Kalaston valinta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
thtahtinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 19:14, 03.07.2018
Sukupuoli: Nainen

Kalaston valinta

Viesti Kirjoittaja thtahtinen »

Mä oon suunnittelemassa kalastoa 140 litraseen akvaarioon. Oon miettiny tätä jonku 4 kuukautta, mutta tietynlaista varmuutta ei asiaan vielä tullut. Mua pelottaa ylikansoitus ja stressaantuneet kalat, joten oisko täällä joku expertti joka vois kertoo tälle alottelijalle, kannattaako näitä laittaa yhteen akvaarioon ja onko tässä liikaa tai liian vähän kaloja. (vesiarvot tiiän suunnilleen)

Elikkä näitä kaloja harkitsen:
1 partamonni, tyttö (aika varma)
1 sinirihmakala (aika varma kans)
5? Neonsateenkaarikalaa?
N. 7-8 musta-aavetetraa?
Ehkä joku töyhtökääpiöahven
Monniset kiinnostais (pandamonninen eniten mutta se tarvii kait vähän erilaista vettä)
Ja joku isompi parvi (pikkutetrat ois ihanii mut ei ehkä oo meijän läheisessä kaupassa), oon aika varma et kannattavinta ottaa isompi määrä musta-aavetetroja tai ei niit ollenkaa jos haluaa isomman parven.

Vesi tulis oleen noin 25 asteista, ph 7, aika pehmee ja hiekkapohja. N. 80 senttii levee akvaario, paljon kasveja ja piilopaikkoja

Jos jollaki mielessä noihin vesiarvoihin sopivia fisuja nii voi ehotella :)
Kiitos jo etukäteen!
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Kalaston valinta

Viesti Kirjoittaja GTX »

Ihan mielenkiintoisia lajeja olet katsellut. Ehdotukseni olisi seuraava.

1 partamonni
2 hunajarihmakalaa tai kääpiörihmakalaa - 140 litraa on liian vähän sinirihmakalalle, mielummin pariskunta pienempiä rihmakaloja
10-12 musta-aavetetraa - parempi ottaa yksi reilumpi parvi, kuin kaksi pientä parvea.
1 töyhtökääpiöahven koiras tai 6-8 monnista

Neonsateenkaarikalat ovat vilkkaita pinnan tuntumassa vauhdilla keskenään kisailevia kaloja, jotka vaativat uimatilaa. Akvaario saisi olla mielellään ainakin 120cm pitkä. Jos neonsattareita harkitsee pieneen akvaarioon, niin sitten jättäisin rihmakalat ja tetrat pois.
thtahtinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 19:14, 03.07.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalaston valinta

Viesti Kirjoittaja thtahtinen »

Kiitos paljon! ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”