Ongelmia malawiahventen lisääntymisessä

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Ongelmia malawiahventen lisääntymisessä

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Anoppi on pulassa. Hänen 200 litraisessa akvaariossaan on suussa mätiä hautova Keisariahvennaaras. Ongelma löytyy siitä että miten toimia seuraavaksi. En osaa häntä itse auttaa kun en malaweista tiedä mitään.

Kalastoltaan tämä 120cm pitkä malawiallas on seuraavanlainen:
5 keltamalawia (?)
8 kultamalawia
ja nyt kutenut keisariahvenpariskunta

Ongelmana siis on mitä tehdä näille keisariahvenien poikasille kun toisen altaan ostaminen ei heitä innosta? Onko vaihtoehtoja?

(On tiedossa akvaarion kalastossa piilevä aikapommi - kultamalawit, mutta he ovat kovasta vastustuksestani huolimatta päättäneet pitää kalat vielä)

Ja suodatuksesta: jo tälle kalastolle sen riittävyys tekee tiukkaa.

Altaassa on piilopaikkoja paljon, mutta mihin asti se riittää poikasille?

Mutta rakentavia ohjeita ja neuvoja mitä voin ko. malawiallas-taloudelle välittää?
Mikko

Viesti Kirjoittaja Mikko »

Minä nyt en ole paras henkilö neuvomaan, mutta eikös osa kirjoahvenista, jotka ovat suuhautojia, ota vaaran uhatessa poikaset suuhunsa turvaan. Tämähän ei tietty onnistu enää, kun poikaset ovat isoja. Ad Konings:in kirjassa Malawijärven kirjoahvenet on aika hyvin tietoa kyseisistä kaloista. J. Järvi taitaa tietää asiasta enemmän, joten kannattaa kääntyä hänen puoleen, osoite on http://www.akvaariotieto.info/suomi/index.html sieltä löytyy hänen maili osoitteensa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

quote: Minä nyt en ole paras henkilö neuvomaan, mutta eikös osa kirjoahvenista, jotka ovat suuhautojia, ota vaaran uhatessa poikaset suuhunsa turvaan. Tämähän ei tietty onnistu enää, kun poikaset ovat isoja. Ad Konings:in kirjassa Malawijärven kirjoahvenet on aika hyvin tietoa kyseisistä kaloista.

Joo kyseistä kirjaa ovat lukeneet.

Kyse oli nimenomaan ajasta jolloin naaras ei enää poikasista huolehdi.
Cisse
Starting Member
Starting Member
Viestit: 36
Liittynyt: 09:34, 01.11.2001
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Cisse »

Itse olen auttanut poikaset elämän alkuun siten, että ole seurannut milloin emo sylkäisee jälkikasvun suustaan ja poikaset uiskentelevat
omin toimin altaassa. Tässä vaiheessa osan poikasista saa haavilla kiinni ja laitan ne sitten ns. verkkoaltaaseen joka on verkkokankaasta ja tukikehikosta tehty pikku allas. Tämä on siis ison altaan sisällä ja ripustettuna altaan reunaan. Näitä löytyy ihan akvaarioliikkeistä. Täällä sitten poikasten annetaan kasvaa ja sitten kun luulee niiden selviävän voi ne vapauttaa muiden joukkoon.

Nykyisin en enää "haaveile" poikasia kiinni vaan vahvimmat ja älykkäimmät niistä selviävät piiloutumalla laavakivien muodostamiin luoliin. Oman altaani asukasluku on jo aika täynnä joten lisääntyminen ei enää ole toivottavaa. Tosin tälläkin hetkellä siellä on pari emoa hautomassa.

Toiset tekevät myös niin, että ottavat emon kiinni ennen kuin se on vapauttanut poikaset ja ilmeisesti "lypsävät" poikaset sen suusta pois. Tästä joku muu voinee kertoa enemmän.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Eiköhän tuossa löydy riittävästi toimintamalleja altaan omistajalle, että kiitos kovasti!

Kusti polkee nyt sitten ohjeet kainalossa neuvomaan (tai no minähän en kyllä nyt polje mihinkään, mutta se nyt on sivuseikka ) kuinka voi naaraan ja poikasten kanssa toimia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”