Mitä kaloja 200litraseen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 138
Liittynyt: 19:24, 25.03.2002
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Mitä kaloja 200litraseen?

Viesti Kirjoittaja jupaiva »

Ostin tänään uuden akvaarion(200L).Mitä kaloja.

Ajattelin ainakin näitä.

2 lehtikalaa(kutupari)
3 albiinomonnista
3 vihermonnista
2 partamonnia
15 kardinaalitetraa

Sopivatko yhteen.Entäpä mahtuuko lisää!!! [:I]
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Mitä kaloja 200litraseen?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

jupaiva kirjoitti:Ostin tänään uuden akvaarion(200L).Mitä kaloja.

Ajattelin ainakin näitä.

2 lehtikalaa(kutupari)
3 albiinomonnista
3 vihermonnista
2 partamonnia
15 kardinaalitetraa

Sopivatko yhteen.Entäpä mahtuuko lisää!!! [:I]
Älä ota lehtikaloja, jollei allas ole ainakin 50 cm korkea. Äläkä laita kardinaalitetroja samaan lehtikalojen kanssa, etteivät vaan vahingossakaan joudu ruokalistalle. Ja monnisia kunnolliset parvet, 3 / laji ei riitä.

T: Mari
Petteri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 172
Liittynyt: 13:56, 18.04.2002

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Ostin tänään uuden akvaarion(200L).Mitä kaloja.
Sama juttu mulla! ;) (erilainen lelujen ostelu ja omistaminen lievittää yleistä tuskaa ja "9-17" -ahdistusta :D )

Mä tosin meinasin laittaa tosta Malawi-biotoopin. Tarttee rupee vääntää taustaa styroxista.. Linkkivinkkei taustaan tai malaweihin?

Nämä ja yhen lasikuitusysteemin tosin löysinkin jo ..
http://www.thekrib.com/TankHardware/janne.html
http://members.surfeu.fi/pekka.sivander ... styrox.htm
http://www.helsinki.fi/~tgustafs/tausta.html

Näyttäisi siltä, että suomipoika on innokas tekemään itse kaikenlaista ja on siitä vielä niin ylpeä, että iskee tuotoksensa nettiin. Näissä diy-jutuissa kun suomalaisten osuus on aika suuri. Sitä en tiedä johtuuko tämä diy-innostus siitä, että ollaan niin sairaan taitavia ja viisaita, vai sitten vaan niin köyhiä ja kipeitä.. Yhtä kaikki informaatio on laadukasta ja siitä on apua muillekin, joten omasta puolestani kiitos! :D
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Jos on varmaa, että saat kutuparin, niin hyvä. Muutoin kannattaa ostaa pieni parvi ja kutuparin muodostuttua hankkiutua eroon muista.

Monnisia olisi ehkäpä parempi(?) ottaa vain yhtä laatuaan ja vähän isompi määrä (6-8-10 kpl).

Partamonnien kanssa kannattaa muistaa se, että pariskunta lisääntyy yleensä vauhdilla ja kaksi urosta taasen voivat tapella pahastikin, eli kaksi naarasta jos kahta mielii. Tuon kokoiseen altaaseen riittää kyllä yksikin partis :)

Kardinaaleja en olisi ensimmäiseksi suosittelemassa, sillä lehtareiden kanssa on se vaara olemassa, että kardinaalit saattavat joutua ruokapöytään. Ehkäpä joku hiukan isompi tetra kävisi kuten keisaritetra, lyhtytetra tai vaikkapa rasboroista kiilakylki?
Parvi voi huoletta olla vaikkapa 20-30 päinen :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 138
Liittynyt: 19:24, 25.03.2002
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupaiva »

Mitä kaloja kultakalojen kanssa?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

jupaiva kirjoitti:Mitä kaloja kultakalojen kanssa?
No onhan tästä nyt ollut aikaisemminkin puhetta... :? Kultakalojen kanssa kultakaloja ja ei eri mallisia sekaisin. Normaalimuotoisten (siis lähellä luonnonmuotoa olevien) kanssa voi ottaa aasianmutakaloja.
Ja kultsuilla sitten vähintäänkin se 100 l vettä / kala.

T: Mari
jupaiva
Junior Member
Junior Member
Viestit: 138
Liittynyt: 19:24, 25.03.2002
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupaiva »

Mä oon kyl lukenu et 50l/kulttis. :mrgreen:
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

jupaiva kirjoitti:Mä oon kyl lukenu et 50l/kulttis. :mrgreen:
Että 150 litraiseen kolme? Huh! taitaisi tulla ahdasta. Aikuinen kultis on kuitenkin melkoinen jötkäle ja aikamoinen p...kan tuottaja.

T: Mari
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Viesti Kirjoittaja Didi »

Mun mielestä näyttävimmän kokonaisuuden saat kun ostat kunnon parven (neon)tetroja, siis vähintään 20kpl ja sitten myös parven joitain touhukkaita monnisia.
japa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 94
Liittynyt: 09:21, 22.05.2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja japa »

Nyt joudun vaan omasta kokemuksesta puhumaan.

Sanotaan et kardinaalit ja lehtikalat ovat huono yhdistelmä.

Mutta kun otin lehtikalat aivan poikasina ja sit kardinaalit perään niin ei ole ollut ongelmia. Ja nyt sit olen lisännyt kardinaaleja niin kun lehtikalat on syötetty niin niitä ei kardinaalin poikaset kiinnosta mitenkään.
Tietenkii voi olla et mun lehtarit ovat hieman säyseämpiä tai jotain kun niitä ei muittenkaa poikaset kiinnosta.

Tällä hetkellä Paleteilla on poikasia ja kardinaalit ovat olleet aivan suurimpia verottajia niistä. Ja taasen sit paletin poikaset ovat syönneet kardinaaleja multa 2kpl. mut siihen se sit on rauhoittunut
Kaikilla asioilla on taipumus järjestyä,ellei otetaan apuun tarkkuus,voima ja nopeus.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”