Lajisuunnitteluapua

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Merppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 20:08, 27.03.2017
Sukupuoli: Nainen

Lajisuunnitteluapua

Viesti Kirjoittaja Merppa »

Olen hankkimassa akvaariota täysin ilman aiempaa kokemusta. Olen jo opiskellut asiaa paljon, mutta varsinainen hankinta ei ole ihan lähiaikoina tapahtumassa, koska tarvitsee vielä ahkeraa suunnittelua. Olen miettinyt 180litraista akvaariota ja tavoitteena olisi luoda siitä suhteellisen helppohoitoinen, koska olen täysin aloittelija. En kuitenkaan haluaisi siitä omaan silmään liian tylsää.

Olen kiinnostunut erityisesti kaloista, jotka tykkäävät häärätä akvaariossa jotakin, esimerkiksi pöyhiä hiekkaa tms.. Tiedän, että tällaisia kaloja on esimerkiksi monniset tai vastaavat pohjakalat, mutta löytyisikö sellaisia myös muista kalaryhmistä? Ystäväni kertoi, että hänen kirjoahvenensa olivat aikoinaan sellaisia puuhastelijoita, joita oli mielenkiintoista katsoa. Siispä kiinnostuin kirjoahvenista, mutta huomasin, että niiden kanssa on hankala sovittaa muita kaloja ja vaativat usein hyvin ison altaan. Ilmeisesti on myös rauhallisempia kirjoahvenia, mutta ovatko ne sitten muultakin käytökseltään rauhallisia, eli uiskentelevat vain ympäriinsä? Haluaisin siis tietää kalarotuja, joita on mielenkiintoista katsella, kun puuhaavat jotakin.

Toinen ongelma on se, että partamonni tai vastaavan näköiset monnit ja plekot tuntuvat olevan joka akvaarion perusasukkeja ja itsekin haluaisin ns. "hyötykaloja", jotka auttavat akvaarion puhtaanapidossa, mutta minulla on joku asenneongelma näitä lajeja kohtaan ja ne ovat mielestäni jotenkin pelottavan näköisiä. [:I] Onko muita kaloja tai olioita, jotka hoitavat vastaavaa levänsyönnin tehtävää olematta sellaisia pelottavia möllyköitä? Jos juuri sen kaltaisista monneista on pettämätön hyöty akvaarion suhteen, onko niitä edes sellaista rotua, joka jäisi hyvin pienikokoiseksi?

Minua kiinnostaa ulkonäöllisesti värikkäät kalat, kuten vaikka miljoonakalat tai platyt, mutta tärkeämpää on se mielenkiintoinen käyttäytyminen. En kuitenkaan välitä liian vilkkaista kaloista, jotka vain pyrähtelevät ympäri akvaariota päivästä toiseen. Neuvot ja vinkit ovat kullan kalliit. :mrgreen:
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lajisuunnitteluapua

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Jos asut PKS, niin tervetuloa katsomaan minun kippojani. Jotain ideaa voit saada kaloista ja muusta järjestelystä. Kalojen näkeminen livenä oikeassa kotikipossa on parasta oppia :).

soili
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Pintuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 17:10, 11.12.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Lajisuunnitteluapua

Viesti Kirjoittaja Pintuliini »

Katinkultamonnit (Parotocinclus jumbo) ei oo kovin pelottavan näköisiä :D Ja yksi, mistä on itselläkin kokemusta, ja voin lämpimästi suositella, on täplänuolimonni (Otocinclus hoppei) eli otto. Syövät levää tehokkaasti, eivät syö kasveja ja ovat pieniä, söpöjä ja vähän arkoja. Niille tarvitsee olla hapekasta vettä, mutta ei nyt mitään koskea kuitenkaan, ihan riittää normi vedenkierto. Monniset + otot yhdistelmä on pitänyt ainakin oman pönttöni hyvässä kuosissa.
Merppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 20:08, 27.03.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Lajisuunnitteluapua

Viesti Kirjoittaja Merppa »

Fisutar10/Soili hitsit, kun asun Tampereella. Olisin mielelläni ottanut tarjouksen vastaan. Omassa tuttavapiirissä ei ole kellään akvaariota. Tänään kävin akvaarioliikkeiden tarjontaa läpi ja se antoi jo parempaa käsitystä kalojen ulkonäöstä, mutta tarjonta on rajallista eikä välttämättä anna kovin hyvää kuvaa käytöksestä.

Pintuliini, katinkultamonni onkin hiukan helpommin lähestyttävän näköinen, kiitos vinkistä. Nuo otot olisi ulkonäöltä eniten itseä miellyttäviä, mutta olen miettinyt niiden levänsyömisominaisuuksia. Kiva kuulla, että ovat olleet tehokkaita monnisten kanssa, koska olisivat ehdottomasti itseäni miellyttävin vaihtoehto.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lajisuunnitteluapua

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Harmi, että asut Nääsvillen suunnilla.

Katinkultamonneista minulla itselläni oli ikäviä kokemuksia. Kasvit olivat kuin reikähakulla reijitetyt ja olivat melkoisen vilkkaita riiviöitä. Kaverilleni taisi sattua niitä kunnon kasvirei'ittäjiä vasamamonneja, vaikka osti ne katteina. Hän vei ne riiviöt liikkeeseen takaisin, sillä kasveja ne veteli töikseen....

Partiksen kanssa ei ole ollut ongelmia, kun kesäkurpitsatarjoilut pelaa :): Tosin itselläni ei ole mitään supermaittavaa kasviakaan ehkä tarjolla. Vallun voittaa maukas kesäkurpitsa.

Partis on saanut huonon maineen piilossa olevana räyhäävänä möllöttelijänä. Mutta mielestäni yksi persoonallisimmista, ihmissosiaalisimmista ja hyödyllisimmistä kaloista. Myös väittäisin, että yksi akvaarion älykkäimmistä fisuista - voittanee monen akvaristinkin kekseliäisyydessään, kun kysymys on ruasta, lisääntymisestä tai päivänokosista. :mrgreen: :twisted:
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Pintuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 17:10, 11.12.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Lajisuunnitteluapua

Viesti Kirjoittaja Pintuliini »

Ahaa, hyvä tietää. Itsekin tässä aloittelijana oppii koko ajan. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”