Palettikalat

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
riikkaaleksandra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 00:29, 15.03.2002
Paikkakunta: Helsinki

Palettikalat

Viesti Kirjoittaja riikkaaleksandra »

Voiko 74-litraisessa akvassa asuttaa palettikala pariskuntaa? Akvan mitat ovat 70cm x 35 cm x 30m. Olen ymmärtänyt että moniset eivät viihdy palettien seurassa? Mitä silloin pohjalle olisi hyvä laittaa? Tässä akvaariossa ei asuisi muita kaloja kuin palettipari ja pohjakalat :)
Nakkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 15:26, 05.01.2002
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Nakkis »

Ei voi.

Koska kutupuuhissa ne on todella äksyjä jolloin muut kalat on hätää kärsimässä...
riikkaaleksandra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 00:29, 15.03.2002
Paikkakunta: Helsinki

palettikalat

Viesti Kirjoittaja riikkaaleksandra »

Eikö edes silloin jos akvassa ei ole muita kaloja kun ne jotkut pojakalat? Tai esim. partis? Vai onko syynä akvan koko? Mä olen kyllä ymmärtänyt palettien tulisen luonteen.
arr
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 14:33, 19.01.2002
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere - TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

Ongelmaksi voi aiheutua myös palettien aggressiivisuus toisiaan kohtaan, kun altaassa on noin vähän pohjapinta-alaa.

Kannattaisi siksi ehkä ennemmin kokeilla vaikkapa jotakin Apistogramma-kääpiöahvenlajia. Mestyvät ihan hyvin tuon kokoiosessa altaassa yleisesti ottaen. Apistot ovat paletteja rauhallisempia, mutta osoittavat kyllä nuokin ahvenmaista luonnetta.. Kannattaa siis sisustaa altaaseen runsaasti piiloja ja suojia kaloille!
ilona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 119
Liittynyt: 11:58, 04.02.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ilona »

arr kirjoitti:Kannattaisi siksi ehkä ennemmin kokeilla vaikkapa jotakin Apistogramma-kääpiöahvenlajia. Mestyvät ihan hyvin tuon kokoiosessa altaassa yleisesti ottaen. Apistot ovat paletteja rauhallisempia, mutta osoittavat kyllä nuokin ahvenmaista luonnetta.. Kannattaa siis sisustaa altaaseen runsaasti piiloja ja suojia kaloille!
Mä yritin etsiä tietoa noista Apistoista mutta en onnistunut.
Olen itsekin kiinnostunu paleteista ja nuo rauhallisemmat
kääpiöahvenet olisivat ehkä parempia, mutta haluisin tietää niistä enemmän!

Voisiko joku auttaa? :|
arr
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 14:33, 19.01.2002
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere - TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

Mä yritin etsiä tietoa noista Apistoista mutta en onnistunut.
Olen itsekin kiinnostunu paleteista ja nuo rauhallisemmat
kääpiöahvenet olisivat ehkä parempia, mutta haluisin tietää niistä enemmän!

Voisiko joku auttaa?
Hyvä, että haluat opiskella kaloista ennen hankkimista! :D

Useimmissa akvaariokirjoissa on tavallisempia apisto-lajeja esitelty, joten jotain luulisi kirjastoistakin löytyvän. Hakukoneisiin kannattaa koittaa lykätä kalojen tieteellisiä nimiä, niin kyllä luulisi löytyvän. Perusteellisempaan tutustumiseen tarkoitettuja yksin apistoista kirjoitettuja hyviä ja laajoja kirjojakin löytyy, niitä löydät akvaarioseuroilta ja akvaario.comista.

Ainakin näissä pitäisi olla juttua myös käpiöahvenista:

http://www.aquariacentral.com/
http://www.fishbase.org/
"It's an addiction and it can't be fixed"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”