Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Corydoras
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 18:36, 09.04.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja Corydoras »

Yksi mahdollinen syy pH:n nousuu voisi olla emäksinen hiekka. Itsellä oli saman kaltainen ongelma pitkän aikaa sitten. pH nousi altaassa vedenvaihdon jälkeen vaikka toisin luulisi. Syyksi paljastui hiekka, jossa oli jotain emäksistä ainetta mukana. Otin testiksi hiekkaa pussista, josta sitä laitoin akvaarioonkin, ja kaasin hiekan päälle happoa ja tuloksena oli ihan mukavaa kuplintaa ja kihinää (neutralaatioreaktio). Jos hiekka olisi neutraalia se ei olisi reagoinut laimeaan fosforihappoon mitenkään. Ongelma poistui hiekan vaihdolla.
50, 117, 235 ja 525 litraiset altaat
Kirae
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:15, 04.03.2018

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja Kirae »

Hiekkana on ihan Bilteman karkeaa hiekka mitä täällä on paljon kehuttu, joten vähän epäilen ettei se kyllä siitä johdu. Tuo happoidea on silti hyvä, voisinkin testata nuo kivet että onko niissä mitään. Ostin ne akvaariokaupasta nimenomaan sen takia, että niistä ei liukenisi mitään, mutta mistäs sitä tietää.

Edit. Kiviä testattu hapolla, ei mitään reaktiota.
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

ihan normaalia että ph voi kypsytysvaiheessa vaihdella, odottele rauhassa mihin se asettuu.
ph voi nousta suht reilustikin ihan senkin takia että altaassa on reilusti pintavirtausta. pintavirtaus olisi hyvä saada sopivaksi. pinnan pitää liikkua, mutta ei liian voimakkaasti tai muuten hiilidioksidi karkaa ja ph nousee sen seurauksena. ideaali olisi että pintavirtausta olisi pimeän aikaan reilummin ja valojen ollessa päällä vähemmän.

nyt siellä myös kasvit käyttävät hiilidioksidia ja ei vielä ole isoa kierteiskantaa eikä ollenkaan kaloja, eli hiilidioksidia ei tule mistään muusta kuin hanavedestä ja yöaikaan kasveista ja niistäkin vain vähän. eli todennäköisesti tuo ph nousee ihan siitä syystä että hiilidioksidi häviää hanavedestä.

ennenkuin kalat tulee kannattaa mitata ph ennen ja jälkeen vedenvaihdon, nopea vaihtelu ei saa olla liian suuri.

kun kierteiskanta kasvaa ja kaloja tulee, tuottavat ne hiilidioksidia. odotellessa tätä voi käyttää esim. easy carboa joka ei ph:ta laske kuten hiilarilevittimet, mutta turvaa kasvien hiilaritarpeet. itse olen nyt ihastunut myös carbonaattoreihin http://www.akvaarioon.fi/epages/akvaari ... 9056777770 . mulla on kaksi tuommoista 450 litran akvassa ja lisäksi tupla-annos easy carboa jatkuvasti. sillä systeemillä tuntuu hiilaria riittävän sopivasti , siellä on paljon kasveja. isompaan akvaan laitan vain easy carboa tupla-annoksella, se riittää hyvin siinä vaikka siinäkin on paljon kasveja. tapauskohtaista on miten paljon lisä hiilaria tarttee, periaatteessa mitä enemmän kasveja ja mitä vähemmän hengittäviä, sitä enemmän pitää lisätä. mutta muutkin asiat, esim. virtaus vaikuttaa.

painehiilari systeemit on tosi hyviä pitämään ph:n tasaisena jos ne toimii ph säätimen kanssa.sillä voi säätää ph:n juuri siihen lukemaan kuin haluaa. itsellä oli aiemmin sellainen systeemi ja olin siihen kyllä tosi tyytyväinen. ph säädön ja magneettiventtiilin kanssa siinä ei ole mitään pelättävää kalojen kannalta. itse satuin vain kerran näkemään pulloa täyttöön viedessäni mitä tuollainen iso hiilaripullo tekee tyhjentyessään holtittomasti... en ole sen jälkeen uskaltanut enää käyttää, vaikka järki sanoo ettei kunnossaolevat vehkeet tuommoista tee, en vain enää ole olohuoneeseeni saati lapsen huoneeseen tuollaista uskaltanut laittaa. mutta sulle riittäisi ihan pieni pullo, se ois kyllä hyvä, mutta kyllä noilla muillakin hiilarin lisäys jutuilla hyvin toimeen tulee.

tuli vielä mieleen noiden kasvien nitraatin ja fosfaatin tarve, jos pidät siinä toisessa akvassa kasveja ilman kaloja, tarvii sinne aika varmasti lisätä vähän nitraattia ja fosfaattia normaali kasvilannoitteen lisäksi, tai valita lannoite joka sisältää noitakin. kasvit pystyy varastoimaan joitain ravinteita ja saattaa aluksi näyttää että lähtee hyvään kasvuun, mutta jos vedessä ei ole nitraattia ja fosfaattia, hyytyy kasvu jossain vaiheessa. sama tietysti siinä toisessa ennen kuin kaloja tulee täysi määrä. ja tietty sen jälkeenkin jos kasveja paljon niin ei välttämättä kalan kakka riitä hyvään kasvuun.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja GTX »

Oletko mitannut pH:n tippa- vai liuskatestillä?
Mikä on hanaveden pH?
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja GTX »

kultuaiset kirjoitti:pintavirtaus olisi hyvä saada sopivaksi. pinnan pitää liikkua, mutta ei liian voimakkaasti tai muuten hiilidioksidi karkaa ja ph nousee sen seurauksena.

clip clip ...

nyt siellä myös kasvit käyttävät hiilidioksidia ja ei vielä ole isoa kierteiskantaa eikä ollenkaan kaloja, eli hiilidioksidia ei tule mistään muusta kuin hanavedestä ja yöaikaan kasveista ja niistäkin vain vähän. eli todennäköisesti tuo ph nousee ihan siitä syystä että hiilidioksidi häviää hanavedestä.
Tässä tapauksessa asia taitaa olla juurikin päinvastoin. Kun akvaarioon ei lisätä hiilidioksidia keinotekoisesti, niin reipas pintaveden kierto auttaa akvaariota saamaan hiilidioksidia ympäröivästä ilmasta. Huoneilmasta imeytyy hiilidioksidia akvaarion veteen, aivan kuten happeakin. Imeytyminen on sitä tehokkaampaa mitä enemmän vesipinta-alaa on kosketuksissa ilman kanssa. Reipas pintaveden liike lisää tätä pinta-alaa.

Jos akvaarioon puolestaan lisätään hiilidioksidia keinotekoisesti niin paljon, että hiilidioksidi pyrkii poistumaan vedestä huoneilmaan, niin silloin reipas pintaveden kierto tehostaa hiilarin poistumista.
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

GTX kirjoitti:Oletko mitannut pH:n tippa- vai liuskatestillä?
Mikä on hanaveden pH?
hyvä pointti, minä oletin mittaskaalan perusteella varmaksi että kyseessä on JBL 6-7,6 tippatesti. jos kyse olisikin liuskoista, voi ne näyttää ihan " puuta heinää". lisäksi oletin että hanavetesi ph on vähän reilu 7 ?

tuossa hyvä linkki ph asiasta
http://akvaario-tietopankki.blogspot.fi ... amuus.html

ja tuossa vielä perustietoa co2 asioista
http://akvaario-tietopankki.blogspot.fi ... ksidi.html

ja siihen hiilidioksidin vähentämiseen vedenkiertoa tehostamalla ei vaikuta onko hiilidioksidi lisätty painepullosta, kiljupullosta vai hiilidioksidia sisältävästä hanavedestä, samaa hiilidioksidia ne lisäystavasta riippumatta ovat. ainut poikkeus on nuo nestemäiset hiililisät, ne on ihan eri toimintaperiaatteella toimivia, eivätkä vähene pintavedenkiertoa lisäämällä minun käsittäkseni.
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja GTX »

Onko hanavedessä hiilidioksidia? Riippuu siitä minkälaista vettä hanasta tulee. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla vedenpuhdistamoista tulevan veden pH on 8,4 - 8,5. https://www.hsy.fi/fi/asiantuntijalle/v ... fault.aspx

Noin emäksisessä hanavedessä on erittäin vähän hiilidioksidia. KH-pH-CO2 taulukko http://akvaario-tietopankki.blogspot.fi ... ksidi.html

Ei voi olettaa, että akvaarioon tulee hiilidioksidia hanaveden kautta. Asia selviää tarkistamalla oman hanaveden arvot. Vaikka hanaveden mukana saisikin jonkin verran hiilidioksidia, niin veikkaan kuitenkin määrän olevan niin pieni kokonaisuuden kannalta, että se hiilari on nopeasti käytetty.
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

joo, hanavedestä toki riippuu minkä verran hiilidioksidia on. jos KH on tuo 4 ja PH 6,9 olisi hiilidioksidia n. 15 mg/l. jos KH 4 ja PH 7,1 olisi hiilidioksidia n.10 mg/l. siis ihan kaavan mukaan laskettuna. helsingin vesi taitaa sisältää niin paljon kaikkea ylimääräistä suoraan hanasta, ettei sitä voi suoraan kaavasta yhtään laskea, mutta puhtaamman veden alueella kaavakin aika pätevä. ja kauaa se ei tosiaan akvaariossa riitä ja pysy, sitä juuri tarkoitin että kun tuo hanavesi on ollut tuolla akvaariossa, on siitä hiilidioksidi hävinnyt ja PH noussut sen takia.

alkoi itseä kiinnostamaan tuo ero hapen, typen ja hiilidioksidin välillä, miksi happi ja typpi imeytyy ja pysyy eritavalla liikkuvassa ja liikkumattomassa vedessä kuin hiilidioksidi. akvaario puolelta en aiheesta löytänyt mutta ilmastonmuutos puolelta löytyi sellaista että meriveteen ainakin happi ja typpi liukenee, kun taas hiilidioksidi sitoutuu, ei liukene.liekköhän tuossa syy eroon? pitää tutkia lisää, aika mielenkiintoinen juttu, ei ole tullut ennen ajateltua koko asiaa. en tiedä liekkö meri ja makea vedessä tässä eroa?
GTX
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:14, 01.01.2014

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja GTX »

kultuaiset kirjoitti:kun tuo hanavesi on ollut tuolla akvaariossa, on siitä hiilidioksidi hävinnyt ja PH noussut sen takia.
Mun on jotenkin vaikea uskoa, että akvaarion vedestä saisi hiilidioksidin pois noin tehokkaasti. Huoneilmasta kuitenkin imeytyy lisää hiilaria koko ajan veteen. Mutta enhän minä mikään kemisti ole, joten mutuiluni on vailla tieteellistä pohjaa.
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

en ole kemisti minäkään, kiinnostunut vain näistä, että ihan samalla viivalla ollaan :D
ja näinhän sitä yhdessä opitaan kun ajatukset kirjoitetaan ja näitä mietitään, juurikin tälläinen keskustelu hyvässä hengessä on minusta ainakin hyväksi ja ajatuksia putkahtelee mieleen...

jonnekin se hiilidioksidi vain minun mielestä on tuossa kadonnut, ellei akvassa todella ole mitään mikä ph:ta nostaisi. jos siis lähtö on ollut 10-15mg/litra ja nyt ollaan n.2-3 mg/litra lukemissa. jos siis tuo ph on nyt todella yli 7,6.
Kirae
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:15, 04.03.2018

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja Kirae »

Olen pH:n mitannut JBL:n tippatestillä, jossa maksimiarvo on 7,6. Sekä hanavesi että molemmat akvaariot tekevät testivedestä hieman tummemman sinistä kuin tuo maksimiarvo. Akvaarioissa ei ole oikein muuta, mistä veteen voisi liueta mitään, kuin nuo kivet jotka jo testasin. Tuo hiilidioksidin puute kuulostaa siis järkevimmältä selitykseltä.

Olen hieman tutkinut hiilidioksidin lisäystapoja ja hiivatesysteemin rakentaminen ei vaikuta kovin vaikealta. Mieluummin rakentelen hiivatesysteemin kuin laitan vain Easy Carboa, jos se ei kerran pH:ta laske. En nimittäin kyllä uskalla laittaa tuonne kaloja, kun pH on lähellä 8. Se on yli kaikkien haluamieni kalojen pH-suositusten ja en rupea kaloja tuolla kiusaamaan, kun voin ensin tehdä oloista niille oikeasti sopivat.

Kiitos avusta, eiköhän tämä tästä lähde. :)
Corydoras
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 18:36, 09.04.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja Corydoras »

Kirae kirjoitti: Olen hieman tutkinut hiilidioksidin lisäystapoja ja hiivatesysteemin rakentaminen ei vaikuta kovin vaikealta. Mieluummin rakentelen hiivatesysteemin kuin laitan vain Easy Carboa, jos se ei kerran pH:ta laske.
Easy Carboa en tosiaan suosittele jatkuvaan käyttöön, koska se on mitä ilmeisimmin pentanaalia. Pentanaali hajoaa akvaariossa hiilidioksidiksi, mihin Easy Carbon toiminta valmistajan mukaan perustuu, mutta se on myös myrkyllistä vähänkään suurempina pitoisuuksina. Kun Easy Carboa suihkuttaa ruiskulla esim. levien tai syanobakteerien päälle, ne yleensä kuolevat jo ensimmäisellä käsittelykerralla! Näin ilmeisesti "suurina" pitoisuuksina myrkyllistä ainetta en uskaltaisi käyttää jatkuvana syöttönä. Mitälie jatkuva pieni pitoisuus pentanaalia tekee kaloille pidemmän päälle? Voisin epäillä, että kyseinen aine parantaa kasvien kasvua pääosin tappamalla leviä ja antamalla kilpailuedun pentanaalia paremmin sietäville kasveille. Painehiilari on jatkuvassa käytössä Easy Carboa ym. nestehiiliä paljon parempi hiilenlähde kasveille.
50, 117, 235 ja 525 litraiset altaat
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

kyllä se siitä :D hiilarilisä tekee varmasti hyvää joka tapauksessa. itsellä tuosta itse tehdystä hiivatteesta ei ole kokemusta, toivottavasti sillä saa pidettyä ph:n suht tasaisena. toki voi olla että kun aloitat säännölliset vedenvaihdot, tuo ph laskee jo silläkin jonkin verran. kannattaa muistaa että vähän korkealla oleva tasainen ph on parempi kuin koko ajan muuttuva ph. toki tuo ph nyt on sen verran korkea että hyvä sitä olisi saada laskemaan vähän
Corydoras kirjoitti:
Kirae kirjoitti: Olen hieman tutkinut hiilidioksidin lisäystapoja ja hiivatesysteemin rakentaminen ei vaikuta kovin vaikealta. Mieluummin rakentelen hiivatesysteemin kuin laitan vain Easy Carboa, jos se ei kerran pH:ta laske.
Easy Carboa en tosiaan suosittele jatkuvaan käyttöön, koska se on mitä ilmeisimmin pentanaalia. Pentanaali hajoaa akvaariossa hiilidioksidiksi, mihin Easy Carbon toiminta valmistajan mukaan perustuu, mutta se on myös myrkyllistä vähänkään suurempina pitoisuuksina. Kun Easy Carboa suihkuttaa ruiskulla esim. levien tai syanobakteerien päälle, ne yleensä kuolevat jo ensimmäisellä käsittelykerralla! Näin ilmeisesti "suurina" pitoisuuksina myrkyllistä ainetta en uskaltaisi käyttää jatkuvana syöttönä. Mitälie jatkuva pieni pitoisuus pentanaalia tekee kaloille pidemmän päälle? Voisin epäillä, että kyseinen aine parantaa kasvien kasvua pääosin tappamalla leviä ja antamalla kilpailuedun pentanaalia paremmin sietäville kasveille. Painehiilari on jatkuvassa käytössä Easy Carboa ym. nestehiiliä paljon parempi hiilenlähde kasveille.
.

olen itse käyttänyt sekä easy carboa että 3% vetyperoksidia, eli toisinsanoen happea levän tappoon ruiskulla. happi tappaa levän tehokkaammin kuin easy carbo.eli liika happi tappaa, mutta niin tappaa sekin jos ei sitä ole ollenkaan :D näissä kyse on siis määristä ja valmistajan ohjeita syytä noudattaa jatkuvassa käytössä. maailmalla käyttävät aika hurjiakin määriä easy carboa ja excelliä. jos ei kasveja olisi, niin eihän tuota varmasti kukaan käyttäisi, niinkuin ei varmasti hiilidioksidia ylipäätänsäkään, eihän ne kaloille mitään "terveys tuotteita" ole. mutta kun haluaa pitää kasveja ja kaloja samassa akvassa niin että molemmat voi hyvin, joutuu vääjäämättä tekemään pieniä kompromisseja. itse kyllä lopettaisin easy carbon käytön jos epäilisin sen jotenkin kaloja haittaavan. olen sitä käyttänyt jo kauan enkä itse ole kyllä tuolla ohjeenmukaisella annoksella (runsaskasviseen 2ml/50l/pv) huomannut mitään haittavaikutuksia. olen kyllä kuullut että joillakin on ollut ongelmia, varmaan tämäkin on vähän akvakohtaista miten toimii, ehkä jotain yhteisreaktioita tms. voi joissain olosuhteissa tulla. onko tuo muuten uutta tietoa että easy carbossa olisi pentanaali käytössä? minä olen elänyt uskossa että se olisi glutaraldehydiä niinkuin muutkin nestemäiset hiilet 8O
Corydoras
Starting Member
Starting Member
Viestit: 43
Liittynyt: 18:36, 09.04.2018
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja Corydoras »

kultuaiset kirjoitti: onko tuo muuten uutta tietoa että easy carbossa olisi pentanaali käytössä?
Joissain YouTube videoissa sanotaan pentanaali ja toisissa glutaraldehydi... Ei ole minulla tietoa kumpi on oikein. :mrgreen: Samankaltaisia vaikutuksia taitaa molemmilla aineilla olla ennen niiden hajoamista muiksi yhdisteiksi.
50, 117, 235 ja 525 litraiset altaat
kultuaiset
Member
Member
Viestit: 354
Liittynyt: 11:26, 17.02.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja kultuaiset »

joo, tuskin noilla paljon eroa on :)

menee tässä nyt vähän sivuraiteille alkuperäisestä aiheesta, mutta rupesin miettimään tuota kun ainakin excelistä valmistaja sanoo että se tehostaa raudan imeytymistä, oletan että se silloin tehostaa myös kasviravinteissa olevien metallien, esim.kupari, imeytymistä. mulle kävi tuossa pienemmässä akvaariossa niin että lisäsin profiton annoksen kolminkertaiseksi, koska tiedän monien käyttävän isojakin annoksia ja toivoin punarotalan saavan oikein punaisen värin. punarotala tästä annoksesta nauttikin ja kasvoi komeasti. mutta muutaman viikon käytön jälkeen papukaijalehtien lehdet alkoivat kasvaa mutkille ja miekkakasvi alkoi näyttää kalkinpuutos oireita vaikka akvassa on reilusti kalkkia. eli ilmeisesti liikaa mikroravinteita torppasi kalsiumin imeytymisen. lueskelin sitten monilta akvaario foorumeilta ja sivustoilta esim. http://www.aquaticplantcentral.com/ https://barrreport.com/ ja löysin hyvin ristiriitaista tietoa, toisilla ei tule mitään ongelmia vaikka miten paljon laittaisi rautaa ja mikroravinteita ja toisilla tulee jo pienemmillä määrillä. välähtipä mieleen että olisikohan tuolla nestehiilen käytöllä sitten isompikin merkitys siihen miten helposti kasvit saavat yliannoksen mikroravinteita? ja varmasti kalatkin voivat niistä myrkytyksen saada, jos ei ole herkkiä kasveja ilmaisemassa asiaa ajoissa. papukaijalehti taitaa noiden kirjoitusten perusteella olla yksi herkimmistä. tästä asiasta voisi melkein tehdä kyselyn toiseen ketjuun, mitä aineita nestehiilen kanssa on käytetty ja onko kokemukset hyviä vai huonoja.
Kirae
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:15, 04.03.2018

Re: Aloittelijalle akvaarion koko ja muuta

Viesti Kirjoittaja Kirae »

Hiilidioksidin lisääminen tiputti pH:n nopeasti 7,1 paikkeille. Nyt siellä uiskentelevat ensimmäiset kalat, pieni partamonni ja parvi rusokiilakylkiä. :)

Kiitos avusta!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”