Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TyttiK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 17:48, 12.03.2017
Sukupuoli: Nainen

Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Viesti Kirjoittaja TyttiK »

Hommasin 60l akvaarion käytettynä kaloineen päivineen. Kaloina siellä on tällä hetkellä 2 kuparimonnista ja 6 intiaaninsulkaa, kasvina tuo yksi etualalla oleva (mikä sitten lieneekään ?). Olen uusi akvaarioharrastelija, joten olisi muutama kysymys mielen päällä.

Kuinka monta kuparimonnista voin hankkia noiden kahden kaveriksi? Olisko 4 parvi ok tuon kokoiseen? Tykästyin niiden vilkkauteen jo puolen tunnin tuttavuuden perusteella :)

Onko intiaaninsulkaparven koko ok? En varmaan tämän kokoiseen voi enää muuta lajia hankkia? Mietiskelen vielä haluanko pitää noi intiaaninsulat vai mitä teen.

Mitä aloittelijan kämmejä kestäviä kasveja suosittelisitte tuonne? Haluaisin sinne paljon kasveja ja siksi mietinkin onko valaistus kunnossa. Tuolla on nyt tällä hetkellä yksi aquastar F15W/174 10000K-lamppu. Onko se riittävä kasveille?

Millaisia kansia teillä on akvaarioissanne, kun taloudessa on myös kissoja?

Alla olevassa kuvassa akvaario on juuri viritetty paikoilleen, tästä se alkaa :)
Liitteet
akvaario.JPG
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Viesti Kirjoittaja Norhie »

4-6 monnista on varmaan ihan ok tuon kokoiselle kipolle ja seurana nuo 6 inkkaria. Ne kuitenkin liikkuu eri tasossa, niin ei ole sen puoleen ongelmaa. Voit toki vaihtaa nuo inkkarit johonkin pienempään kalalajiin jos hieman suuremman ja värikkäämmän parven haluat.

Hieman viileämpään ~24 asteiseen veteen menee neontetrat. Astetta tai paria lämpimämpään menee rusokiilakyljet. Sellainen 24-26 astetta on ihan siedettävä lämpötila. Noita tuonne sujahtaa varmaan jo kymmenkunta. Jos rusoja otat niin seuraksi vaikka taistelukala vielä. Tosin taisto tykkäisi vieläkin lämpimämmästä, mutta menee ihan ok 26 asteessa.

Tuo rehu näyttää jaavansaniaiselta, eli pidä huolta että tuo maavarsi pysyy hiekan yläpuolella. Se ottaa ravinteet vedestä. Juuret ovat pitkälti vain ankkurointia varten. Muita helppoja kasveja ovat keihäslehdet (anubias), miekkakasvit (echinodorus), melalehdet (cryptocoryne), monet sammaleet (esim. jaavansammal). Näistä anubiakset ja sammaleet ottaa ravinteet myös vedestä kun taas miekkakasvit ja melalehdet taas pohjasta.

Kryptoissa ja miekkakasveissa on sellainen etu, että ne vetää todella kovasti juurillaan ravinteita, mutta pistemäisesti ts. ne eivät rönsyile. Tarkoittaa, että lannoitus onnistuu helposti JBL:n seiskakuulilla tai seachemin flourish tabeilla. Näistä seiskakuulat hajoaa helposti pölyksi, eli ei kannata kaivaa pohjaa ja flourish tabit taas kestää kiinteänä. Minä käytän kumpaakin akvoissa joissa ei ole substraattia pohjalla.

Kandee lukea lisää vaikka Tropican sivuilta. Suosittelen "easy" kategorian kasveja jos ei ole voimakasta valoa ja/tai hiilidioksidilisää. Toki mediumistakin näitä löytyy, mutta "easy" on nimenomaan aloittelijoille. Suosittelen myös juuripainotteista kasvistoa, jos et halua läträtä nestemäisten ravinteiden kanssa. Ilman ravinteita ne ei kuitenkaan kasva, joten jotakin sinne pitää laittaa. Oikeasti olisi hyvä käyttää molempia. :)

Muoks: Varmaan laitanutkin, mutta... laita tuo akva täyteen vettä, jos ei ole. Sellanen 1-2 cm ilmatila on ok. Kun ottaa huomioon tuon hiekkakerroksen niin tohon ei varmaan täytenäkään mene kuin joku 50 litraa. :)
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Paljon onnea uudelle harrastukselle, josta parhaassa tapauksessa tulee osa elämää ja jota ilmankaan ei osaa
olla [;)].
Itselläni ainakin levä ja moni muu asia on tässä parinkymmenen harraste vuoden saatossa harmaanuttanut muutaman hiuksen, iän lisäksi, vaan missään nimessä ei kannata luovuttaa.
Kaikkeen kyllä löytyy ratkaisu kun laittaa aikaa ja kärsivällisyyttä ja onneksi nykyään on netti ja ennenkaikkea tämä agua web josta voi aina toisten samanmoisten mielipiteitä ja vinkkejä kysellä.
Lompsukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 16:12, 19.01.2017
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lahti

Re: Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Viesti Kirjoittaja Lompsukka »

Vallisneriat ja vedensuosikki sekä intianvesitähdikki on ainakin oman kokemuksen mukaan hyvin kestäviä ja helppoja kasveja :) kasvavat nopeasti ja niillä saa altaan joo muutamassa kuukaudessa vihertämään
TyttiK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 17:48, 12.03.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Viesti Kirjoittaja TyttiK »

Kiitos vinkeistä! Ensimmäisiä kasveja (sain setin vallisneriaa ja vesisaniaista) on nyt hankittu ja kalatkin selvisivät muutosta :) Intiaaninsulat tosin ihmetyttävät, sillä ne vain möllöttävät pohjassa. Ruokintakin on jotenkin hankalaa, kun ne eivät tajua käydä syömässä niitä hiutaleita ajoissa. Siinä vaiheessa, kun ne huomaavat ruuan se on on jo melkein painunut pohjaan, eivätkä ne enää pohjasta niitä käy napsimassa. Ovatko ne normaalistikin tuollaisia?

Voiko suodatin olla liian tehokas/kierrättää vettä liikaa? Minun silmääni suodattimen virtaus on aika voimakas. Tuossa meidän aquaball 130 suodattimessa on ilmeisesti joku nappula, mistä sitä tehoa saa väännettyä pienemmälle. Olen nyt vain luottanut siihen, että edellinen omistaja on osannut säätää virtauksen oikeaksi. Lisäksi meillä on siihen suodattimeen kaksi eri päätä; ilmadiffuusori ja suihkuputki. Mitä eroa niillä on ja kumpaa kannattaa käyttää? En kyllä ole ihan varma, käytänkö nyt oikeita käsitteitä :D toinen niistä päistä on siis sellainen putki, jossa on kyljessä reikiä ja toinen on pelkkä lyhyt putki ja siinä on muoviletku, joka tulee pinnalle. Nyt suodattimessa on kiinni se lyhyt putki (ehkä suihkuputki?).

En nyt jaksa aloittaa uutta aihetta näistä, joten toivon mukaan joku bongaa nää mun kysymykset :)
Jnnerjk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 210
Liittynyt: 08:08, 03.12.2015
Sukupuoli: Mies

Re: Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Viesti Kirjoittaja Jnnerjk »

Suihkuputki (jossa siis useampi reikä) mielestäni parempi, saat sillä jonkin verran säädettyä virtauksen suuntaa ja hajautettua sitä niin ei puhalla yhteen pisteeseen kaikkea virtausta. Jos tuo suodattimen säädin on täysin auki niin on kyllä turhan kova virtaus ton kokoseen altaaseen, pumppaa kumminkin 550l/h. Jos on täysin auki niin säädä hiukka pienemmälle.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Inkkarit voivat hyvinkin olla vielä muuton jäljiltä vähän peloissaan ja käytös varmaan muuttuu kun kotiutuvat kunnolla.
Niin ja kasveja altaaseen kannattaa hankkia reilusti, joskin niin että kaloille kuitenkin jää väljää uimatilaa, ne antavat kaloille suojaa ja tuovat turvallisuuden tunnetta ja kalat rohkaistuvat nopeammin tutustumaan uuteen kotiinsa.
TyttiK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 17:48, 12.03.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Viesti Kirjoittaja TyttiK »

Kiitos taas vinkeistä :) Virtauksen pienentäminen ja sen putken vaihto tekivät heti akvaariosta kivemman näköisen. Olen nyt täydentänyt kuparimonnisparven kuuden kalan parveksi ja kasveja on tullut pari lisää. Intiaanisulat ovat hieman rohkaistuneet myös. Haluaisimme kuitenkin jonkun värikkäämmän parven sinne ja eläinkaupan myyjän suosittelemista lajeista (12 kalan parvi) nämä vaihtoehdot ovat meille mieleen:

punapäätetra (--> luin jostain, että ovat aika herkkiä veden laadulle, onko siis aloittelijan kala? nää olis mun lempparit)
kardinaalitetra (--> luin jostain, että ne ovat kaikki luonnonvesistä kalastettuja, onko tälläinen luonnonvesistä kalastelu kestävällä pohjalla?)
neontetra (+moni muu tetralaji) (--> mikä näistä tetroista olisi seurallisin ja rohkein?)
kardinaalikala (--> onko 24 asteinen vesi liian lämmintä?)
kirsikkabarbi (--> onko nää nyt sit aggressiivia, jos koiraita ja naaraita on väärässä suhteessa)

Mikä noista voisi olla seurallisin?
Voiko tetraparvia sekoittaa? Voisinko ottaa jonkun tetraparven ja jättää ne intiaanisulat sinne sekaan? Voisivatko ne viihtyä yhdessä?

Seuraava kysymys liittyy veden laatuun. Hankin sellaisen JBL:n liuskatestin ja sen mukaan nitraattia oli vedessä huolestuttavan paljon (väri oli lähimpänä 50mg/l). Vesi oli vaihdettu juuri edellisenä päivänä, joten nitraattia on varmaan ollut vedessä paljon enemmän. Akvaariossa oli jo meille tullessa jonkin verran tupsulevää ja jostain luin, että se kertoo korkeista nitraattimääristä. Pitäisikö minun nyt vaihtaa vesiä muutaman kerran tiuhempaan tahtiin, vai miten saan nitraattitason alemmaksi? Voiko nitraattitaso laskea itsestään, kun kasvien määrä on nyt kasvanut alkutilanteeseen nähden? Olemme yrittäneet ruokkia kaloja hyvin maltillisesti, ettei liikaruoka heikennä veden laatua.
Myös pH oli aika korkea 7,6-8 välissä, sen varmaan saan laskemaan sillä humusaineella (Tetran Toru Min)? Nyt unohdin vedenvaihdon yhteydessä sitä lisätä.
Kiitos jo etukäteen vastauksista :)
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Punapäätetrojen herkkydestä olen itsekkin lukenut ja sillä ne on aiemmin jääneet hankkimatta, vaikka ovatkin joskus mielessä olleet.
No, nyt kävi niin että ostettiin käytetty allas jossa tuli myös kaloja mukana, osa annettiin uuteen kotiin ja osa jäi meille asumaan.
Uusien asukkaiden joukossa oli mm. punapää- ja neontetroja.
Punapäätetrat selvisivät hyvin muutto rytinöistä ja ovat pienestä parvestaan huolimatta, tarkoitus hankkia parvelle jatkoa, rohkeita ja eloisia kalasia.
Neontetrat myös ovat hyvin suloisia ja värikkäitä, eivätkä millään muotoa arkoja nekään.
Niitäkään ei minulla ole ollut viime vuosina, koska ne muka olivat niin "peruskaloja", nyt on takki kääntynyt ja neontetrat ei lähde meiltä minnekkään, vaan päinvastoin, niillekkin hankitaan lisää parvikavereita :mrgreen:.
Kardiaalitetroista olen lukenut että niiden pyydystäminen on elinkeino paikallisille asukkaille ja niin ollen luulisin että paikalliset asukkaat pyrkivät pitämään kardinaalitetrojen asuttamat vesistöt ja niiden ympäristöt luonnontilassa että saavat elantoa sieltä jatkossakin, joten osaltaanhan se edistää myös luonnonsuojelua.
Kardinaalikalat kaiketikkin suosivat selkeästi viileää vettä, en tiedä kuinka sitten pärjäävät lämpimässä vedessä, voi olla että elinkaari jää lyhyemmäksi kuin optimaali lämmössä.
Kirsikkabarbeista ei ole kokemusta, mutta käsitykseni on että koiraat valtaavat reviireitä ja kaiketi nahistelevat ainakin jonkin verran. Joidenkin lajien kohdallahan käy niin, että jos naaraita on vähemmistö niin ne ovat niitä jotka eniten kärsivät koiraiden liiallisesta huomiosta.
Kyllä varmaan voit toisen lajin tetroja ottaa altaaseesi, inkkaritkin on niin kilttejä että varmasti hyvin tulevat muidenkin tetrojen kanssa toimeen.
Mielestäni kaikki parvikalat kyllä kaipaavat seuraa, tai ainakin parven tuomaa turvaa.
Ainakin itse olen pannut merkille että monetkin parvikalat haahuilevat pitkin allasta kun kaikki on niiden mielestä ok, sitten kun jotain hälyyttävää tapahtuu, hakeudutaan nopeasti yhteen.
Punapäätetra nyt näistä varmaankin on parvisidonnaisin, niin että ainakin silmällä kavereita koko ajan pidetään ettei kovin kauaksi parvesta vahingossa harhauduta.
Kasvithan myös käyttävät nitraattia ravinteenaan, vaan voisithan siltikin kokeilla vaihtaa pieniä määriä vettä useammin kuin normaalisti vaihdat.
Millainenkas on suodatin altaassasi ja kuinka usein olet sitä puhdistellut?
Ainakin hieman ph:ta saa alas intianmantelipuun lehdillä ja/tai tammenkuoriuutteella ja näillähän on myös muita hyviä ominaisuuksia.
Levän torjuntaan olen muuten käyttänyt easy carboa, enemmän ja vähemmän kuuriluontoisesti.
TyttiK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 17:48, 12.03.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Viesti Kirjoittaja TyttiK »

Mulla tuota EasyCarboa tuli akvaarion mukana, joten pitääpä laittaa sitä akvaarioon. Nyt olen laittanut sitä vain kerran vedenvaihdon yhteydessä. Akva on ollu meillä viikon verran, joten vesi on vaihdettu (1/4) kerran ja samalla huuhtaisin suodattimen (aquaball130) . Aloinkin miettimään, että olisikohan se suodatin pitänyt jättää rauhaan 8O lapposin myös pohjaa samalla. Toivon mukaan en nyt aiheuttanut bakteeritasapainolle hallaa.
Onko 10-12 neontetraa, 6 inkkaria ja 6 kuparimonnista tällaiseen akvaarioon liikaa? Taitaa olla, vaikka se olisi kiva yhdistelmä :?
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Viesti Kirjoittaja Norhie »

TyttiK kirjoitti:punapäätetra (--> luin jostain, että ovat aika herkkiä veden laadulle, onko siis aloittelijan kala? nää olis mun lempparit)
Minulla on noita 17 punapäätetraa 240-litrasessa ja ainakin itellä on olleet helppohoitoisia alkuvaikeuksien jälkeen. Alkuvaikeudetkin johtui siitä, että fisut toi tullessaan taudin kippoon ja neljä niistä kuoli siihen, mutta sen jälkeen ei mitään ongelmaa ole ollut. Puolisen vuotta ovat fisut minulla olleet. pH:n suhteen eivät ainakaan ronkeleita ole, koska olivat 7,2 asteen vedessä ihan kotonaan. Korkea pH voi tosin kuulemman sterilisoida ne. Viikottaiset ~20% vedenvaihdot riittää. Muutama kalpenee kovasti jos suurempia vedenvaihtoja tekee. Osa taas ei niistäkään välitä.

Punapäätetroja en ottaisi alle 15 kalan parvea. Ne on sen verran parviriippuvaisia, vaikka joskus saattavatkin haahuilla jopa kahden kalan porukassa. Suurin osa ajasta vietetään kuitenkin parvessa. Joskus kulkevat neontetrojen kanssa, mutta pääasiassa omien lajitoverien. Seuraksi sopii mikä tahansa rauhallinen kala - siis myös toiset tetrat.

Oppivat melko nopeasti tuntemaan ruokkijan ja tulevat joukolla katselemaan josko tippuisi sapuskaa. Saattavat noukkia sapuskaa pinnastakin, mutta pääasiassa viettävät keskitason alapuolella aikaa. Ruoaksi menee hiutale/tubifex/mixpur sekoitusta ja tykkäävät myös katkarapupellettejä käydä pohjasta napsimassa. Oikeastaan syövät ihan kaikkea missä on vähänkin lihaa mukana. Myös plecotabseja. Tubifexiä ja Mixpuria kannattaa ostaa lisäkkeeksi, koska kalat on ihan hulluna tubifexiin, survareihin ja artemiaan.

Niin kivoja kuin nuo ovatkin meinasin ehkä luopua niistä. En hoidon vaikeuden takia vaan saan sillä lisää tilaa neontetroille tankkiin. Ne on kuitenkin aika vaatimattomia väritykseltään verrattuna neontetroihin ja meinasin jättiparven neoneja tuonne laittaa.

Muoks: Easycarbolla on 24h hajoamisaika. Sen määrän heittely vedessä ei samalla tavalla levien kasvua edistä kuin hiilidioksidin, kun se on kuitenkin levämyrkky - ja oikeastaan muutenkin aika myrkyllinen, että elä levittele sitä käsille. Toisaalta kasvit ei välttämättä tykkää eestaas vekslauksesta.

Muoks: Niin ja minusta 60-litraa on ihan liian vähän punapäätetroille. Ne vaatii aika pitkän altaan.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Easy carbon kanssa suositeltua annostusta kannattaa noudattaa, joka on todella pieni ja itse olen lurauttanut sen altaaseen aina aamulla.
Pyrin siihen että käytän sitä muutaman viikon kuurina ja sitten pieni tauko.
Jos bakteeritasapaino onkin järkkynyt niin kyllä ne siitä toipuvat, niitähän kuitenkin kaikilla akvaarion pinnoilla. Niin ja suodatinmateriaalinhan voit pestä myös vaihdetussa akvaariovedessä, se varmaankin olisi hellävaraisempi toimenpide suodatinpatruunalle kuin "raaka" hanavesi
Itse vaihdan vettä aina altaista n. 50 %., muutaman viikon välein kun ovat vähän isompia altaita.
Altaallesi se kerran viikossa vedenvaihto olisi ainakin minusta hyvinkin sopiva ja suodattimen puhdistus aina tarvittaessa.
Inkkarit ja neonit olisikkin kivan oloinen yhdistelmä eri värejä ja muotoja ja ne monniset sitten vielä sokerina pohjalla [;)].
Pieni parvi neoneita altaaseesi mielestäni sopisi, vaikkapa 6-8 kpl.
TyttiK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 17:48, 12.03.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Viesti Kirjoittaja TyttiK »

Akva on nyt ollut meillä kolmisen viikkoa ja oon ihan fiiliksissä! Kuparimonniset ovat oikein virkeitä kavereita ja kasvitkin ovat lähteneet kasvamaan, kun vaihdoin uuden lampun ja laitoin veteen lannoitteita + easycarboa.
Inkkarit muutti loppujen lopuksi uuteen kotiin ja ostin tilalle 10 neontetraa (mun laskujen mukaan niitä on kyl 11, et mä edelleen pohdin kummalle on sattunut laskuvirhe mulle vai myyjälle :D). Mä mietiskelen tässä nyt, et mikä on maksimimäärä neontetroja tähän akvaan? Mun mielestä tuonne mahtuis vielä muutama yksilö lisää.
Kasvien mukana on tullut kaikenlaisia kotiloita (ainakin kehäkotilo ja huppukotilo) ja kasvit ovat alkaneet reikiintyä. Hankin akvaarioon yhden petokotilon, joka alkoi munimaan saman tien. Mä nyt pohdin, et poistanko noita munia tuolta. En haluaisi mitään petokotiloinvaasiota sinne, ettei kaikki kierteiset häviä.
Kolmas asia, mitä oon tässä pohdiskellut on kirsikkasukaravut. Mulla on töissä (koulu) nanossa 6 kirsikkasukarapua (+ X-määrä poikasia) ja mä oon pohtinut, et ne vois muuttaa ainakin kesälomien ajaksi tähän mun akvaan. Se ei varmaan ole mikään ongelma? Mun pitää varmaan sit lähemmin kysellä, et miten toimin sen nanon kanssa kesällä. Siellä niitä kotiloita vasta onkin, joten en halua tuoda sieltä kasveja omaan akvaariooni. Toivon voivani jättää sen kesäksi luokkaan kasvi(ja kotilo)akvaarioksi oman onnensa nojaan ja ottaa vain sukaravut parempaan talteen.
Liitteet
fisut2.JPG
fisut2.JPG (80.7 KiB) Katsottu 3319 kertaa
jage
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 12:36, 19.02.2016

Re: Sisustus- ja kalastovinkkejä 60l

Viesti Kirjoittaja jage »

Kyllä tuonne mahtuu helposti 20 yksilön parvi neontetroja.Silloin ne on jo aika näyttäviä :) .
Ja ne petokotilon munat kannattaa ottaa pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”