Tanganjikaharrastajat!

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

No luulen, että siinä tapauksessa tuokin tausta pysyy ihan hyvin paikoillaan. Kiitos ninuska!
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

ninuska kirjoitti:
Minulla on kahdessa altaassa lasikuitutaustat, jotka eivät ole kiinni missään. Pysyvät siellä ihan itsekseen :mrgreen:. En tiedä miksi pitäisi liimata. Kalat pääsevät taustojen taakse, ehkä se on jonkun mielestä ongelma. Minulle se on ongelma vain silloin kun kaloja pitää pyydystää.
Sama juttu täälläkin, eli piiloon pääsevät taakse ja ainoastaan niitä pyydystäessä meinaa mennä hermot. Tosin sekin ratkeaa sillä, ku nostaa hela taustan ylös altaasta :D
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Hedelmiina kirjoitti:
ninuska kirjoitti:
Minulla on kahdessa altaassa lasikuitutaustat, jotka eivät ole kiinni missään. Pysyvät siellä ihan itsekseen :mrgreen:. En tiedä miksi pitäisi liimata. Kalat pääsevät taustojen taakse, ehkä se on jonkun mielestä ongelma. Minulle se on ongelma vain silloin kun kaloja pitää pyydystää.
Sama juttu täälläkin, eli piiloon pääsevät taakse ja ainoastaan niitä pyydystäessä meinaa mennä hermot. Tosin sekin ratkeaa sillä, ku nostaa hela taustan ylös altaasta :D
Minulla on suht leveä poikkituki altaassa, joten taustan laittaminen ja poisottaminen vaatii melkoista pujottelua. En ole halunnut silpoa taustaa. Eli en sitten nosta sitä ylös kaloja pyydystäessä [:I] . Kaikella on hintansa...
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Viikkojen valmistelut palkitaan, pääsen huomenna sisustamisen omaa pientä tangajikaani :D . Yritän laittaa kuvia puolivalmiista akvaariosta, kunhan se sisustus on edes jossain vaiheessa.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Tässä mun versio, kalat tuleepi loppukuusta :)
Sameutta vielä näkyvissä suolojen takia, mutta muuten alkaapi olla arvot kohdillaan, sähköjohtavuusmittarin kanssa on pelailtu ja jotain opittukin..
Tanganjika 180l
Tanganjika 180l
20140306_223352.jpg (63.47 KiB) Katsottu 4859 kertaa
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

:D Hieno!
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Heska »

Minkälaisen sähkönjohtavuusmittarin hankit Hedelmiina ja paljonko näyttää kraanavedenarvoksi? Paljonko sun Malawialtaan sähkönjohtavuus näyttää kun Ph, kh ja gh kohdallaan?
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:Minkälaisen sähkönjohtavuusmittarin hankit Hedelmiina ja paljonko näyttää kraanavedenarvoksi? Paljonko sun Malawialtaan sähkönjohtavuus näyttää kun Ph, kh ja gh kohdallaan?
Hankin ihan huutonetistä sellasen kuuden euron TDS-mittarin, ku yks harrastaja sano, että on toiminut oikein mallikkaasti. PH-mittarihan on mulla myös sieltä, mutta on päättänyt alkaa ryttyilee eikä toimi enää vaikka putsaisin, kalibroisin sekä vaihtasin patterit. Että se ei toiminu ku ehkä vuoden :(
Piti nyt oikein mitata tuo hanavesi ja malawien kaikki arvot, niin hanavesi näyttää sähkönjohtavuudeks 67 ppm ja malaweilla tällä hetkellä näköjään mä oon onnistunu sössii noita vesiarvoja, joten kh 5 (pitäs olla 7 ja ollu aik.) ja gh näytti 8 (pitäs olla 4 ja on ollukki!) ja ph normitasolla tipoil mitattuna n.8-8.5 välillä. Sähkönjohtavuus ennen vedenvaihtoa 349 ja vedenvaihdon jälkeen 313 (ja pitäs olla 210-260, joten vähän mäjessä nyt kyllä ollaan, mutta kalat ei sitä näköjään tiedä ;))

Tanganjikapurkissa on tän hetken lukema sähkönjohtavuudessa 593 (pitää olla 550-600ppm) ja kh on nyt 11 (pitäs olla 15-18) ja gh jo yli 16 (pitäs olla 10-12), ph tipoilla 8.5-9. Että fiksausta vielä ennen kalojen tuloa tarvitaan, en vaan oo tehny siihen vielä vedenvaihtoa sen jälkeen ku laitoin sen pystyyn. Tässä vielä ehtii, kun kalat tulee vasta sinne loppukuusta. On nyt noi tanganjikasuolat A ja B käytössä, ni on vähän vielä hakusessa mikä on niiden suhde kokonaisuudessaan.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Olisi mukava ihan valintamahdollisuuksien kannalta tietää, mitä kaloja aiotte hankkia. Onko kukaan perehtynyt julidochromis lajin kaloihin? Voiko n. 130 litraiseen akvaarioon ottaa vain yhden parin näitä kaloja, kun ovat kuulemma kiukkuisia omille lajikumppaneille, erityisesti saman sukupuolisille?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kalaku kirjoitti:Olisi mukava ihan valintamahdollisuuksien kannalta tietää, mitä kaloja aiotte hankkia. Onko kukaan perehtynyt julidochromis lajin kaloihin? Voiko n. 130 litraiseen akvaarioon ottaa vain yhden parin näitä kaloja, kun ovat kuulemma kiukkuisia omille lajikumppaneille, erityisesti saman sukupuolisille?
Mä jätin jullidochromikset tilaamatta, vaikka ensin meinasin ornatusta tai transpictusta. Olisin miettinyt pariskuntana suoraan, jos jossain olisi ollut mutta ovat niin pieniä tilatessa, että pitäisi ottaa ryhmä ja ryhmästä eroaa se yksi pariskunta, joka sitten ajavat loput mahdollisesti henkihieveriin. Eli sitten siitä loppuryhmästä pitäs keksiä, mihin altaaseen ne kotonani laitan kun noita purtiloita on nurkissa ja viisi eikä lisää mahdu. Mutta siis tämä on lukemani sekä toisen harrastajan mukainen kokemus julidochromiksista. Muita kokemuksia olisi toki mukava edelleen kuulla.

Kerron nuo mun kalatilaukset, mitä tulee, kun saan vahvistuksen, että niitä on tukkurilla :) Vielä siis jännitetään ;)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Hassua/ikävää, että niin monissa videoissa mitä YouTubesta löysin, oli todella monta julidochromista n.100 litraisessa purkeissa. Myös meillä oli sama ongelma tilauksen suhteen. Tietääkö kukaan mitään korvaavaa lajia julidochromis ornatukselle?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kalaku kirjoitti:Hassua/ikävää, että niin monissa videoissa mitä YouTubesta löysin, oli todella monta julidochromista n.100 litraisessa purkeissa. Myös meillä oli sama ongelma tilauksen suhteen. Tietääkö kukaan mitään korvaavaa lajia julidochromis ornatukselle?
Jeps, mä oon huomannu saman, että on kovin paljon eri kokoisissa altaissa tanganjikoista mm. noita julidochromiksia pieninä tai isompinakin porukoina ja kun olen kahlannut esittelyjä ja kokemuksia kaloista, niin sanotaan olevan pariskunnan ja johtouroksen äkäinen muille eikä muut saa olla rauhassa ja pitäisi ottaa eri altaisiin. Vaan mikä on totuus, ei mitään havaintoa. Tuntuu enemmänkin, että täytyy vaan lähteä kokeilemaan, miten käy eri lajien kanssa, kun ei ole tarpeeksi kokemuksia, mihin voisi peilata.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Heska »

Hedelmiina kirjoitti:
Heska kirjoitti:Minkälaisen sähkönjohtavuusmittarin hankit Hedelmiina ja paljonko näyttää kraanavedenarvoksi? Paljonko sun Malawialtaan sähkönjohtavuus näyttää kun Ph, kh ja gh kohdallaan?
Hankin ihan huutonetistä sellasen kuuden euron TDS-mittarin, ku yks harrastaja sano, että on toiminut oikein mallikkaasti. PH-mittarihan on mulla myös sieltä, mutta on päättänyt alkaa ryttyilee eikä toimi enää vaikka putsaisin, kalibroisin sekä vaihtasin patterit. Että se ei toiminu ku ehkä vuoden :(
Piti nyt oikein mitata tuo hanavesi ja malawien kaikki arvot, niin hanavesi näyttää sähkönjohtavuudeks 67 ppm ja malaweilla tällä hetkellä näköjään mä oon onnistunu sössii noita vesiarvoja, joten kh 5 (pitäs olla 7 ja ollu aik.) ja gh näytti 8 (pitäs olla 4 ja on ollukki!) ja ph normitasolla tipoil mitattuna n.8-8.5 välillä. Sähkönjohtavuus ennen vedenvaihtoa 349 ja vedenvaihdon jälkeen 313 (ja pitäs olla 210-260, joten vähän mäjessä nyt kyllä ollaan, mutta kalat ei sitä näköjään tiedä ;))

Tanganjikapurkissa on tän hetken lukema sähkönjohtavuudessa 593 (pitää olla 550-600ppm) ja kh on nyt 11 (pitäs olla 15-18) ja gh jo yli 16 (pitäs olla 10-12), ph tipoilla 8.5-9. Että fiksausta vielä ennen kalojen tuloa tarvitaan, en vaan oo tehny siihen vielä vedenvaihtoa sen jälkeen ku laitoin sen pystyyn. Tässä vielä ehtii, kun kalat tulee vasta sinne loppukuusta. On nyt noi tanganjikasuolat A ja B käytössä, ni on vähän vielä hakusessa mikä on niiden suhde kokonaisuudessaan.
Tiedätkö Hedelmiina että TDS-mittari näyttää veteen liuonneiden mineraalien määrää (TDS = Total Dissolved Solids) kun taas EC-mittari sähkönjohtavuutta (EC = Electrical Conductivity. TDS näyttää mineraalien arvon ppm ja EC-mittari taas µS/cm jotka eivät ole sama. Pitää tietää valmistajan muunnoskerroin jotta ppm arvosta saa oikean µS/cm arvon. Yleisesti se on [(TDS)ppm = Conductivity µS/cm x 0.67] mutta kerroin voi olla 0,7 tai jotain muuta valmistajasta riippuen. Eli jos TDS-mittari näyttää esim. 300ppm niin se voi olla 300/0,67 eli 447µS/cm valmistajasta riippuen.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:
Hedelmiina kirjoitti:
Heska kirjoitti:Minkälaisen sähkönjohtavuusmittarin hankit Hedelmiina ja paljonko näyttää kraanavedenarvoksi? Paljonko sun Malawialtaan sähkönjohtavuus näyttää kun Ph, kh ja gh kohdallaan?
Hankin ihan huutonetistä sellasen kuuden euron TDS-mittarin, ku yks harrastaja sano, että on toiminut oikein mallikkaasti. PH-mittarihan on mulla myös sieltä, mutta on päättänyt alkaa ryttyilee eikä toimi enää vaikka putsaisin, kalibroisin sekä vaihtasin patterit. Että se ei toiminu ku ehkä vuoden :(
Piti nyt oikein mitata tuo hanavesi ja malawien kaikki arvot, niin hanavesi näyttää sähkönjohtavuudeks 67 ppm ja malaweilla tällä hetkellä näköjään mä oon onnistunu sössii noita vesiarvoja, joten kh 5 (pitäs olla 7 ja ollu aik.) ja gh näytti 8 (pitäs olla 4 ja on ollukki!) ja ph normitasolla tipoil mitattuna n.8-8.5 välillä. Sähkönjohtavuus ennen vedenvaihtoa 349 ja vedenvaihdon jälkeen 313 (ja pitäs olla 210-260, joten vähän mäjessä nyt kyllä ollaan, mutta kalat ei sitä näköjään tiedä ;))

Tanganjikapurkissa on tän hetken lukema sähkönjohtavuudessa 593 (pitää olla 550-600ppm) ja kh on nyt 11 (pitäs olla 15-18) ja gh jo yli 16 (pitäs olla 10-12), ph tipoilla 8.5-9. Että fiksausta vielä ennen kalojen tuloa tarvitaan, en vaan oo tehny siihen vielä vedenvaihtoa sen jälkeen ku laitoin sen pystyyn. Tässä vielä ehtii, kun kalat tulee vasta sinne loppukuusta. On nyt noi tanganjikasuolat A ja B käytössä, ni on vähän vielä hakusessa mikä on niiden suhde kokonaisuudessaan.
Tiedätkö Hedelmiina että TDS-mittari näyttää veteen liuonneiden mineraalien määrää (TDS = Total Dissolved Solids) kun taas EC-mittari sähkönjohtavuutta (EC = Electrical Conductivity. TDS näyttää mineraalien arvon ppm ja EC-mittari taas µS/cm jotka eivät ole sama. Pitää tietää valmistajan muunnoskerroin jotta ppm arvosta saa oikean µS/cm arvon. Yleisesti se on [(TDS)ppm = Conductivity µS/cm x 0.67] mutta kerroin voi olla 0,7 tai jotain muuta valmistajasta riippuen. Eli jos TDS-mittari näyttää esim. 300ppm niin se voi olla 300/0,67 eli 447µS/cm valmistajasta riippuen.
Kiitti Heska, nyt mä oon totaalisen pihalla! :mrgreen: Mä oon yrittäny tajuta tätä koko TDS ja EC juttua enkä oo tullu yhtään viisaammaks joten nyt oon vielä enemmän ulalla... Täähän on muuten eri hienoa. Eli mun tulis ottaa valmistajaan nyt yhteyttä ja kysyä mikä kerroin tolla TDS mittarilla on ja sillä kertoimella mun pitäs sitten tuo ppm jakaa? Niinkö? vai ostaa kokonaan uusi mittari ja tolla mä en tee mitään? Yritin myös kysellä, mitä nää numerot tarkottaa sekä Kurjessa että NL:ssa enkä tajunnu vieläkään mitään! ;)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Heska »

Kun Malawijärvessä sähkönjohtavuus 210-260 niin tavottele vaikka keskivaiheille tuota eli 235x0,7= 164,5 ppm niin ei mene ainakaan pahasti metsään jos säädät lähelle tuota arvoa :P Kyllä ne kalat sietää suurempiakin arvoja jos sulla nyt jo yli 300 ppm ollut. Noita TDS-mittareita käytetään lähinnä uima-altaiden tai juomaveden likaisuuden toteamiseen ulkomailla ja ne eivät ole niin tarkkoja ja eri valmistajien mittarit samasta vedestä antavat vähän poikkeavia lukuja mutta kun uima-altaassa tiedetään aloitusarvo ja likaantuessa arvo nousee niin tiedetään koska vesi kannattaa vaihtaa ja miksei akvaariossakin :P Ja nuo 6€ kiinalaismittarit eivät varmasti mitään tarkkuusmittareita ole mutta ainakin suuntaa antavia kuten testiliuskatkin vesiarvojen mittaamiseen. Kannattanee edelleen mitata tipoilla Ph, Kh ja Gh ja lisäarvona tarkastaa tuo sähkönjohtavuus...
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:Kun Malawijärvessä sähkönjohtavuus 210-260 niin tavottele vaikka keskivaiheille tuota eli 235x0,7= 164,5 ppm niin ei mene ainakaan pahasti metsään jos säädät lähelle tuota arvoa :P Kyllä ne kalat sietää suurempiakin arvoja jos sulla nyt jo yli 300 ppm ollut. Noita TDS-mittareita käytetään lähinnä uima-altaiden tai juomaveden likaisuuden toteamiseen ulkomailla ja ne eivät ole niin tarkkoja ja eri valmistajien mittarit samasta vedestä antavat vähän poikkeavia lukuja mutta kun uima-altaassa tiedetään aloitusarvo ja likaantuessa arvo nousee niin tiedetään koska vesi kannattaa vaihtaa ja miksei akvaariossakin :P Ja nuo 6€ kiinalaismittarit eivät varmasti mitään tarkkuusmittareita ole mutta ainakin suuntaa antavia kuten testiliuskatkin vesiarvojen mittaamiseen. Kannattanee edelleen mitata tipoilla Ph, Kh ja Gh ja lisäarvona tarkastaa tuo sähkönjohtavuus...
Ja mä niin ajattelin, että tosta mittarista olis ollu jotain hyötyä :( Voin kertoa, että jos alan etsimään arvoa 164,5 ppm ton mittarin kanssa, ni mun täytyy tyhjentää koko allas + ottaa suodattimet ja pestä kaikki bakut pois eli alottaa alusta koko allas ilman bakuja. Teen viikottain vedenvaihdot, altaiden vesi on kirkasta, kalat viihtyy ja tippatestiarvotkin ihan jees kaikkinensa ph, kh, gh, no2, no3 hyvät arvot niin miksi lähtisin hakemaan tuollasta arvoa, johon yksi pelkkä vedenvaihtokaan ei riitä. En ala tyhjentämään 700 litran allasta lähes tyhjäksi joka viikko , se ei ole edullista kenellekään. Eli tolla yli 300 ppm arvolla tarkoittaisi, että mulla on lähes kolme kertaa paskainen allas eli täysin hengenvaarallinen kaloille, samoin tuo uusi tanganjika on niin likainen nyt, kun on 595 ppm, ettei sinne voi laittaa yhtään kalaa vaan pitää alkaa sitä putsaamaan ennenkuin bakutkaan on alkaneet kunnolla elämään. Että ei hyvää päivää sentään. Eli heitän mäkeen tuon mittarin.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Heska »

Se TDS-mittari näyttää suolojen määrää joka ei siis suoraan tarkoita likaisuutta vaikka sekin nostaa arvoa, eli kun lisäät vedenvaihdossa Malawisuolaa ym sellaista puhtaaseenkin veteen niin arvo nousee kun suolojen arvokin nousee. Mut ei siis mielestäni kannata tuota 6€ mittarin mukaan alkaa koko allasta säätää vaan teet kuten ennenkin niin ei mee arvot entistä pahemmin metsään :P Vantaan vedessä ja varmasti monella muullakin paikkakunnalla sähkönjohtavuus jo valmiiksi niin korkea että suoloja lisäämällä sähkönjohtavuus nousee hyvin todennäköisesti yli Malawijärven arvojen kun saavutetaan Kh ja Gh arvot, tämä siis oma päätelmäni ei mikään virallinen tutkimus 8-) Ja en tiedä missä menee vaarallisen arvojen rajat sähkönjohtavuudessa mutta ilmeisesti pahempaa on nopeat suuret muutokset kuin vähäinen yliarvo? Jos viikon sisällä tapahtuu nousua paljon arvoissa kertoo se joko suuresta kuormituksesta(paskaa tulee paljon) tai/ja suodatuksen vajaavaisuudesta tai liiasta ruokinnasta, joten kyllä tota mittaria voi varmasti käyttää seuraamiseen milloin vedenvaihto ajankohtainen ja pelittääkö kaikki hyvin :P
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:Se TDS-mittari näyttää suolojen määrää joka ei siis suoraan tarkoita likaisuutta vaikka sekin nostaa arvoa, eli kun lisäät vedenvaihdossa Malawisuolaa ym sellaista puhtaaseenkin veteen niin arvo nousee kun suolojen arvokin nousee. Mut ei siis mielestäni kannata tuota 6€ mittarin mukaan alkaa koko allasta säätää vaan teet kuten ennenkin niin ei mee arvot entistä pahemmin metsään :P Vantaan vedessä ja varmasti monella muullakin paikkakunnalla sähkönjohtavuus jo valmiiksi niin korkea että suoloja lisäämällä sähkönjohtavuus nousee hyvin todennäköisesti yli Malawijärven arvojen kun saavutetaan Kh ja Gh arvot, tämä siis oma päätelmäni ei mikään virallinen tutkimus 8-) Ja en tiedä missä menee vaarallisen arvojen rajat sähkönjohtavuudessa mutta ilmeisesti pahempaa on nopeat suuret muutokset kuin vähäinen yliarvo? Jos viikon sisällä tapahtuu nousua paljon arvoissa kertoo se joko suuresta kuormituksesta(paskaa tulee paljon) tai/ja suodatuksen vajaavaisuudesta tai liiasta ruokinnasta, joten kyllä tota mittaria voi varmasti käyttää seuraamiseen milloin vedenvaihto ajankohtainen ja pelittääkö kaikki hyvin :P
Tää on justiinsa tätä, kun sanotaan, että tuo sähkönjohtavuus kertoo suurissa lukemissa paskasuuden määrästä mutta sitten taas kun pyritään juurikin sillä suolojen lisäämisellä näissä tanganjika-ja malawialtaissa lisäämään sitä sähkönjohtavuutta niin lopputulos on ihan mulle hepreaa lopulta. Ymmärrän sen, että TDS mittaa tuota suolojen määrää vedessä, sen oon sentään koko ajan ymmärtänyt, mutta sitten nuo miksosiemensit sekotti mulla ja aattelin, että tuo ppm on vaan joku "eri nimitys" samalle arvolle.. Vidu ku pitää olla näin tyhmä akka tällasissa. Hanavesi on tosiaan lukemiltaan täällä reippaasti alle 100 ppm;ää eli se ei nyt sitten kerro mitään. Kurjessa kyselin näistä, ni kun tuolla mun pehmeän veden pöntöissä on 76-96 ppm lukemia, ni se olis ihan ookoo. En nyt enää tiedä sitten sitäkään. Eikä siis mulla viikon aikana juurikaan mitään isoa nousua ehdi edes tapahtua noissa lukemissa.. Kalat syö kaiken, minkä altaaseen laittaa sekunneissa eli mitään ei jää pohjalle, kakkelia tulee pienessä määrin, mutta helppo imuroida hiekalta kun kivet ottaa pois. Mä en itse näe nyt muuta ideaa tässä ,kuin että jatkan tosiaan niillä kalliillaa tippatesteillä (+kalojen seurannalla muuten).
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Heska »

Joo ei se EC tai TDS mittarin arvo yksinään kerro muuta kuin paljonko on kyseisen nesteen sähkönjohtavuus, ei ota kantaa siihen onko sielä jotain hyviä suoloja ja mikä niiden suhde on vai onko altaaseen kustu niin arvo voi olla sama :P
http://malawicichlids.com/mw01011.htm tuolla muuten eri Afrikan järvien vesiarvoista ja voi auttaa sua määrittelemään paljonko laitat karbonaatteja purkista A ja paljonko magnesiumia purkista B jos samassa suhteessa laitat kuin tuossa taulukossa ja sit tippatesteillä tarkistat paljonko tarvii esim. 10 litraan ja voit vielä tsekata paljonko tuo TDS-mittarikin näyttää.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:Joo ei se EC tai TDS mittarin arvo yksinään kerro muuta kuin paljonko on kyseisen nesteen sähkönjohtavuus, ei ota kantaa siihen onko sielä jotain hyviä suoloja ja mikä niiden suhde on vai onko altaaseen kustu niin arvo voi olla sama :P
http://malawicichlids.com/mw01011.htm tuolla muuten eri Afrikan järvien vesiarvoista ja voi auttaa sua määrittelemään paljonko laitat karbonaatteja purkista A ja paljonko magnesiumia purkista B jos samassa suhteessa laitat kuin tuossa taulukossa ja sit tippatesteillä tarkistat paljonko tarvii esim. 10 litraan ja voit vielä tsekata paljonko tuo TDS-mittarikin näyttää.
Dänks! :) käyn kurkkimassa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Kannattaako noita vedenparannusaineita tai tangajikasuoloja lisätä kypsytyksen aikana?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kalaku kirjoitti:Kannattaako noita vedenparannusaineita tai tangajikasuoloja lisätä kypsytyksen aikana?
Voit kypsyttää myös ilman jos haluat ja muokata vasta vaik sil vkol ku tuot kalat. Itse lähin harjottelee muokkausta ni on tiedos sekotussuhteet jo hyvis ajoin enkä sit kalojen tullessa sitä reenaa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Onko kukaan tutustunut tarkemmin näihin neolamprologus leleupeihin (aurinkokirjoahven)? Ajattelin niitä kotilokutijoiden seuraksi, vaikka allas on niillä rajoilla koon suhteen. Jos tiedätte jotain tarkempaa näistä, toivoisin että valaisisitte sitä myös minulle!
tantrum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 20:44, 06.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja tantrum »

Leleupeista kiinnostuneille voin suositella seuraavaa artikkelia http://www.cichlid-forum.com/articles/n_leleupi.ph. Pitää melko lailla paikkansa, itse olen kyseistä lajia jonkin verran kasvatellut.
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

tantrum kirjoitti:Leleupeista kiinnostuneille voin suositella seuraavaa artikkelia http://www.cichlid-forum.com/articles/n_leleupi.ph. Pitää melko lailla paikkansa, itse olen kyseistä lajia jonkin verran kasvatellut.
Mitäs lajeja ja kokemuksia sun tanganjikapurkista löytyy tantrum...?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”