Tanganjikaharrastajat!

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Kannattaako kaikki kalat ottaa samaan aikaan altaaseen vai voiko kotilokutijat laitaa ensimmäisenä? Meinasin ostaa multifasciuksia, joiden pitäisi olla rauhallisia.
Lisäksi kysyisin onko kellään täällä myynnissä omia kaloja, jotka sopisivat tuohon 130 litraiseen akvaarioon? Olisi mukava kuulla myös minkälaista kalastoa tuonne ehdottaisitte.
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Samaa pohdin. Itse ajattellin hankkia tuonne ne Julidochromikset lisäksi, mutta meinasin hämmentää niitä uudella sisustuksella jotta kaikilla olisi tasapuolinen tilanne. Multit kyllä on rohkeita ja tarvittaessa kiukkuisia. Yhdellä mun naaraista puuttuu alaleuasta palanen. Kaveri puraisi irti :( kun puolusti poikasiaan.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kalaku kirjoitti:Kannattaako kaikki kalat ottaa samaan aikaan altaaseen vai voiko kotilokutijat laitaa ensimmäisenä?
En tiedä onko tanganjikalaisilla samoja piirteitä kuin malaweilla, että mieluiten mahdollisimman pian täyteen allas ettei ehdi tehdä liian isoja reviirejä ja uusilla tulokkailla voipi olla hankalaa päästä mukaan geimeihin ilman kivien siirtelyä/reviirirajojen rikkomista. Tanganjikojen kohdalla kalojen saatavuus voipi sen verran hakea, että saattaa jo sen takia joutua ottaa useamman lajin kerralla.

Itse hain tänään kotiin 3 kpl Synodontis petricola/Lucipinnis (dwarfia), 5 kpl lamprologus speciosusta ja 2 kpl Altolamprologus calvus black zairea :) (calvuksia ei ollut enempää :( )

Tässä iltatuimaan kun olen tätä jengiä seuraillut, niin nuo synodontikset painaa pitkin allas viikset vipattaen ikiliikkujina ja kaksi päätti ottaa vähän jo mittaa toisistaan vähän aikaa sitten roikkumalla toisissaan viiksistä jonkin aikaa, nuo speciosukset ovat näkösällä koko ajan; kolmessa kohdassa allasta on kotilonkuoria ja tää viisikko haluis kaikki roikkua saman kotilokasan yläpuolella ja pullistelevat toinen toisilleen kuin yrittäisivät olla isompia kuin ovatkaa :D Jonkin aikaa oli calvukset molemmat kateissa kivikossa, toinen nyt keskellä allasta palloillut vankikarkurin mustavalkoraidallisessa takissaan. Toinen calvus vielä kivikossa piilossa... Annoin ruokaa niin ainakin spesiosukset vetäs ahnaasti kiduksiinsa. Naurattaa toi noiden keekoilu tuolla altaassa ihan älyttömästi.. niin kauan kunhan ei ruumiita ala tulemaan 8O
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

^ kuvia! :D
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

KatjaB kirjoitti:^ kuvia! :D
jaajaa, kansa vaatii kuvia ;) Jotain otoksia jälleen kännyllä otettuna...
allas uudella sinisellä valolla..
allas uudella sinisellä valolla..
20140326_124238.jpg (93.94 KiB) Katsottu 12441 kertaa
20140326_202814.jpg
20140326_202814.jpg (112.26 KiB) Katsottu 12441 kertaa
Lamprologus speciosus
Lamprologus speciosus
20140326_213352.jpg (69.14 KiB) Katsottu 12441 kertaa
Altolamprologus calvus black (kovin on valkomusta kaveri kyseessä...)
Altolamprologus calvus black (kovin on valkomusta kaveri kyseessä...)
20140326_220141.jpg (87.99 KiB) Katsottu 12441 kertaa
Synodontis petricola/lucipinnis (dwarf)  Näiden kuvaamisesta ei tule sitten yhtään mitään!
Synodontis petricola/lucipinnis (dwarf) Näiden kuvaamisesta ei tule sitten yhtään mitään!
20140326_220640.jpg (90.96 KiB) Katsottu 12441 kertaa
'
Synodontis petricola/lucipinnis (dwarf)  Poispäin viuhtomassa tässä (kin)!
Synodontis petricola/lucipinnis (dwarf) Poispäin viuhtomassa tässä (kin)!
20140326_220623.jpg (71.04 KiB) Katsottu 12441 kertaa
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Hedelmiina, miten on calvuset ja kotilokutijat tulleet toimeen?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Kalaku kirjoitti:Hedelmiina, miten on calvuset ja kotilokutijat tulleet toimeen?
No, nämä on ollut mulla kaksi päivää, joten tämän perusteella speciosukset päsmäröi etunenässä koko ajan ja pullistelee toisilleen kun taas calvukset on kivikasan takana piilossa niin, että välillä nenä näkyy ja oon laittanu ruokaa vähän eri puolille allasta, että kaikki saisi. Calvuksille oon pyrkiny saamaan ruoan menee kivikasan taakse. Ei siis vielä kummosia kokemuksia ..
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Ihania, kiitos kuvista Hedelmiina! Mistä löysit noin hienoja kotiloja?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

KatjaB kirjoitti:Ihania, kiitos kuvista Hedelmiina! Mistä löysit noin hienoja kotiloja?
Olkaatte hyvät, vielä kun saisi ihan oikealla kameralla noita kuvia :) Kotiloita oon ostanu ihan tarjoustalon sisustushyllystä sekä sitten tässä meidän lähellä on sellanen vanhinkotavarakeskus, niin löysin sieltäkin niitä. Oli alkuunsa niin paljon, että osan jo myinkin täällä.. Nyt niille lopuille tuli itselle käyttöä :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Viimeinkin saatiin kaloja myös meiän akvaarioon (kiitos Katja). 6 pientä neolamprologus multifasciusta, jotka vielä äsken piilottelivat, mutta kun vähän laitto ruokaa sekaan niin kaikki jo avovedessä syömässä. Toivottavasti pysyvät terveinä ja osaisivat muuttaa kotiloihin, jotka on niille varattu.
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Kiva kuulla Kalaku, että muutto onnistui hyvin! Meillä meni vähän kalat sekaisin, koska jouduin pomimaan toisen kivenmurikan ylös akvaariosta pyydystämisen ajaksi, ja hämmennyksen jälkeen ei varmaankaan kaikki kalanpoikaset olleet enää vanhempiensa hoteissa, vaan pyörivät ympäriinsä ja piantä nahisteluakin oli. Iltaan mennessä onneksi palasi rauha maahan, vaikka luikkivat herkemmin kuin ennen kuoriinsa piiloon vielä aamullakin. Muuten kuuden poikasen puuttumista ei juuri huomaa, sen verran tuolla niitä vilisee..
Heppuhei
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 10:00, 08.04.2014
Sukupuoli: Nainen

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Heppuhei »

Kiinnostaako ketään Viirikirjoahvenet? Neolamprologus brichardi. Täältä löytyis.
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Käytättekö kaikkki noita paljon puhuttuja NL-aquan A ja B- suoloja, vai onko joku joka käyttäisi jotakin muuta kaupallista seosta?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

KatjaB kirjoitti:Käytättekö kaikkki noita paljon puhuttuja NL-aquan A ja B- suoloja, vai onko joku joka käyttäisi jotakin muuta kaupallista seosta?
Mulla on itsellä ainakin käytössä juurikin nuo :)
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
tantrum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 20:44, 06.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja tantrum »

KatjaB kirjoitti:Käytättekö kaikkki noita paljon puhuttuja NL-aquan A ja B- suoloja, vai onko joku joka käyttäisi jotakin muuta kaupallista seosta?
Aikoinaa sorruin Seachemin tuotteisiin Malawien ja Tanganjikojen kanssa, Hyvin tuntuu viihtyvän ja lisääntyvän. Tulee kyllä jonkin verran kalliimmaksi, enkä osaa sanoa että onko oikeesti parempaa. Kokonaiskovuus kyllä pysyy nätisti melko alhaalla vaikka Ph ja Kh korkealla.
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Itse käytän Aquadurin tuotteita, kyllä nekin ihan riittävän hyvin toimivat (+ niitä saa lähempää). Ainoa haitta on että värjää veden sameaksi muutamaksi tunniksi käytön jälkeen.
Seppha4
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 09:47, 06.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Seppha4 »

Minkälaiset vesiarvot teillä on tanganikoille?
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Seppha4 kirjoitti:Minkälaiset vesiarvot teillä on tanganikoille?
Jos mittaa tippatesteillä, niin ph: n tulisi keikkua siellä selkeesti 8.0 paremmalla puolella (9.3 asti, muttei tarvii ihan niiin paljon!), KH 15-18 välillä ja GH 10-12, sähkönjohtavuus 550-600 mikrosiemensiä. Lämmöt 22-28 tulis olla.

Tällä hetkellä tossa omassa altaassa näyttäs olevan lämmöt 26.1, ph n.8.5, kh 9 (nosto tarpeen, mutta jos mittaa sähkönjohtavuutta niin kh voi oikeissa johtavuuksissa olla mitä vaan), gh 10 ja sähkönjohtavuutta oon toistaseks mitannu TCS mittarilla ja se näyttäny tänään 442 ppm:ää eli aivan liikaa (menee lähemmäs 900 mikrosiemensiä tod.näk! Hupsista...) Noi vähän vaihtelee eikä kaikissa vedenvaihdoissa tarvii käyttää noita suoloja ollenkaan. Taidanpa vaihtaa vähän vettä 8O Tosin kaloja nää arvot ole näköjään häirinny...
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heppuhei kirjoitti:Kiinnostaako ketään Viirikirjoahvenet? Neolamprologus brichardi. Täältä löytyis.
Erinäisten lähteiden perusteella nämä "Burundin prinsessat" on highly agressive- kaloja liian pienessä altaassa, joten itsellä ei ainakaan toistaiseksi ole ostoslistalla ennen isomman altaan tuloa.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
tantrum
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 20:44, 06.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja tantrum »

Seppha4 kirjoitti:Minkälaiset vesiarvot teillä on tanganikoille?
Ph 8,5
Kh 15
Gh 10
Lämmöt 26c
720 l Malawi + 300 l Tanganjika + 96 l Rio Meta + 96 l Malawi poikas-allas + 96 l Tanganjika poikasia + 120 l Malawi poikasia +25 l evakkola
Seppha4
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 09:47, 06.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Seppha4 »

No ei ne sit kauheasti heitä :)
Seppha4
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 09:47, 06.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Seppha4 »

Paitsi toi tcs on mulla vaan 390 ? Mitä ny tarkoittaakaan?
Kalaku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 14:31, 29.09.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Kalaku »

Seppha4 kirjoitti:Minkälaiset vesiarvot teillä on tanganikoille?
Ph 8,5
Kh 9-10 (ei hän se ole se oikea, mutta kalat viihtyy hyvin)
Gh 10-11 (sekin vaihtelee vähän)
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Heska »

Seppha4 kirjoitti:Paitsi toi tcs on mulla vaan 390 ? Mitä ny tarkoittaakaan?
Se on TDS-mittari ei TCS ja tän jutun 1 sivulla teille juttua mikä se on en viitsi toistaa :mrgreen:
Teidän kannattaisi mieluummin hankkie EC-mittarit jos haluatte tarkemmin sähkönjohtavuutta mitata, vinkkinä vaan.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Tanganjikaharrastajat!

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Heska kirjoitti:
Seppha4 kirjoitti:Paitsi toi tcs on mulla vaan 390 ? Mitä ny tarkoittaakaan?
Se on TDS-mittari ei TCS ja tän jutun 1 sivulla teille juttua mikä se on en viitsi toistaa :mrgreen:
Teidän kannattaisi mieluummin hankkie EC-mittarit jos haluatte tarkemmin sähkönjohtavuutta mitata, vinkkinä vaan.
Sori kirjoitusvirhe keskellä yötä. TDS mittari piti kirjoittaa :D Oon todennu kun noita ppm arvoja oon käyny NL:ssä mittauttamass, että en saa siihen mitään selkoa, joten tilasin EC- mittarin joka on viel postissa. Alunperin katottiin et 400 ppm; ää olis sitä 600 mikrosiemensiä mutta kun kävin mittauttamas niin se olikin 880 mikrosiemensiä EC mittarilla.... Eli ei se niin mennytkään. Pääsääntösesti mul on ollu tangoilla nyt useamman vkon tol nyk. Mittaril n.300 ppm ni kyllä kiinnostaa kun EC mittari tulee mitä se lopulta taas näyttääkään :) menin laittaa suoloja pienen määrän vedenvaihdos niin pompsahti samantien 440 ppm.

Ja Heska; muistan kyllä tuon mitä kirjoitit tähän ketjuun kun itse sen alotin, olen nyös näistä arvoista käynyt keskustelua NL; ssä useaan kertaan ja yrittänyt ymmärtää niitä. En ole tosiaan niin tyhmä kuin miltä näytän että uudestaan samat asiat täällä kyselisin ja läpi kävisin :D Mä olin vaan vahingos ensin ostanu tuon TDS mitgarin kun luulin olevan ihan sama mittari kuin EC joten en heti lähtenyt tilaamaan toista vaan kokeilin tällä.
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”