Akvaario kouluun?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tiinaps
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 20:39, 27.09.2016
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Akvaario kouluun?

Viesti Kirjoittaja tiinaps »

Eli, tässä samalla kun itse pikkuhiljaa olen taloamme täytellyt akvaarioilla, niin äiti pohti että saisikohan hän kouluunsa omaan biologian luokkaansa myös akvaarion(hoitaa osaa ja olisin itse "kaiken takana") niin mitenkähän tämä onnistuisi?
Ensimmäinen mietintä on että kuinkahan hankalaa on jos akvaario täytyy joulu-/kesälomaksi siirtää aina kotiin(matka ei oo kauheen pitkä, n.15km)? Onko liian stressaavaa kaloille vai onko miten mahollista?
Ja kuinka suuri akvaario sitten olisi fiksu, että sitä kumminkin vielä pystyy kuljettamaan?
Akvaariota ei olla ruvettu katsomaan eikä kalastoa tms ruvettu katselemaan, että on vielä ihan ajatus tasolla ja torpattavissa :D
Kokemuksia ihmisillä?
260l, 80l, 40l ja 30l
KatjaB
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 20:34, 03.09.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akvaario kouluun?

Viesti Kirjoittaja KatjaB »

Olen usein nähnyt kouluissa ja vastaavissa paikoissa akvaarioita ja ne on usein olleet vähän retuperäisen näköisiä. Ei siis vastausta, mutta olen miettinyt miten kouluakvaariot mahtaa toimia. Jos kaloja ei voi käydä hoitamassa lomilla, niin ne on varmaan pakko viedä kotiin. Entä jos kotona olisi toinen allas valmiina? Kalat tietysti stressaantuu että niitä ei ihan jatkuvasti voi kuskata edestakaisin.
tiinaps
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 20:39, 27.09.2016
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Akvaario kouluun?

Viesti Kirjoittaja tiinaps »

Joo olen itsekkin kuullut kauhutarinoita koulussa olevista akvaarioista, mutta tästä ei ole tatkoitusta tulla samanlaista :D
Ajattelutyön tuloksena ainakin biologian tunneilla on mahdollisuus hoitaa akvaariota oppilaiden kanssa säännöllisesti. Eikä akvaarion luona käyminen lomilla ole todellakaan poissuljettu vaihtoehto, kun itsekkin kortin pian saan :) Ja varsinkin jos vielä saisi jonkun luotettavan oppilaan joka asuu lähellä, käymään katsomassa akvaariota lomilla, niin se olisi jo suuri apu.
Melkein joo täytyy olla kotona akvaario mihin sitten kalat mahtuu laittamaan jos on pakko tuoda kotiin. Mahdollisimman vähiiin kalansiirtoihin kuitenkin pyritään.
260l, 80l, 40l ja 30l
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Akvaario kouluun?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Altaan tasapainon kannalta ylipäänsä voisi ajatella että paras vaihtoehto todellakin olisi se että joku luottoihminen kävisi allasta hoitamassa ja vedet vaihtamassa, päivittäisen ruokinnanhan voisi automaatti hoitaa.
Akvaarion hoitaminen ja seurailu ylipäänsä olisi varmaan oppilaille hauskaa ja mielenkiintoista ja opettavaistakin puuhaa.
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 564
Liittynyt: 13:26, 23.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Akvaario kouluun?

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Niin ja tiinaps, akvaario kannattaa hankkia ehdottomasti, vaikkei siihen ikinä mitään "pakkoa" tulisikkaan.
Siitä tulee ajan mittaan elämäntapa, usko pois :mrgreen:.
tiinaps
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 20:39, 27.09.2016
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Akvaario kouluun?

Viesti Kirjoittaja tiinaps »

Oppilaat olisivat kyllä varmasti innoissaan.
Hehe niimpä, ainoa vaan että vähän nuo vanhemat vastustavat kun olen tässä puolen vuoden aikana hankkinut kaksi uutta akvaariota sen ensimmäisen lisäksi... Mutta mitä pienistä, aina sitä voi yrittää josko vaikka olkkariin saaisi luvan pystyttää neljännen..;)
260l, 80l, 40l ja 30l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”