160L:n kalasto ok?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Emmuh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 16:08, 17.10.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

160L:n kalasto ok?

Viesti Kirjoittaja Emmuh »

Kaloja siis seuraavanlaisia:

hunajarihma pariskunta,
4 kuparimonnista,
2 albiinomonnista,
4 miljoonakalaa.

Ja hieman tietoja itse akvaariosta,

mitat: 80*40*50cm
kasvisto: amerikankilpukka, jättiläisviuhkalehti?, muista ei valitettavasti tietoa
muut eliöt: omenakotilot (ei tarkoituksella hankittuja)
lämpötila: n. 25 C
nitraatti 20 mg/L
nitriitti 0 mg/L
pH 7
(tehty liuskatestillä)
:: 360l ::
tetranen_
Member
Member
Viestit: 260
Liittynyt: 14:05, 29.12.2005
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tetranen_ »

Miljoonakalat tarvitsisivat kovempaa vettä kuin nuo muut kalat. Sinuna lahjottaisin miljoonakalat pois ja laittaisin tilalle esim. kivankokoisen parven kardinaalitetroja tai kiilakylkiä :P

Onko muita kasveja paljon? :)
Emmuh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 16:08, 17.10.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emmuh »

Kasveja ei nyt mitenkään huikeasti ole, mutta koko ajan tulee lisää. :) Nyt kun laskin kasvit niin suht iso kokoisia oli n. 10kpl kilpukoiden lisäksi.
:: 360l ::
tetranen_
Member
Member
Viestit: 260
Liittynyt: 14:05, 29.12.2005
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tetranen_ »

Ok :D Onko muuten nuo albiinomonniset kuparimonnisen vai täplämonnisen albiinomuotoja?
Emmuh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 16:08, 17.10.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emmuh »

Kuparimonnisen, tai niin ainakin eläinkaupassa sanottiin. :)
:: 360l ::
tetranen_
Member
Member
Viestit: 260
Liittynyt: 14:05, 29.12.2005
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tetranen_ »

Ok. Minun mielestäni kalasto voisi olla tällainen:

hunajarihmapariskunta (mahtuisko enemmänkin naaraita?)
20-30 kiilakylkeä tai kardinaalitetraa
4 kuparimonnista,
2 albiinomonnista

Miltäs kuulostaisi? :D Ja lisäksi jokin monni jos haluat :P
kumma_otus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 14:28, 13.03.2006

Viesti Kirjoittaja kumma_otus »

Rihmakaloja kannattaisi olla haaremi eli yksi naaras lisää. Albiinomonnisia on aivan liian vähän viihtyisivät pienessä parvessa, 5 olisi huomattavasti parempi luku voit ottaa seuraksi myös tavallisia kuparimonnisia (miuluummin kyllä albinoja). Miljoona kalat pois ja tilalle jotain pientä tetraan 15 päinen parvi vaikka rubiinitetroja, kupari, kardinaaleja tai mistä tykkää mutta tuollaisia pieniä hoikka muotoisia..Oikeasti niitä uskaltaisi ehkä joku suositella enemmänkin esim 20 kpl kun pienistä parvikaloista on kyse. Nitraattia ei nyt varsinaisesti ole liikaa mutta parempi kun se oli 10 kohdilla kaksi veden vaihtoa viikkoon esim niin että puolet vedestä vaihtuu viikossa, sillä pitäisi tippua alemma. mutta enpä nyt muuta narinaa löydä nuo kalosto muutokset kun teet niin hyvällä mallillaan on tuo akvaario..:)
Emmuh
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 16:08, 17.10.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emmuh »

Jotain pientä tetraparvea itse asiassa olen tuohon vielä suunnitellutkin, mutta en ole saanut asiaa liikkeelle vielä.

Hunajarihmoja on pariskunta, koska myyjä sanoi, että parempi näin. Mutta heti kun pääsen taas akvaariokauppaan, käyn ostamassa yhden naaraan.

Albiinomonnisten seuranahan on jo 4 kuparimonnista, eli eikö ole ok?

Ja miljoonakaloja löytyy oikeastaan vain tätini takia, heillä kun niitä on paljon, niin joululahjaksi antoi, enkä ole vielä kehdannut muualle antaa. Toista akvaariota olen suunnitellut, johon sitten saisin millikset.
:: 360l ::
tetranen_
Member
Member
Viestit: 260
Liittynyt: 14:05, 29.12.2005
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tetranen_ »

Minäkin olen ymmärtänyt että albiinot kuparimonniset ja tavalliset kuparimonniset käyttäytyvät parvena, kun samaa lajia ovat. :roll:

Miljoonakalat tykkäävät tosiaan kovemmasta vedestä. Ovatko miljoonakalasi poikia vai tyttöjä vai poikia ja tyttöjä :mrgreen:
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 620
Liittynyt: 22:03, 31.08.2003
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Hunajarihma ei ole kovin äksy rihmakala ja usein pariskunta käy ihan hyvin. Jos rihmasi tulevat keskenään hyvin toimeen, anna olla näin. Kutuaikana voi olla että kuteva pari kiusaa ylimääräistä naarasta liikaa. Jos taas hunajien välillä on hankaluuksia, niin toinen naaras voi olla hyvä idea.

Itse kasvattaisin monnisten parvea vielä parilla yksilöllä sopivan tetraparven lisäksi, niin kovasti näyttävät nuo omat kupariset tykkäävän seurasta. :)
Pintuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 17:10, 11.12.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: 160L:n kalasto ok?

Viesti Kirjoittaja Pintuliini »

Jatketaanpa tähän, niin ei tarvitse tehdä uutta.

Tämä perus kysymys: montako kalaa vielä mahtuu?
Minulla on siis Juwel Rio 180, jossa vesitilavuus on kait n. 160l. Suodatuksena mattosuodatin ja roskankerääjä sisäsuodatin. Kasveja ei ole kuin pinnalla. Yritän tehdä tästä tummavetistä bio- tai geotooppia, eli juurakoita on ja lehtiä tulossa pohjalle.

Nykyinen kalasto:
9 leopardimonnista
3 ottoa
11 intiaaninsulkaa

Nyt näyttää vielä melko autiolta, montako inkkaria tohtisin ottaa lisää? Ottaisin mieluiten melko maksimimäärän, koska iso parvi on kivempi. Mutta milloin tulee liikaa kuormitusta?

Toisena vaihtoehtona olisi neontetrat tuohon kaveriksi. Miten itse tekisit, iso inkkariparvi vai pieni parvi molempia? :D
jage
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 12:36, 19.02.2016

Re: 160L:n kalasto ok?

Viesti Kirjoittaja jage »

Itse tykkään että akvaariossa monta lajia joten itse suosittelisin tämmöistä kalastoa:
15 inkkaria
20 neontetraa
9 leopardimonnista
6 nuolimonnia
1+2 kääpiörihmakala haaremi
Mitkä on muuten akvaariosi vesiarvot?Tuon kalaston päättelin noiden kalojen perusteella joita sinulla jo on.
Pintuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 17:10, 11.12.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: 160L:n kalasto ok?

Viesti Kirjoittaja Pintuliini »

Lämpötilaa en tällä hetkellä tiedä, koska lämpömittari hajosi pari päivää sitten. Yleensä ollut n. 25. Kh 2,5 ja GH 3,5. pH on eniten ongelma, koska se on hanasta tullessa n. 8, enkä ole saanut sitä akvaariossakaan tippumaan juuri alle 7,5.
Pintuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 17:10, 11.12.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: 160L:n kalasto ok?

Viesti Kirjoittaja Pintuliini »

Tuo kalastoehdotuksesi kuulostaa kyllä mukavalta, jos kerran noinkin hyvänkokoiset parvet uskaltaa laittaa. Nuo rihmat taidan tosin ohittaa, koska sotkevat tämän geotooppi-yritelmän. :D Kiitos!
jage
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 12:36, 19.02.2016

Re: 160L:n kalasto ok?

Viesti Kirjoittaja jage »

En huomannutkaan että geotooppiin haet kaloja.Tuota kääpiörihmaa ehdotin vain "pääkalaksi".Ja jos jonkun "pääkalan haluat niin semmoisia voisi olla pienet kirjoahvenet kuten perhoskirjoahven.
Pintuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 17:10, 11.12.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: 160L:n kalasto ok?

Viesti Kirjoittaja Pintuliini »

Juu :D Taidanpa jatkaa noiden parvien hommaamisella ja sitten katselen joko näyttää valmiilta, vai vieläkö olisi tarvetta pääkalalle.
Esittelen tuotoksen sitten kuva-osiossa aikanaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”