Vaikeaksi menee taas...

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nakkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 15:26, 05.01.2002
Paikkakunta: espoo

Vaikeaksi menee taas...

Viesti Kirjoittaja Nakkis »

Oman altaani kalasopasta voi olla monta mieltä mutta pistän sen nyt tänne ennen kuin menen itse asiaan.

eli allas on 200litrainen jossa on:

9 helminonnista
partispariskunta+kohta myytäväksi kelpaavia poikasia
3 timanttitonkijaa (kaverit ovat vielä pieniä ja etsin mahdollista pariskuntaa jolloin kolmas kaveri pääsee takaisin kaupan hyllylle. Tavoitteena on saada ne kutemaan edes kerran ennenkui myyn pois.)
5 punapääbarbia
4 piikkisilmää (kivoja pikkuveitikoita)
6 neontetraa

Luin jutun verkkonuoliaista
http://www.kolumbus.fi/holopainen.martt ... nuoliainen
ja kiinnostuin pikkukavereista... Minulla on ennen ollut vuoden verran 5kpl parvi tiikerinuoliaisia joista kuitenki yksi kasvoi sellaista tahtia että päätin myydä koko porukan isompaan kotiin. Joten mitä mieltä olette mahtaako noi mahtua meikäläisen altaaseen enää? mieli tekis kovasti kyseisiä kavereita mutta isompaa allasta ei ole tiedossa jotein mahtuvatko mukaan...?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Minusta altaassasi ei ole tilaa verkkonuoliaisparvelle, varsinkin kun olet jo aikaisemmin kertonut noiden timanttitonkijoiden olevan äksyjä. Olen myös sitä mieltä, että vaikka sinulla olisi vain pelkkä kutupari noita timantteja, on 200 litrainen allas mielestäni niille liian pieni. Timanttitonkijan aikuiskooksi ilmoittaa Baensch 10 - 25 cm ja kyseessä on ärtyisä ja territoriaalinen reviirikala, joten en taitaisi laittaa alle 400 litraiseen. Olet varmaan myös tiedostanut, että neontetrasi tulevat todennäköisesti joutumaan tonkijoiden ruokalistalle jossain vaiheessa.
Jos luopuisit tonkijoistasi, sitten voisit mielestäni ottaa nuo verkkonuoliaiset ja altaasi kalastokin olisi silloin paremmin yhteensopiva.

T: Mari
Nakkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 15:26, 05.01.2002
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Nakkis »

hmm. Nuo timanttitonkijat nyt tulivat edellisten tiikerinuoliaisten tilalle ja syy miksi haluaisin pitää timanttitonkijoita on jälkikasvun suojeleminen. Olisi kiva nähdä kun poikaset menevät emon suuhun piiloon kun vaara uhkaa. Voisin myös ajatella jos ottaisin jonkun pienemmän kirjoahven pariskunnan joka suojelee poikasiaan mutta ei olisi liian ärjy... tällaista tosin ei taida löytyä ja niiden pitäisi sitten mahtua verkkonuoliaisten kanssa...
Nakkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 15:26, 05.01.2002
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Nakkis »

Timanttitonkijat ovat kyllä aika hidaskasvuisia mutta jos mä myisin ne (haluisko joku välttämättä muutaman timanttitonkijan) ni eikös noi verkkonuoliaiset sitte mahtuis?
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja dsl »

Nakkis kirjoitti:Timanttitonkijat ovat kyllä aika hidaskasvuisia mutta jos mä myisin ne (haluisko joku välttämättä muutaman timanttitonkijan) ni eikös noi verkkonuoliaiset sitte mahtuis?
Hmm. Pitääkö kaloja vaihdella kuin postimerkkejä, NHL-kortteja tai jotain muuta vastaavaa? Ei pidä, mutta onko pakko? Jos ei osaa päättää, olis syytä katella vaikka tyhjää purkkia ja hankkia kaloja sen verran verkkaiseen tahtiin, että tietää, mitä hankkii.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

dsl kirjoitti:
Nakkis kirjoitti:Timanttitonkijat ovat kyllä aika hidaskasvuisia mutta jos mä myisin ne (haluisko joku välttämättä muutaman timanttitonkijan) ni eikös noi verkkonuoliaiset sitte mahtuis?
Hmm. Pitääkö kaloja vaihdella kuin postimerkkejä, NHL-kortteja tai jotain muuta vastaavaa? Ei pidä, mutta onko pakko? Jos ei osaa päättää, olis syytä katella vaikka tyhjää purkkia ja hankkia kaloja sen verran verkkaiseen tahtiin, että tietää, mitä hankkii.
Voisihan sitä kenties miettiä vähän tapauskohtaisesti. Jos on jo tullut hankkineeksi liian suuriksi kasvavia kaloja altaaseensa, niin kyllä minusta silloin kalapostimerkkeily on parempi vaihtoehto, kuin niiden pitäminen ahtaasti. Periaatteessa olen kyllä myös sitä mieltä, että lemmikin hankkiminen on sitoumus, joka kestää lemmikin eliniän, mutta koska kaloille omistajan vaihtuminen ei ole likimainkaan samanlainen shokki kuin esim. kissalle tai koiralle (varsinkin jos tulevalla omistajalla on kalalle paremmat puitteet), en koe kalojen vaihtamista mitenkään suurena syntinä. Rajansa tietysti kaikella kuitenkin.

T: Mari
Nakkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 15:26, 05.01.2002
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Nakkis »

No hommat meni vähän poks kun piti hankkia paljon isompi allas mutta tulikin ongelma sen sijoittamisessa joten se jäi siihen.
lotta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 15:00, 18.02.2002
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja lotta »

Minusta 200litrainen on aivan liian pieni verkkonuoliaisille; ne ovat vähän niinkuin leväbarbit -isoja jötiköitä jotka tarvitsee pituutta altaaseen.
Mulla on verkkonuoliaisia 5 kpl 343 litraisessa ja ne ei ole edes vielä täysikasvuisia vaan 6-9senttisiä, mutta nyt jo tuntuu että allas saisi olla pitempi kuin mitä on(125cm). Sitäpaitsi ne on sellaisia syöppöjä että kuormittavat vettäkin aika paljon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”