahoja ootellessa ja keskittyä käytännön hommiin ton malawilan kanssa! :) Kauhee hinku ois kyllä väkertää taustaa, styroksia ois tuolla 40x60cm palanen jo valmiina.. Kait sen joku ehkä ostaa jos ei itellä tuu käyttöä..? :mrgreen:
"Kaikki eläimet ovat yhtä tasa-arvoisia,mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."
-George Orwell: Eläinten vallankumous
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Hedelmiina, oletko jo saanut varmistettua kalat, jotka tilaat? Olisi kiva tietää mitä muut ovat valinneet kaloikseen.
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Sori toi äskeinen viesti, ei ollu keskustelu vielä päivittynyt nykyiseen asuunsa.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kalaku kirjoitti:Hedelmiina, oletko jo saanut varmistettua kalat, jotka tilaat? Olisi kiva tietää mitä muut ovat valinneet kaloikseen.
juu, olen saanut vahvistuksen. Altolamprologus calvus black zaireja minikoossa, lamprologus speciosuksia ja synodontis petricola dwarfeja tulee mulle nyt alotuskokoonpanoon. Ja jos tulee ongelmia lähinnä calvusten ja spaciosusten kanssa, jos calvukset alkaa häiritsemään kotilokutijoita, niin isompi allas on saatava nopeammin tai kotilokutijat vaihdan sitten toiseen altaaseen :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Kuinka isoiksi nuo lajit kasvavat ja minkälaisia kokosuosituksia (akvaarion) niille annetaan?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kalaku kirjoitti:Kuinka isoiksi nuo lajit kasvavat ja minkälaisia kokosuosituksia (akvaarion) niille annetaan?
Hmm.. tässä muutamia artikkeleita selattuani nuo calvukset kasvavat tosiaan äärettömän hitaasti niinkuin Tantrumkin kirjoitti ja mm. yhdessä kohtaa sanottiin, että menee n.6kk jo siihen kun kalat ovat 1.5" kokoisia eli n.3 senttisiä. Altaan kooksi suositeltiin siinä yhteydessä 29 gallonaa, eli olisko jotain pyöreesti 130l ja siis tämä parille/haaremille. Ja siis kokonaisuudessaan kalan aikuiskooksi on chiklid forumilla ilmoitettu 6" eli n.15cm.. mutta sitten taas jostain mistä luin, oli naaraat 12 cm ja urokset 13.8 cm. Tiedä näistä nyt sitten.

L.speciosuksen aikuiskooksi ilmoitetaan chiklidillä 2" eli n.viitisen senttiä tuumamuuntimella mutta sitten taas seriouslyfish ilmottaa urosten tulevan 6.5 cm ja naaraiden 4cm... ja altaan minimikooksi em. lähde ilmoittaa 40l parille ja isompi selkeästi yhteisölle/parvelle.

Synodontis petricola dwarfille aikuiskooksi ilmoittaa seriouslyfish 11.25cm ja altaan minimikooksi 80l (90x30x30)


Itse lähden kaloilla kuin kaloilla siitä, että tilaa on pääsääntöisesti enemmän kuin minimi. Mun tää tanganjikan 180 litrainen lähtee nyt tällä kokoonpanolla liikkeelle, jotta pääsen katsomaan miten koko lajit pelaavat yhteen ja saan koko altaan pyörimään (kun mm. calvuksia ei suositella kotilokutijoiden kanssa samaan altaaseen niin miten käypi...) Isomman altaan olen jo visioinut ja laittanut tarjouspyynnön, johon ei tosin nyt ole viikkoon kukaan vastannut, mutta eipä sillä vielä kiirettä ole...
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Nuo "calvuset" kuulostavat mielenkiintoisilta ja ovat todella upeita, mutta vähän mietityttää niiden agressiivisuus. No onneksi on tämä aqua-web niin saa apua viisaammilta ja kokeneemmilta. No kerro kuinka lajit toimivat keskenään, kunhan ovat saapuneet ja kotiutuneet.
Itse ajattelin neolamprologus multifasciuksia, aika nynnyjä kuulemma ovat, mutta saattavat olla myös kovia tappelijoita jos niiden kotioloihin tullaan urkkimaan. Vähän mietityttää mitä tapahtuisi, jos ottaisi jonkun vähän aggressiivisemmaksi lajin.
Tuo petricola näytti aika kiintoisalta myös (niin kuin kaikki tangajika-kalat ;)). Oliko se sitten vähän rauhallisempi otus?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kalaku kirjoitti:Nuo "calvuset" kuulostavat mielenkiintoisilta ja ovat todella upeita, mutta vähän mietityttää niiden agressiivisuus. No onneksi on tämä aqua-web niin saa apua viisaammilta ja kokeneemmilta. No kerro kuinka lajit toimivat keskenään, kunhan ovat saapuneet ja kotiutuneet.
Itse ajattelin neolamprologus multifasciuksia, aika nynnyjä kuulemma ovat, mutta saattavat olla myös kovia tappelijoita jos niiden kotioloihin tullaan urkkimaan. Vähän mietityttää mitä tapahtuisi, jos ottaisi jonkun vähän aggressiivisemmaksi lajin.
Tuo petricola näytti aika kiintoisalta myös (niin kuin kaikki tangajika-kalat ;)). Oliko se sitten vähän rauhallisempi otus?
Nuo synodontikset on akvaario-olosuhteissa kuuleman mukaan rauhallista .. tai noh, tohottavaa jengiä, muttei agressiivisia kuitenkaan. Tanganjikojen osalta näyttäisi kokemusten/lukemani ja kuulemani mukaan siltä, että on kovin agressiivista sakkia niinkuin nuo mun malawitkin, mutta sieltä löytyisi vielä enemmän tuota "vedetään pataan heikompaa, ei päästetä syömäänkään ja tapetaan se-osastoa".. tai sitten mulla vaan noi malawit on vielä niin nuoria ja isossa altaassa ovat, niin eivät ole näyttäneet "sitä pahinta puolta" vaikka sieltä olenkin joutunut laittaa jengiä eteenpäin kun ei toimi monen uroksen porukat toisissa lajeissa... Onneksi on vara vielä suurentaa allaskokoa tarpeen vaatiessa (nuo agressiot kun toisilla kaloilla tasottuu sen altaan suurennuksen myötä, pienissä altaissa voi olla täysin mahdotonta pitää tiettyjä lajeja, mutta kun on enemmän tilaa niin onnistuu.. toki myös toisin voi käydä).
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Tiedättekö yhtään kotilokutijaa, joka olisi suhtkoht pieni, mutta tarpeeksi kova puollustamaan itseään?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kalaku kirjoitti:Tiedättekö yhtään kotilokutijaa, joka olisi suhtkoht pieni, mutta tarpeeksi kova puollustamaan itseään?
Eiköhän ne kaikki ole kovia puolustamaan niin kotiaan kuin itseään ja suurin osa on semmosia kolme senttisiä kavereita. Käyhän lueskelemassa http://www.cichlid-forum.com/ ja sieltä shell-dwellers niin voit käydä lukee artikkeleja ko. kaloista :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”