Helmimonninen lämpimään veteen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
haiska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 19:42, 24.11.2003
Paikkakunta: Tampere

Helmimonninen lämpimään veteen?

Viesti Kirjoittaja haiska »

Lisa, ja muutkin...

Akvassani lämpötila on 28 asteen luokkaa(128l). Olen ymmärtänyt että noinkaan lämpimässä ei moni monnislaji viihdy. Miten helmimonninen? Kultapäämonninenkin on kuulema sopiva valinta, onko muita? Tuo helmimonninen miellyttäisi ehkä eniten silmää...
Minun ei tarvitse tietää ehdotonta totuutta.
Kukaan ei tiedä.
Kunhan tiedän sen verran että tulen toimeen...
Archie
Member
Member
Viestit: 251
Liittynyt: 00:05, 03.10.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Archie »

Juu, helmimonninen on hyvä valinta.

Myös hietamonninen (Corydoras haraldschultzi) voisi olla vaihtoehto lämpimään veteen, jos pidät monnisista, joilla on oranssit rintaevät.

Aarni
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Helmimonnisesta kasvaa aika jötkäle, samoin hietamonnisesta. 128 litraa on mielestäni hiukan nafti tankki näille otuksille, joten hmmh. Onko pytyllä ne perusmitat eli 80 cm x 40 cm x 40 cm? Mitä muuta kalastoa purkista löytyy?

Ja varsinainen vastaus: juu, helmimonniset menevät 28 asteisessa vedessä ihan hienosti.

Lämpimässä vedessä harrastajat ovat pitäneet onnistuneesti myös esim. rusomonnista, joka jää hiukan pienemmäksi.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Archie
Member
Member
Viestit: 251
Liittynyt: 00:05, 03.10.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Archie »

Lisa kirjoitti:Helmimonnisesta kasvaa aika jötkäle, samoin hietamonnisesta. 128 litraa on mielestäni hiukan nafti tankki näille otuksille, joten hmmh.
Lämpimässä vedessä harrastajat ovat pitäneet onnistuneesti myös esim. rusomonnista, joka jää hiukan pienemmäksi.
Mihin tämä perustuu?

Corydoras adolfoi. Ptuus n.5-7cm
Corydoras sterbai. Ptuus n.5-7cm

Edelleen olen sitä mieltä että myös pieni parvi hietamonnisia mahtuu 128l
tankkiisi.(6-8).

Tottakai hietamonnisen koko on otettava huomioon muuta kalastoa valitessa,mutta tuohon tankkiin se on aivan hyvällä omallatunnolla mahdutettavissa.
C.haraldschultzi.Pituus n.5-9cm.Itselläni näitä 30kpl,joten mitasta tuskin tulee kiistaa?

On hyvä että painotetaan altaiden tilavuutta kalasto hankinnoissa mutta joskus taitaa homma mennä vähän överiksi,joten hmmh....

Aarni
-sanna-
Member
Member
Viestit: 368
Liittynyt: 11:06, 29.07.2004

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Mullakin on ollut suunnilleen saman kokoisessa akvas helmimonnisia. Tuntui et purnukka on aivan liiän pieni, ne kasvoi ja kasvoi vaan... JOku kääpiömonninen olisi kiva, mutta vesi taitaa olla liian lämmintä... :roll:
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Archie kirjoitti:On hyvä että painotetaan altaiden tilavuutta kalasto hankinnoissa mutta joskus taitaa homma mennä vähän överiksi,joten hmmh....
Kyse oli henkilökohtaisesta mielipiteestäni, ei mistään yleisestä ohjeistuksesta tai muustakaan japajapasta (kiitos, että kerrot ajatusteni olevan minulle överiä :mrgreen:). Näin siis minä ajattelen omassa elämässäni, muut ajattelevat toisella lailla (toiset ovat lähempänä, toiset kauempana) eikä absoluuttisia totuuksia ole olemassakaan ;)

Ja keskustelun aloittaneelle vielä tähdennän, että voit toki laittaa 128 litraiseesi helmimonnisia. Minun mielestäni minulle ne asustaisivat vähän ahtaasti, mutta päätät aivan vapaasti, että onko se myös minun mielipiteeni sinulle :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
MinHa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 11:32, 26.12.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Helmimonninen lämpimään veteen?

Viesti Kirjoittaja MinHa »

Monnislaji tai kaksikin haussa 180 litraiseen. Lämmöt pyrin pitämään n. 25 asteessa, mutta näin kesäaikaan huomaa, että helposti lämpötila nousee 27-28 asteeseen (ja mahdollisesti ylikin,kun monnisten kanssa käsittääkseni akvaarion peitinlasit olisi ehdottomasti pidettävä paikallaan).

Olen näitä keskusteluja lukenut ja tuohon 25 asteeseen menisi toki useampikin laji, jos parin kuukauden korkeampi lämpötila ei ole kuolemaksi.
Erityisesti olen kiinnostunut leopardimonnisista, helmimonnisista, vihermonnisista ja miksei myös kuparimonnisesta...
Meillä on ph suht korkea, hanasta suoraan 8 pintaan, mutta laskee akvaariossa lähelle 7,5. Helmimonnisten kohdalla erityisesti tuo ph mietityttääkin. Ph suosituksissa näyttää olevan huimiakin eroja, joissain lähteissä ylärajana 7,0 ja toisaalla jopa 8. Kellään helmimonnisia korkeammassa ph:ssa?

Tällä hetkellä akvaariossa ei ole vasta kuin muutama intiaaninsulka ja partamonni. Inkkareita on tulossa lisää Ja monnisia haluaisin! Mitä lajia suosittelisitte? Tai voisiko ottaa kahta eri lajia ja mitkä kävisivät yhdessä pidettäviksi?
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Helmimonninen lämpimään veteen?

Viesti Kirjoittaja 007 »

MinHa kirjoitti:Monnislaji tai kaksikin haussa 180 litraiseen. Lämmöt pyrin pitämään n. 25 asteessa, mutta näin kesäaikaan huomaa, että helposti lämpötila nousee 27-28 asteeseen (ja mahdollisesti ylikin,kun monnisten kanssa käsittääkseni akvaarion peitinlasit olisi ehdottomasti pidettävä paikallaan).

Olen näitä keskusteluja lukenut ja tuohon 25 asteeseen menisi toki useampikin laji, jos parin kuukauden korkeampi lämpötila ei ole kuolemaksi.
Erityisesti olen kiinnostunut leopardimonnisista, helmimonnisista, vihermonnisista ja miksei myös kuparimonnisesta...
Meillä on ph suht korkea, hanasta suoraan 8 pintaan, mutta laskee akvaariossa lähelle 7,5. Helmimonnisten kohdalla erityisesti tuo ph mietityttääkin. Ph suosituksissa näyttää olevan huimiakin eroja, joissain lähteissä ylärajana 7,0 ja toisaalla jopa 8. Kellään helmimonnisia korkeammassa ph:ssa?

Tällä hetkellä akvaariossa ei ole vasta kuin muutama intiaaninsulka ja partamonni. Inkkareita on tulossa lisää Ja monnisia haluaisin! Mitä lajia suosittelisitte? Tai voisiko ottaa kahta eri lajia ja mitkä kävisivät yhdessä pidettäviksi?
Itse olen ainakin ottanut koko kesäksi peitinlasit pois vaikka altaassa onkin kupari- ja helmimonnisia, eikä yksikään ole hypännyt pois, tosin mulla onkin pinta lähes täynnä tiikerilummetta ja amerikankilpukkaa. [;)]

Ainakin kupari-,leopardi- ja vihermonninen menisivät tuohon pH 7,5. Ja melkein kaikki monnis-lajit kyllä sulautuu samaksi parveksi aika hyvin, mutta en laittaisi kuin korkeintaan kahta eri lajia. :)
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
MinHa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 11:32, 26.12.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Helmimonninen lämpimään veteen?

Viesti Kirjoittaja MinHa »

Kiitos nopeasta vastauksesta!
Kahta eri lajia ajattelin. Pystyykö jotkut noista kolmesta risteytymään keskenään? Eli sellaista yhdistelmää en haluaisi. Kupari-ja vihermonninen vaikuttaisivat kestävimmille (?), mutta leopardimonninen taas viehättäisi ulkonäön puolesta enemmän.
007
Senior Member
Senior Member
Viestit: 677
Liittynyt: 10:53, 19.10.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Helmimonninen lämpimään veteen?

Viesti Kirjoittaja 007 »

MinHa kirjoitti:Kiitos nopeasta vastauksesta!
Kahta eri lajia ajattelin. Pystyykö jotkut noista kolmesta risteytymään keskenään? Eli sellaista yhdistelmää en haluaisi. Kupari-ja vihermonninen vaikuttaisivat kestävimmille (?), mutta leopardimonninen taas viehättäisi ulkonäön puolesta enemmän.
Eivät mun käsittääkseni pysty risteytymään keskenään, kyllä monniset on ylipäänsä aika kestävää porukkaa, mutta kyllä nuo kupari-ja vihermonniset ovat kestävämpiä kuin leopardi. :)
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
MinHa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 11:32, 26.12.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Helmimonninen lämpimään veteen?

Viesti Kirjoittaja MinHa »

Ok! Eiköhän tämä ala tästä sitten hahmottumaan :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Helmimonninen lämpimään veteen?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

007 kirjoitti:
MinHa kirjoitti:Kiitos nopeasta vastauksesta!
Kahta eri lajia ajattelin. Pystyykö jotkut noista kolmesta risteytymään keskenään? Eli sellaista yhdistelmää en haluaisi. Kupari-ja vihermonninen vaikuttaisivat kestävimmille (?), mutta leopardimonninen taas viehättäisi ulkonäön puolesta enemmän.
Eivät mun käsittääkseni pysty risteytymään keskenään, kyllä monniset on ylipäänsä aika kestävää porukkaa, mutta kyllä nuo kupari-ja vihermonniset ovat kestävämpiä kuin leopardi. :)
Totta:). Kuparimonniset ovat kyllä superkestäviä ja sosiaalisia, helppoja kudettaakin. Leopardit minusta herkempiä kuin helmimonnisetkin, jotka eivät niin helppoja kuin kuparimonniset.

Vihermonniset käsitykseni mukaan kasvavat "jättiläisiksi" ja vaativat ison akvan. Näin kaverillani tämän "jättiläisparven" 300 litran purkissa:). Nätti parvi, mutta mielestäni se vaatisi Varjonkin mukaan 140l, kun helmi- ja kupari menisi 85 litrassa.

Juu, eivät heri Corydorakset risteydy keskenään, näin olen ymmärtänyt viisaammilta. :D Enkä itsekään näen viitteitä siitä. 2 lajia ottaisin maksimissaan pienempään purkkiin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
MinHa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 11:32, 26.12.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Helmimonninen lämpimään veteen?

Viesti Kirjoittaja MinHa »

Fisutar10 kirjoitti:
007 kirjoitti:
MinHa kirjoitti:
Totta:). Kuparimonniset ovat kyllä superkestäviä ja sosiaalisia, helppoja kudettaakin. Leopardit minusta herkempiä kuin helmimonnisetkin, jotka eivät niin helppoja kuin kuparimonniset.

Vihermonniset käsitykseni mukaan kasvavat "jättiläisiksi" ja vaativat ison akvan. Näin kaverillani tämän "jättiläisparven" 300 litran purkissa:). Nätti parvi, mutta mielestäni se vaatisi Varjonkin mukaan 140l, kun helmi- ja kupari menisi 85 litrassa.

Juu, eivät heri Corydorakset risteydy keskenään, näin olen ymmärtänyt viisaammilta. :D Enkä itsekään näen viitteitä siitä. 2 lajia ottaisin maksimissaan pienempään purkkiin.
Kiitos paljon kaikille vastauksista! 180litrainen (pohja 100 x 40) on tuo minun akvaario tosiaan. Muita sinne ei ole tarkoitus tämänhetkisten muutaman inkkarin ja partiksen lisäksi ottaa kuin lisää inkkareita ja sitten monnisia. Taidan ainakin aloittaa kuparimonnisilla, kun tuntuvat täsmäävän kaikkein parhaiten meidän vesiarvoihin (plus ovat helposti saataviakin). Ja katsotaan sitten jatkossa, kunhan on enemmän kokemusta tuon akvaarion hoidosta, veden lämpötilasta jne. josko ottaisi jotain muuta lajia myös.
mc82
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 19:23, 18.02.2010
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Helmimonninen lämpimään veteen?

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Kymysys liittyy jossain määrin aiheeseen, joten jatkan tähän ketjuun (ja modet kiittävät, kun en aloittanut yhtä turhaa ketjua lisää! :P ):

Elieli... Meillä on tuo 240-litrainen lämpimän veden etelä-amerikkala. Tekisi mieli tuonne jotain pohjakaloja, jotka valoisan aikaan tekisivät jotain muutakin kuin jurnuttaisivat omassa loossissaan piilossa (plekoista ei päiväsaikaan ole muuta iloa kuin kirjava peppu kurkkaamassa plekoluolasta). Helmimonniset olisivat touhukas, kaunis ja sopiva valinta lämpöisen veden altaaseen ja näitä tässä pohdiskelen.

Sopisiko 240-litraiseen n. 10 kalan parvi helmimonnisia (pohja 120 x 40). Ja mites nuo yhteensopivuudet kuulostaisi muiden kanssa:

1 sironeitotonkija
4 neitotonkijaa
n. 20 kardinaalitetraa
3 salamanteriplekoa L-134
3 sokkeloplekoa L-66

Ja vesiarvot, lämpöä 27-28 'C, pH 6,5, GH 3, KH 2.

Ottoja tuolla on ollut aiemmin enempi, nyt lauma ajan kuluessa pienentynyt (muuttojen yhteydessä porukka karsiutui ja ikä tehnyt tehtävänsä), ottoja on jäljellä 3-4 yksilöä, hyvällä tuurilla 5. Otot eivät ehkä kuitenkaan ole ihan parhaita lämpimään veteen, vaikka meillä onkin altaassa melko voimakas veden kierto :? Eikä noista levänsyöjinä mitään mainittavaa hyötyä ole, vaikka ihan söpöjä ovatkin - turhan piilottelevia ja passiivisia vaan ovat... Hiemn mietityttää, että pitäisikö ensin antaa ottojen elää tuolla niin kauan kuin elävät, vai uskaltaako ottaa tuonne monnisia? Hiukan hirvittää, jos otot imuuttelevat monnisten kylkiä, mitä olen kuullut... :(
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”