Sisustus uusiksi

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Sisustus uusiksi

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Olen täällä jonkun kerran maininnutkin että minulla on vino pohja akvaariossani. Sen rakentaessani pyrin toteuttamaan "luonnonmukaisempaa" vaikutelmaa.
Syveneehän järvetkin.

Alkuperäinen idea oli siis mukailla luontoa.
Jostain syystä tämä unohtui alkuinnostuksessa ja sisustus on ihan tyypillinen akvaarion sisustus. Nyt on kulunut 5 vuotta ja alkuinnostus on muuttunut kyllästymiseksi.

Muistui mieleen miksi se pohja on vino.
Nyt tarvitsen hyviä ehdotuksia sisustukseen.

Altaassa on nyt sorapohja.
Mä ajattelin itse jotain sellasta että pohjan materiaali muuttuisi hiekasta soraksi ja Kasvit korkeammiksi syvemmälle mentäessä.

Mutta mitä muuta. Ei toi vielä riitä.

Akvaarion mitat:
Pituus 1500mm
Leveys 600 mm
Syvyys välillä 350-700mm

Pääosassa tällähetkellä lehtikalat mutta ehkä tulevaisuudessa jotain isompia kaloja jos hyvin käy.

Antakaa ideoita, mahdollisimman luonnonmukaisia.
Kuin pala järvestä.
Mithril
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 09:51, 14.03.2002
Paikkakunta: Lappi

Viesti Kirjoittaja Mithril »

Eikös sekin olisi ihan kiva, jos edessä olisi karumpaa (kasvillisuus siis) ja kasvien määrä kasvais "exponentiaalisesti" taemmas mennessä? Tai reunasta toiseen?
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk agh burzum-ishi krimbatul.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Mithril kirjoitti:Eikös sekin olisi ihan kiva, jos edessä olisi karumpaa (kasvillisuus siis) ja kasvien määrä kasvais "exponentiaalisesti" taemmas mennessä? Tai reunasta toiseen?
No sillälailla se on suurin piirtein ollut ja pieni kyllästyminen on tapahtunut.

Tietysti jo pelkästään pohjamateriaalin vaihto tuo uutta ilmettä mutta koska akvaario on jo muutenkin vähän erikoisempi, haluaisin sisustukseenkin jotain erikoista.

Jotain joka korostaa vinoa pohjaa ja että se näyttäisi syvenevältä järveltä.
Pitää kai sukeltaa kesällä järveen ja katsoa esimerkkiä luonnosta miten kasvillisuus muuttuu syvemmälle mentäessä.

Huomaan ettei tämä aihe ottanut oikein tuulta purjeisiin.
Olin ihan varma että joku olisi saanut jotain ideoita aikaiseksi.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sisustus uusiksi

Viesti Kirjoittaja Sami »

HillyBilly kirjoitti:Olen täällä jonkun kerran maininnutkin että minulla on vino pohja akvaariossani. Sen rakentaessani pyrin toteuttamaan "luonnonmukaisempaa" vaikutelmaa.
Syveneehän järvetkin.

Alkuperäinen idea oli siis mukailla luontoa.
Jostain syystä tämä unohtui alkuinnostuksessa ja sisustus on ihan tyypillinen akvaarion sisustus. Nyt on kulunut 5 vuotta ja alkuinnostus on muuttunut kyllästymiseksi.

Muistui mieleen miksi se pohja on vino.
Nyt tarvitsen hyviä ehdotuksia sisustukseen.

Altaassa on nyt sorapohja.
Mä ajattelin itse jotain sellasta että pohjan materiaali muuttuisi hiekasta soraksi ja Kasvit korkeammiksi syvemmälle mentäessä.

Mutta mitä muuta. Ei toi vielä riitä.

Akvaarion mitat:
Pituus 1500mm
Leveys 600 mm
Syvyys välillä 350-700mm

Pääosassa tällähetkellä lehtikalat mutta ehkä tulevaisuudessa jotain isompia kaloja jos hyvin käy.

Antakaa ideoita, mahdollisimman luonnonmukaisia.
Kuin pala järvestä.
Kävi sellainen hieno visio mielessä: miten olisi sellainen vaihtoehto,
että akvaariosi olisi ikäänkuin (kuten jo itsekin kai mietit) poikkileikkaus luonnon vesistöstä. Kävi mielessä seuraavanlainen ilmeisesti Amazon-tyyppinen jokimaisema.

Matala pääty olisi "ranta" (äkkijyrkkä, kai olisi järkevin).
"Rannan" materiaaliksi sopisi sellainen polyuretaanista tai styroksista muotoiltu taustan kappale, jonka päällä olisi joitain kasveja. Syvyysvaikutelman tehostamiseksi se voisi leventyä sisäänpäin mentäessä. Näin saataisiin aikaan melkein (argh... korjatkaa jos muistan väärin) paludaariomainen (sellainen jossa on kasveja pinnan alla ja päällä). Rannalla voisi olla "kaatunut puu" jonka latvusto olisi vedessä.

Pohjalle tässä visiossa tulisi hiekkaa. Pohjalle muutama (melko iso)tumma kivi. Kasveiksi: Korkeimpaan osaan jokin iso pinnan läpi kasvava miekkakasvi, jotain ärviä-lajia (myriophyllum) pöheiköksi taustalle, muutama pieni ryhmä vesisalaattia (samolus parviflorus) ja pohjaa peittämään mahdollisesti kääpiömiekkakasvia. "Rannalle" pitää miettiä sitten jotain kuivanmaan kasvia, joka viihtyy veden läheisyysdessä.

Kalapuolelta sinne sopisivat kirjoahvenet, kuten lehtikala tms. ja

Miltäs kuulosti? Tarkennuksia saa tietysti kysyä, jos/kun selitin ajatuksiani melko epäselvästi :roll:
-Sami-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minä ainakaan en hiffannut että miten päin tuo systeemi on, mitä seinää kohti pohja syvenee? Kiinnostaisi myös kuulla millaisella jalustalla tuo on.

Jos pohja on vino päädystä päätyyn, laittaisin matalaan osaan juurien näköistä puuta runsaasti sekä esim. tammen lehtiä ja vasta syvempään osaan kasvillisuutta. Eri hiekkalajit sekoittuvat ajan kanssa normaalissa akvaariossa, en tiedä miten tässä kun en tunne tarkempaa pohjapiirrustusta. Hieno hiekka toimii mielestäni parhaimmin enkä näe syytä karkeamman soran käyttöön missään kasviakvaariossa.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

maisu kirjoitti:Minä ainakaan en hiffannut että miten päin tuo systeemi on, mitä seinää kohti pohja syvenee? Kiinnostaisi myös kuulla millaisella jalustalla tuo on.
Elikkä akvaario syvenee pituus suunnassa niinkuin vähän ounastelitkin.
Siis päädystä päätyyn. 1500mm matkalla kaatoa on 300mm

Eli muistin matalan päädyn mitan väärin se on 400mm korkea.
Syvä pääty siis 700mm

Jalusta on itse tehty. Huonekaluputkea (teräs), hitsaamalla kasattu.
jalkoja on 8 ja jokaisen jalkaparin kohdalla on poikittaistuki.
Jalusta on siis myös vino.
Liukuesteeksi hitsattu lattarauta ettei valu lattialle.

Laittaisimpas kuvan mutta kun ei mulla ole kotisivuja ja kuva on mun koneella.

Mitens noi tammen lehdet pysyy paikallaan virtauksessa ja kuinkapaljon ne vaikuttaa vesiarvoihin (Ph) ?

Olet siis sitämieltä että kannattaa vaihtaa koko sora pois ja hiekka tilalle?
Mietin kyllä sitä itsekkin mutta miten toteutus kannattaa hoitaa.
Pitääkö kalat siirtää pois siksi aikaa.

Akvaario on toiminut 5 vuotta ja vaikka pohjaa on putsattu niin kasvien juurilla on ihan taatusti sellainen p...a määrä että vesi menee todella likaiseksi kun myllää pohjaa.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Sisustus uusiksi

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Sami kirjoitti:
Kävi sellainen hieno visio mielessä: miten olisi sellainen vaihtoehto,
että akvaariosi olisi ikäänkuin (kuten jo itsekin kai mietit) poikkileikkaus luonnon vesistöstä. Kävi mielessä seuraavanlainen ilmeisesti Amazon-tyyppinen jokimaisema.

Matala pääty olisi "ranta" (äkkijyrkkä, kai olisi järkevin).
"Rannan" materiaaliksi sopisi sellainen polyuretaanista tai styroksista muotoiltu taustan kappale, jonka päällä olisi joitain kasveja. Syvyysvaikutelman tehostamiseksi se voisi leventyä sisäänpäin mentäessä. Näin saataisiin aikaan melkein (argh... korjatkaa jos muistan väärin) paludaariomainen (sellainen jossa on kasveja pinnan alla ja päällä). Rannalla voisi olla "kaatunut puu" jonka latvusto olisi vedessä.

Pohjalle tässä visiossa tulisi hiekkaa. Pohjalle muutama (melko iso)tumma kivi. Kasveiksi: Korkeimpaan osaan jokin iso pinnan läpi kasvava miekkakasvi, jotain ärviä-lajia (myriophyllum) pöheiköksi taustalle, muutama pieni ryhmä vesisalaattia (samolus parviflorus) ja pohjaa peittämään mahdollisesti kääpiömiekkakasvia. "Rannalle" pitää miettiä sitten jotain kuivanmaan kasvia, joka viihtyy veden läheisyysdessä.

Kalapuolelta sinne sopisivat kirjoahvenet, kuten lehtikala tms. ja

Miltäs kuulosti? Tarkennuksia saa tietysti kysyä, jos/kun selitin ajatuksiani melko epäselvästi :roll:

Ei hassumpi ehdotus !

Jotain tollasta etsin mielikuvissani.

Mä mietin tota rantaa itsekkin mutta kun akvaario on toiminnassa ei viitsisi mitään styrox viritystä liimailla kun pitäis tyhjentää vedet pois.

Jos jostain löytäis liuskekiveä josta vois kasata sellasen äkkijyrkän rannan. Sinne sais luolia partiksille. Miten se sopii Amazon tyyppiseen maisemaan nii siitä en tiedä.

Lehtikalojahan mulla jo on valmiiksi.
Täytyy sulatella näitä ehdotuksia.

Lisää ehdotuksia otetaan edelleen vastaan ja niistä mä voin yhdistelemällä saada jotain kivaa aikaseksi.

Edit: Lainaus kondikseen /sam
Jopas näyttää hassulta, en taida oikein hallita tätä lainaus systeemiä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”