Pohdintaa karanteeniakvaariosta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
4qu4rium
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 12:36, 30.01.2017
Sukupuoli: Nainen

Pohdintaa karanteeniakvaariosta

Viesti Kirjoittaja 4qu4rium »

Joo, olen haulla etsinyt, mutta ei löytynyt mitään erityisen tarkkaa.
Olen googletellut karanteeniakvaariota, mutta mielestäni törmännyt jotenkin hämmentäviin ohjeisiin, joissa kehotetaan laittamaan kalat kypsymättömään altaaseen, missä on vain vedenparannusaine ja suodatintakaan ei saisi olla jne.
Kun jotenkin nuo kaikki ohjeet taistelee ihan huolella sitä vastaan, mitä toitotetaan, että mitä on hyvä kalojen hoito.

Ymmärrän tavallaan karanteeniakvan merkityksen ja nyt kun olen haalimassa kaloja sitä olen miettinyt. Itse kuitenkin ajattelin, että tämä karanteeniakvaario on vain pienempi versio toimivasta akvaariosta ja ajattelin välittömästi laittaa pääakvaariosta vettä sinne ja suodattimen, jossa on nämä pääakvaarion bakteerit. Jotenkin, kun kaloista puhutaan herkkinä eläiminä niin nuo ohjeet, mitä karanteenista sanotaan tuntuu ihan käsittämättömiltä.
Itse kun ajattelin karanteenin lähinnä jo olemassa olevien kalojen suojana ja näin ollen tarkkailisin sen 3-4vko uusia kaloja ennenkuin ne pistän muiden kalojen sekaan. Kun onhan se karanteeniakvaario pienempi ja näin ollen lääkitseminen on siten helpompaa.

Ymmärrän joo tavallaan tuon steriilinkin ympäristön, mutta en ymmärrä sitä, miten steriili ympäristö uusille kaloille jotka jo muutenkin stressaavat auttaisi jo olemassa olevia kaloja, joiden suojaksi kait karanteenia suositellaan.

Toisaalta voi olla, etten jaksa puljata ja heitän kaikki kalat vaan suoraan pääaltaaseen ilman välivaiheita.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Re: Pohdintaa karanteeniakvaariosta

Viesti Kirjoittaja paul »

Kypsä allas jossa suojia kaloille.
Monesti ei laiteta kasveja tai hiekkaa, koska jos on sairauksia uusilla kaloilla ja pitää lääkitä niin allas on helpompi puhdistaa sen jälkeen.

Katranteenialtaan ideahan on, että pinempää vesimassaa on helpompi lääkitä kuin isoa sekä jos altaassa on kalliita kaloja niin ei tule niin kalliiksi jos uusilla asukeilla on tauteja.
Joskus lukenut kun on tuotu uusia kaloja altaaseen ilman karanteenia ja parin tonnin edestä kaloja kuollut...
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
partanen
Member
Member
Viestit: 312
Liittynyt: 19:44, 20.09.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Pohdintaa karanteeniakvaariosta

Viesti Kirjoittaja partanen »

Oma kokemus on saanut pitämään yllä kypsää120l tankkia karanteeni/poikasakvana (kasveja, suodattimet, lämppäri jne). Uudet kalat ovat kuukauden karanteenissa ennen siirtoa isoon. Edellisen kerran kun ostin kaloja, 7x leväbarbia niin tämä osoittautui hyväksi ratkaisuksi. Kolmella näistä oli kidusloisia. Oireet ilmeni 2vk sen jälkeen kun olivat olleet karanteenilassa. Ei olisi ollut mukavaa lääkitä koko 720l tankkia kerralla. Tankki tosin toimii myös koristeena kasveineen.

Kaikki leväbarbit voivat hyvin ja ovat elossa. Kolme näistä loisista kärsineistä tosin kasvussa jäivät huomattavasti jälkeen terveistä yksilöistä. En ymmärrä itsekkään konseptia miksi kypsymätön karanteenila ilman suodattimia jne. olisi hyvä ratkaisu. Itsellä toiminut mainiosti oma ratkaisu.
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
4qu4rium
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 12:36, 30.01.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Pohdintaa karanteeniakvaariosta

Viesti Kirjoittaja 4qu4rium »

Itsekin tosiaan ajattelin, että eikö toimiva akvaario ole toimivampi tuohon hommaan.
Juuri siksi, että pieni on helpompi sitten lääkitä, kuin suuri allas.
Täytynee siis alkaa kypsytellä pientä allasta, että saan kalaset karanteeniin :)
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Pohdintaa karanteeniakvaariosta

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Minulla on kahdenlaista karanteenia: Ensinnäkin on tervetuliaiskaranteeni uusille kaloille ja erillinen lääkekaranteeni sairaille kaloille, jotka vaativat yksittäishoitoa.

Tervetuliaiskaranteeni on ihan oikea 65-litran akvaario, jossa fisut viipyvät sen kolme viikkoa tai jopa pitempään, jos ongelmia ilmenee. Luonnollisesti akvaarion pitää olla silloin kypsä ja mahdollisimman luonnollisen oloinen. Käytän siis pohjasoraa/hiekkaa ohuesti ja myös ylijäämäkasveja, joita voi sitten tarvittaessa heittää pois. Toki muovikasvitkin ja koristeet käy, mutta pointtina on, että kaloilla on piilopaikkoja. Elävät kasvit lisäksi kuluttavat akvasta ravinteita pois, joten se pysyy paremmin kuosissa, kun se on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin pääakva. Tarkoitushan on tarjota mahdollisimman stressivapaa ympäristö. Täällä hoidan vain madotuksen ja yleislääkinnän, jos joku epidemia puhkeaa.

Lääkekaranteenina käytän 50 litran smartstoreja. Näissä ei ole pohjamateriaalia tai kasveja ja vettä vaihtuu päivittäin. Kaloja ei myös ruokita ollenkaan karanteenin aikana. Täällä suodatin on yleensä turha, koska voimakkaammat bakulääkkeet tuhoavat suodattimen bakteerikannan. Itse asiassa toisesta akvasta siirretty kypsä suodatin voi aiheuttaa vain ongelmia, koska sen bakut kuolee ja kaikki suodattimeen tarttunut möhnä tekee ammoniakkipiikin. En yleensä eristä kaloja tänne, ellei ne ole todella huonossa kunnossa. Nämä karanteenit on pystyssä vain niin kauan, että kala joko kuolee tai tervehtyy. Pieni kiertovesipumppu hoitaa hapetuksen.

Muoks: Vielä tuosta tervetuliaiskaranteenista sellaista, että se kannattaa jo senkin puoleen pitää "normaalina" akvana, koska kiusaus siirtää kaloja liian aikaisin on ainakin minulle ihan liian suuri. Käytännössä se on siis ihan normaali akvaario. Se ei vaan ole loppusijoituskohde - tai pikemminkin fisut muuttaa siitä pois uusien karanteenattavien tilalta. Meinasin omani kasvattaa kanssa 100 litraseksi, niin fisut viihtyy siellä vielä paremmin. Satalitraseen on vielä helppo annostella lääkkeitä, kun yleensä ne on luokkaa "1 tabletti/50 litraa" tai "1 ml/20 litraa". Ei mene edes liikaa lääkettä vielä kuten helposti käy suuremman altaan kanssa.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
4qu4rium
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 12:36, 30.01.2017
Sukupuoli: Nainen

Re: Pohdintaa karanteeniakvaariosta

Viesti Kirjoittaja 4qu4rium »

Tämä selvä. Minä alan siis valmistelemaan tuota pienempää allastani tervetulokaranteenialtaaksi.
Ei hitto, reilu viikko sitten en edes harkinnut akvaariota ja nyt mulla on sitten kaksi 8O :mrgreen:
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pohdintaa karanteeniakvaariosta

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Ihan fiksu huomio tuo karanteenaus ja lääkintä erikseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”