Kalat ja ruoka,hyvä yhdistelmä mulla

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sistonen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:02, 05.12.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli / Jyväskylä

Kalat ja ruoka,hyvä yhdistelmä mulla

Viesti Kirjoittaja sistonen »

Kaloina 128l 2 partista,4 intiaanisulkaa,2 kääpiönuoliaista,2 levänuoliaista taikka barbia (en tiiä,kun sain ne) sekä 6 aikuista millistä+ 8 poikasta.

Ruokin heitä tällein (kaikki muuten Tetran ruokia)
- Guppy
- Rubin

- TabiMin futtertabs
- TabiMin complete food
- PlecoMin grünfutter

Onko ihan ok? Saavat ruuan kerran päivässä. Partiksille annan myös silloin tällöin kurkkua.
"Elämä ilman riskejä on kuin Aku ilman Iinestä"
Orthilia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 16:42, 29.05.2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Orthilia »

Hieman aiheen vierestä huomautettakoon, että levänuoliainen ja leväbarbi ovat aivan erinäköisiä kaloja, ja varmasti helposti erotettavisssa. Ihan jo vaikka siitä, että nuoliaisella on imusuu, ja barbilla ei.

Jotenkin uskoisin (ja toivoisin) että ovat barbeja, jos niitä kaksi kerran on.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Orthilia kirjoitti:Hieman aiheen vierestä huomautettakoon, että levänuoliainen ja leväbarbi ovat aivan erinäköisiä kaloja, ja varmasti helposti erotettavisssa. Ihan jo vaikka siitä, että nuoliaisella on imusuu, ja barbilla ei.

Jotenkin uskoisin (ja toivoisin) että ovat barbeja, jos niitä kaksi kerran on.
Oli kumpia hyvänsä, eivät ole noin pieneen akvaarioon sopivia kaloja. Pois, pois!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jessi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 168
Liittynyt: 15:22, 24.09.2001

Viesti Kirjoittaja Jessi »

Voisit ruokkia kaloja myös muulla kuin kuivaruualla. Esim. akvaariokaupasta saat erilaisia pakastetoukkia yms. jos et itse pääse elävää ruokaa pyydystelemään.

Jopa oman kodin jääkaapista saattaa löytyä kaloille kelpaavaa tuoreruokaa, esim. vihanneksia ja pakastekatkarapuja.

Pihalla voit myös kaivella kastematoja, jotka kannattaa ensin pestä, pakastaa ja pilkkoa puolijäisinä. Kastemadot kelpaavat meillä oikein hyvin perhoskirjoahvenille ja tetroillekin.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Myös kuivaruokien kohdalla vaihtelu on hyväksi. Eli vaikka Tetran sapuskat ihan hyvää laatua ovatkin, niin osta välillä myös purkki jonkin muun valmistajan sapuskoita. Niissä on aina jotain eroja koostumuksen ja ravintosisällön välillä - ja varmaan maussakin, vaikka enhän minä sitä tiedä. Vaihtelua kuitenkin.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

raksuja!

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Suosittelen rae/raksuruoan kokeilemista, meidän kalat menivät aivan sekaisin ilosta!
sistonen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:02, 05.12.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli / Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sistonen »

No olen kyllä kokeillut muittenkin valmistajien ruokia, vaan eivät ole syöneet niitä. Outoa kylläkin.
Tuoreruoka puolelta ainoastaan hyttysen toukat menee niille, muut eivät. Sekin on perin outoa.
Ne ovat nuoliaisia, katselin netistä kuvia ja tunnistin kaverukset. ovat kasvaneet koko ikänsä saman kokoisessa missä mulle tulivat, enkä aio niistä luopua.

Mikä kala söisi kotiloita? Niitä on taas tullut jostain, ja eroon niistä tahtoisin. Entisessä akvaariossani oli kotilo ongelma, johon sain apua lainaamalla kaverini jotain kalaa jonka lajista ei ole tietoakaan, mutta se auttoi. Kala asusteli meillä parisen viikkoa. Ei ollut kauhean isokaan, joten sellaisen tahtoisin itsellenikin, mutta mikähän kala oli kyseessä? Osaatteko auttaa?
"Elämä ilman riskejä on kuin Aku ilman Iinestä"
sahe
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 01:57, 13.05.2002
Paikkakunta: Turku, TAY

Viesti Kirjoittaja sahe »

Kurkun lisäksi voit kokeilla muita vihreitä vaihtoehtoja eli kesäkurpitsa, erilaiset kaalit ja salaatit eli kaikki kannat, jos salaatteja kotona väsäät. Olen kokeillut porkkanaa ja perunaa myös vaihtelevalla menestyksellä. Kaikki on kiehautettu n. 3-5 minuuttia vaihdellen palan koosta. Kesäkurpitsarengas eli kuori kannattaa viiltää katki, ettei jää kenkään pää vangiksi. Pakasteherneet, joskus syödään, ja pinaatti on myös menussa. Pinaatti kelpaa myös barbeille, oletetuille myös? [;)] Minun platyni söivät sitä, samoin punapääbarbit mm.
Ikuisuus on aina läsnä. Elämme sitä nyt. -C. Gilman
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

sistonen kirjoitti:
Ne ovat nuoliaisia, katselin netistä kuvia ja tunnistin kaverukset. ovat kasvaneet koko ikänsä saman kokoisessa missä mulle tulivat, enkä aio niistä luopua.
Jospa kuitenkin harkitsisit uudestaan. Kaksi levänuoliaista ja 128 l allas ei ihan ihanteellisin yhdistelmä.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Deirdre
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 14:40, 03.05.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Keltabarbit syö meillä kotiloita. Akvassa ei todellakaan ole kotilo-ongelmaa :)! Keltabarbit tosin on muutenkin sellaisia, että syövät vähän kaikkea, mitä eteensä saavat.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
sistonen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 76
Liittynyt: 12:02, 05.12.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli / Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sistonen »

No levänuoliaiset tulivat mulle tässä jokin aikaa sitten, ja ovat koko ikänsä olleet kahdestaan, hiukan vielä pienemmästä altaasta tulivat mulle. Ja aioin heidät pitää, ellei sitten tule mitään ongelmia, joita epäilen.

Olen nyt taas antanut pakastettuja surviaisen toukkia, millikset tykkäsi todella paljon. Kuten aina ennenkin :) Inkkaritkin söivät innolla, samoiten nuoliaiset, kääpiötkin kävivät pinnalla hakemassa niitä. Partikset eivät vaivautuneet, naaras ainoastaan pohjalta niitä etsi. Mikseivätköhän ole tehneet muuten poikasia? Kaupassa mulle sanottiin että tulevat lisääntymään ja melkoisesti jos otan eri sukupuolta. Tahdoin poikaisia. Ikää jotain parisen vuotta heillä on kohta, kookospähkinän kuorikin akvassa on ja vesiarvot aina olleet samat, poikasia ei ole tullut. Olisikikohan syynä kääpiönuoliaiset? Jos ne syövät kudun? Viihtyivät ainakin joskus pähkinässä... Heitä kai siitä voi syyttää sitten.

Millikset tekivät taas poikasia :) Kuten jo odottelinkin! Mutta ihme, kukaan ei syönyt niitä. Outoa? Johtuikohan toukista? Vai mistä? Aina ennen on osa poikasista syöty, nyt jäi kaikki 8 henkiin. Tosin vähän laisesti naaras niitä teki, viimeiksi 15 ja sitä ennen 14. Siis tuon verran jäi henkiin, tulihan niitä enemmänkin, mutta inkkarit soi ne :(
"Elämä ilman riskejä on kuin Aku ilman Iinestä"
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

sistonen kirjoitti:No levänuoliaiset tulivat mulle tässä jokin aikaa sitten, ja ovat koko ikänsä olleet kahdestaan, hiukan vielä pienemmästä altaasta tulivat mulle. Ja aioin heidät pitää, ellei sitten tule mitään ongelmia, joita epäilen.
No, epäilemättä jonain kauniina päivänä löydät toisen levänuoliaisistasi vatsa pystyssä pohjalta eikä kuolinsyy liene vanhuus, mutta koita toki itse jos et usko.
sistonen kirjoitti:Olisikikohan syynä kääpiönuoliaiset? Jos ne syövät kudun? Viihtyivät ainakin joskus pähkinässä... Heitä kai siitä voi syyttää sitten.
En kyllä itse oikein näe kääpiönuoliaisia vahvimpina epäiltyinä partiskutusyöminkeihin ja lisääntymisongelmiin.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”