Saippua

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Saippua

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Mitenhän se mahtanee olla, kun pesen käteni saippualla ennen akvaarioon laittoa- onko kyseessä vaaratekijä - onhan kuitenkin saippua varsin akvaarioonkuulumaton asia?

Onko minkäänlaista tietoa siitä että kuinka suuri riski on saippuan avulla lähettää kalat taivaallisiin sotajoukkoihin? Otetaan nyt vaikkapa pieni akvaario esimerkiksi.

Tämä asia jäi hämäämään kun luin internetin niin "luotettavista" lähteistä kehoituksen pestä kädet kuudesti vedellä saippuapesun jälkeen.

Onko saippua siis minkälainen myrkky [?]
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

Itse koen sen jonkinasteiseksi myrkyksi, tosin saippuoitahan on monia erilaisia. Pesen itse käteni kuumalla vedellä ennen akvaarion kanssa touhuamista, joskus laitan ihan pienen pienen nokareen saippuaa ja huuhtelen todella huolellisesti muutamaan kertaan. Pesen käteni myös toimenpiteiden jälkeen, tälläin normaalisti saippuan kera.

Mutta ehkäpä jarvij. voi kertoa enemmän tahi joku muu asiapitoista tietoa omaava henkilö.


8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Re: Saippua

Viesti Kirjoittaja dsl »

Rääkky kirjoitti:Mitenhän se mahtanee olla, kun pesen käteni saippualla ennen akvaarioon laittoa- onko kyseessä vaaratekijä - onhan kuitenkin saippua varsin akvaarioonkuulumaton asia?
Huh huh. Hmmm. Paljonkohan sitä voi käsistäsi joutua akvaarioon? Suhde on aika pieni, ellei mitätön. Onko saippua vaarallista siten, että kädet on huuhdottava ennen ruoanlaittoa. Akvaario-ihmisillä on jostain syystä näitä irrationaalisia pelkoja. Jos sitä käsienpesusaippuaa ei ole todettu sulle vaaralliseksi, niin miksi se olisi kaloille? Toinen, jos vesi tulee metallista vesijohtoa pitkin akvaarioon, miksei akvaariossa saisi olla metallia missään? Ok, ei se varmaankaan ole hyväksi, mutta voisi koittaa ennen kysymistä suhteuttaa hommaa johonkin.
Onko minkäänlaista tietoa siitä että kuinka suuri riski on saippuan avulla lähettää kalat taivaallisiin sotajoukkoihin? Otetaan nyt vaikkapa pieni akvaario esimerkiksi.
Noh ei ne kalat sotajoukkoihin pääsis, vaan tukijoukkoihin kotirintamalle ;)

100 l purkki ja 42 l purkki on pieniä. Aina ennen kuin pistän sormet tai käden sisään, pesen ne saippualla. Ei näytä olevan pahaksi. Veikkaan, että hiki tms jota ihosta pesemättä löytyy olisi pahempi.
Tämä asia jäi hämäämään kun luin internetin niin "luotettavista" lähteistä kehoituksen pestä kädet kuudesti vedellä saippuapesun jälkeen.
On saippuan kannalta ihan sama pesetkö sata vai yhden kerran, kunhan peset kunnolla. Jos peset sata kertaa, kätesi saattavat hieman kuivahtaa.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saippua

Viesti Kirjoittaja Maisu »

dsl kirjoitti: 100 l purkki ja 42 l purkki on pieniä. Aina ennen kuin pistän sormet tai käden sisään, pesen ne saippualla. Ei näytä olevan pahaksi. Veikkaan, että hiki tms jota ihosta pesemättä löytyy olisi pahempi.
Veikkaat, mutta jospa perustelisit myös? Mitä niin myrkyllistä käsittelet päivittäin että saippua sen terveellisyydessä voittaisi?
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

..

Viesti Kirjoittaja Chyental »

.. Olen kyllä viime aikoina lukenut, ettei käsiä saisi pestä saippualla ennen akvaarioon laittoa.

Tosin itse en yleensä koskaan pese käsiä etukäteen akvaarioon tunkiessa, elleivät ne selvästi ole likaiset. Enpä ole kyllä huomannutkaan, että kalat siitä mitenkään olisivat kärsineet, vaikka mistäs minä sen näkisinkään. Tosin akvaarion käsittelyn jälkeen kyllä pesen kädet.
-Chyental-
kankaanp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 167
Liittynyt: 18:16, 06.01.2002
Paikkakunta: Kuopio, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kankaanp »

Saippuoita on tosiaan monenlaisia mutta käytitpä mitä hyvänsä huuhdo kädet hyvin ennen kuin laitat niitä akvaarioon ja kun otat ne akvaariosta pese ne taas hyvin. Huolellinen käsien pesu tarpeeseen ei ole pahasta mutta jatkuva lotraaminen varsinkin vahvojen saippuoiden kanssa kuivaa ihoa ja sitten tarvitsenkin jo perusvoidetta. Ihan oma lukunsa ovat antibakteeriset pesuaineet joita nyt tunkee markkinoille: niitä en ottaisi vaikka ilmaiseksi saisin. Jos on tarvetta desinfioida tai tässä tapauksessa ehkä oikeammin sanitoida jotain niin tehkää erillisellä aineella joka on siihen tarkoitettu. (Tämä on yleinen mielipide eikä liity mitenkään akvaarioon.)

Olen itse kerran tehnyt kardinaalimokan. [:I] Työnsin käteni akvaarioon ja aloin trimmamaan kasveja. Hyvin nopeasti huomasin että käteni "sulaa" tai "savuaa" vedessä. Säikähdin tietenkin ennen kuin järki ehti mukaan. Sitten tajusin että se "savu" on kädestäni veteen liukenevaa käsivoidetta jota olin vajaa puolituntia aiemmin käsiini levittänyt. No yksikään kala ei kuollut eikä vaikuttanut edes huonovointiselta... :mrgreen:
Tero Kankaanperä
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Re: Saippua

Viesti Kirjoittaja dsl »

maisu kirjoitti:
dsl kirjoitti:100 l purkki ja 42 l purkki on pieniä. Aina ennen kuin pistän sormet tai käden sisään, pesen ne saippualla. Ei näytä olevan pahaksi. Veikkaan, että hiki tms jota ihosta pesemättä löytyy olisi pahempi.
Veikkaat, mutta jospa perustelisit myös? Mitä niin myrkyllistä käsittelet päivittäin että saippua sen terveellisyydessä voittaisi?
Tapoihini kuuluu myös huuhella kädet pesun jälkeen.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”