Suodattimen kypsytys Malawi-allasta varten

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jalaiho
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 23:07, 28.02.2013
Sukupuoli: Mies

Suodattimen kypsytys Malawi-allasta varten

Viesti Kirjoittaja Jalaiho »

Olen tuossa löysällä aikataululla laittamassa 720 l Malawi-allasta pystyyn. Suodattimiksi tulossa Eheim 2260 ja 2217. Laitoin tuon pienemmän valmiiksi kypsymään 450 l:n E-Amerikka-altaaseen. Mutta tuli mieleen että tuleeko ongelmaa bakteerikannan sopeutumisessa erilaisista vesiarvoista toisiin. Pienemmässä pH 6,3, KH 1. Toinen riski saattaa olla tietysti taudit. Onko tuo kypsytys järkevää vai kannattaisiko tehdä ihan nollasta tuossa Malawilassa? Kiire ei ole, jos nyt kesän korvilla saisi jotain elämää. Sulaisi koskien rannat nin saisi kiviä haettua.

- J
________________________________
450 l E-Amerikka, 720 l Malawi tulossa
Minzu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 15:28, 23.05.2008
Paikkakunta: Loppi

Re: Suodattimen kypsytys Malawi-allasta varten

Viesti Kirjoittaja Minzu »

Minä olen siirtämässä sisä- ja ulkosuodattimen suoraan tuosta vanhasta akvasta uuteen malawilaan. PH suunnilleen sama eli pehmeä hapan vesi tuossa nykyisessä ja tuleva sitten ihan muuta. Mulla tulee kyllä hiekkakin tuosta vanhasta uuteen. Lauantaina tämän operaation aloitan ja voin sitten kohtapian kertoa toimiiko :D
Ninjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:19, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Suodattimen kypsytys Malawi-allasta varten

Viesti Kirjoittaja Ninjuska »

Mä suunnittelin ottavani tulevaan 420l malawilaan ympin rapulan suodattimesta. Eikös ne vesiarvot siinä heittele muutenkin kypsytyksen aikana, joten ei kait sillä "alkuperäisellä" ole merkitystä? Viikon päästä ois tarkoitus laittaa vedet altaaseen kun tulee talkoolaisia hiekanpesuun ;)
"Kaikki eläimet ovat yhtä tasa-arvoisia,mutta toiset eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset."
-George Orwell: Eläinten vallankumous
budde
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 11:42, 16.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Suodattimen kypsytys Malawi-allasta varten

Viesti Kirjoittaja budde »

Tämä keskustelu ei ole tainnut saada tuulta purjeisiin? Mutta tuli itselle mieleen mieleen sama aihe eri kannalta. Uusi malawila ollu kypsymässä viikon biolow suodattimen kera ja ulkosuodatin kypsyy vanhassa malawilassa.

Milloin järkevää siirtää ulkkari viralliseen altaaseen? Kerkeääkö viikossa tulla suodattimeen tarpeeksi bakteereja, vai annanko vielä rauhassa porista tuossa vanhassa altaassa?
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Suodattimen kypsytys Malawi-allasta varten

Viesti Kirjoittaja Heska »

Mulla oli vanhassa Malawilassa sisäsuodatin ja 2kpl ulkkareita bakuja keräämässä muutaman viikon ja sitten laitoin uuteen altaaseen uutta hiekkaa pohjalle ja vanhasta altaasta hiekkaa päälle ja kiviä ja ne suodattimet niin hyvin siirty bakuja uuteen ja ei nitriitit noussu missään vaiheessa.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
budde
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 11:42, 16.02.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Suodattimen kypsytys Malawi-allasta varten

Viesti Kirjoittaja budde »

hmmm... siitäpä idea, kiitos heska. Pikku malawilassa tällä hetkellä kaks ulkkaria, niin mihinkäs se niitä sisäsuodattimia tarttee :D Lainaan jo sisäsuodattimet heti tuonne isoon altaaseen :)
Henkka29
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 21:33, 05.06.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suodattimen kypsytys Malawi-allasta varten

Viesti Kirjoittaja Henkka29 »

Itse ajattelin laittaa 400 litraiseen malawialtaaseen seuralan suodattimesta pikkuisen lietettä ja sen lisäksi jbl filterstarttia kolme pulloa. Sanokaas oisko toimiva setti vai pitäskö laittaa pelkät jbl:n litkut että ei ainakaan tulisi mitään haitallista seuralasta ?
Heska
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1389
Liittynyt: 20:16, 15.08.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: VANTAA

Re: Suodattimen kypsytys Malawi-allasta varten

Viesti Kirjoittaja Heska »

Henkka29 kirjoitti:Itse ajattelin laittaa 400 litraiseen malawialtaaseen seuralan suodattimesta pikkuisen lietettä ja sen lisäksi jbl filterstarttia kolme pulloa. Sanokaas oisko toimiva setti vai pitäskö laittaa pelkät jbl:n litkut että ei ainakaan tulisi mitään haitallista seuralasta ?
Tetran Safe Start on kuulemma parhaita altaan pikakypsytykseen, hommaa sitä ja älä ota lietettä seuralasta ettei vaan tule jotain haitallistakin mukana.
Malawipossuja 2metrin karsinassa+ poikasallas malaweille.
Henkka29
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 21:33, 05.06.2014
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Suodattimen kypsytys Malawi-allasta varten

Viesti Kirjoittaja Henkka29 »

Malawiakva laitettu kypsymään 7.10. eikä nitriitti ole oikein noussut, nitraattitestiä ei minulla ole joten en sitä saa mitattua. Onko jokin vikana vai tuleeko se piikki sieltä vielä ? Jbl biotopol laitettu ensin ja annettu olla vuorokauden ennen jbl filterstartin lisäämistä (3 pulloa).. hiutaleruokaa lisätty bakuille ravinnoksi jokusen kerran.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”